Skoči na glavni sadržaj

Pregledni rad

https://doi.org/10.15516/cje.v19i2.2340

Habermas i Freire u dijalogu: Pedagoško čitanje Habermasa

Jovana Marojević ; Department of Educational Sciences, Faculty of Philosophy, University of Montenegro
Saša Milić ; Department of Educational Sciences, Faculty of Philosophy, University of Montenegro


Puni tekst: hrvatski pdf 270 Kb

str. 605-635

preuzimanja: 345

citiraj

Puni tekst: engleski pdf 270 Kb

str. 605-635

preuzimanja: 547

citiraj


Sažetak

Zgusnuti filozofski i sociološki jezik Jürgena Habermasa pokazao se kao složen i nerado „prevodiv“ na pedagoški jezik, pa se u vrlo oskudnoj literaturi koja problematizira pedagošku valentnost njegove teorije svako „pedagoško čitanje“ (što ovaj rad i predstavlja) može smatrati korisnim. Svrha ovog rada upravo je u objašnjenju odgojno-obrazovne relevantnosti njegovih teorijskih koncepata i to putem metodologije utemeljene na komparativnoj analizi Habermasove i Freireove teorije. Identificiranje nedvosmislene sličnosti teorijskih preokupacija te dvojice autora („kolonizirani“ (Habermas) i „opresivni“ (Freire) društveni poredak suvremenosti, i jezik kao „praksis“ (Freire), odnosno „komunikacijska akcija“ (Habermas) kao osnovni način izmjene te iste stvarnosti), pomoći će nam da pedagogiju zasnovanu na Habermasovim filozofsko-sociološkim konstruktima, svrstamo u red kritički orijentiranih, diskurzivnih, epistemološki personalnih i deliberativnih tradicija. Habermasovu konceptu komunikacijske akcije pripisujemo potpunu odgojno-obrazovnu relevantnost, niječući potrebu za stvaranjem nekog više pedagoškog konstrukta koja se sreće kod nekih analitičara Habermasove teorije. Komunikacijska akcija kao takva može se smatrati autentičnom praksom kritičkog obrazovanja u deliberativnom pedagoškom kontekstu, zasnovanom na epistemološkom osvještavanju i legitimiranju vlastitih autoriteta samih učenika. Upravo u tome vidimo habermasovski poziv o koji se suvremena pedagogija ne smije oglušiti.

Ključne riječi

diskurs; emancipacijsko obrazovanje; komunikacijska akcija; kritička pedagogija

Hrčak ID:

185489

URI

https://hrcak.srce.hr/185489

Datum izdavanja:

30.6.2017.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 1.632 *