Skoči na glavni sadržaj

Pregledni rad

DRUŠTVO I (ILI) TRŽIŠTE – SOCIOLOŠKA KONCEPTUALIZACIJA PROCESA MARKETIZACIJE DRUŠTVA

Krešimir PERAČKOVIĆ ; Institut društvenih znanosti Ivo Pilar, Zagreb


Puni tekst: hrvatski pdf 219 Kb

str. 975-997

preuzimanja: 1.741

citiraj


Sažetak

Glavni cilj ovog rada jest teorijski konceptualizirati proces marketizacije,
koji označuje pretvaranje društva u tržište i društvenih
odnosa u tržišne. Polazi se najprije od komparativne analize definicija
pojma tržište kod nekih klasičnih autora (Smitha, Marxa,
Webera, Durkheima i Parsonsa) koji ga – svaki iz svoje perspektive
– definiraju kao monetarni mehanizam razmjene u ekonomskoj
sferi društvenoga djelovanja. U drugom poglavlju prikazana je
teorija društvene preobrazbe K. Polanyia, koji prvi ističe kako je
princip samoregulacije tržišta postao temeljno obilježje modernoga
društva. U trećem se razmatra model tržišnoga društva D.
Slatera i F. Tonkiss, koji tvrde da je proces marketizacije u najrazvijenijim
zemljama već dovršen i da je današnje društvo već
postalo tržišno društvo. U radu će se ukratko prikazati u sociološ
koj literaturi zanemarena teorija marketinga, temeljnoga
koncepta tržišnoga poslovanja kao racionalnoga sustava istra-
živanja i planiranja, koji se – osim u privredi – danas primjenjuje
i u politici i kulturi. Posebno je poglavlje o komodifikaciji, procesu
koji konkretizira na mikrorazini ciljeve marketizacije, a podrazumijeva
pretvaranje prirode, stvari, ljudi, odnosa, značenja i
nematerijalnih resursa u robu na tržištu. Konačni rezultat procesa
marketizacije i komodifikacije u tržišnom društvu očituje se u
prijetećoj Rifkinovoj tezi da je čitav ljudski život postao iskustvo za
koje se plaća, što je tema zadnjega poglavlja.

Ključne riječi

marketizacija; komodifikacija; tržišno društvo; tržišni odnosi; tržište

Hrčak ID:

31146

URI

https://hrcak.srce.hr/31146

Datum izdavanja:

31.12.2008.

Podaci na drugim jezicima: engleski njemački

Posjeta: 4.267 *