Elektromagnetsko polje na frekvenciji mobilnih telefona (900 MHz) izaziva stres i modifikacije DNA u gujavici Eisenia fetida

Jean-Paul Bourdineaud ; Fundamental Microbiology and Pathogenicity Laboratory, European Institute of Chemistry and Biology University of Bordeaux, Bordeaux, France
Maja Šrut ; Department of Biology, Faculty of Science University of Zagreb, Zagreb, Croatia
Anamarija Štambuk ; Department of Biology, Faculty of Science University of Zagreb, Zagreb, Croatia
Mirta Tkalec ; Department of Biology, Faculty of Science University of Zagreb, Zagreb, Croatia
Daniel Brèthes ; Institute of Cell Biochemistry and Genetics2, University of Bordeaux, Bordeaux, France
Krešimir Malarić ; Faculty of Electrical Engineering and Computing, University of Zagreb, Zagreb, Croatia
Göran I.V. Klobučar ; Department of Biology, Faculty of Science, University of Zagreb, Zagreb

U ovom istraživanju gujavice vrste Eisenia fetida bile su izložene elektromagnetskom polju (EMP) na frekvenciji mobilnih telefona (900 MHz) te poljima jačine 10 do 120 V m-1 u dvosatnom razdoblju (što odgovara specifičnim ratama apsorpcije od 0,13 do 9,33 mW kg-1). Utjecaj dužeg izlaganja (4 sata), modulacije polja te vrijeme oporavka od 24 sata nakon dva sata izlaganja proučavan je pri jačini polja od 23 V m-1. Metoda kvantitativne nasumično umnožene polimorfne DNA (engl. quantitative random amplified polymorphic DNA – qRAPD) otkrila je značajne modifikacije DNA na svim proučavanim tretmanima. Čak i nakon 24-satnog oporavka broj hibridizacijskih mjesta bio je dvostruko manji u odnosu na broj zabilježen u kontrolnim gujavicama, što upozorava na gubitak hibridizacijskih mjesta i na dugoročan utjecaj EMP-a. Ekspresija gena uključenih u odgovor na stres (HSP70: kodira za 70kDa heat shock protein i MEKK1: uključen u provođenje signala), oksidacijski stres (CAT: kodira za katalazu) te kemijsku i imunosnu obranu (LYS: kodira za lysenin i MYD: kodira za faktor mijeloidne diferencijacije) bila je povišena nakon izlaganja polju jačine 10 V m-1 te moduliranome polju jačine 23 V m-1. Western blot analiza potvrdila je odgovor na stres detekcijom povišene količine HSP70 i MTCO1 proteina. HSP70 i LYS geni imali su povišenu ekspresiju i nakon razdoblja oporavka, što upućuje na dugotrajan utjecaj EMP-a.

modulacija polja; genotoksičnost; RAPD; HSP70; oksidacijski stres; imunosni odgovor