Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

Ikonografija socrealizma u opusu Antuna Augustinčića

Ljiljana Kolešnik ; Institut za povijest umjetnosti Zagreb


Puni tekst: hrvatski pdf 21.813 Kb

str. 169-176

preuzimanja: 440

citiraj


Sažetak

Na primjeru poslijeratnog opusa Antuna Augustinčića, predstavnika socrealizma nakon II . svjetskog rata, autorica izdvaja osnovne ikonografske teme koje se pojavljuju u spomeničkoj skulpturi (1945. -1952.). Izdvaja tri tematska kruga: portreti vođa i heroja revolucije, prizori bitaka i narodnog otpora, te simboličke figure boraca i radnika, koja Augustinčić usvaja tijekom svojega dvogodišnjeg boravka u SSSR-u (1945.-1946.) i koristi se njima kao predloškoin svih svojih poslijeratnih spomeničkih ostvarenja. U njihovu se oblikovanju oslanja na rješenja historijskog spomenika druge polovice XIX. stojleća, kao i većina sovjetskih umjetnika. Po veličini zahvata i političkom značaju Augustinčićevi projekti više bi se mogli mjeriti s djeliina Vučetića, Manizera ili Merkurova no sa spomenicima domaćih autora iz istog razdoblja. Predimenzioniranost, pretjerana narativnost, obilje političkih metafora i jeftine simbolike, prihvaćanje koncepcjie umjetnosti kao sredstva ideološke propagande, obijležavaju većinu Augustinčićevih spomenika tijekom 60-ih i 70-ih godina, kada je ideološki pritisak na umjetnost bio već znatno oslabljen.

Ključne riječi

Hrčak ID:

165779

URI

https://hrcak.srce.hr/165779

Datum izdavanja:

15.12.1994.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 1.193 *