Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

UTJECAJ OSOBINA GORIVA NA TRANSFORMACIJU ENERGIJE U SUSTAVU UBRIZGAVANJA KOD DIZELOVOG MOTORA

Ivan Filipović orcid id orcid.org/0000-0003-4687-1314 ; Mašinski fakultet Sveučilišta u Sarajevu, Odsjek za motore i vozila
Boran Pikula ; Mašinski fakultet Sveučilišta u Sarajevu, Odsjek za motore i vozila
Dževad Bibić ; Mašinski fakultet Sveučilišta u Sarajevu, Odsjek za motore i vozila
Goran Kepnik ; Mašinski fakultet Sveučilišta u Sarajevu, Odsjek za motore i vozila


Puni tekst: hrvatski pdf 2.905 Kb

str. 139-152

preuzimanja: 552

citiraj

Puni tekst: engleski pdf 2.427 Kb

str. 153-166

preuzimanja: 451

citiraj


Sažetak

Uporaba alternativnih goriva za pogon cestovnih vozila postaje sve rasprostranjenija u svim vidovima transporta od javnog prijevoza putnika, taksi vozila, do lakih dostavnih vozila namijenjenih za kretanje u urbanim sredinama. Pri tome se mora reći da najveću primjenu imaju ona alternativna goriva koja ne zahtijevaju konstrukcijske izmjene na motorima (posebno dizelovim motorima). Međutim, pri tome se mora voditi računa o izlaznim karakteristikama sustava za ubrizgavanje pri uporabi različitih goriva. Karakteristike ubrizgavanja (tlak i brzina goriva na izlazu iz otvora brizgaljke) kod dizelovih motora, zavise od karakterističnih parametara sustava ubrizgavanja i osobina goriva. Najvažniji karakteristični parametri sustava ubrizgavanja su obujam u sustavu ubrizgavanja, rastojanje između mjesta potiskivanja i mjesta ubrizgavanja goriva, mase pokretnih dijelova u sustavu ubrizgavanja, protočni presjeci u sustavu ubrizgavanja i karakteristike refleksije valova tlaka i brzine. Da bi se poboljšale karakteristike ubrizgavanja najveća pažnja se poklanja minimiziranju obujma u sustavu ubrizgavanja, posebno u brizgaljci. Na ovaj način dolazi do bržeg porasta tlaka (dp/dt), manjeg generiranja reflektiranih valova tlaka goriva i kvalitetnijih karakteristika ubrizgavanja, posebno na niskim režimima opterećenja (male količine ubrizganog goriva). S druge strane, smanjenje volumena u sustavu ubrizgavanja ima posljedicu smanjenja dimenzija (posebno protočnih kanala). Ovim se direktno utječe na transformaciju potencijalne energije goriva (izražene u vidu tlaka goriva) u kinetičku energiju goriva (izraženu u vidu brzine toka goriva). Svaka promjena potencijalne u kinetičku energiju u sustavu ubrizgavanja ima posljedicu porasta hidrauličkih gubitaka i pogoršanja karakteristika ubrizgavanja goriva.
U kontekstu prethodno iznesenih činjenica, u radu je prikazana detaljna analiza transformacije potencijalne energije u kinetičku energiju goriva u slučaju uporabe različitih vrsti goriva (dizelsko gorivo, biodizelsko gorivo). Posebna pozornost će se posvetiti brizgaljci, gdje se odvija najveća transformacija energije, čega je posljedica i stvaranje najvećih gubitaka u sustavu ubrizgavanja.

Ključne riječi

dizelsko gorivo; biodizelsko gorivo; energetski gubici; dizelov motor; sustav ubrizgavanja

Hrčak ID:

126203

URI

https://hrcak.srce.hr/126203

Datum izdavanja:

7.7.2014.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 1.657 *