
 95 

UDK 316.77:323.14(497.16) 
(95-112) 

 
Draško Đuranović∗ 

 
Hate Speech, Religious and National 
Intolerance in Montenegrin Printed 
Media During the 2006 Referendum 

Campaign 
 

Summary 
 
Analysis of Montenegrin dailies and periodicals during the referendum 

campaign showed that Montenegro had become a somewhat different society after the 
political turnaround at the end of the last century. Research has proved the main 
hypothesis of this paper: changes in the governing policies changed the mega-trends on 
the Montenegrin media scene and hate speech was not wanted anymore.  In media 
communication, however, the old patterns of misuse of the media and their freedom 
have not been exterminated: the same political option, which at the beginning of 1990s 
cherished the ideology of hatred, produced hate speech and religious and national 
intolerance in the media during the referendum campaign. The mechanisms of media 
manipulation, which had ravaged the Montenegrin media scene, still managed to 
survive in the pro-Union media, even after two decades. However, there is a substantial 
difference compared to previous years – that politics and its expression in the media 
have become a clear minority in today’s Montenegro.   

 
Key words: Media, Newspapers, Election, Ethics, Hate Speech, 
Intolerance 
 

                                                 
∗ The author has a MSc and is a journalist. 



 ISTRAŽIVANJA 
 

 

96 

UDK 316.77:323.14(497.16) 
(95-112) 

 
Draško Đuranović∗ 

 
Govor mržnje, vjerska i nacionalna 

netolerancija u crnogorskim 
printanim medijima tokom 

referendumske kampanje 2006. 
godine 

 
Sažetak 
 
Analiza crnogorskih dnevnih novina i časopisa tijekom referendumske 

kampanje pokazala je da je Crna Gora postala nešto drukčije društvo nakon političkog 
obrata na kraju prošlog stoljeća. Istraživanje je dokazalo glavnu hipotezu ovog rada: 
promjene u vladajućoj politici promijenile su mega- trendove na crnogorskoj medijskoj 
sceni i govor mržnje više nije bio poželjan. Međutim, u medijskoj komunikaciji stari 
načini zlouporabe medija i njihove slobode nisu iskorijenjeni:ista politička opcija, koja je 
početkom devedesetih gajila ideologiju mržnje, proizvodila je govor mržnje i vjersku i 
nacionalnu netoleranciju u medijima tijekom referendumske kampanje. Mehanizmi 
medijske manipulacije, koja je harala crnogorskom medijskom scenom, još su uspjeli 
opstati u medijima naklonjenim uniji, čak nakon dva desetljeća. Međutim, postoji znatna 
razlika u usporedbi s prijašnjim godinama- da su politika i njezino izražavanje u 
medijima postali očita manjina u današnoj Crnoj Gori. 

 
Ključne riječi: mediji, novine, izbori, etika, govor mržnje, 
netolerancija 
 

                                                 
∗ Autor je magistar znanosti i novinar. 



 Đuranović 

 

97 

Medijski duh vremena 
 
Brojne su, vidljive i nevidljive, veze javnosti i medija. Moderna 

društva se, između ostalog,  određuju i na osnovi stanja medijske scene: 
brojnosti i različitosti medija, stupnjeva slobode izražavanja te 
dominantnog jezika koji se koristi u medijima. Slika medija ujedno 
odražava vladajuće ozračje vremena. Prelistavanje novinske dokumentacije 
ili pregled arhive elektroničkih medija pokazuju stanje jednog društva, 
upozoravaju na glavne društvene smjerove i ideje. „Najtočnije definiranje 
odnosa medija i društva jest da kakvo je društvo, takvi su i mediji“, ističe 
dr. sc. Stjepan Malović1. 

Državne novine, državna televizija i državni radio – to su bile 
medijske poluge u Crnoj Gori kojima je početkom devedesetih, u vremenu 
raspada SFRJ, čitavo društvo gurano prema ksenofobiji, nacionalnoj i 
vjerskoj netoleranciji. Govor mržnje emitiran posredstvom najjačih, 
državnih medija, čvrsto ujedinjen s govorom laži državne administracije 
suprotstavljene međunarodnom poretku, proizveli su – udruženi - goleme 
količine agresivnosti, ksenofobije, vjerske netolerancije i, općenito, 
negativne energije čije su krajnje posljedice bili ratovi i politički progon 
neistomišljenika.  

Govor mržnje koji je proizvela crnogorska vlast prelio se na 
stranice državnih medija. „Noseći poruke vrhovništva mlade hrvatske 
demokracije, hrvatski cvijet u licu bojovnika, zengovaca, mupovaca, 
okorjelih kriminalaca i plaćenika stigao je i na naše prostore. Tuđman, 
Stipe i druge ustaške glavešine potrudili su se da pod barjak okupe i 
Rugovine istomišljenike, Bugare, Rumune, Kurde i ko zna sve koga. 
Nastojeći da nam sve te poruke preko njih što prije stignu upućuju ih kroz 
cijevi pušaka, mitraljeza, minobacača na jedinice JNA, na sela na ljude...“2 
Poruke poput ove objavljene u posebnom, ratnom, dodatku državnog lista 
Pobjeda bile su uobičajeni dio okrutne crnogorske svakodnevice. Stvarao se 
začaran krug: vlast je stvarala političke uvjete za progon neistomišljenika, a 
političke poruke koje su se objavljivale preko državnih medija stvarale su 
ozračje u kojem je govor mržnje bio vladajući kulturni uzorak. Tako 
probuđena ili stvorena ksenofobija prosječnog, običnoga građanina 
pretvarala je u bijesnog čovjeka koji je opet gurao političku elitu u dalju 
                                                 
1 Malović, Stjepan: Mediji i društvo, ICEJ, Zagreb, 2007, str. 9. 
2 Specijalna edicija „Rat za mir“ u izdanju NJP „Pobjeda“, broj listopad 1991, str 11.  



 ISTRAŽIVANJA 
 

 

98 

radikalizaciju. Rat je bio neizbježna posljedica mržnje koju su proizvodile 
političke elite posredstvom strogo kontroliranih medija.  

Nasuprot tom mračnom razdoblju crnogorske novije povijesti, 
posljednje godine dvadesetog stoljeća i prvo desetljeće dvadeset i prvog, 
osvijetlile su drugačiji put - bio je to pokušaj nove Crne Gore da raskine s 
vlastitom ružnom tradicijom u želji da se ovdje stvori drugačije društvo. 
Kopernikanski preokret u crnogorskoj politici dogodio se kada je dio vrha 
vlasti (one koja je svojedobno stvorila politiku ksenofobije) napravio 
otklon od vlastite dotadašnje politike i službena Crna Gora počela se 
oslanjati na ideje antiratne, demokratske oporbe. Ideja suverenosti, koja je 
iskrila Crnom Gorom zahvaljujući antiratnom pokretu početkom 
devedesetih godina prošlog stoljeća, poprimila je nov i snažan zamah 
zadobivši, u početku posrednu, a poslije posve konkretnu potporu 
najvećeg broja državnih institucija.  

Promjena opće politike najočitija je bila u radu državnih medija: za 
kratko vrijeme nova uređivačka ekipa državnih medija prestala je 
objavljivati poruke koje sadržavaju govor mržnje, odnosno jezik vjerske i 
nacionalne netolerancije; srpski političari Miloševićeve opcije više nisu bili 
redoviti gosti na stranicama ni valovima državnih medija; iz etera je 
protjerana čak i novokomponirana glazba kao prepoznatljiva signatura 
nacionalističkog političkog projekta.  

Promjena dijela Crne Gore nije, ipak, značila korjenitu promjenu 
cijelog društva. Crna Gora je nastavila život kao podijeljena zajednica, 
država i društvo iznutra sukobljeni, ne samo oko politike i zbog dnevne 
politike nego i prema vrijednosnim kriterijima: odnosu prema ljudskim 
pravima, poštovanju manjinskih nacionalnih zajednica, provedbi 
međunarodnih sugestija i uputa, prihvaćanju međunarodnih pravila igre. 
Nastala su dva velika politička bloka: suverenisti i unionisti, koji će 
godinama voditi ogorčenu bitku za prevlast.  

Ta dva antagonizirana bloka bila su na liniji sukoba tijekom 2006. 
godine kada je, pod zaštitom međunarodne zajednice, pripreman, 
organiziran i proveden referendum u Crnoj Gori. Referendum održan 21. 
svibnja 2006. godine bio je sudbonosno političko pitanje o kojem je ovisila 
budućnost Crne Gore, ali također budućnost mnogih sudionika domaće 
politike. Zato su u kampanji za ili protiv crnogorske neovisnosti 
upotrijebljena sva sredstva političke propagande, uključujući udarne poluge 
– medije koji su propagirali crnogorsku suverenost ili se protivili 
izglasavanju neovisnosti.  



 Đuranović 

 

99 

Istraživački rad naslovljen Govor mržnje, vjerska i nacionalna 
netolerancija  u crnogorskim printanim medijima tokom referendumske kampanje 
2006. godine zapravo je analiza rada tiskanih medija koji se uređuju i 
objavljuju u Crnoj Gori tijekom referendumske kampanje, od raspisivanja 
referenduma do završetka političke utrke 21. svibnja 2006. godine. 
Predmet istraživanja je pisanje dnevnih listova Pobjeda, Vijesti, Dan i 
Republika te periodičnih novina Monitor (tjednik), Revija D (tjednik), Istok 
(dvotjednik), Crnogorski književni list (dvotjednik) i Glas Boke (dvotjednik).  

Nisu analizirani srpski tiskani mediji koji se prodaju u Crnoj Gori, 
jer naklada prodanih primjeraka srpskog tiska, prema raspoloživim 
podacima3, u odnosu prema ukupnoj prodaji tiska, ne prelazi 20 %; što 
znači da se u tom postotku može očitovati i utjecaj tiskanih medija izvan 
Crne Gore na oblikovanje crnogorskog javnog mnijenja. Analiza nije 
zahvatila ni elektroničke medije, jer u tome dijelu medijske scene nije 
postojala jasna razlika, kao npr. u tiskanim medijima: političke podjele su 
najizraženije u tiskanim medijima koji se objavljuju i prodaju u Crnoj Gori. 
Dakle, uspoređujući rad crnogorskih tiskanih medija dobiva se analiza 
autohtonih i dominantnih političkih ideja.  

Cilj istraživanja jest utvrditi postojanje uzročno-posljedične veze 
između vladajuće političke ideologije i prevladavajućeg jezika u medijima. 
Hipoteza istraživačkog rada temeljila se na premisi da su vjerska, 
nacionalna netolerancija i govor mržnje prestali biti osnovno sredstvo za 
medijsku i političku borbu. Promjena ideja koju zastupa većinska Crna 
Gora morala se, prema hipotezi rada, odraziti također na promjenu 
dominantnog medijskog izraza te politike. Pomoćna hipoteza glasi: vjerska 
i nacionalna netolerancija i upotreba govora mržnje ostali su prepoznatljiva 
metoda medijske sotonizacije političke opcije koja je još tijekom raspada 
SFRJ poticala ideju etničkog čišćenja, nacionalne i vjerske mržnje.   

Osim toga, istraživanje treba potvrditi ili opovrgnuti tezu da se isti 
mehanizmi manipulacije, kojima su robovali mediji početkom devedesetih, 
ponavljaju u različitom vremenu, pod utjecajem iste ksenofobične politike. 
Posebnu analizu o medijima početkom devedesetih u Srbiji i Crnoj Gori, o 
utjecaju tadašnjih medija na stvaranje nacionalističko-šovinističke političke 
osnove i ratnog ozračja napravio je dr. sc. Renod De la Bros (Renaud de la 
Brosse) profesor na Sveučilištu Rems. „Ova politika koja je za cilj imala 
stvoriti državu u kojoj će živjeti svi Srbi, bila je praćena nacionalnim 

                                                 
3 Korišteni su podaci glavnih distributera tiska u Crnoj Gori Bega Pressa, Štampe, Štampe plus 



 ISTRAŽIVANJA 
 

 

100 

političkim programima opravdavanim u srpskom javnom mnijenju vještom 
propagandom“4, ističe se, između ostalog, u studiji.   

Profesor De la Bros navodi pet klasičnih mehanizama, medijskih 
oružja, koje je uočio analizirajući pisanje medija tijekom priprema za rat u 
Jugoslaviji početkom devedesetih: prvo se medijski obrađivala jedna 
„strašna“ opasnost – ugroženost vlastitog nacionalnog identiteta; usporedo s time 
manipuliralo se poviješću i nacionalnom mistikom, sve u korist uskih političkih 
interesa vladajuće elite; treće bitno medijsko oružje De la Bros naziva 
medijatizacija političkih liturgija, a tim terminom definira organizaciju i 
medijsko praćenje mnogih vjerskih i ritualnih obreda kojima je Crkva, 
poduprta od vlasti, podizala nacionalni ponos (najočitiji primjer „političke 
liturgije“ u Srbiji jest proslava 600. godišnjice Kosovske bitke); četvrti 
mehanizam zloupotrebe medija u političke svrhe, ujedno najčešće 
upotrebljavan za potrebe političke elite, jest stigmatizacija protivnika (bilo da 
je riječ o „izdajničkoj oporbi“ ili „neprijateljskim narodima“); na kraju, peti 
medijski mehanizam jest medijska popularizacija paranoje urote“, preko 
medijskih uvjeravanja da postoje tajni planovi i skupine koje žele uništiti 
državu ili destabilizirati vlast ili pak djelovati protiv naroda i njegove 
Crkve.5  

 Istraživanje rada tiskanih medija tijekom referendumske kampanje 
razmatralo je slučajeve očite povrede etičkih novinarskih standarda, vodeći 
računa o tome da se opišu i analiziraju jasni, neprikriveni slučajevi govora 
mržnje; kada su “razlozi za mržnju ili diskriminaciju uglavnom ‘rasa, vjera, 
spol ili seksualna orijentacija’ i zbog toga tema govora mržnje spada 
prvenstveno u problematiku ‘huškanja na rasnu mržnju”. 6  

 
 
 
 
 

                                                 
4 Renaud de La Brosse, Politička propaganda i projekt „svi Srbi u jednoj državi“: posljedice 
instrumentalizacije medija za ultranacionalističke svrhe“, Biblioteka Svedočanstva, broj 20, knjiga 1, 
Milošević vs. Jugoslavija, Beograd, 2004, strana 138.  
5 Renaud de La Brosse, Politička propaganda i projekt „svi Srbi u jednoj državi“: posljedice 
instrumentalizacije medija za ultranacionalističke svrhe“, Biblioteka Svedočanstva, broj 20, knjiga 1, 
Milošević vs. Jugoslavija, Beograd, 2004, strane 154-166. 
6 Mira Beham, Govor mržnje u politici i medijima, Zbornik radova: Etika javne reči u medijima i 
politici, Centar za liberalno-demokratske studije, Beograd, 2004. strana 155. 



 Đuranović 

 

101 

Analiza periodičkog tiska 
 
U razdoblju provedbe analize, od 1. ožujka do 22. svibnja 2006. 

godine, u Crnoj Gori je redovito izlazilo pet magazina, koji su se uređivali i 
prodavali na crnogorskome tržištu: crnogorski neovisni tjednik Monitor, 
Revija D, Revija za politiku i kulturu Istok, Glas Boke i Crnogorski književni 
list. Na crnogorskom tržištu bile su sljedeće dnevne novine: Vijesti, Dan, 
Pobjeda i Republika. Opći statistički pokazatelji upućuju na trend promjene 
medijske slike, što potvrđuje tablica: 

 
Tablica 1. Klasifikacija referendumskih tekstova u crnogorskoj periodici 

Monitor; Crnogorski književni list; Revija D; Revija Istok; Glas Boke 

Tekstovi o referendumu  298 

Nacionalna/vjerska netolerancija   38 

Govor mržnje    9 

 
Kada se sagleda ukupno pisanje crnogorske periodike, i zanemari 

politička opcija pojedinih časopisa, općenito se može zaključiti da tekstovi 
u kojima se izražava govor mržnje, vjerske ili nacionalne netolerancije čine 
manji dio. Izraženo u postocima: trinaest (13) % tekstova izražavali su 
nacionalnu ili vjersku netoleranciju, dok je govor mržnje upotrebljavan u 
tri (3) % novinarskih priloga. Podaci pokazuju da vjerska i nacionalna 
netolerancija, još manje govor mržnje, nisu bili dominantan jezik u 
crnogorskom periodičkom tisku tijekom referendumske kampanje. 

Podjelom crnogorske periodike u odnosu na političku opciju – na 
suvereniste i unioniste – dobivaju se novi pokazatelji. Primjereno 
uređivačkim koncepcijama, magazini se mogu svrstati u dvije skupine: 
tjednik Monitor i dvotjednik Crnogorski književni list otvoreno su podupirali 
zamisao o crnogorskoj suverenosti; ostala tri magazina – Revija D, Revija 
Istok i Glas Boke – bez dileme su pripadali unionističkoj opciji, optirajući za 
zajedničku državu. O usmjerenosti i kršenju etičkih normi magazina koji su 
podupirali opciju zajedničke države govori i tablica 2:  

 
 
 



 ISTRAŽIVANJA 
 

 

102 

Tablica 2. Klasifikacija tekstova prounionističke periodike 

Prounionistički magazini 
(Revija D; Revija Istok; Glas Boke) 
Tekstovi o referendumu  104 
Nacionalna/vjerska netolerancija   36 
Govor mržnje     8 

 
Dakle, 42 % novinskih priloga o referendumu (gotovo svaki drugi!) 

sadržavali su etički i profesionalno neprihvatljive poruke nacionalne i 
vjerske netolerancije ili eksplicitni govor mržnje. Budući da je Revija D više 
tabloid u kojem nije zabilježena jasna nacionalna, vjerska netolerancija ili 
govor mržnje, podaci pokazuju da su svi etički nedopustivi tekstovi plod 
rada uredništva revije Istok ili Glasa Boke. Ta dva magazina, za razliku od 
Revije D, pozornost prvenstveno posvećuju unutrašnjoj politici. Na 
stranicama dvaju glasila objavljena su ukupno 73 novinarska priloga, u 
kojima se analiziraju ili komentiraju referendumska događanja. Od tog 
broja, 44 teksta, odnosno 60 % bili su profesionalno ili etički neprikladno 
napisani, uz naboje nacionalne ili vjerske netolerancije ili uz upotrebu 
govora mržnje. Može se, dakle, zaključiti da su politički angažiraniji 
periodični tiskani mediji bili promotori politike nacionalne i vjerske 
netolerancije.  

O kakvim je tekstovima riječ, pokazuje i deskriptivna analiza 
sadržaja objavljenih priloga. Politička opcija koju uredništvo Istoka zastupa 
najizraženija je u tekstu „Anticrnogorska Crna Gora“, u kojem se ocjenjuje 
kakva bi Crna Gora bila da se izglasa neovisnost: „Nije najveća tragedija 
što bi neovisna Crna Gora bila nečija privatna država, nego što bi ona bila 
antikršćanska, antisrpska, anticrnogorska, i kao takva, ona bi brzo nestala s 
povijesne scene, jer tko ne zna za Boga, braću i pretke, taj ništa dobro ne 
očekuje.“7 

U istome broju tu tezu nastavlja drugi autor. U članku „Osuđeni na 
pobjedu“ on također pojašnjava o čemu se na referendumu odlučuje: „Što 
da se lažemo? Pitanje na koje 21. maja treba da odgovore građani Crne 
Gore u stvari glasi ovako: ’Da li ste za potpuno razdvajanje Crne Gore od 
Srbije i njeno približavanje Albaniji i Hrvatskoj, kako bi srpsko ime u 
Crnoj Gori zauvijek bilo izbrisano? Svi drugi prevodi i formulacije, odakle 
god dolazili, samo su znak kukavičluka - blijeda kamuflaža za ovu 
                                                 
7 Revija Istok, broj 92, travanj 2006. stranica 16. 



 Đuranović 

 

103 

zlokobnu antisrpsku i anticrnogorsku strategiju.“ Tako u uvodu članka 
dužnosnik unionističke Srpske narodne stranke, kolumnist Istoka, 
objašnjava glavnu referendumsku dvojbu u Crnoj Gori. 8 

U posljednjem broju pred referendum se potencira „nakaradni 
karakter“ crnogorske vlasti koja – prema mišljenju uredništva Istoka – 
najviše nalikuje vlastima nacističke Njemačke. U tekstu „Crvena Gora“ 
autor kritizira govor Ranka Krivokapića9 na skupu suverenista na Cetinju, 
naročito njegovu sintagmu „Crvena Gora“, kojom je predsjednik 
Parlamenta želio podcrtati boju zastave koja će se, nakon referenduma, 
vijoriti u sjedištu UN-a.  

Komentatoru Istoka to je bio povod da napiše tekst iz kojeg je 
znakovit sljedeći odjeljak: „Takva crvena Crna Gora, koju su prvi nacrtali 
Crnogorci-ustaše Sekula Drljević i Savić Marković Štedimlija, trajala  bi 
taman koliko i mački muž. Trajala bi, ili sporovala bi, onoliko koliko je i 
ona 1941. godine. Predsjednik Skupštine Crne Gore, na Cetinju, čestitao 
Crnogorcima crvenu Crnu Goru. Halo, Crnogorci, da li ste dobro čuli! 
Tako je rekao Krivokapić sa frizurom po ugledu na fašističku omladinu iz 
vremena minhenskih pivnica.“ 10 Usporedba vođe SDP-a s nacističkim 
vođama nije argumentirana, niti se navode Krivokapićevi citati koji su 
autora teksta natjerali na takav zaključak. Jednaka tome jest usporedba 
neovisne države s „neovisnom državom Crnom Gorom“, koju su pokušali 
osnovati crnogorski separatisti pod talijanskom okupacijom 1941. godine.  

Dokazi, očito, nisu potrebni kada treba napasti drugu političku 
opciju svim sredstvima. To potvrđuju izabrani citati iz tekstova časopisa 
Glas Boke. Novinar toga lista, stalni kolumnist, objašnjava u tekstu 
naslovljenom „Nesreća razbijene države“ kako se građani ne bi smjeli 
pomiriti sa životom u „eventualno neovisnoj Crnoj Gori“. Autor kaže: 
„Sve što  u Crnoj Gori valja je srpsko. Boku od Srbije samo silom mogu 
odvojiti a sila, silu ište“. Osim pozivanja da se silom odgovori na rezultat 
referenduma, autor s omalovažavanjem govori o ulozi pojedinih naroda i 
etničkih skupina u stvaranju crnogorske kulture i tradicije. „Ono što ne 
smijemo smetnuti s uma mi, stanovnici Crne Gore, bez obzira na političku, 
narodnu ili vjersku pripadnost, jest stara, temeljna, istorijska istina po kojoj 

                                                 
8 Revija Istok, travanj 2006. stranica 22. 
9 Ranko Krivokapić je predsjednik Skupštine Crne Gore u doba referendumske kampanje; 
istodobno je i predsjednik Socijaldemokratske partije Crne Gore 
10 Revija Istok, broj 93, svibanj 2006. stranica 16. 



 ISTRAŽIVANJA 
 

 

104 

sve što je valjalo u Crnoj Gori bilo srpsko, a što nije valjalo, bilo je svačije: 
tursko i arnautsko11, švapsko12 i latinsko i svačije, samo ne srpsko.“13 

Govor mržnje pronalazimo i u tekstovima predstavnika akademske 
zajednice. Tako je jedan akademik SANU-a u tekstu „Spas jedinstva“ 
ustvrdio da se stvara „nova Crna Gora“ i „novi narod“ i obrušio se iz sve 
snage na to: „Umjesto one po hrabrosti, junaštvu, obilićevskom duhu i 
viteštvu prepoznatljive Crne Gore, danas se stvara jedan ’novi narod’, 
’nova kultura’, ’novi Crnogorci’, koji nemaju nikakve veze sa svojim 
majkama i očevima, sa svojim đedovima, sa svojom Srpskom 
pravoslavnom crkvom i sa svojim precima. Tamo danas iz srpskih ruševina 
niču Montenegrini, Dukljani i Crveni Hrvati, oni napadaju srpske svetinje 
zato što njihove udžbenike istorije, njihove obrazovne programe i ukupni 
društveni program pišu Džordž Soroš, Stiv Henke i dukljanska politička 
koterija...“14 

Na drugoj strani “barikade“, kada se ista metoda analize upotrijebi 
na primjeru prosuverenističkog periodičkog tiska, dobiva se posve 
drugačija slika. 

 
Tablica 3. Klasifikacija tekstova prosuverenističkog siska 

Prosuverenistički magazini 
(Monitor; Crnogorski književni list) 

Tekstovi o referendumu  194 

Nacionalna/vjerska netolerancija      2 

Govor mržnje      1 

 
Dobiveni rezultati potvrđuju da je pojava novinarskih tekstova koji 

sadržavaju vjersku, nacionalnu netoleranciju ili govor mržnje sporadična, 
na razini statističke pogreške: od ukupno 194 novinska priloga u Monitoru i 
CKL-u, evidentirana su dva teksta u kojima je izražena nacionalna 
netolerancija i tek jedan tekst u kojem je upotrijebljen govor mržnje. Svi ti 
                                                 
11 Pridjev arnautski izveden je od imenice Arnaut što je, prema Rječniku stranih riječi Bratoljuba 
Klaića, stari naziv za Albance.  
12 Pridjev švapski izveden je od imenice Švabo, što je, prema Rječniku stranih riječi Bogoljuba 
Klaića, „pogrdan, preziran naziv za Nijemce“ 
13 Glas Boke, broj 5, travanj 2006, stranica 10.  
14 Glas Boke, broj 6, travanj 2006, stranica 3. 



 Đuranović 

 

105 

primjeri zabilježeni su na stranicama CKL-a, gdje je bilo slučajeva 
narušavanja Kodeksa novinara Crne Gore, u prvome redu upotrebom 
uvredljivih riječi upućenih javnim osobama, kada se koristio medijski 
mehanizam stigmatizacije političkog protivnika. Primjerice, u novinarskom 
osvrtu naslovljenom „Velike misli o malom Predragu Bulatoviću15, zvanom 
kanabe“ piše: „On je najgluplji Amfilohijev političar, a tek vjernik sa 
svijećom u rukama! Njegovo je da mrzi Crnu Goru, svoje pretke, 
Đukanovića i nepokradene izbore! On se iz petnih žila upinje, pošto 
pameti nema, da bude podanička budućnost Crne Gore! On je politički 
podlac, kakav se u Crnoj Gori rodio nije još od vremena Andrije 
Radovića.“16 

Oštre riječi osvrta možda bi se mogle svrstati u slobodu 
novinarskog izražavanja, ali ne i činjenica da je riječ o minikomentaru koji 
nije potpisan, što navodi na zaključak da je riječ - ne o slobodi izražavanja - 
nego o slobodi optuživanja anonimnog autora. Ista vrsta novinarske 
zloupotrebe (nepotpisani minikomentar), ali ovaj put s jasno izraženom 
nacionalnom netolerancijom, zabilježena je u sljedećem broju, u bilješki 
pod naslovom „Dragan Šoć17 kreće u hajku na Albance i Albaniju da bi 
prikrio svoje albansko porijeklo!“ . U kratkom komentaru nepoznati autor 
zaključuje: „Također, ovaj terazijski pripuz hajka i na komuniste da bi 
prikrio svoju nekadašnju komunističku aktivističku prošlost. No, ko još 
Dragana Šoća shvata ozbiljno – njegov se dijapazon diletantizma kreće od 
političkog šarlatanstva do povijesnog neznanja.“ 18 

Općenito gledano, etički i profesionalno sporni tekstovi u 
suverenističkom periodičkom tisku incidentno su odstupanje od opće 
uređivačke koncepcije: tek jedan posto tekstova o referendumu sadržavao 
je etički i profesionalno neprihvatljive poruke. O odnosu uređivačkih 
koncepcija unionističkih i suverenističkih magazina govore dva grafikona, 
u kojima je napravljena usporedba između broja tekstova o referendumu te 
broja etički i profesionalno neprimjerenih novinskih priloga: pokazuje se 

                                                 
15 Predrag Bulatović, tadašnji predsjednik Socijalističke narodne partije bio je jedan od vođa Bloka 
za zajedničku državu  
16 Crnogorski književni list, broj 126,01.ožujak 2006, str 3. 
17 Dragan Šoć je poslanik u crnogorskom Parlamentu, bivši predsjednik Narodne stranke tijekom 
referendumske kampanje, istaknuti dužnosnik Narodne stranke i jedan od čelnika Bloka za 
zajedničku državu.  
18 Crnogorski književni list, broj 127, 15.ožujak 2006, str 3. 



 ISTRAŽIVANJA 
 

 

106 

velika diskrepancija dviju političkih opcija predstavljenih u svojim 
medijskim glasnogovornicima:   
 

Profesionalno
korektni
tekstovi o
referendumu
Tekstovi vjer. i
nacionalne
netolerancije

Govor mrznje

 
a) Grafikon etički spornih tekstova u Reviji D, Istoku i Glasu Boke 

 

Profesionalno
korektni
tekstovi o
referendumu
Tekstovi vjer. i
nacionalne
netolerancije

Govor mrznje

 
b) Grafikon etički spornih tekstova u Monitoru i Crnogorskom književnom listu 
 
Predstavljeni podaci govore o ovisnosti uređivačke koncepcija lista 

o glavnoj političkoj ideji koja je pokretač pisanja i objavljivanja tekstova o 
referendumu. Pregled tekstova i posebno  kvalitativna analiza sadržaja 
pokazuju da je unionistička opcija ostala zatočenica netolerantnoga govora 
i (ili) uvredljivog novinskog izraza.  

 
 



 Đuranović 

 

107 

Analiza dnevnog tiska  
 
Budući da je riječ o dnevnim novinama, podrazumijeva se da 

većinu novinarskih priloga čine vijesti i izvještaji te izjave sudionika 
referendumske utrke. U vijestima i izvještajima te njihovim naslovima koji 
su plod uredničkog rada, nije zabilježeno drastično kršenje etičkih načela 
(iako ima odstupanja od novinarskog kodeksa, ali to nije tema ovog rada). 
Drugačija je slika ako se promatraju samo interpretativni novinarski 
žanrovi kao što su komentar, članak ili osvrt. Pobrojani novinarski oblici 
izražavanja najbolje definiraju i političku opciju te otkrivaju vrijednosne 
sudove koje promoviraju pojedine redakcije. Stoga je analiza tog 
novinarskog segmenta značajna za obilježavanje trendova. U tablici koja 
slijedi dani su podaci o zabilježenim kršenjima novinarskog kodeksa na 
općenitoj razini, naročito kada je riječ o interpretativnim novinarskim 
oblicima, kao što su komentar, bilješka ili osvrt:  

 
Tablica 4. Klasifikacija referendumskih tekstova u crnogorskom dnevnom tisku 

Vijesti, Dan, Pobjeda, Republika  

Komentari o referendumu  64 

Nacionalna/vjerska netolerancija   4 

Govor mržnje   4 

 
Redakcijskih komentara, odnosno komentara novinara i pozvanih 

kolumnista – prema kojima se može najjasnije i odrediti kako su profilirane 
novine - bilo je razmjerno malo. U sva četiri lista zabilježena su 64 
komentara o referendumskim događanjima: Vijesti su objavile devet, 
Pobjeda također devet, dok su referendumska zbivanja znatno više 
komentirala uredništva Dana (24 komentara) i Republike (22 komentara). 
Iako je riječ o različitim uređivačkim koncepcijama, zbroj komentara i 
njihova analiza pružaju opću sliku o crnogorskom dnevnome tisku, 
uređivačkim stajalištima tijekom analiziranoga razdoblja.  

Kada se zbroje svi komentari objavljeni u crnogorskom dnevnom 
tisku od 1. ožujka do 22. svibnja, može se zaključiti da etički sporni 
tekstovi nisu bili dominantni: od 64 komentara, u četiri primjera uočeno je 
izražavanje vjerske i nacionalne netolerancije, a u četiri teksta upotrijebljen 
je govor mržnje. Dakle, svaki osmi tekst značio je i kršenje etičkih 



 ISTRAŽIVANJA 
 

 

108 

standarda, što potvrđuje tezu da dominantan jezik nije bio govor mržnje, 
vjerske ili nacionalne netolerancije.  

Kada se odvoji unionistički Dan naspram trima suverenističkim 
novinama, ističe se trend sličan onome koji je karakterističan za periodiku: 
uređivačka politika Dana znatno je više  koristila uvredljiv govor u 
komentarima svojih redovitih kolumnista.  

 

Prof. korektni
komentari

Nacionalna/vje
rska
netolerancija
Govor mrznje

 
Dan 

Prof. korektni
komentari

Nacionalna/vje
rska
netolerancija
Govor mrznje

 
Vijesti, Pobjeda, Republika 

Grafikon: Usporedba etički spornih tekstova u komentarima 
 

Kao što se vidi iz grafikona, unionistički Dan nije se ustručavao 
priječi dopuštenu granicu etičnosti: u 25 % komentara kolumnisti tih 
novina poslužili su se vjerskom, nacionalnom netolerancijom ili govorom 



 Đuranović 

 

109 

mržnje. Dakle, svaki četvrti komentar nosio je etički neprihvatljivu poruku, 
poruku koja odstupa od profesionalnih novinarskih standarda. 
Prosuverenistički dnevni tisak, nasuprot tome, uglavnom je poštovao 
međunarodne i domaće profesionalne standarde. Samo dva drastična 
slučaja (komentar u Pobjedi i preuzeti komentar u Republici) upućuju na to 
da je ovaj dio medijske zajednice naslijedio vrijednosno drugačiji model, 
koji nije podrazumijevao sotonizaciju političkih protivnika ili jezik uvreda. 
Tu tezu potvrđuje i podatak da je samo šest posto komentara nosilo etički 
neprihvatljive poruke i ideje.  

Analiza sadržaja tekstova pokazuje da kolumnisti Dana nisu prezali 
od teških riječi, pozivanja na vjersku ili nacionalnu netoleranciju ili pak na 
upotrebu govora mržnje. Analiza komentatorskih tekstova stalnih i 
povremenih kolumnista koje je birala redakcija Dana pokazuju da je ovo 
uredništvo ostalo zatočenik pravila medijske sotonizacije neistomišljenika, 
medijskih metoda karakterističnih za devedesete godine prošlog stoljeća, 
kada su u medijima carevale vjerska i nacionalna mržnja.  

Tako u članku „Prelom u mozgu“ kolumnist Dana objašnjava da se 
u Crnoj Gori rađa nova rasa: “Za razliku od knjaza Nikole koji je bio 
čistokrvni Srbin, mi danas u Montenegru imamo jednu autohtonu 
dukljansku rasu, koja nema nikog bližnjeg na planeti! Taj mutirani 
metastazirani dukljansko-montenegrinski šestoprsti kleptomanski kentaur 
ima spljoštenu glavu malog zakržljalog mozga homo erectusa (prvi čovjek 
koji se podigao na zadnje noge), najrazvijeniji organ mu je guzica koju 
stalno ističe u prvi plan – što znači da hoda natraške i četveronoške, na 
svim papcima ima po šest prstiju, pase sve što uoči u svom vidokrugu, 
sporazumijeva se na materinjem jeziku, tj. njače, muče, riče i kukuriče, krsti 
se, tj. prdi dok ga krste u dukljanskoj crkvi i zalaže se za secesiju 
Montenegra, tj. za svoj prirodni ambijentalni rezervat u kojem se najbolje 
razmnožava – trljanjem guzice o guzicu! Režim pokušava da umijesi i 
odlije kalup ovog dukljansko-montenegrinskog kentaura od naših Srba, 
Crnogoraca, Bošnjaka, Muslimana, Albanaca, a uz pomoć ideologije SDP-a 
i naučnih dostignuća sa montenegrinskog ’Univerziteta’, projektujući ga 
kao budućeg nosioca razvoja Montenegra!“ 19 

O izboru na referendumu govorio je još jedan kolumnist Dana, 
inače urednik u glasilu Radio Svetigora (radio Srpske pravoslavne crkve). U 
tekstu naslovljenom „Crna Gora između Petrovića i Moldavkića“ autor 

                                                 
19 Dnevni list Dan, 27. mart 2006. godine 



 ISTRAŽIVANJA 
 

 

110 

objašnjava bit izbora 21. svibnja i što će se dogoditi ako se podupre 
suverena Crna Gora:  

„Ko, pak, toga dana zaokruži DA – taj će neminovno dati podršku 
projektu stvaranja Velike Albanije. Oni nedavni OVK transparenti u 
Tuzima, oni nijesu tog dana isticani na Kosovu, već na vratima Podgorice, 
dakle praktično na našim kućnim pragovima...Dvadeset prvog maja ne 
odlučuje se da li će Crna Gora dobiti nezavisnost, već biramo dobro ili zlo, 
svjetlost ili mrak, crkvu Hristovu ili Udbu, Njegoša ili dukljanskog 
berberina, Marka Miljanova ili Novaka Kilibardu, časne Petroviće ili 
sramotne Moldavkiće, Svetog Petra Cetinjskog ili prokletog cara Dukljana, 
miris tamjana ili smrad dima od švercovanog duvana i marihuane...“20 

Na drugoj strani, unutar suverenistički usmjerenog dnevnog tiska, 
samo je jedan drastičan primjer kršenja etičkih standarda, u dnevniku 
Republika. Riječ je o komentaru prenesenom iz drugih, srpskih, novina, ali 
može se tumačiti i kao redakcijsko stajalište, jer redakcija pravi izbor. 
komentar pod naslovom „Koštuničin obračun s pužem“ počinje vicem: 
„Poševio puž  Koštunicu. Koštunica ode u policiju prijaviti silovanje. 
Policajac: Kako se to desilo? Koštunica: Paaaa, neeee znaaaam, sve je bilo brrrrzo 
kao muuunja!“ Daljem tekstu se, između ostalog, ocjenjuje: „Mlitava i 
uplašena Evropa, kojoj nimalo ne smeta što je Koštunica nešto sporiji od 
puža i religiozno dementniji od paramecijuma – odrediće novi i jubilarni, 
stosedamdeseti dead line:  ako do 17. avgusta ove ili 18. avgusta iduće 
godine ne isporučimo Mladića – s nama će se ozbiljno razgovarati, Evropa 
je to, nema zajebavanja kad su rokovi u pitanju! Budući da je Evropsku 
uniju uzeo pod svoje – ko još dr Kalašnjikovu osporava da nije legitiman, 
nije kooperativan ili nije privržen demokratskim vrijednostima – dr Voja 
riješio je da u svom srpskom zabranu stvari dovede na svoje mjesto. 
Uništenje imperije Bogoljuba Karića, od koje ni inicijali BK neće ostati na 
kamenu – uz pomoć mentalno oboljelog ministra finansija Mlađana 
Dinkića, po kojem su rađeni likovi iz filma „Let iznad kukavičjeg 
gnijezda“, u prvi je lažni mah moglo da izgleda kao tzv. borba protiv 
korupcije, da se nije ispostavilo da iza čitave priče o otimanju mobilne 
mreže 063 ne stoje lični G17 ministarski interesi o preuzimanju 
najprofitabilnije srpske firme.“21 

 

                                                 
20 Dnevni list Dan, 03. april 2006. godine 
21 Dnevni list Republika, 4.svibnja 2006. godine  



 Đuranović 

 

111 

Zaključak  
 
Kvantitativna analiza, uz analizu sadržaja, potvrdila je glavnu 

hipotezu - govor mržnje, vjerska ili nacionalna netolerancija nisu više osnovno sredstvo 
za medijsku i političku borbu. Promjena ideja koju zastupa većinska Crna 
Gora od 1997. godine odrazila se, posve konkretno, na promjenu 
dominantnog medijskog izraza tijekom referendumske kampanje 2006. 
godine. U komentarima, člancima, osvrtima i drugim oblicima 
interpretativnog izraza – tako gdje je najočitije stajalište redakcije, odnosno 
uredništva - govor mržnje, vjerska i nacionalna netolerancija nisu 
dominantan medijski izraz.  

Dio analize rada medija u Crnoj Gori posebno je tretirao rad 
prounionističkih medija nasuprot radu prosuverenističkih medija. Tim 
istraživanjem potvrđena je i druga, pomoćna hipoteza rada - govor mržnje, 
vjerska i nacionalna netolerancija mnogo su više zastupljene unutar 
unionističkih tiskanih medija. Medijski mehanizmi manipulacije, koje je 
svojedobno profesor De la Bros uočio u analizi rada nacionalistički 
usmjerenih medija s početka devedesetih, još postoje unutar unionističkog 
tiska, petnaestak godina poslije.  

Na drugoj strani, etički sporni tekstovi unutar prosuverenističkih 
tiskanih medija bili su zanemarivi i u svim uočenim slučajevima koristio se 
mehanizam stigmatizacije protivnika, kada su oštre riječi, a ne argumenti, 
poslužile za borbu protiv političkih protivnika. U 234 analizirana teksta 
periodičnog i dnevnog tiska registrirano je samo dva posto (ukupno pet 
tekstova) novinarskih priloga u kojima su sadržane poruke suprotne 
profesionalnom novinarskom kodeksu. Nije slučajnost što su unutar 
suverenističkog tiska etički sporni tekstovi na razini statističke pogreške: to 
je nužan odraz politike koja je propagirala suživot različitih nacija i religija, 
politike koja je zagovarala ideju o suverenoj Crnoj Gori kao državi 
građana, a ne nacionalnih ili religijskih skupina. Otuda i medijski izrazi 
favoriziranja takve politike u većini slučajeva su tekstovi koji poštuju 
profesionalne kriterije i međunarodne novinarske standarde.  

 
 
 
 
 



 ISTRAŽIVANJA 
 

 

112 

Literatura  
 
Beham, Mira, Govor mržnje u politici i medijima, Zbornik radova: Etika 
javne riječi u medijima i politici, Centar za liberalno-demokratske 
studije, Beograd,2004. 
Bugarski, Ranko, Jezik od mira do rata, Beogradski krug, 
Beograd,1994.  
Bugarski, Ranko, Nova lica jezika, Biblioteka XX vek, Beograd, 
2002. 
De La Bros, Reno, Politička propaganda i projekat „Svi Srbi u jednoj 
državi”: posljedice instrumentalizacije medija za ultranacionalističke svrhe, 
Biblioteka Svedočanstva, broj 20, knjiga 1, Milošević vs Jugoslavija, 
Beograd, 2004. 
Malović, Stjepan, Mediji i društvo, ICEJ, Zagreb, 2007. 
Malović-Ricchiardi-Vilović, Etika novinarstva, ICEJ, Zagreb, 2007.  
Tadić, Darko, Propaganda, Spectrum books, Beograd, 2005. 
Vilović, Gordana, Etički prijepori u Globusu i Nacionalu 1999-2000, 
Fakultet političkih znanosti, Zagreb, 2004.  
Dokumnetacija listova: Pobjeda, Vijesti, Dan, Republika, Monitor, 
CKL, Glas Boke, Istok, Revija D. 
 
 


