Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

UTJECAJ SOCIO-EKONOMSKE STRUKTURE SUSJEDSTVA NA PRIVRŽENOST SUSJEDSTVU

Margareta Jelić orcid id orcid.org/0000-0002-2478-0756 ; Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu
Ajana Löw Stanić


Puni tekst: hrvatski pdf 214 Kb

str. 151-174

preuzimanja: 782

citiraj


Sažetak

Recentna istraživanja u svijetu pokazuju da je privrženost nekoj fizičkoj okolini povezana s nizom dobrobiti i za pojedinca i za okolinu za koju je vezan. Stoga se istraživači u svijetu sve više okreću istraživanju odrednica privrženosti neposrednoj životnoj okolini - susjedstvu. Nalazi novijih američkih istraživanja pokazuju da je za privrženost susjedstvu važna etnička odnosno rasna homogenost stanovnika tog susjedstva. Međutim, istraživanja provedena u Europi upućuju na zaključak da to ovisi o kontekstu te da je u europskom kontekstu često ekonomska nejednakost, odnosno niski (socio-ekonomski) status nekog susjedstva čimbenik koji je ključan za osjećaj privrženosti susjedstvu. U ovom istraživanju provjerili smo te nalaze u hrvatskom kontekstu, odnosno provjerili utjecaj socio-ekonomske strukture susjedstva na privrženost susjedstvu te utvrdili odrednice privrženosti susjedstvu u našoj sredini. Pri tome smo zahvatili emocionalnu i funkcionalnu privrženost susjedstvu te smo socio-ekonomsku strukturu susjedstva operacionalizirali dvojako – percepcijom udjela siromašnih u susjedstvu te percepcijom ekonomske heterogenosti susjedstva. Na temelju dobivenih rezultata možemo zaključiti da postoji utjecaj socio-ekonomske strukture susjedstva na privrženosti susjedstvu. Pokazalo se da je percipirani udio siromašnih relevantniji od percipirane socio-ekonomske heterogenosti susjedstva te da djeluje izravno na smanjenje funkcionalne privrženosti susjedstvu, a preko osjećaja sigurnosti djeluje i na smanjenje emocionalne privrženosti susjedstvu. Rezultati također pokazuju kako je i za emocionalnu i za funkcionalnu privrženost susjedstvu najvažniji prediktor učestalost izlazaka u susjedstvu. Za emocionalnu privrženost su još značajni prediktori osjećaj sigurnosti, duljina života te broj prijatelja u samom susjedstvu, dok je za funkcionalnu privrženost jedini značajan prediktor uz izlaske percipirani udio siromašnih, i to u negativnom smjeru.

Ključne riječi

privrženost mjestu; emocionalna i funkcionalna privrženost susjedstvu; socio-ekonomska heterogenost susjedstva; Hrvatska

Hrčak ID:

132486

URI

https://hrcak.srce.hr/132486

Datum izdavanja:

22.12.2014.

Podaci na drugim jezicima: engleski njemački

Posjeta: 2.055 *