hrcak mascot   Srce   HID

Pedagogijska istraživanja, Vol.9 No.1/2 Studeni 2012.

Izvorni znanstveni članak

Pedagogijska relevantnost pojma otuđenja

Zvonimir Komar ; Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu Odsjek za pedagogiju

Puni tekst: hrvatski, pdf (261 KB) str. 25-40 preuzimanja: 369* citiraj
APA
Komar, Z. (2012). Pedagogijska relevantnost pojma otuđenja. Pedagogijska istraživanja, 9(1/2), 25-40. Preuzeto s http://hrcak.srce.hr/113461
Puni tekst: engleski, pdf (106 KB) str. 41-41 preuzimanja: 72* citiraj
APA
Komar, Z. (2012). Pedagogical relevance of the concept of alienation. Pedagogijska istraživanja, 9(1/2), 41-41. Preuzeto s http://hrcak.srce.hr/113461
Puni tekst: njemački, pdf (106 KB) str. 42-42 preuzimanja: 49* citiraj
APA
Komar, Z. (2012). Pädagogische Relevanz des Entfremdungsbegriffs. Pedagogijska istraživanja, 9(1/2), 42-42. Preuzeto s http://hrcak.srce.hr/113461

Sažetak
Suvremena pedagogija najčešće nekritički pristaje na odgojno-obrazovnim reformama implicirane pozitivističke, otuđene koncepte apsolutne reprodukcije postojećega. Središnje obilježje otuđenosti jest razdvojenost spoznajnog subjekta i spoznajnog objekta, s ontološkom apsolutizacijom objekta, gdje zatvoreni, „zamrznuti”, nehistorijski realitet postaje mjerilo svih svrha, ciljeva i „potreba”. Subjekt tada načelno može samo „odgovarati” tim potrebama reproducirajući ono isto. Drugim riječima, njegova otuđena kreacija povratno mu, objektno, autoritetom „realiteta” određuje cjelokupno bivanje. Forme te otuđenosti danas su ponajprije tehnologizirana znanost, operacionalizirani znanstveni jezik koji prekoračuje samu znanost i postaje specifičan „društveni biheviorizam” (Marcuse, 1989), industrija kulture i kapitalizam koji svojom logikom nosi sve ove forme otuđene ljudske pseudoprakse. Pedagogijski i pedagoški put u prevladavanju ove teško će sastoji se u ponovnom uspostavljanju subjekt-objektnosti u teoriji odgoja i obrazovanja, didaktici, metodologiji i svim granama pedagogije na primjerenim specifičnim razinama, koje bi – da bi odgovarale ideji pedagogije - morale postati antipozitivističke, dijalektičke, povijesne, razvojne.

Ključne riječi
otuđenje; pedagogija; tehnologija; znanost; industrija kulture; odgojno-obrazovna reforma

Hrčak ID: 113461

URI
http://hrcak.srce.hr/113461

[engleski] [njemački]

Posjeta: 910 *