Skoči na glavni sadržaj

Pregledni rad

Interkulturalne dimenzije nacionalnog kurikuluma

Neven Hrvatić ; Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu Odsjek za pedagogiju
Marija Sablić ; Učiteljski fakultet Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku Odsjek za društvene znanosti


Puni tekst: hrvatski pdf 909 Kb

str. 197-206

preuzimanja: 1.410

citiraj

Puni tekst: engleski pdf 493 Kb

str. 207-207

preuzimanja: 263

citiraj

Puni tekst: njemački pdf 494 Kb

str. 208-208

preuzimanja: 237

citiraj


Sažetak

Interkulturalni odgoj i obrazovanje, odnosno interkulturalno učenje, podrazumijeva mnogo više od jednostavnog postojanja svijesti o različitosti. Činjenica je da smo svi različiti. Interkulturalno učenje znači i multikulturalno društvo u okvirima interkulturalnog područja učenja u kojem će se kompetencije temeljiti na otvorenosti, poštovanju i prihvaćenosti. U strukturiranju nacionalnog kurikuluma multikulturalno okružje jedna je od temeljnih odrednica. Definiranje važnih kurikulumskih sastavnica ovist će i o interkulturalnim predispozicijama učenika (pravo na različitost, pridonosi ostvarivanju jednakih mogućnosti i priprema za zajednički život u demokratskom društvu). Interkulturalni kurikulum temelji se na stečenim iskustvima učenika – znanjima, sposobnostima, vrijednostima i stavovima, a obuhvaća više komplementarnih dimenzija: kulturalnu (sposobnost interkulturalne komunikacije na lokalnom, nacionalnom i internacionalnom nivou), društvenu (suodnos u procesu poštovanja ljudskih prava, individualne i društvene odgovornosti te socijalne pravde – funkcije obitelji, poticanje suradnje, sudjelovanje u javnom životu), gospodarsku (pripremanje učenika za različite radne uloge i odgovornu potrošnju) i okolinsku (priprema za donošenje strateških odluka prema održivom razvoju). Kurikulumski pristup pretpostavlja proces podložan stalnim promjenama u suglasju s postmodernom orijentacijom otvorenog odgoja, gdje škola prestaje biti samo mjesto stjecanja interkulturalnih spoznaja, već postaje mjesto kontinuiranog “učenja” (su)života, suradnje, tolerancije, ravnopravnosti, u kojem neposredno sudjeluju učenici, učitelji, roditelji i okružje. Interkulturalni kurikulum stoga valja koncipirati prema boljem upoznavanju sebe i drugih, otkrivanju sličnosti i razlika, sagledavanju predrasuda te ostvarivanju zajedničkih ciljeva kroz suradnju,.

Ključne riječi

interkulturalizam; interkulturalni odgoj i obrazovanje; kurikulum; nacionalni kurikulum; interkulturalni kurikulum

Hrčak ID:

118192

URI

https://hrcak.srce.hr/118192

Datum izdavanja:

23.12.2008.

Podaci na drugim jezicima: engleski njemački

Posjeta: 3.810 *