
 
Malovi}, S., A Review..., Politi~ka misao, Vol. XXXIV, (1997), No. 5, pp. 60—79 60 
                                                                                                                                              

Pregledni ~lanak 
316.77(497.5)“1997” 

                                                               
 

A Review of the Media in Croatia in 1997 
Freedom Stymied 

 

                                                               
 

STJEPAN MALOVI] 

Freelance journalist, Zagreb 

 
Summary 

 
 

 During 1997 Croatian mass media came under much scrutiny of both  
Croatian and world public. It was an eventful media year, full of  scandals, 
trials, new products, failures, international awards but also of censure on home 
turf, of the international community’s pressure on our government because of 
the restrictions of freedoms, of accolades showered on successful media and 
the government proclamation on the total freedom of media. 
 Notwithstanding the hardships, restrictions and the pressures, the situation 
has been improving. Is such optimism premature? The answer to this will be 
given by those who are to give an account of  the state of the media in 
1998. 

 

 1. Introduction  
 Who does not remember the tragic death of Princess Diana? It was a 
planetary event. There were no newspapers, TV or radio station that did 
not inform us in the tiniest detail on everything surrounding her death — 
before and after it actually happened.  

 According to the international survey by Associated Press, its 119 sub-
scribers from 43 countries on six continents, proclaimed Princess Diana’s 
death the most interesting event of 1997.1 Most Croatian media also re-
gard her death as one of last year’s major events. This was also the event 
which focused public attention on the issues of mass media ethics. Were 
the media directly responsible for her death or she subsisted and thrived 
on the glare and fame they provided? Thus the controversies and the 
dilemmas surrounding mass media were given maximum prominence. To 
what extent do mass media control our lives and influence our attitudes? 
Do they have the right to this? Are they really so important? Which is 
the true role of mass media in today’s world? The answers to these 
questions are inevitably touched upon when analysing the present state of 
the Croatian mass media. 

 
 1Vjesnik, 21 December, 1997, p. 24. 



 
Malovi}, S., A Review..., Politi~ka misao, Vol. XXXIV, (1997), No. 5, pp. 60—79 61 
                                                                                                                                              
 So, what was happening on the Croatian media scene in 1997? Croa-
tian mass media came under much scrutiny of both the Croatian and the 
international public. It was an eventful media year, full of scandals, trials, 
new products, failures, international awards but also of censure on home 
turf, of the international community’s pressure on our government because 
of the restrictions of freedoms, of accolades showered on successful media 
and the government proclamation on the total freedom of the media. 

 And the general impression? Positive — despite everything. Notwith-
standing the hardships, restrictions and the pressures, the situation has 
been improving. Is such optimism premature? The answer to this will be 
given by those who are to give an account of the state of the media in 
1998. Until then, let us have a look at 1997! 

 The best introduction into the events of 1997 was November of 1996, 
when 120,000 inhabitants of Zagreb spontaneously gathered on Ban Jela~i} 
Square in support of the popular local radio station “Radio 101”, which 
had been denied the right to a frequency by the Ministry of Transport 
and Communications. This magnificent and dignified popular demonstration 
was not only a sign of support for “Stojedinica” (One-o-one) but a mani-
fest protest against the suppression of the freedom of the media. This 
caught by surprise not only the government but the journalists as well. 
Not many of them had expected this sort of public support. Obviously, 
the freedom of the media is one of the focal political issues in Croatia, 
both for its citizens and its politicians. 

 This was corroborated a year later, through another journalistic initia-
tive. “Forum 21” did not rally people on the main city square, but it 
prodded into action the torpid public who almost unanimously voiced its 
support for this institution’s demands regarding public television and pro-
fessional journalistic standards.  

 What other positive developments occurred on the Croatian media 
scene in 1997? 

 Several new publications were launched: a political weekly Tjednik; the 
Ultra magazine, a new project by Denis Kulji{; the new dailies — Karlo-
va~ki list and Dan — while the ever popular Ve~ernji list now includes 
some coloured pages (since May 28). Some Croatian journalists received 
international prizes: Viktor Ivan~i} for his fight for the freedom of the 
media, and a team of the second programme of the Croatian radio 
([iljak-Radi}) were the recipients of the Ondas Award. 

 The concessions for the frequencies became cheaper, which may be 
viewed as a victory of the profession over the administration. The popular 
“Radio 101” finally (!?) resolved its dispute with the authorities.  

 Naturally, there were much more bad news. Veljko Vi~evi}, the editor-
in-chief of Novi list, died, the man who made journalistic history in the 
nineties with his open and democratic editorial policies. Trials against 



 
Malovi}, S., A Review..., Politi~ka misao, Vol. XXXIV, (1997), No. 5, pp. 60—79 62 
                                                                                                                                              
journalists were resumed; Feral’s Ivan~i} and ^uli} again had to go to 
court, once again charged with libel (against President Tudjman). The liti-
gious record of a sort was set: twenty-two (22) ministers, together with 
Prime Minister, sued a Globus journalist Davor Butkovi} for libel, an un-
precedented case world-wide. There was also a libel suit against Ivan 
Zvonimir ^i~ak; he was charged with slandering the President in a news-
paper interview. At the end of the year, there was a very grave assault 
on Nenad Hla~a, editor-in-chief of the Karlova~ki list. 

 This short account of the events proves that it was a turbulent year, 
indeed. Thus, the attention accompanying all these events is not surprising 
at all. 

 What is so intriguing about the Croatian mass media that the national 
and the international public have taken so much interest in them? Are 
they fundamentally different from those in Western Europe, for example? 
Or from those in the former Soviet bloc countries? Are they similarly as-
sessed by the Croatian and the international public? Are Croatian media 
free or strictly government-controlled? Is ethics on the wane and sensa-
tionalism on the rise? Is professional know-how evanescing? Is apologetic 
journalism gaining the upper hand? Is it just by accident that in the Novi 
list’s New Year’s poll for the person of the year there were as many as 
three journalists among the first seven?  

 The aim of our analysis of the media events of 1997 is to try to an-
swer these questions, much debated in Croatia and abroad. Due to the 
up-to-dateness of this paper it was difficult to obtain all the relevant data 
on individual media, particularly about the circulations and the ownership 
relations, so we had to conjecture about those.  

 Since the trials of journalists or individual media has had enormous 
repercussions on the media scene in Croatia, Vesna Alaburi}, a lawyer 
and an expert for media law writes about this in a separate article. 

 

 2. Freedom of the media  
 Freedom of the media is one of the central issues of democracy. The 
level of this freedom is a measure of freedom in a country in general. 
The freedom of the Croatian media is the fundamental issue that the in-
ternational community refers to when discussing the degree of democracy 
in Croatia. Last year, Croatia was faced with extremely serious threats by 
the international community; one of the reasons was the state of the 
media. 

 Thus, the European Parliament adopted the Resolution on the State of 
the Civil Society in Croatia in which it condemned “the attacks by the 
Croatian government, by legal and other means, on the independent non-



 
Malovi}, S., A Review..., Politi~ka misao, Vol. XXXIV, (1997), No. 5, pp. 60—79 63 
                                                                                                                                              
governmental organisations and media…” The Croatian government is called 
upon to “guarantee the existence of free and independent media”.2 

 President of the World Newspaper Association, Jayme Sirotsky, ex-
pressed his concern about the trial of the Feral Tribune editors, Viktor 
Ivan~i} and Marinko ^uli}, in a letter to President Tudjman “in the name 
of the World Newspaper Association which includes more than 15,000 
publications from over a hundred countries…” Sirotsky appeals (to President 
Tudjman) “… to do everything in Your power to uphold the rights of 
Croatian citizens to freedom of expression.”3 

 The state of the media was analysed by a research team from the 
European Media Institute from Dusseldorf who were monitoring the media 
coverage of the presidential elections. “It is neither unusual nor illogical 
that the current president enjoys certain media advantage during the 
presidential campaign. However, in the Croatian elections this advantage 
was extremely blatant, particularly in the electronic media, to the point of 
making the elections unfair...”4 

 By analysing the media coverage of the elections and by measuring the 
minutes and the columns devoted to individual presidential candidates, the 
Institute’s experts concluded that such coverage is the result of the jour-
nalists’ fear of reprisals (losing their jobs, being dragged to court) and 
that the situation with the media in Croatia should be constantly and 
closely monitored. 

 Naturally, this has been done very systematically. The former American 
ambassador to Croatia, Peter Galbraith, explains why: “Regarding the me-
dia, we know very well that democracy does not solely mean free elec-
tions. It is much more than that, and one of its basic ingredients are the 
independent media which advocate a variety of attitudes.”5 

 The opinions of Croatian politicians, particularly the representatives of 
the ruling party, do not coincide with those of the international commu-
nity. Croatian politicians brandish the constitutional stipulations regarding 
the freedom of thought, and the Law on Public Informing and other legal 
provisions. Regarding the repression of the press and particularly legal 
prosecution of the journalists they claim that such texts would not be tol-
erated in Western countries as well. 

 President Tudjman contributed to the debate about the media in his 
traditional interview with the editors-in-chief of the Croatian media, on the 
eve of Independence Day, when he was asked the following question: 
 
 2HINA, 12 December, 1997 

 3Feral Tribune, 15 December, 1997, “Glede i unato~”, p. 1. 

 4Novi list, 22 June, 1997, p. 5. 

 5Globus, 12 December, 1997, p. 83. 



 
Malovi}, S., A Review..., Politi~ka misao, Vol. XXXIV, (1997), No. 5, pp. 60—79 64 
                                                                                                                                              
“USA and some other foreign powers publish papers in Croatia (e.g. the 
Tjednik) and are trying to wield some influence over the Croatian media. 
Naturally, America could have published newspapers in the occupied Ger-
many, but does this truly represent consistent championing of human rights 
if they publish papers in our country which actually contain attacks on 
Croatia?” 

 President Tudjman: “You have observed correctly that such practices 
were understandable in the occupied Germany, but that they are less un-
derstandable at the present level of democracy in the world, and in a 
democratic country at that. The very fact that they do admit they publish 
newspapers using their own financial resources or the aid of both non-
governmental and official institutions, and the statement that the Feral 
Tribune is an example of democratic press, must be shocking for any de-
cent person. This is compromising for those who advocate such democracy 
and for those in Croatia who serve to such purposes.” 

 Nenad Ivankovi}, editor-in-chief of the Vjesnik, said at a round table 
organised by The Freedom Forum that, all things taken together, the 
Vjesnik is a professional newspaper run by a team of young journalists 
who are soon going to be the nucleus of Croatian journalism. He went 
on to add: “The catastrophic view of Croatia in these difficult post-war 
circumstances of the development of Croatia is a stance we do not share 
in the Vjesnik! Not to justify what the government does but because this 
is required by common sense, especially in comparison with the situation 
elsewhere in the world.”  

 What do professionals have to say about all this? Here are the find-
ings of a poll about the freedom of the media carried out among the 
members of the Association of Croatian Journalists by the Puls agency. 
“The results of this poll show dissatisfaction with the freedom of the me-
dia in Croatia. Up to 65% of the respondents think that the Croatian 
media are not free to a satisfying degree. … It might be said: the media 
in our country are free, but journalists rarely find them so.”6 

 This is a rather disheartening finding, to a large extent corroborating 
the international criticism of the Croatian media. In order to give a com-
plete picture about the freedom of the media, we should distinguish be-
tween different types of media, since the situation is not the same on 
HRT or in Novi list or on Croatian radio or Radio 101. The level of 
freedom depends on the type of ownership, the level of professionalism 
and the editorial policies. 

 Freedom is greater in the newspapers, where practically anything can 
be published. There are almost no legal obstacles to starting a private 
paper. Hundreds of recently launched newspapers or magazines jostle for 

 
 6Novinar, No. 6-7, June-July, 1997, ”Profession: journalist”. 



 
Malovi}, S., A Review..., Politi~ka misao, Vol. XXXIV, (1997), No. 5, pp. 60—79 65 
                                                                                                                                              
space at the kiosks and try to attract new readers. In such a merciless 
race there are fewer and fewer scruples. Newspapers vie with each other 
how to discover “secrets”, they smoke out sensations, find out exclusive 
news, shocking stories. Very often the texts are below any professional 
standards and are based on dubious moral grounds. The newspapers offer 
a broad range of political attitudes, from those toeing the government line 
to those utterly opposed or hostile to it. 

 Ninoslav Pavi}, Chairman of the Europapress Holding Board, speaking 
about the topic “Are there press moguls?” at the Freedom Forum’s round 
table “Otvoreno”, confirms this assumption: “Our publishing house is an 
oasis for all those journalists who “felt uncomfortably” in some other pa-
pers. Here, they are completely free in their reporting. Globus has been 
sued several times, but nobody has been convicted. Nor imprisoned. So I 
claim that in Croatia there is freedom of the press, which is not the case 
with the electronic media, particularly with the national television. How-
ever, in my opinion, the great danger lies in restricting the freedom of 
entrepreneurship.” 

 Unfortunately, the influence of the press is small, almost negligible, in 
comparison with HRT’s. Some studies by the European Institute for the 
Media claim that only 8% of the Croatian population buy newspapers. In 
recent studies this figure is bigger, but the VAT introduced in 1988 will 
make the papers more expensive and affect the circulations. 

 The freedom in the electronic media is restricted not only by the 
ownership structure, but by the right to a frequency as well. HRT is a 
consummately controlled institution. Thanks to its majority in the parlia-
ment, the ruling party may appoint all the key figures in that important 
institution. Small private TV and radio stations do not have sufficient 
range, resources or staff to increase their influence. The isolated inde-
pendent private TV and radio stations cannot sway public opinion.  

 The sign of the importance and the scope of this problem, a sore 
point for journalists all over the world, is the Declaration adopted at the 
World Conference of the International Federation of Journalists (IFJ) by 
the representatives of journalists from seventy countries. According to that 
Declaration, journalists “...must adopt new strategies in their struggle 
against intolerance and violation of journalists’ rights. All journalistic asso-
ciations have to reaffirm the independence of editorial policies and the 
right of journalists to be free in their work from all internal or external 
pressure. Such freedom of expression should be checked by the protection 
of the rights and freedoms of others. An article inciting hatred is not 
acceptable.”7 

 
 7Novinar, No. 4-5, April-May 1997, p. 3. 



 
Malovi}, S., A Review..., Politi~ka misao, Vol. XXXIV, (1997), No. 5, pp. 60—79 66 
                                                                                                                                              
 The freedom of the media cannot be taken for granted nor officially 
decreed. It must be won primarily by professional work, knowledge and a 
marketable product. The freedom is not going to arrive in a diplomatic 
briefcase nor on the wings of democratic organisations. It is a product of 
social developments and only here, on this territory, Croatian journalists 
can seek the right to the freedom of thought and expression.  

 

 3. Ownership: are monopolies crumbling? 
 Privatisation swept through the Croatian media as well. The ownership 
map is dramatically changing. More and more media are privately owned; 
also, the potential media moguls are securing an increasingly bigger share 
of the media scene. Nevertheless, and despite all this, some good old 
monopolies do not die. Most resistant are the distribution and the sale of 
newspapers and the transmitters and communications — the preconditions 
for the normal functioning of mass media; newspapers cannot be without 
a good distribution and sale, and radio or television cannot operate with-
out the transmitters. When you add to this the unfortunate crescent shape 
of Croatia, then the significance of the monopolistic firms dealing with the 
distribution and the transmitting increases manifoldly. For the time being 
there have been no signs that these firms are to be privatised or get 
competition.  

 The state is still the major media owner (See Table 1). The term 
“state” is here taken in a broader sense and includes all those types of 
ownership in which the state, its agencies or institutions with a predomi-
nantly state ownership, are the sole or a majority owner of a media. The 
purest state ownership is that of HRT, where everything is regulated by 
special laws and where the state wields all the decision-making rights. 
Having in mind the fact that the ruling party, Croatian Democratic Union 
(HDZ) has the majority in Sabor (Parliament), which means that it can 
bring laws independently of other parties and form single-party cabinets, 
we may say that there is a sort of synonymity between the state and the 
HDZ. It means that HDZ is the major force on HRT, an extremely im-
portant fact, since television is the most influential source of information 
for ordinary citizens.  

 The state, via its ministries, has set up a broad publishing network. For 
example, the Ministry of Defence publishes the Velebit and the Hrvatski 
vojnik, the Ministry of the Interior the Halo 92. These are professionally 
well run newspapers, with clear editorial policies that serve as the mouth-
piece of these structures. The unequivocal ownership structure can be also 
found in HINA, the Croatian Information Newspaper Agency, established 
by the government of the Republic of Croatia. 

 A much more ambiguous ownership structure exists in the Vjesnik, “the 
largest daily”, in which Hrvatska tiskara (Croatian printing company) 



 
Malovi}, S., A Review..., Politi~ka misao, Vol. XXXIV, (1997), No. 5, pp. 60—79 67 
                                                                                                                                              
became the majority owner by buying the shares from Privredna banka, 
but in fact, it is state-owned. This state-ownership is disguised, but the 
editorial policy makes it clear that this is a paper with close government 
ties. 

 The Ve~ernji list broke down one of the last monopolies — that of 
the printing offices. Until 1997, in Croatia one could hardly publish a 
more serious daily since there were no free printing capacities. After many 
efforts and tribulations, Ve~ernji list, together with Glas Koncila, launched 
a new printing office and thus put an end to the monopoly of Hrvatska 
tiskara (previously Vjesnikova tiskara). This move has paved the way for 
several new dailies as well as for publishing the Slobodna Dalmacija in 
Zagreb. 

 The Ve~ernji list, the most widely circulated daily, has recently been 
sold. Its majority owner, the Pension Fund, offered its shares for sale. It 
will be interesting to see how the privatisation of this extremely influential 
daily is going to end and whether the new owner will change the editorial 
policy and in this way make a dent in the ruling party’s political clout. 

 The Catholic church has become a major publishing magnate. In the 
former system, the Church published the widely read Glas Koncila and 
owned a publishing house, Kr{}anska sada{njost, with a great number of 
titles, but they could not be sold in kiosks. Thus the majority of their 
publications were sold in churches, which was very efficient and cheap, 
and is still practised today, though religious publications can be openly 
sold. 

 Even in the new circumstances, the Glas Koncila has maintained its 
editorial policy. It has been given a boost when it became a co-owner of 
a printing office (together with Ve~ernji list). This move proves that it has 
also secured its technological independence. It should be pointed out that 
Glas Koncila was the first Croatian media to have its Web site page on 
the Internet, a further proof of the vitality of its editorial policy.  

 Disappointed with the coverage of its activities it had received at the 
hand of other media, the Catholic church founded IKA (Information 
Catholic Agency); it also applied for, and obtained, a national frequency 
for a radio station. The Catholic radio has been gaining influence, despite 
the initial problems of technical and personnel nature, but it will certainly 
become a major influence on radio waves in Croatia. By setting up its 
own transmitters, it partly broke down the monopoly of the firm Oda{ilja~i 
i veze (Transmitters and communications). If the Church launches its TV 
station, then its role on the media scene is going to be even more 
enhanced. 

 However, 1997 will come down in the annals as the year of two po-
tential Croatian media magnates — Pavi} and Kutle, though numerous 
critics claim they are just paper tigers. One way or another, the list of 



 
Malovi}, S., A Review..., Politi~ka misao, Vol. XXXIV, (1997), No. 5, pp. 60—79 68 
                                                                                                                                              
the media with a more or less visible traces of their ownership is really 
imposing. If they manage to penetrate the film (by purchasing Jadran-
film), they will round off their media empire. 

 Miroslav Kutle began his media ascent by purchasing Slobodna Dalma-
cija and in this way secured the ownership of enviable publishing, printing 
and selling capacities. The power house of this empire is the daily Slo-
bodna Dalmacija, the absolute ruler of the southern Croatian market, but 
which has also made successful forays abroad (it is printed in Frankfurt), 
and has an excellent bureau in Zagreb. In December, they launched the 
Zagreb edition (printed in Zagreb), so that the Slobodna Dalmacija will 
be sold in northern Croatia. His empire expanded to radio and TV. The 
biggest step was the launching of Mre`a (Network), a TV production 
house, co-owned by Pavi}. Mre`a is an absolute novelty on the Croatian 
market. The snares and pitfalls of frequencies, transmitters and other ag-
gravating circumstances were successfully dodged. Mre`a churns out pro-
grams which are bought and broadcast by local TV stations. News on 
Mre`a are a refreshment in comparison with those on HRT and, although 
brief, a successful rival to the official TV. 

 Ninoslav Pavi} exchanged an exceptionally successful journalistic career 
for an even more successful career in publishing, which may serve as a 
possible model for the prototype of Croatian media moguls, similar to 
Murdoch or Maxwell. It began with the Globus and the co-operation with 
his colleague Denis Kulji{ and a business partner Zdravko Jurak. The suc-
cess of the Globus meant the end of this partnership: Kulji{ left, launched 
the National (which he also left) and started the Ultra magazine; Pavi} 
paid off his partners, took over Globus, and turned Europapress Holding 
into a respectable media mammoth. Today, this is a publishing house with 
a diversified publishing profile; it has also branched into the sales, 
advertising, manufacturing and contracting. Taught by the debacle in his 
contest with “Radio 101”, when he formally got the frequency, but 
encountered condemnation of a hundred thousand citizens, his potential 
readers, Pavi} withdrew and sought out new venues. Mre`a is a paradigm 
for those new sort of activities. Free of legal restrictions, unburdened with 
frequency considerations, transmitters, office space, and alike, Pavi} and 
Kutle have forged a new image for TV. The same procedure is applied to 
Jadran film, a potential haven for a TV production house.  

 However, Pavi} has gone a step further. Kutle is already an experi-
enced press publisher thanks to the Slobodna Dalmacija and Pavi} knows 
that a daily is the thing to do in journalism. The end of 1997 was 
marked by his preparations to launch the Jutarnji list. Does this mean 
that finally, for the first time in Croatia, a new and quality daily is to be 
launched? If this project meets with success, this will represent a true 
change on the Croatian newspaper scene.  

 Table 1 shows that there is a series of more or less successful private 
and independent owners. 



 
Malovi}, S., A Review..., Politi~ka misao, Vol. XXXIV, (1997), No. 5, pp. 60—79 69 
                                                                                                                                              
 The most important private ownership is that in the field of the press. 
Novi list i Glas Istre have made a clever use of the Law on Privatisation 
and became employee-owned public limited companies. This resulted in an 
independent editorial policy whose fruits are highly visible. The Novi list 
has grown into the most respected independent daily in Croatia. The 
recipe for the co-operation of the Novi list and the Glas Istre was ap-
plied in the case of the recent Karlova~ki list. We are faced with a very 
interesting symbiosis of these three dailies which share the pages devoted 
to home and foreign news, and the rest of the papers is devoted to local 
topics. Perhaps this model will take root in other parts of Croatia. 

 However, most owners do not have the means or resources to hold 
their own with the state or the moguls, so many of them are on the 
brink of collapse and have problems with collecting the money from their 
sales and the advertisements. The tally is paid by the journalists, who the 
owners cannot pay for their work regularly and handsomely. It is obvious 
that the Croatian media market still does not function and is burdened 
with the power of the monopolists and the state interference in the mar-
ket competition. The Croatian market is small, purchasing power weak and 
all this is reflected on the consumption of the media. In 1998 it will be 
even more difficult since the papers are saddled with the VAT. If 
someone wants to buy a daily, they have to spend 150 kunas a month, a 
hefty portion of the average salary of about 2,000 kunas, and much more 
expensive than the TV subscription of 45 kunas. This makes the fate of 
numerous independent private media uncertain; the market will be domi-
nated by the powerful, who get income from several sources. 

 The economic picture of the electronic media is not any better. Nu-
merous small radio and TV stations have found themselves in financial 
straits due to the unreasonably high concession fees. 

 “Until the end of 1997, 115 concession contracts were signed”, said 
Dominik Filipovi}, assistant minister of transport and communications (in 
the Ve~ernji list of 4 January 1998). According to him, of 104 radio sta-
tions, 62 are faced with objective problems in paying their dues. The 
situation with TV stations is even worse, since 8 out of 11 stations — or 
almost two thirds — have such problems. So the Council for telecommu-
nications agreed to lower the fees by 60%. 

 

 4. Professionalism: the light at the end of the tunnel  
 This sombre picture becomes a little brighter when the professional 
values of Croatian journalists are analysed. After the hectic years in which 
their profession was faced with the aggression on Croatia, a cruel war in 
which 14 journalists paid with their lives for their professional engagement 
in reporting about the defence of their homeland, Croatian journalists 
dabbled in ideology, the freedom of the media, they sought new paths. 



 
Malovi}, S., A Review..., Politi~ka misao, Vol. XXXIV, (1997), No. 5, pp. 60—79 70 
                                                                                                                                              
During the Days of Croatian Journalism in Zaton (in October 1997), for 
the first time they talked more about the professional and ethical issues 
than ideology, more about the significance of education than political 
affiliation. 

 Dra`en Vukov-Coli}, our eminent columnist, summarised his professional 
principles in the following way: “Facts are sacred, opinions inviolable; 
personal dignity must remain inviolable. By this I do not mean criticism 
of a person. We should be guided by tolerance. We are contaminated 
with hatred, imputations, untruths, fame-hunting, both of political or edito-
rial nature.”8 

 The attitudes of Croatian journalists are summed up in the seven pro-
visions of the Resolution of the Days of Croatian Journalism: 

• the modification of the Penal Code shall be demanded; 

• the negotiations about and the preparation of the collective contract 
for journalists shall be demanded; 

• necessary support shall be provided to the members in securing the 
rights ensuing from the Law on the Rights of Croatian Defenders; 

• the status of the Council of Honour of the Croatian Journalist So-
ciety shall be fostered; 

• the procedure for the establishment of the Council of Ethics shall 
be initiated in cooperation with the publishers; 

• a catalogue of professional norms shall be promulgated; 

• the education of professional journalists shall be stepped up and 
upgraded. 

 This focusing on the profession and the professionalism came to the 
fore on the occasion of launching Forum 21, a fresh wind on the media 
scene. This declaration by 24 eminent and popular top professional jour-
nalists from the electronic media, put forward the demands for public TV 
and for bolstering professional criteria.  

 Their forums galvanised both Croatian and foreign public, and their 
presence has already been felt.  

 Here is how the former American ambassador to Croatia, Peter Gal-
braith, commented Forum 21: “A cry for free media should not come 
from diplomats or smaller newspapers like the Feral Tribune but from the 
nucleus of the Croatian mass media. The important thing is that the 
leading journalists from the national television established Forum 21, and 
that they have been getting support from HINA and other major media. 

 
 8Novinar, No. 10-11-12, December, 1997, p. 24. 



 
Malovi}, S., A Review..., Politi~ka misao, Vol. XXXIV, (1997), No. 5, pp. 60—79 71 
                                                                                                                                              
This is the evidence that democracy is spreading from within, an encour-
aging development, hailed by my government.”9 

 The heads of HRT were not happy about the Forum 21 initiative and 
have tried to keep the debate on HRT within its walls, pointing out that 
HRT is by definition public television and that there is no need for un-
derscoring this.  

 The HDZ Presidency issued its communiqué on 8 Nov 1997 regarding 
the establishment of Forum 21 which runs: 

 “...HRT is a public enterprise, responsible to the Sabor of the Republic 
of Croatia. The programme guidelines of HRT, in line with the European 
standards, are formulated by the Council appointed by the same Sabor 
among the ranks of the representatives of the parliamentary parties (HDZ, 
HSLS, SDP, HSS, HSP) and national minorities, as well as the 
representatives of scientific, religious, and cultural institutions. This makes 
the claim by the so called Forum 21 about the model of radio and tele-
vision inherited from the past “totally unfounded. 

 The professional people gave a vocal support to the initiative of the 
“forumists”, demanding it expands to include the press. Jagoda Vuku{i}, 
President of the Croatian Journalistic Society commented the initiative in 
the following way: “The Forum 21 initiative shows that the circumstances 
have changed and that there is some elbow-room for activity. The jour-
nalists who want to change the conditions in their offices and foster pro-
fessionalism, will be helped by our Society with their codex of professional 
behaviour which will be different for the printed and the electronic media, 
and modelled after the American and European counterparts, for newspa-
pers, radio and television.”10 

 It is obvious that these troubled times for the newspapers have had 
profound impact on the work of professional journalists, which was per-
haps best summarised by Mirko Gali} at the gathering in Zaton: “The 
truth is the top priority — categorical imperative. It is the ethical impera-
tive in our profession. Those who deliberately report the untruth, forsake 
ethic and ethicality, betray journalism itself. This applies to each and every 
journalist who has no opportunity for proper research which inevitably 
leads them into the twilight zone of untruths. However, a deliberately 
chosen untruth is one thing, and should be avoided and sanctioned, while 
the untruth based on unwarranted assumptions and unverified information 
is something else. Turning our back on this problem can end in circum-
spection. Circumspection is also a form of poor journalism. But the jour-
nalism that takes some pride in itself and the journalists who take pride 

 
 9Globus, op. cit., p. 83. 

 10Novinar, No. 10-11-12, December, 1997, p. 35. 



 
Malovi}, S., A Review..., Politi~ka misao, Vol. XXXIV, (1997), No. 5, pp. 60—79 72 
                                                                                                                                              
in their work, strive to corroborate the truth with facts, knowledge and 
other necessary components of such work.”11 

 

 5. Media scene in turmoil 
 The upheavals in the media in 1997 have been more or less described 
in our analysis of the events. The tables 2, 3 and 4 refer to the state in 
the newspapers and tables 5 and 6 to radio and television. The data were 
collected in December of 1997, a rather significant fact since experience 
has taught us that the data on the Croatian media change extremely fast 
and get obsolete even more quickly.  

 

References 
 Novinar, journal of the Croatian Journalistic Society and the Union of 
Croatian Journalists, No. 1—12, 1997. 

 A selection of texts and articles from the Croatian dailies, weeklies and 
periodicals. 

 
 11Novinar, op. cit., p. 22. 



Table 1: Croatian Mass Media — A Review of the Ownership (December 1997) 

 

Owner 
Dailies and 
Agencies 

Weeklies and 
Magazines TV Radio Printing Offices Transmitters 

Advertising 
Agencies 

Distribution 
& Sales 

State, 
including the 
majority shares 
package owned 
by funds and 
banks 

Vjesnik 
Ve~ernji list (on 
sale) 
Glas Slavonije, 
HINA 

Obzor, Halo 92, 
Velebit, 
Hrvatsko slovo, 
Hrvatski vojnik 

HTV (first, 
second and 
third 
programme)  

Hrvatski radio 
(first, second 
and third 
programme), 
regional 
centres and 
stations   

Hrvatska tiskara; 
Tiskara VEKON 
(a large portion 
of the “Ve~ernji 
list”) 

RO Oda{ilja~i 
i veze HRTV

EP 64 
(owned by 
Ve~ernji 
list) 

Tisak, 
Glas 
Slavonije, 
Trgoplasman

Catholic 
Church 

IKA Glas Koncila, 
MAK, Kana 
and others  

Video 
production 

Katoli~ki radio VEKON      
(a large portion 
of the “Glas 
koncila”) 

Transmitters 
for Katoli~ki 
radio 

 
 

-subscription
-in churches

Europapress 
holding 
(Ninoslav 
Pavi}) 

Jutarnji list 
(launching) 

Globus, Gloria, 
Playboy, Arena, 
OK, Studio, 
Astro 

Mre`a (co-
owned) 

   Europapress 
holding’s 
marketing 
and 
promotion 

 

Globus holding 
(Miroslav 
Kutle) 

Slobodna 
Dalmacija 

Nedjeljna 
Dalmacija, 
periodicals 
cartoons, novels

TV Marjan, 
Mre`a (co-
owned) 

Narodni radio Tiskara 
Slobodne 
Dalmacije 

 SD 
advertising 
department 
and Split-
Marketing 

Slobodna 
Dalmacija 

Small 
shareholders, 
private owners 

Novi list, Glas 
Istre, Karlova~ki 
list 

Tjednik, Ultra 
magazin 
Nacional,  
Vijenac, Moja 
tajna 

OTV, TV 
Moslavina, 
Zadar, 
Nova, 

Radio 101, 
Obiteljski, KL 
Narodni, 
Labin and 
others 

Edit, Radin and 
numerous 
smaller printing 
offices 

 Jadran-
McKenna-
Erikson 

Glas Istre, 
Distri Press, 



Table 2: Dailies 
 

Name Address Editor-in-Chief 
General 
Manager 

Ownership 
*majority owner 

Circulation 
*estimated Editorial Policy 

Vjesnik Zagreb, Slavonska  
av. 4 

Nenad Ivankovi} Ivan Bo`i~evi} ltd. 
*Privredna banka 

20,000 pro-government 

Ve~ernji list Zagreb, Slavonska  
av. 4. 

Branko Tu|en Branko Lovri} ltd. 
Caritas Fund 

200,000 pro-government 

Novi list Rijeka, Zvonimirova 
20 

v.d. Boris Maljkovi} Zdenko Mance small shareholders  90,000 independent 

Slobodna 
Dalmacija 

Split, Hrv.mornarice 4 Miroslav Ivi} Ante Bu{i} ltd. 
*Miroslav Kutle and 
Ivana Trump 

100,000 pro-government 

Glas Slavonije Osijek, 
Hrv.Republike 20 

Dario Topi} Ivan [imi} ltd.  20,000 pro-government 

Glas Istre Pula,  
Riva 10 

Igor Brajkovi} @eljko @mak ltd. 
*small shareholders 

 21,000 independent 

Dnevnik Rijeka, 
Wenzelova 2/1 

Zdravko Businello Damir Pav{i} ltd. 
Violi}&Glas Primorja 

 pro-government 

Karlova~ki list Karlovac, 
Lisinskoga 1 

Nenad Hla~a Ivan [o{tari} ltd. 
*small shareholders 

 independent 

Dan Split, 
Rokova 48 

Jo{ko Kulu{i} Branko Ljubi} ltd. 
*small shareholders 

 12,000  independent 



Table 3: Leading Weeklies 

 

Name Address Editor-in-Chief 
General 
Manager 

Ownership 
*majority owner 

Circulation 
*estimate Editorial Policy 

Globus Zagreb, Slavonska  
av. 4 

\ur|ica Klancir @eljko Budi} Europapress holding 
ltd. 
*Ninoslav Pavi} 

160,000 independent, tabloid

Nacional Zagreb, Vla{ka 40 Ivo Pukani} Ida [agovac ltd. 
*small shareholders 

130,000 independent, tabloid

Glas Koncila Zagreb, Kaptol 31 Ivan Mikleni} Josip Ladika Archdiocese 50,000 Chatolic Church 
mouthpiece 

Feral Tribune Split, Ba~vice 10 Viktor Ivan~i} Zoran Erceg private 50,000 independent, 
satirical 

Obzor Zagreb, Slavonska  
av. 4. 

Branko Tu|en 
Mate Pi{kor, 
executive 

Damir 
Vu~emilovi} 

Ve~ernji list 20,000 pro-government 

Tjednik Zagreb, 
J. Ka{telana 19  

Mladen Malo~a Frane Mesi} private 
*Coning 

20,000 independent 

Nedjeljna 
Dalmacija 

Split, 
Hrv. mornarice 4  

Miroslav Ivi} 
Robert @aja, 
executive  

Ante Bu{i} Slobodna Dalmacija 
*Miroslav Kutle 

20,000 pro-government 

Velebit Zagreb, Zvonimirova 
12 

Ivan Tolj, Major 
General 

- Ministry of Defence 25,000 Ministry of Defence 
mouthpiece 

Gloria Zagreb, 
Slavonska av. 4 

Dubravka 
Tomekovi}-Aralica 

@eljko Repe Europapress holding 
*Ninoslav Pavi} 

220,000 independent, tabloid

Hrvatsko slovo Zagreb, 
Trg b. Jela~i}a 7 

Dubravko Horvati} Stjepan [e{elj Naklada DKH, JP 
Narodne novine 

10,000 pro-government 



Table 4: Leading Periodicals 

 

Name Address Editor-in-Chief 
General 
Manager 

Ownership 
*majority owner 

Circulation 
*estimate Editorial Policy 

Arkzin Zagreb,  
Rep. Austrije 23 

Dejan Kr{i} Vesna Jankovi} private 5,000 (?) independent 

Bumerang Osijek,  
Ribarska 1 

Goran Flauder Goran Flauder private 10,000 (?) independent 

Halo 92 Zagreb,  
Savska 31 

Zlatko Kureti} - Agencija za 
komercijalnu djelatnost 
MUP-a 

15,000 Ministry of Interior 
Affairs mouthpiece 

Vijenac Zagreb,  
Mati~ina 2 

Andrea Zlatar Josip Bratuli} Matica Hrvatska 10,000 independent 

Ultra magazin Zagreb, 
Meduli}eva 4 

Denis Kulji{ Ratko Bo{kovi} private 30,000 independent 



Table 5: Major Radio Stations 

 

Name Address Editor-in-Chief 
General 
Manager 

Ownership 
*majority owner 

Circulation 
*estimate Editorial Policy 

Hrvatski radio 
- first 
programme  
 

Zagreb, Prisavlje 3 Ivanka Lu~ev, chief 
editor 
 

Tomislav 
Bakari} 
*general mnager 
Ivica Mudrini} 

State entire Croatia pro-government 

Hrvatski radio 
- second  
programme 

Zagreb, Prisavlje 3 Du{ko Radi}, editor Tomislav 
Bakari} 

State entire Croatia pro-government 

Hrvatski radio 
- third 
programme 

Zagreb, Prisavlje 3 Stipe ^ui}, editor Tomislav 
Bakari} 

State entire Croatia pro-government 

Hrvatski radio 
Radio Sljeme 

Zagreb, Prisavlje 3 Ivan Juri{i}, editor Tomislav 
Bakari} 

State Zagreb  

Hrvatski 
katoli~ki radio 

Zagreb, Vo}arska 106 fra Mirko Matau{i}  Archdiocese bigger part of 
Croatia  

religious-secular 
programmes 
 

Radio 101 Zagreb, Gajeva 10 Zrinka Vrabec-
Mojze{ 

Silvio Vrbanac ltd. 75% employees, 
25% City of Zagreb 

Zagreb independent 

Obiteljski radio Zagreb, Avenija g. 
Dubrovnika  

Sonja [aruni} Juraj Hrva~i} private Zagreb county 
and Zagreb 
national 
frequency 

independent 

Narodni radio Zagreb, Avenija g. 
Dubrovnika 

-Juraj Hrva~i}, 
counsellor 

Veljko [kovraga private national 
frequency 

independent 
 

Gradski radio Osijek, 
Trg A. Star~evi}a 7 

- Svetozar 
Sorkanjac, editor 

- private Osijek and 
eastern 
Slavonia 

independent 



 

Name Address Editor-in-Chief 
General 
Manager 

Ownership 
*majority owner 

Circulation 
*estimate Editorial Policy 

Radio KL Split, Put Supila bb 
 

  private Split independent 

Radio 
Dalmacija 

Split, Kralja 
Zvonimira 14 

- Davor Mari} private *M. Kutle Split independent 

Radio Labin Labin, Pulska 2 Gordana 
Poldrugovac 

- private Labin independent 

Radio Brod Slovenski Brod, Trg 
pobjede 7 

Frano Piplovi} - private Slavonski 
Brod 

independent 

Radio Gradska 
mre`a 

Split, Trg G. Bulata 
6 
 

Vedran Sesardi}  private Split/Dalmatian 
cpunty 

independent 

Radio 057 Zadar,  
C.F.Bianchija 2 

Darko Smrki} - private Zadar independent 

Radio Bra~ Supetar, 
M.Vodanovi}a 3 

Andro Filipovi} - private Bra~ independent 

Arena radio Pula, A.D. 
Petrovskoga 15 

- - private Pula independent 

Radio Donat 
FM 

Zadar, Obala Kneza 
Branimira 12 

Tomislav Klari} - private Zadar independent 



Table 6: Major TV Stations 

 

Name Address Editor-in-Chief 
General 
Manager 

Ownership 
*majority ownership 

Range 
*estimate Editorial Policy 

Hrvatska 
televizija 

Zagreb, Prisavlje 3 Hloverka Novak-
Srzi} 

Mirko Gali} 
*general 
manager Ivica 
Mudrini} 

State entire Croatia pro-government 

OTV Zagreb, Teslina 7 Boris Juki} Vinko Grubi{i} private Zagreb independent 
Mre`a Zagreb, Teslina 7 Denis Latin Zvonimir Repa~ private 

*Pavi}-Kutle 
production 
house 

independent 

TV Moslavina Kutina, Crkvena 6 Zvonimir Kabelka Zvonimir 
Kabelka 

private Kutina  independent 

TV Nova Pula, M. Laginje 5 -  Denis Mikoli} private Pula independent 
Televizija 
Slavonije i 
Baranje 

Osijek, Sonja Marketi} ....... Slivka private 
 

Osijek and its 
surroundings  

independent 

Zadarska 
televizija 

Zadar, Molatska bb Zoran Lokas Zoran Lokas private Zadar independent 

TV ^akovec ^akovec  Ivan Vinkovi} private ^akovec independent 
ATV Split Split, Put Supavla 21c Plamenko Bav~evi} Nenad Boljat private Split/Dalmatian 

county 
independent 

MTV Marjan Split, Nata{a Bakoti} Marin ^rnja private *M. Kutle  Split independent 
Vinkova~ka 
televizija 

Vinkovci  Drago Vesel~i} private Vukovar/Srije
m county 

independent 

 
Data gathered by Gordana Vilovi} of the Freedom Forum Journalism Library 

 




