
 
Tomorad, D., Mučalo, M., Analiza procesa dodjele ..., Polit. misao, Vol XLI, (2004.), br. 2, str. 47–63 47 
                                                                                                                                              

Izlaganje sa znanstvenog skupa 
341.223.3:654.197>(497.5) 
Primljeno: 29. lipnja 2004. 

                                                                                                                                              
 

Analiza procesa dodjele koncesije za treću mrežu Hrvatske 
televizije 

 
                                                                                                                                              

 
DARKO TOMORAD* 
MARINA MUČALO** 

 
 

Sažetak 
 

 Dodjela koncesije za treću mrežu Hrvatske televizije najvrjednija je koncesija 
koja je dosad uopće dodijeljena za radijsku ili televizijsku djelatnost u Republici 
Hrvatskoj. Njezine su kvalitete privukle brojne ponuđače pa su tako na natječaju 
konkurirala i ugledna svjetska i europska imena poput News Corporation, RTL, 
SBS Broadcasting i CME. Ovaj rad prati tijek donošenja odluke da se treća mreža 
izdvoji iz sustava HTV-a te ukupan postupak dodjele koncesije, od objave natje-
čaja i analize dokumentacije do konačnoga odlučivanja o novom koncesionaru. 
Koncesija je dodijeljena pravnoj osobi “RTL d.o.o.” temeljem njihova projekta 
pod nazivom “HRTL”. Hrvatska je tako postala 24. zemlja u kojoj RTL Grupa, 
dio moćne njemačke kompanije Bertelsmann, emitira svoj program. Osam mje-
seci od dobivanja koncesije, 30. travnja 2004. godine, nova je televizija počela s 
emitiranjem.  

 

Ključne riječi: HRT, javni servis, komercijalne televizije, koncesija, treća mreža, natječaj 

 

1. Pravni okvir rada elektroničkih medija u Republici Hrvatskoj 
 Elektronički mediji u Republici Hrvatskoj svrstani su, prema kriteriju vlasništva, u 
dvije skupine. Prvu čini Hrvatska radiotelevizija s pripadajućim programima (dva tele-
vizijska i tri radijska te osam lokalnih radijskih postaja) čiji je osnivač Republika Hr-
vatska, a osnivačka prava nosi Vlada Republike Hrvatske. Riječ je o javnoj ustanovi 
(nema status koncesionara) koja ima ulogu javnog servisa sa svrhom zadovoljavanja 
općeg interesa i s pravom prikupljanja pretplate. Na drugoj su strani koncesionari, 
odnosno različite pravne (a na lokalnim razinama i fizičke) osobe koje su putem natje-
čaja dobile koncesiju odnosno dozvolu za emitiranje programa na određenom području 
(lokalnom, regionalnom, državnom), na određeno vrijeme i pod određenim uvjetima. 
 

* Darko Tomorad, asistent Fakulteta političkih znanosti u Zagrebu na istraživačkom projektu “Mediji i 
društvo”. 

** Marina Mučalo, docentica Fakulteta političkih znanosti u Zagrebu na predmetu Radio. 



 
Tomorad, D., Mučalo, M., Analiza procesa dodjele ..., Polit. misao, Vol XLI, (2004.), br. 2, str. 47–63 48 
                                                                                                                                              
Financiraju se isključivo iz vlastitih prihoda (oglašivanjem). U Hrvatskoj sada emitiraju 
142 koncesionara za radijsku i 15 koncesionara za televizijsku djelatnost. Obje skupine 
imaju “svoje” zakone. Za koncesionare vrijedi Zakon o elektroničkim medijima (stupio 
na snagu 1. rujna 2003.), a za HRT vrijedi Zakon o HRT-u (od 15. veljače 2003.). 

 Za bolje razumijevanje teme rada, potrebno je ukratko predstaviti razvitak pravne re-
gulative scene elektroničkih medija od osamostaljenja Hrvatske do danas. 

 

1.1. Zakon o telekomunikacijama1 iz 1994. godine  

 Ovaj je zakon bio od osobite važnosti jer je njime dopušteno tzv. privatno vlasništvo 
nad radijima i televizijama u Hrvatskoj, što u vrijeme postojanja SFRJ nije bilo moguće 
jer je država bila vlasnikom svih ondašnjih elektroničkih medija. Brojne gospodarstvene 
promjene nastale u vrijeme osamostaljenja Hrvatske uvjetovale su i početak demokrati-
zacije elektroničkih medija koja se ponajprije odnosila na odmak od svakovrsnoga poli-
tičkog utjecaja. Demokratizacija se očitovala kroz izmjenu vlasničkih odnosa nad medi-
jima, uvođenje koncesija za emitiranje i njihovu dodjelu putem javnih natječaja, što je 
izravno utjecalo na znatno povećanje broja radijskih i TV postaja u Hrvatskoj.  

  Dobivanje koncesije za emitiranje bilo je uvjetovano brojnim odredbama pa tako i o 
dopuštenoj visini vlasničkih udjela u pravnoj osobi koja se natječe za koncesiju. Tako je 
bilo propisano da koncesionarom mogu biti samo trgovačka društva2 u kojima svaka, 
pravna ili fizička, osoba može imati samo do jedne četvrtine ili manje osnivačkih udjela. 
Iznimka su bile izrazito lokalne koncesije (za područja do 10 tisuća stanovnika) kad je 
vlasnički udio mogao biti do 50 posto te jednog vlasnika na području do tri tisuće sta-
novnika. Ovim je ograničenjem zakonodavac kanio spriječiti moguće monopole, iako je 
takva odredba izravno kršila Ustavom proklamiranu slobodu poduzetništva i nepovredi-
vost privatnoga vlasništva, a koja se iznimno dopušta samo u slučajevima zaštite inte-
resa i sigurnosti Republike, prirode, ljudskog okoliša i zdravlja ljudi (Ustav Republike 
Hrvatske, članak 50, stavak 2).  

 Unatoč prigovorima, odredba je vremenom prihvaćena i vlasnici medija su je i 
poštovali, barem u službenim očitovanjima kroz javnopravne isprave (društveni ugovor) 
koje su svjedočile o vlasničkoj strukturi koncesionara. Taj je dokument bio i jedan od 
najvažnijih dokumenata u natjecanju za obnovu koncesije. Dakako, bile su dopuštene 
izmjene unutar vlasničke strukture (prodaja dijela vlasništva), ali opet pod uvjetom da 
nitko ne smije imati više od ¼ vlasništva. 

 Strani je kapital također bio ograničen u sudjelovanju u vlasništvu s dopuštenih 25 
posto što je opet predstavljalo iznimku od općeg propisa, Zakona o trgovačkim društvi-
ma, ali u skladu sa Zakonom o telekomunikacijama. Naime, inozemni su ulagači izjed-
načeni s domaćima, što znači da se dopuštena visina ulaganja u elektroničke medije ja-
sno morala odnositi i na njih. 

 
1 Zakon o telekomunikacijama, NN 53/94. 
2 Iznimka su nekomercijalni radiji i televizije. 



 
Tomorad, D., Mučalo, M., Analiza procesa dodjele ..., Polit. misao, Vol XLI, (2004.), br. 2, str. 47–63 49 
                                                                                                                                              
 Natječaje za dodjelu koncesija raspisivalo je i provodilo novoosnovano Vijeće za te-
lekomunikacije, izvršno tijelo koje je radilo pri Ministarstvu pomorstva, prometa i veza. 
Brojilo je devet članova koje je imenovao i razrješivao Sabor. Odluke su se donosile ve-
ćinom glasova, odnosno za svaku je odluku trebala suglasnost najmanje pet članova 
Vijeća. Vijeće je predstavljalo najvišu razinu za dodjelu i/ili oduzimanje koncesija, da-
valo je suglasnost na izmjene u vlasničkim strukturama, promjene u programskim she-
mama itd. Koncesionar je smio imati samo jednu koncesiju na razini države (ili radija ili 
TV), dok je na nižim razinama mogao imati dvije (jednu za radio, drugu za TV). Poli-
tičke stranke i tijela državne uprave nisu mogli biti koncesionari ni članovi koncesio-
nara. Otvorenim je pitanjem ostao nadzor nad programskim sadržajima, budući da pro-
fesionalni nadzor nije ustanovljen. Vijeće je moglo zatražiti snimku programa (obveza 
čuvanja glasila je na 30 dana) te samo preslušati ili pregledati sporne sadržaje te utvrditi 
(ne)kršenje nekih zakonom određenih programskih kvota. Nema podataka da je to ikada 
i učinilo. 

 U prvi sastav Vijeća ušlo je čak šest aktivnih političara (od toga pet iz ondašnjega 
vladajućeg HDZ-a) među kojima su bili dvojica ministara, jedan savjetnik za gospodar-
stvo pri Vladi i tri saborska zastupnika. Nazočnost političara u Vijeću te očita politizira-
nost nekih odluka, izazivali su brojne prigovore pa i masovne proteste, kao što je bio 
skup potpore Radiju 101 (studeni, 1996.) kad mu je to tijelo oduzelo koncesiju.  

 

1.2. Zakon o telekomunikacijama3 iz 1999. 

 Nakon brojnih prigovora da je Vijeće ispolitizirano i da svoje odluke temelji na poli-
tičkim simpatijama prema pojedinim koncesionarima, u srpnju 1999. godine, prihvaćen 
je novi Zakon o telekomunikacijama koji je, između ostaloga, bio i pravni okvir za do-
djelu koncesije nad trećom mrežom HTV-a. Od izmjena valja istaknuti da članovima 
Vijeća (koje je preimenovano u Vijeće za radio i televiziju), više nisu mogli biti dužno-
snici u izvršnoj, predstavničkoj i sudbenoj vlasti ni članovi neke stranke. Zadržan je isti 
broj članova (9), imenovao ih je Sabor na prijedlog Vlade, ali sada iz redova neovisnih 
stručnjaka sa svrhom izbjegavanja svakog sukoba interesa. Mandat im je trajao tri (tri 
člana), četiri (tri člana) i pet (tri člana) godina. Nisu bili profesionalno angažirani, ali su 
primali novčanu naknadu za svoj rad. Opseg i opis poslova Vijeća ostao je isti. Nadalje, 
vlasnički su udjeli povećani na jednu trećinu, kako za domaći tako i za strani kapital. 
Već postojeća zabrana sudjelovanja u kapitalu koncesionara koja je dotad vrijedila za 
političke stranke i tijela državne uprave proširena je i na marketinške agencije.  

 Umjesto Ministarstva pomorstva, prometa i veza sada se, kao neovisni regulator u 
telekomunikacijama, pojavljuje novoosnovani Zavod za telekomunikacije. Zavod za 
telekomunikacije samostalan je u obavljanju poslova iz svog djelokruga, a za svoj rad 
odgovara Vladi Republike Hrvatske kojoj podnosi godišnje izvješće o radu. Glede na-
tječaja za koncesije, zadužen je za tehničku potporu Vijeću, a daje i pravno mišljenje o 
ponudama koje nije obvezujuće za Vijeće. 

 
3 Zakon o telekomunikacijama, NN 76/99. 



 
Tomorad, D., Mučalo, M., Analiza procesa dodjele ..., Polit. misao, Vol XLI, (2004.), br. 2, str. 47–63 50 
                                                                                                                                              
 Natječaji za koncesije su javni i otvoreni za sve zainteresirane. Dokumentacija se za-
prima u Zavodu za telekomunikacije te otvara na sljedećoj sjednici Vijeća. Sjednice su 
javne. Svaki član Vijeća dobiva svoj primjerak dokumentacije svakog od kandidata. U 
roku koji je određen u samom natječaju, obvezan je pročitati cjelokupnu dokumentaciju. 
Glasovanje o kandidatima je tajno, ali su sjednice otvorene za javnost. Koncesiju dobiva 
onaj kandidat koji dobije najmanje pet glasova (od mogućih devet) članova Vijeća. 
Koncesija se daje na vrijeme koje ne može biti dulje od deset godina, ovisno o razini za 
koju se koncesija daje.  

 Svaka ponuda na natječaj mora sadržavati što detaljniju programsku shemu te, 
prema slovu zakona, “uvjerljive dokaze” da kandidat (pravna osoba) može ostvariti 
programske, tehničke, tehnološke, prostorne, financijske i kadrovske uvjete za obavlja-
nje djelatnosti4. Zakon nije dao nikakva dopunska objašnjenja o tome što su to “uvjer-
ljivi dokazi”. Aktivni bi koncesionari, istekom koncesionarskog razdoblja, lakše ispunili 
dane uvjete stoga što su već raspolagali programom, tehnikom, prostorom i djelatni-
cima. Natječaji za potpuno nove koncesije bili su, kad su posrijedi zakonski uvjeti, 
znatno veći problem. Naime, kod koncesija koje se prvi puta pojavljuju na natječaju 
opravdano se postavljalo pitanje koji su to dokazi kojima neka pravna osoba dokazuje 
svoju programsku, tehničku, tehnološku, prostornu, financijsku i kadrovsku opremlje-
nost za proizvodnju radijskog ili TV programa. Istodobno, niže koncesionarske razine 
(lokalne) nisu toliko zahtjevne (u materijalnom i svakom drugom smislu) kao koncesije 
na višim razinama, osobito na državnoj. Također, priprema radijskog emitiranja manje 
je zahtjevna od pripreme televizijskoga. 

 Novčane obveze koje proizlaze iz koncesionarskoga statusa propisane su Pravilni-
cima o naknadi za koncesije5 (Tablica 1) i o naknadi za frekvencije6 (Tablica 2). Nakna-
de se uplaćuju Zavodu za telekomunikacije, a u korist državnoga proračuna.  

 

Tablica 1. Godišnja naknada za koncesiju (u tisućama kuna) 

 Državna 
razina 

Više od 1.000.000 
stanovnika (regija) 

Do 1.000.000 
stanovnika 

Lokalne 
razine* 

Radio 100 56 35 2 do 26 
Televizija 300 180 130 4 do 80 

* Ovisno o broju žitelja na koncesionarskom području. 

Izvor: Pravilnik o naknadi..., NN 88/01, Tablica 3. 

 

 
4 Zakon o telekomunikacijama, NN 76/99., članak 76., stavak 4.  
5 Pravilnik o naknadi za obavljanje telekomunikacijskih usluga i drugih telekomunikacijskih djetnosti, NN 

88/01, 35/02, 37/02. 
6 Pravilnik o naknadi za uporabu radijskih frekvencija i načinu plaćanja, NN 88/01, 24/02. 



 
Tomorad, D., Mučalo, M., Analiza procesa dodjele ..., Polit. misao, Vol XLI, (2004.), br. 2, str. 47–63 51 
                                                                                                                                              
 Koncesionari neprofitnog7 radija i televizije plaćaju 20 posto naknade određene za 
svoje koncesionarsko područje. Zanimljivo je da je izmjenama i dopunama ovoga za-
kona8 iz srpnja 2001. godine, neprofitnim medijima dopušteno emitiranje komercijalnih 
sadržaja i to čak pet minuta u jednom satu (za državnu i regionalnu razinu) te 10 minuta 
za lokalne programe. To je svojevrsni presedan kojim se gubi smisao postojanja nepro-
fitnih medija.  

 Koncesionari radija i televizija dužni su plaćati i uporabu frekvencija koja je također 
utvrđena pravilnikom, a odnosi se na svaku koncesionarsku godinu. Visina naknade 
utvrđuje se prema broju žitelja na koncesionarskom području (Tablica 2). 

 

Tablica 2. Godišnja naknada za uporabu radijskih frekvencija (u tisućama kuna) 

 Više od 3.000.000 
stanovnika 

od 1.000.000 
do 3.000.000 
stanovnika 

od 500.000 do 
1.000.000 

stanovnika 

od 3.000 do 
500.000 

stanovnika 
Radio i TV 100 76 – 90 62 2 – 50 

Izvor: Pravilnik o naknadi..., NN 88/01, Tablica 3. 

 

 Svaki je koncesionar dužan platiti ukupan iznos (koncesija i uporaba frekvencija) za 
svoje koncesionarsko područje i to za svaku koncesionarsku godinu, u četiri rate. 

 Iz Tablica 1 i 2 vidljivo je da će koncesionar za televiziju na državnoj razini, za 
svaku godinu emitiranja, platiti koncesiju od 300 tisuća kuna te uporabu frekvencija u 
iznosu od 100 tisuća kuna. Ovaj iznos ne uključuje korištenje infrastrukture za emitira-
nje koja se plaća posebno, a prema cjeniku “Odašiljača i veza9”. 

 

1.3. Zakon o Hrvatskoj radioteleviziji10 iz 2001. godine 

 Snažna potreba za pretvorbom HRT-a iz državnoga u medij od općega javnog zna-
čenja očitovala se sredinom devedesetih godina 20. stoljeća, nekoliko godina poslije 
osamostaljenja Hrvatske. Očekivalo se da će, poslije prvih višestranačkih izbora te rat-
nih i poratnih prioriteta, ondašnja pobjednička stranka Hrvatska demokratska zajednica 
(HDZ), krenuti u postupak približavanja HRT-a modelu europskih nacionalnih javnih 
televizija. Pokazalo se, ipak, da HDZ-u odgovara moć koju, kao većinska parlamentarna 
stranka, ima nad HRT-om te da ne namjerava potaknuti proces transformacije državne 
 

7 U Hrvatskoj emitiraju tri neprofitna radija i nijedna televizija. Jedan je Hrvatski katolički radio (vlasnik 
je Hrvatska nadbiskupska konferencija), drugi je Radio Marija (udruga građana) a treći je Radio student 
(Fakultet političkih znanosti). 

8 Izmjene i dopune Zakona o telekomunikacijama, NN 68/01., čl. 23. 
9 Vidi Poglavlje 1.3. 
10 Zakon o HRT-u, NN 17/01. 



 
Tomorad, D., Mučalo, M., Analiza procesa dodjele ..., Polit. misao, Vol XLI, (2004.), br. 2, str. 47–63 52 
                                                                                                                                              
televizije u javni servis svih građana. Važnost HRT-a, osobito s njegova monopolistič-
kog položaja, postaje još jasnijom kad se zna da je prva koncesija za komercijalnu tele-
viziju na državnoj razini (NOVA TV) dodijeljena tek u svibnju 1999. godine, dok je tri-
naest prethodno osnovanih komercijalnih televizija bilo lokalnoga značenja.  

 Ovaj je zakon trebao dati jasan okvir stvarne transformacije HRT-a u javnu radiote-
leviziju. Pod pojmom “javnoga” očekivalo se i mislilo ponajprije na emitiranje pro-
gramskih sadržaja od općega javnog značenja, koji su namijenjeni javnosti te od nje fi-
nancirani i nadzirani. Takvi su sadržaji trebali biti izuzeti od svih političkih utjecaja 
(predsjednika države, sabora, vlade, stranaka te bilo kakvih privatnih interesa skupina ili 
pojedinaca.  

 Nova je vlast često isticala da je zakon dovršen nakon široke javne rasprave te oči-
tovanja brojnih domaćih i inozemnih stručnih tijela i pojedinaca. Brojne su primjedbe i 
uvrštene, osobito primjedbe stručnjaka iz Vijeća Europe koje su se ponajprije odnosile 
na nadzor programa (Vijeće) i izbor rukovodstva. Rasprave koje su prethodile prihvaća-
nju zakona najčešće su se iscrpljivale na ulozi Vijeća HRT-a, izboru ravnatelja i Uprav-
nog vijeća, pa je odredba o dodjeli koncesije za treću mrežu HTV-a nekako ostala u 
sjeni. Zakon je izrijekom odredio (članak 54.) da će se frekvencije za prijenos i odaši-
ljanje programa u trećoj televizijskoj mreži na državnoj razini, dodijeliti koncesionaru u 
skladu s odredbama Zakona o telekomunikacijama i to najkasnije u roku od godine dana 
od dana stupanja na snagu ovog zakona, odnosno do veljače 2002. godine. Unatoč ne-
kim inicijativama (uglavnom djelatnika HRT-a), odredba nije izazivala osobitu pozor-
nost jer je, očito, smatrana tzv. “mrtvim člankom” zakona. Naizgled, tako je i bilo jer se 
gotovo dvije godine ništa nije promijenilo. Treća je mreža i dalje bila u sastavu HRT-a. 

  Odredba o izdvajanju dotadašnje sastavnice HRT-a, organizacijske jedinice “Odaši-
ljači i veze”, u posebno trgovačko društvo također nije privukla veću pozornost. Obja-
šnjenje izdvajanja “Odašiljača i veza” (članak 47.) našlo se u jedinstvenosti njihove 
djelatnosti (odašiljačka mreža) koja bi, pod komercijalnim uvjetima, trebala biti podjed-
nako dostupna kako javnim tako i privatnim TV i radiopostajama. Ta je odredba i reali-
zirana krajem iste godine. “Odašiljači i veze” postali su trgovačko društvo čiji je većin-
ski vlasnik Republika Hrvatska. Iako i nadalje postoji bojazan za moguću zlouporabu 
ove iznimno važne djelatnosti, pozitivan je pomak napravljen s aspekta definiranih ci-
jena telekomunikacijskih usluga te uvjeta za njihovu realizaciju.  

  

1.4. Zakon o Hrvatskoj radioteleviziji11 iz 2003. godine 

 Novi je zakon o HRT-u stupio na snagu u ožujku 2003. godine, kao dio tzv. medij-
skog paketa12 što ga je pripremilo hrvatsko Ministarstvo kulture. Bilo je potrebno 
pospješiti započetu transformaciju HRT-a u javni medij te jasnije definirati odnose, 
osobito ovlasti i funkcije rukovodećih HRT-ovih tijela. Među razlozima za izmjenu po-
stojećeg zakona navodio se “pad profesionalizma, osobito u informativnim emisijama, 
 

11 Zakon o HRT-u, NN 25/03. 
12 U to su vrijeme u nastajanju bili i novi Zakon o telekomunikacijama, Zakon o elektroničkim medijima i 

Zakon o medijima. 



 
Tomorad, D., Mučalo, M., Analiza procesa dodjele ..., Polit. misao, Vol XLI, (2004.), br. 2, str. 47–63 53 
                                                                                                                                              
političko-komentatorska pristranost nasuprot potrebi objektivne informiranosti, privati-
zacija pojedinih segmenata programa, nepoštivanje profesionalnih kriterija pri izboru 
urednika, izostanak civilizacijski potvrđenih vrednovanja pojedinih događaja, pretvara-
nje pojedinih u glasnogovornike političkih opcija, komercijalizacija dijela programa 
izvan zakonom predviđenih ograničenja itd.”13.  

 Ovaj je zakon također podržao izdvajanje treće mreže iz sustava HRT-a. Izrijekom 
je, u prijelaznim i završnim odredbama, odlučio da će se frekvencije treće mreže dodi-
jeliti nekom koncesionaru i to u skladu s odredbama Zakona o telekomunikacijama, i to 
najkasnije do 31. prosinca 2003. godine14. 

 

2. Dodjela koncesije za treći program HRT-a 
 Upravo slijedom odredbi iz Zakona o HRT-u, pravni je okvir za dodjelu koncesije za 
treću mrežu HTV-a činio aktualni Zakon o telekomunikacijama (1999.), odnosno nje-
govo 12. poglavlje pod nazivom “Radio i televizija”.  

 

2.1. Natječaj 

 Natječaj15 je raspisan u prosincu 2002. godine i nije se svojim sadržajem i uvjetima 
razlikovao od svih drugih dotad objavljenih natječaja za sve koncesije za radio i TV u 
Hrvatskoj. Pravo sudjelovanja imale su sve pravne osobe koje su registrirane u Hrvat-
skoj.  

 Svi podnositelji prijava morali su zatražiti od Zavoda za telekomunikacije natječajnu 
dokumentaciju. Rok za pribavljanje dokumentacije bio je 60 dana, a zahtjev za dostavu 
dokumentacije plaćao se 15.000 kuna. Krajnji rok za podnošenje prijave bio je 20. svi-
bnja 2003. godine. Naknada za prijavu na javni natječaj iznosila je 30.000 kuna, a do-
kumentacija se morala predati u deset istovjetnih primjeraka (devet za članove Vijeća, 
deseti za Zavod za telekomunikacije). Prijava na natječaj trebala je sadržavati doku-
mente o sjedištu i pravnoj osobnosti kandidata, detaljnu programsku shemu te već pret-
hodno spomenute “dokaze” kako koncesionar ima programske, tehničke, tehnološke, 
prostorne, financijske i kadrovske uvjete za obavljanje te djelatnosti. Natječaj je sadrža-
vao i odredbu u kojoj se Vijeće obvezivalo na donošenje odluke o davanju koncesije 
najkasnije do 1. listopada 2003. godine. 

 Kandidati su (kroz otkup natječajne dokumentacije) upućeni na kontakt i dogovor 
oko mogućnosti i cijene zakupa odašiljačke mreže za emitiranje. Odašiljačka se mreža 
nalazi u vlasništvu “Odašiljača i veza”, poduzeća u vlasništvu Republike Hrvatske.  

 U otkupnoj su se natječajnoj dokumentaciji nalazili detaljni podatci za 48 odašiljača 
koji čine osnovnu mrežu za pokrivanje državnog teritorija i koja predstavlja tehničku in-
 

13 Iz pisma ministra kulture Republike Hrvatske Antuna Vujića, Novinar, HND, Zagreb, br. 9-10, 2002: 9. 
14 Zakon o HRT-u (2003.), članak 65. 
15 Javni natječaj br. 14, NN (oglasne stranice) 151/2002. 



 
Tomorad, D., Mučalo, M., Analiza procesa dodjele ..., Polit. misao, Vol XLI, (2004.), br. 2, str. 47–63 54 
                                                                                                                                              
frastrukturu budućeg koncesionara treće mreže. “Odašiljači i veze” temeljem svojeg 
cjenika, korištenje toga sustava godišnje naplaćuju otprilike 17 milijuna kuna.16 Istodo-
bno upozoravaju kandidate kako s 48 odašiljača ne mogu postići razinu pokrivenosti 
koju, primjerice, ima HTV na svoja dva ostala programa te nude mogućnost pokrivanja 
od 98 posto stanovnika RH s pomoću 289 objekata dopunske mreže. Cijena usluge oda-
šiljanja programa uporabom 337 objekata (osnovna i dopunska mreža) iznosi približno 
35 milijuna kuna 17 godišnje.  

 

2.2. Kandidati 

 Natječaj je izazvao veliko zanimanje pa su čak 22 pravne osobe otkupile dokumen-
taciju. Ipak, na natječaj se prijavilo sedam kandidata među kojima su se našla ugledna i 
poznata imena iz Europe i svijeta. Zbog ograničenja udjela stranog kapitala u kapitalu 
koncesionara, inozemne su tvrtke potražile domaće partnere, osnivajući s njima nove 
pravne osobe, u skladu sa zakonom.  

 Prijave su javno otvorene na sjednici Vijeća početkom lipnja. Zbog velikog zanima-
nja javnosti, Vijeće je odlučilo da će kandidati moći i javno prezentirati svoje ponude u 
trajanju do 30 minuta. Prezentacija je zakazana za desetak dana u Novinarskom domu 
gdje je šest kandidata (sedmi se nije odazvao pozivu) pred brojnim novinarima, ali i 
članovima Vijeća, ukratko predstavilo svoje projekte. Tablica 3 donosi pregled kandi-
data s nekim relevantnim podatcima iz njihovih ponuda. 

 Uz već poslovičnu osobnu promidžbu (što se može i očekivati od aspiranata na ko-
mercijalnu televiziju), većina kandidata strukturirala je programske sadržaje prema uo-
bičajenoj podjeli na informativne, obrazovne, zabavne i sportske. Isticala se važnost 
vlastite produkcije, napose udio programa koji bi se otkupljivao od nezavisnih domaćih 
produkcija. Potencijalni su koncesionari obećavali program u skladu s općim javnim 
interesom, usmjeren prema zaštiti hrvatske kulture i jezika, jednak tretman svih uz puno 
uvažavanje različitosti, novinarsku nepristranost i apsolutnu nezavisnost te distancira-
nost od mogućih političkih utjecaja. 

 Prezentacije su bile različite, od usmenog elaboriranja do osmišljenih kratkih pro-
mocijskih filmova o budućoj televiziji, projiciranih na video-zidu. Tako se, primjerice, 
okupljenima obratio osobno (iako ne i izravnim prijenosom) Rupert Murdoch koji je, 
kratko i biranim riječima, predstavio svoju ulogu u ponudi Rovite d.o.o.  

 
16 Točan iznos je 17.103.720,00 kuna. 
17 Točan iznos je 34.921.320,00 kuna. 



 
Tomorad, D., Mučalo, M., Analiza procesa dodjele ..., Polit. misao, Vol XLI, (2004.), br. 2, str. 47–63 55 
                                                                                                                                              
Tablica 3. Pregled kandidata za koncesiju za treću mrežu HRT-a 

Naziv 
pravne osobe 

Naziv 
projekta Vlasnička struktura Investicijski plan Dnevno 

emitiranje 
Planirani 
djelatnici 

FINA-MUR d.o.o Kanal 3 

1. Carthage I B.B. 
(33,33%) 

2. Večernji list d.o.o. 
(30,00%) 

3. HGU (24,17%) 
4. HOO (2,5%) 
5. Intel d.o.o (10,00%) 

17.000.000 EUR 
(u dvije godine) 18 sati 120 do 160 

HMTM d.o.o. TV 3 

1. Ferenc Tolvaly (35%) 
2. Robert Prokopp (35%) 
3. Gyorgy Habsburg 

(15%) 
4. Karl von Habsburg 

(15%) 

(nije navedeno) 17 sati (nije 
navedeno) 

Medijska kuća d.o.o. (nema) 

1. CME Media 
Enterprises B.V. 
Nizozemska (33,33%) 

2. Radionica d.o.o. 
(33,33%)  

3. FAM-RIČKO d.o.o. 
(33,33) 

do 40.000.000 EUR 17 sati do 300 

ROVITA d.o.o. CTV 

1. TDR d.d. (33,33%) 
2. HT d.d. (33,33%) 
3. NEWS CORP 

EUROPE Ltd (33,33%)

(nije navedeno) 18 sati 200 

RTL d.o.o. HRTL 

1. CLT-UFA S.A. 
Luksemburg (33,33%) 

2. PINTA TV TRI 
d.o.o.(25 %) 

3. Agrokor d.d. (11,50%) 
4. Atlantic grupa d.o.o. 

(11,50%) 
5. Podravka d.d. (11,50%)
6. HVB Bank Croatia d.d. 

(7,5%) 

79.000.000 kn 
(u prvoj godini) 

30.000.000 EUR (u 
tri godine) 

24 sata 

80 
(u prvoj 
godini) 

140 
(ukupno) 

Televizija  
Moslavina d.o.o. NET 3 9 pravnih osoba 

8 fizičkih osoba 74.000.000 kn 24 sata 150 

UCD-
DISTRIBUCIJA 
 d.o.o. 

(nema) (nije navedeno) (nije navedeno) 24 sata (nije 
navedeno) 

Izvor: Natječajna dokumentacija 

 

 a) FINA-MUR d.o.o.: Naziv projekta KANAL 3  

 CARTHAGE I B.B. u ovoj ponudi predstavlja SBS Broadcasting S.A.18, drugu po 
veličini medijsku grupu u Europi. SBS je društvo sa sjedištem u Luksemburgu i koje, 

 
18 http://www.sbsbroadcasting.com (listopad, 2003.). 



 
Tomorad, D., Mučalo, M., Analiza procesa dodjele ..., Polit. misao, Vol XLI, (2004.), br. 2, str. 47–63 56 
                                                                                                                                              
unatoč tomu što ga je osnovala grupa američkih investitora, posluje isključivo u Europi. 
SBS ima u vlasništvu i upravlja s 12 televizija i 16 radijskih postaja u deset zemalja. U 
Nizozemskoj ima tri komercijalna televizijska kanala, u Danskoj i Poljskoj dva, a u 
Belgiji, Mađarskoj, Švedskoj, Norveškoj i Rumunjskoj po jedan. Radijske postaje ima u 
Danskoj (3), Švedskoj (5), Finskoj (7) i Grčkoj (1). 

 Večernji list d.o.o. drugo je po veličini medijsko poduzeće u Hrvatskoj (iza HRT-a) i 
dio Styria Medien AG, trećega po veličini medijskog koncerna u Austriji. Ima osam re-
gionalnih, dva inozemna te on-line izdanje.  

 Hrvatska glazbena unija (HGU) dobrovoljna je i neprofitna strukovna udruga glaz-
benih djelatnika svih profila u Hrvatskoj. Ima oko četiri tisuće članova većinom izvo-
đača, ali i tekstopisaca, skladatelja, diskografa i drugih djelatnika u glazbenoj industriji. 

 Hrvatski olimpijski odbor neprofitna je i nevladina udruga sportaša, najviše nacio-
nalno sportsko tijelo u koje se udružuju sportski savezi i zajednice. Član je Međunarod-
noga olimpijskog odbora. 

 Intel d.o.o. savjetodavna je (consulting) tvrtka za područje međunarodnih financija, 
poreza, investicija i računovodstveno-knjigovodstvenih poslova. Vlasnik i direktor 
tvrtke je pravnik Marijan Kostrenčić. 

 Kanal 3 je kao svoju osnovnu programsku orijentaciju istaknuo informativne, 
sportske i zabavne sadržaje namijenjene urbanoj populaciji u dobi od 12 do 45 godina. 
Vrijeme emitiranja bilo bi od 08,00 do 02,00, ukupno 18 sati dnevno.  

 

 b) HMTM d.o.o.: Naziv projekta TV 3 

 Ovu su pravnu osobu osnovali dva njemačka državljanina (F. Tolvaly i R. Prokopp), 
jedan mađarski državljanin (G. Habsburg) i jedan hrvatski državljanin (K. von Habs-
burg).  

 Njihova osnovna programska orijentacija bila je usmjerena na otvaranje dijaloga (in-
teraktivnu televiziju) s gledateljima. Dijalog su namjeravali realizirati emisijama “u 
živo”, u studiju s publikom te uključivanjem što većeg broja gledatelja. Stavili su nagla-
sak na promicanje europske i hrvatske kulture te mlade ljude kao jednu od najpoželjni-
jih gledateljskih struktura. 

 

 c) Medijska kuća d.o.o. 

 Društvo je osnovano kao podružnica Central European Media Enterprises19 (CME), 
nezavisne medijske kuće nastale 1994. godine. Danas CME i njezini lokalni partneri 
vode šest postaja u četiri zemlje: Rumunjskoj (PRO TV i Acasa), Slovačkoj (Markiza 
TV), Sloveniji (POP TV i Kanal A) i Ukrajini (Studio 1+1).  

 
19 http://www.cetv-net.com (listopad, 2003.). 



 
Tomorad, D., Mučalo, M., Analiza procesa dodjele ..., Polit. misao, Vol XLI, (2004.), br. 2, str. 47–63 57 
                                                                                                                                              
 Iako je na početku bio jedini i potpuni vlasnik Medijske kuće d.o.o., CME je preko 
svoga ovlaštenog zastupnika prenio 2/3 vlasništva na dvije domaće pravne osobe. Jedna 
je registrirana za usluge, a druga za trgovinu na veliko i malo te uvoz i izvoz. Ponuda 
nije sadržavala nikakva dodatna objašnjenja o tim pravnim osobama.  

 Medijska kuća u svojoj programskoj orijentaciji daje prednost programu domaće 
proizvodnje, namjeravajući ga emitirati onoliko koliko je to tehnički i komercijalno 
moguće. Program je trebao biti uravnotežena mješavina zabavnog i informativnoga. 
Kao sastavni dio ponude uključili su i “Kodeks etičkoga i profesionalnoga ponašanja” 
koji je obvezan za sve novinare koji rade u CME. 

 

 d) ROVITA d.o.o.: Naziv projekta CTV 

 Društvo je osnovano s ravnopravnim vlasničkim udjelima raspoređenim između 
dviju velikih hrvatskih kompanija i stranoga partnera, eksponirane i moćne kompanije 
News Corporation20 u vlasništvu Ruperta Murdocha.  

 Hrvatske telekomunikacije d.d. (HT) najveća su hrvatska telekomunikacijska tvrtka i 
dio je globalne telekomunikacijske zajednice budući da je u većinskom vlasništvu 
Deutsche Telekoma. Tvornica duhana Rovinj d.d. (TDR) jedan je od vodećih poslovnih 
subjekata u Hrvatskoj i regiji koja svoje poslovanje širi i na područje hotelijerstva i turizma.  

 News Corporation Ltd, međunarodno je društvo koje se bavi medijima i zabavom, a 
posluje na područjima filma, televizije, kabelske televizije, radija, novina, izdavaštva, 
marketinga itd. Posluje u Sjedinjenim Američkim Državama, Velikoj Britaniji, konti-
nentalnoj Europi, Australiji, Aziji i pacifičkom bazenu. News Corp. omogućio bi emiti-
ranje sadržaja koje proizvode tvrtke iz obitelji, osobito Fox Broadcasting Company 
(FOX). FOX TV pokriva gotovo 45 posto američkog tržišta, FOX Cable u svojem sasta-
vu ima Fox News, Fox Movie Channel, National Geographic Channel, Fox Sports itd. 
FOX ima u vlasništvu i brojna poduzeća21 za produkciju i distribuciju cjelovečernjih fil-
mova.  

 Spremnost i ozbiljnost partneri su pokazali tvrdnjom da bi mogli pokrenuti program 
u roku od osam tjedana nakon moguće dodjele koncesije. Programska strategija usmje-
rena je na “televiziju za svakoga” slijedeći načela: informirati, zabaviti, obrazovati i ra-
zvijati društvene i estetičke nazore. Visok postotak domaće produkcije (otprilike 60%), 
policentrični izvori informiranja, dugoročna posvećenost projektu te posjedovanje po-
trebne financijske snage bili su neki od glavnih argumenata ovog ponuđača.  

 

 

 

 
20 http://www.newscorp.com (listopad, 2003.) 
21 Twentieth Century Fox, Fox Filmed Entertainment, Fox Television Studios, Fox Library (filmska prava 

na otprilike 3.250 filmova) itd. 



 
Tomorad, D., Mučalo, M., Analiza procesa dodjele ..., Polit. misao, Vol XLI, (2004.), br. 2, str. 47–63 58 
                                                                                                                                              
 e) RTL d.o.o. : Naziv projekta HRTL 

 Konzorcij RTL d.o.o. čine ugledne hrvatske tvrtke te najveći europski medijski kon-
cern RTL Grupa22 što ga u ponudi predstavlja CLT-Ufa iz Luksemburga. RTL Grupa 
ima 23 TV i 22 radijske postaje u osam23 europskih zemalja. Grupa je osnovana u pro-
ljeće 2000. godine, spajanjem CLT-Ufa s TV i radiokompanijom u vlasništvu nje-
mačkog Bertelsmanna, belgijsko-kanadskom grupom Bruxelles Lambert (GBL) i bri-
tanskom produkcijskom kućom Pearson TV. Sjedište joj je u Luksemburgu. 

 Pinta TV tri d.o.o. domaća je pravna osoba čiji su djelatnici bili glavni incijatori i 
nositelji cjelokupnoga projekta HRTL d.o.o. Dugogodišnje radijsko i televizijsko isku-
stvo omogućilo im je dobar uvid u stanje na tržištu elektroničkih medija, a partneri su se 
naknadno zainteresirali za projekt. Agrokor d.d. najveće je i u cijelosti privatno hrvatsko 
poduzeće za maloprodaju, proizvodnju i distribuciju hrane. Posluje u devet zemalja i 
zapošljava otprilike 10.000 ljudi. Atlantic grupa d.o.o. jedan je od vodećih hrvatskih di-
stributera poznatih robnih marki široke potrošnje. Podravka d.d. jedan je od najvećih 
hrvatskih proizvođača hrane s međunarodnim ugledom. Posluje u 16 zemalja, zapo-
šljava gotovo osam tisuća ljudi, u potpunosti je u privatnom vlasništvu. Splitska banka 
d.d. jedna je od kvalitetnih hrvatskih banaka u cijelosti u privatnom vlasništvu i zapo-
šljava oko tisuću ljudi. 

 Programski sadržaj HRTL-a usmjeren je, kako su naveli u ponudi, prema tzv. “mi-
slećoj publici” odnosno onima koji zaprimaju medijske poruke, iščitavaju ih i procje-
njuju. Namjera mu je obuhvatiti što širi krug publike. Naglašuju kvalitetu, inovativnost i 
raznolikost svojih programskih sadržaja. 

 

 f) Televizija Moslavina d.o.o. : Naziv projekta NET 3 

 Jedini je ponuđač bez stranih partnera. Utemeljena je 1995. godine, kao lokalni kon-
cesionar (na razini grada Kutine) za televiziju. Danas je regionalna televizija s 36 stalno 
zaposlenih koja emitira više od 14 sati programa dnevno, od toga više od 50% vlastite 
proizvodnje. Programski je usmjerena na sve generacije s visokim postotkom domaće 
produkcije. Naglašuje kako odmah može početi s radom na državnoj razini. Istodobno, 
ističe važnost domaćeg kapitala i transparentnost vlasništva, upozoravajući na opasnosti 
od “medijskih tajkuna” i globalizaciju medijskoga tržišta. 

 

 g) UCD-Distribucija d.o.o. 

 Ovaj je ponuđač, unatoč prijavi, plaćenim naknadama i dostavi natječajne dokumen-
tacije, očito odustao još prije konačne odluke o koncesionaru jer nije prihvatio poziv na 
javnu prezentaciju svojeg projekta. Vlasnička mu je struktura nejasna budući da se nije 
očitovao o vlasničkim udjelima u tvrtki ponuđaču. Ponuda je manjkava i u dijelu očito-
vanja o prostornim, financijskim i kadrovskim mogućnostima.  
 

22 http://www.rtl.com (listopad, 2003.). 
23 Luksemburg, Njemačka, Francuska, Španjolska, Belgija, Nizozemska, Velika Britanija i Mađarska. 



 
Tomorad, D., Mučalo, M., Analiza procesa dodjele ..., Polit. misao, Vol XLI, (2004.), br. 2, str. 47–63 59 
                                                                                                                                              

2.3. Glasovanje i izbor 

 Poslovnik o radu Vijeća utvrđuje da se odluke donose većinom glasova ukupnog 
broja članova. Budući da Vijeće broji devet članova, odluka postaje pravovaljanom ako 
dobije pet glasova. Ako nakon provedena glasovanja ni jedan natjecatelj ne dobije po-
trebnih pet, glasovanje se ponavlja s tim da se u drugom krugu glasuje o dvama natje-
cateljima koji su dobili najveći broj glasova. Ako ih je više s istim brojem glasova, svi 
prelaze u drugi krug. Ako ni nakon drugoga kruga nitko ne dobije potrebnih pet gla-
sova, u trećem se krugu glasuje o onom natjecatelju koji je u drugom krugu dobio naj-
više glasova. Ako ih je više s istim (najvećim) brojem glasova, glasuje se o svima. Ako 
ni nakon trećega kruga glasovanja ni jedan natjecatelja nema potrebnih pet glasova, 
utvrđuje se da nitko nije dobio koncesiju. 

 Glasovanje o koncesionaru provedeno je na javnoj sjednici Vijeća 16. rujna 2003. 
godine, koja je izazvala veliku pozornost javnosti. Glasovanje u prvom krugu donijelo 
je RTL-u tri glasa, TV Moslavini također tri glasa, potom “Roviti” dva glasa, dok je je-
dan član Vijeća bio suzdržan, odnosno nije glasovao ni za jednog od kandidata. U drugi 
krug glasovanja ušli su RTL i TV Moslavina. Ponovno je glasovanje donijelo RTL-u 
pet glasova, TV Moslavini dva, a dva su listića bila bez zaokruženih kandidata. Time je, 
s minimumom potrebnih glasova, RTL d.o.o. postao pobjednikom natječaja te ostvario 
prvi uvjet za stjecanje koncesionarskog statusa. Status koncesionara stječe se tek potpi-
sivanjem ugovora o koncesiji, a dotad treba ispuniti još neke uvjete među kojima je naj-
važniji tehnički pregled mreže za emitiranje. 

 Protiv odluke Vijeća nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor tuž-
bom kod Upravnog suda Republike Hrvatske u roku od 30 dana. Na odluku Vijeća, a u 
zakonskom roku, istaknute su dvije žalbe: jednu je podnijela “Televizija Moslavina 
d.o.o.”, a drugu “Fina-Mur d.o.o.”. Žalbe su, kao i odgovori na njih, proslijeđene 
Upravnom sudu Republike Hrvatske, ali ne zadržavaju izvršenje.  

 Tijekom procedure samog natječaja i odabira koncesionara, više nije bilo upitno za-
što se uopće raspisala ta koncesija nego isključivo koliko su i kako poštovane zakonske 
odredbe te sami kriteriji natječaja.  

 Najsporniji dio natječaja i same odluke o koncesionaru proistekao je zbog toga što 
se ukupan postupak vodio prema odredbama “starog” Zakona o telekomunikacijama 
(1999.) i na način predviđen tim Zakonom. Objašnjenje jest u tome što je postupak po-
krenut u vrijeme kad je na snazi i bio taj zakon iz 1999. godine. To što je neposredno 
prije donošenja konačne odluke o koncesionaru, a gotovo deset mjeseci od raspisivanja 
natječaja, na snagu stupio novi Zakon o elektroničkim medijima, nije bilo obvezujuće 
za ukupan postupak. Treba spomenuti da je zakonodavac, u svojim Prijelaznim i zavr-
šnim odredbama24 novoga Zakona, zatražio od koncesionara da u roku od šest mjeseci, 
računajući od dana njegova stupanja na snagu, usklade rad, poslovanje i opće akte s no-
vim odredbama. Time je jasno dao do znanja da računa s tim da se rad svih, kako “sta-
rih” tako i novih koncesionara, mora prilagoditi novim uvjetima. 

 
24 Zakon o elektroničkim medijima, NN, 122/03, čl. 73, stavak 1. 



 
Tomorad, D., Mučalo, M., Analiza procesa dodjele ..., Polit. misao, Vol XLI, (2004.), br. 2, str. 47–63 60 
                                                                                                                                              
 Bilo bi pogrešno mijenjati uvjete postupka u vrijeme dok se on još odvijao. Da se to, 
kojim slučajem doista i dogodilo, to bi tek bila opravdana pravna osnova za brojne žal-
bene postupke. Vodeći računa o tome da su mnogi kandidati na natječaju svjetski res-
pektabilna medijska imena, svaka bi pogreška u proceduri imala dalekosežne posljedice. 

 

2.4. Emitiranje 

 RTL Televizija, kako glasi sadašnji naziv jer je HRTL izmijenjen zbog sličnosti s 
HRT-om, počela je emitirati nepunih osam mjeseci od dodjele koncesije. Tomu su pret-
hodile još neke radnje poput tehničkog pregleda što su ga obavile stručne službe Zavoda 
za telekomunikacije te potpisivanja koncesionarskog ugovora krajem travnja 2004. go-
dine. Potpisivanjem ugovora koji glasi na deset godina, RTL d.o.o. konačno je stekao 
status koncesionara za televiziju na državnoj razini. Prema odredbama iz ugovora, tre-
bao je početi emitirati najkasnije šest dana po potpisivanju, što je i poštovano jer se u 
hrvatskom eteru pojavio 30. travnja 2004. godine. 

 

3. Zaključak 
 Prvi prijedlozi za oduzimanjem treće mreže HRT-u te njezino davanje u koncesiju 
pojavili su se u drugoj polovini devedesetih godina. Prvi je put javno istaknut u “Rezo-
luciji o elektroničkim medijima” iz listopada 1997. godine. Rezolucija se pojavila kao 
plaćeni oglas u šest vodećih dnevnih novina. Autori su bili članovi Foruma 21, odnosno 
novinari nekih elektroničkih medija (većim dijelom upravo s HRT-a) koji su se organi-
zirali pod okriljem Hrvatskoga novinarskog društva. Između ostaloga, smatrali su da je 
treća televizijska mreža svojevrsni “višak” te bi HRT trebalo svesti na veličinu primje-
reniju hrvatskom tržištu. Valja naglasiti da je u to vrijeme HTV imala apsolutno mono-
polistički položaj na tržištu jer je jedina emitirala televizijski program na državnoj ra-
zini. Nepunih sedam godina od prvih inicijativa, treća mreža HTV doista je i dana u 
koncesiju. HRT je, umjesto nje, pokrenuo svoj satelitski program “Program Plus”.   

 Dodjela ove koncesije donijela je (a) uspostavu novih tržišnih i konkurentskih odno-
sa u medijskom prostoru Hrvatske, (b) ubrzavanje preobrazbe HRT-a u javnu radiotele-
viziju te (c) pravo izbora gledatelja na izbor sadržaja. 

(a) Budući da je RTL Televizija već četvrti (zemaljski) TV program koji se može vidjeti 
na području Hrvatske, možemo govoriti o nadmetanju za gledateljstvo. Budući da 
HRT ima pravo i na devet minuta reklama po svakom satu emitiranja (što je itekako 
važan izvor financiranja), unatoč pretplati koja je stavlja u povlašteni položaj, ona se 
mora ravnopravno nositi s ponudama drugih televizija. Međutim, s Novom TV i 
RTL TV, oglašivači više nisu isključivo usmjereni programima HRT-a, niti ucije-
njeni njegovim monopolizmom. U novonastaloj situaciji presudni će biti sami sadr-
žaji kojima će svaka od tih televizija pokušati izboriti čim veću gledanost, a time i 
potreban broj oglašivača. 

(b) Upravo zbog gubitka monopola, osobito u središnjim informativnim emisijama, 
HRT postaje manje važan politički instrument što, posve sigurno, može dovesti do 



 
Tomorad, D., Mučalo, M., Analiza procesa dodjele ..., Polit. misao, Vol XLI, (2004.), br. 2, str. 47–63 61 
                                                                                                                                              

brže transformacije u javni servis. Smatramo da je upravo to prilika za ponovnu 
afirmaciju Hrvatske radiotelevizije. Redoviti i zajamčeni priljev novca (pretplata) 
daje HTV-u priliku da isplanira svoj rad, obuhvati neusporedivo više tema od kon-
kurencije te podupre profesionalno novinarstvo u puno većoj mjeri nego njegova, tr-
žištu izložena, konkurencija. Dakako, osnovni uvjet jest odvajanje od svake politike 
te osiguravanje takvog ustrojstva u kojemu samozvani politički moćnici ne mogu 
intervenirati. 

(c) Gledateljstvo je ostvarilo svoje pravo izbora iz ponude većeg broja TV programa. 
Tako iz domaćih televizijskih sadržaja, mogu birati između dvaju zemaljskih pro-
grama HTV-a i jednoga satelitskog, potom dva komercijalna programa na državnoj 
razini te čak 13 lokalnih (ubrzo i 1425) i 25 kabelskih televizija. Dodamo li tomu i 
bogatu satelitsku ponudu svih vrsta inozemnih programa, možemo zaključiti da se 
gledatelj može brzo i lako informirati iz velikog broja izvora. 

 Hrvatska je tako ušla u krug 24 zemlje u kojima RTL emitira svoj program. Budući 
da je RTL u sastavu njemačkoga medijskog diva Bertelsmanna, druge po veličini medij-
ske kompanije na svijetu, jasno je da smo ušli u sustav medijskog mogula koji raspolaže 
vertikalnom koncentracijom kapitala. Kompanija Bertelsmann AG ima u vlasništvu 
brojne radije, televizije i novine, nakladničke kuće, filmske, glazbene i TV produkcije, 
on-line službe i cijeli niz sličnih pratećih djelatnosti za koje sama i proizvodi te distri-
buira sadržaje i usluge. Njihovi proizvodi, pa tako i medijski sadržaji, predstavljaju robu 
čiji je glavni cilj maksimiziranje dobiti za svojeg vlasnika. Ta jednostavna ekonomska 
logika funkcionira i obratno: svaka roba nije podjednako dobra (funkcionalna) da bi se 
ispunio cilj maksimiziranja dobiti. Ta pravila vrijede kod svih sadržaja, bez obzira na 
komunikacijske standarde i/ili kriterije, osim ako nisu zakonom propisani ili nekako 
drukčije uvjetovani. 

 Sprečavanje koncentracije u medijima najčešće je propisano zakonima, čiju pro-
vedbu i poštovanje odredbi provode posebna regulatorna tijela. Pokušaj hrvatskog za-
konodavca da ograniči vlasničke udjele, kako stranih tako i domaćih, na jednu četvrtinu, 
odnosno potom na jednu trećinu, nije iznimka u europskom zakonodavstvu. Većina ze-
malja u tranziciji u svojim zakonima s područja medija ima slično ograničenje koje nije 
dalo osobite rezultate. Razlog tomu jest da u trenutku kad strana tvrtka osnuje pravnu 
osobu na području zemlje domaćina te uredno izvršava sve svoje obveze prema pozitiv-
nim propisima te zemlje, više se pravno ne tretira stranim kapitalom. Ograničenje vla-
sničkih udjela u elektroničkim medijima izuzeto je iz Zakona o elektroničkim medijima, 
ali je uvedena zabrana nedopuštene koncentracije.26  

 Polazak novih komercijalnih televizija na državnoj razini uvjetovan je prelaskom na 
digitalno emitiranje, koje još uvijek nije zaživjelo ni u puno razvijenijim zemljama. 
Budući da su frekvencije ograničeni resurs, može se očekivati da se, do daljnjega, broj 
televizija u Hrvatskoj neće mijenjati. Jedino se može promijeniti vlasnička struktura 
koncesionara.  
 

25 Istodobno kad je dodijeljena koncesija HRTL-u, dovršen je natječaj za novu zagrebačku televiziju koja 
bi ubrzo trebala početi s radom. 

26 Zakon o elektroničkim medijima, NN, 122/03, čl. 45-55. 



 
Tomorad, D., Mučalo, M., Analiza procesa dodjele ..., Polit. misao, Vol XLI, (2004.), br. 2, str. 47–63 62 
                                                                                                                                              

Literatura 
Iz pisma ministra kulture Republike Hrvatske Antuna Vujića, Novinar, HND, Zagreb, br. 9-10, 

2002. 

Izmjene i dopune Zakona o telekomunikacijama, NN 68/01 

Javni natječaj br. 14, NN 151/02. (oglasne stranice) 

Pravilnik o naknadi za obavljanje telekomunikacijskih usluga i drugih telekomunikacijskih djelat-
nosti, NN 88/01, NN 35/02, NN 37/02 

Pravilnik o naknadi za uporabu radijskih frekvencija i načinu plaćanja, NN 88/01, NN 24/02 

Zakon o elektroničkim medijima, NN 122/03 

Zakon o HRT-u, NN 17/01 

Zakon o HRT-u, NN 25/03 

Zakon o telekomunikacijama, NN 53/94 

Zakon o telekomunikacijama, NN 76/99 

http://www.cetv-net.com 

http://www.mediaweek.com 

http://www.newscorp.com 

http://www.sbs.broadcasting.com 

http://www.rtl.com 



 
Tomorad, D., Mučalo, M., Analiza procesa dodjele ..., Polit. misao, Vol XLI, (2004.), br. 2, str. 47–63 63 
                                                                                                                                              
 

 

 

 

Darko Tomorad 
Marina Mučalo 

 
ANALYZING THE PROCESS OF GRANTING CONCESSION FOR THE 

CROATIAN TELEVISION THIRD NETWORK 
 

Summary 
 

The concession for the third network of the Croatian TV is the most substan-
tial concession that has been granted for the radio or television broadcasting in the 
Republic of Croatia. It attracted a number of big-time bidders from all over the 
world e.g. News Corporation, RTL Group, SBS Broadcasting and CME Group. 
The article outlines how the decision to disaffiliate the third network from the 
HTV system was evenutally reached, and describes the entire procedure of grant 
concession, from inviting the tenders and their analysis to the final decision. The 
concession was granted to the corporation “RTL Ltd” on the basis of the project 
they had submitted called “HRTL”. Thus Croatia became the 24th country in 
which the RTL Group, a division of the German broadcasting giant Bertlesmann, 
broadcasts its programmes. On 30 April 2004, eight months after the concession 
had been granted, the new TV-station went on the air. 

 

Key words: HRT, public service, commercial televisions, concession, third network, bid 

 
 

Mailing address: Darko Tomorad, Fakultet političkih znanosti, Lepušićeva 6, 
HR 10000 Zagreb. E-mail: datomorad@yahoo.com 

 
Mailing address: Marina Mučalo, Fakultet političkih znanosti, Lepušićeva 6, 
HR 10000 Zagreb. E-mail: marina.mucalo@zg.htnet.hr   

 


