Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

https://doi.org/10.21464/fi36205

Dijalektički odnos između glazbe kao same stvari i glazbenih konvencija u Filozofiji nove glazbe Theodora Adorna

Dušan Milenković orcid id orcid.org/0000-0003-1860-5502 ; Univerzitet u Nišu, Filozofski fakultet


Puni tekst: hrvatski pdf 495 Kb

str. 255-271

preuzimanja: 405

citiraj

Puni tekst: engleski pdf 495 Kb

str. 255-271

preuzimanja: 1.035

citiraj


Sažetak

Osnovne postavke Adornove Filozofije nove glazbe u ovom se radu sagledavaju iz perspektive pojma glazbe kao same stvari i pojma glazbenih konvencija, koji se uzimaju kao dijalektički polovi glazbe u Adornovom učenju, pa se njihova analiza provodi usporedno s razmatranjem Adornove negativno­dijalektičke metode u ovoj knjizi. Pojmom glazbe kao same stvari Adorno formulira povijesne tendencije same glazbene forme, do kojih skladatelj dolazi proširujući mogućnosti glazbenog stvaranja izvan granica koje je postavila glazba njegovih prethodnika. S druge strane, glazbene konvencije su dominantan oblik glazbenog stvaranja jedne epohe, kojim skladatelji ne unapređuju glazbenu djelatnost, nego ostaju u području poznatih skladateljskih obrazaca. Prema Adornu, glazbi kao samoj stvari približava se dodekafonijska glazba Arnolda Schönberga, dok glazba Igora Stravinskog ipak ostaje u okvirima konvencionalne glazbe.

Ključne riječi

glazba kao sama stvar; glazbene konvencije; negativna dijalektika; Arnold Schönberg; Igor Stravinski

Hrčak ID:

173354

URI

https://hrcak.srce.hr/173354

Datum izdavanja:

27.9.2016.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 2.516 *