Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

USPJESI I TEŠKOĆE JEDNE IMPLEMENTACIJE PARADIGME “AKTIVNOGA UČENJA” U SVEUČILIŠNOJ FIZICI

Josip Sliško
Rebeca Medina Hernández


Puni tekst: hrvatski pdf 110 Kb

str. 79-102

preuzimanja: 887

citiraj


Sažetak

Postaviti studente u centar edukativnog procesa i iskoristiti rezultate edukativnih istraživanja bazične su karakteristike važnog pokreta čiji je cilj poboljšati učenje u mnogim sveučilišnim kursovima. Za kursove mehanike postoji eksperimentalna evidencija da didaktika s “aktivnim studentima” daje bolje rezultate nego didaktika s “aktivnim profesorom i pasivnim studentima”. U ovome se radu prezentiraju prvi rezultati implementiranja didaktike koja potiče aktivno učenje na jezuitskom sveučilištu u Guadalahari (ITESO).
Odlučili smo se za format implementacije u kojem nema profesorskog predavanja i u kojem se naglašavaju kognitivni i metakognitivni aspekti učenja. Znanja prijeko potrebna za rad u učionici studenti su dužni stjecati uz pomoć zadaća čitanja. Razumijevanje čitanog teksta potiče se sugestijom da je važno identificirati nerazumljive dijelove, elaboracijom nedovoljno razrađenih dijelova (self-explication) i konstrukcijom konceptualnih mapa. Kvaliteta produkata čitanja s razumijevanjem i rezultati kratktih testova za provjeru naučenog daju studentima priliku da čitanjem ostvare 20% od moguće maksimalne ocjene.
U učionici studenti razmatraju konceptualna pitanja (u verbalnom formatu, bez video ilustracije ili s njom) i rješavaju probleme uz pomoć ekspertne strategije (vizualizacija problemske situacije, pojmovna analiza, matematičko modeliranje, verbalno planiranje puta do rješenja, matematička realizacija plana, analiza rješenja i zaključci u vezi s ulogom koju riješeni problem ima u postignutom znanju).
Dizajn laboratorijskih vježbi bazira se na sekvenci POE (Predict – Observe – Esplain), u kojoj studenti prvo “lansiraju” predviđanja s obrazloženjima, opažaju realizaciju fenomena i poslije objašnjavaju eventualne razlike između predviđenog i opaženog.
Glavni problemi implementacije ove didaktike jesu otpor koji studenti pokazuju prema čitanju s razumijevanjem i njihovo (pogrešno) vjerovanje da je profesorovo predavanje nužan uvjet za njihovo učenje.

Ključne riječi

Aktivno učenje; grupno učenje; učenje putem čitanja; rješavanje problema; konceptualne mape; video kao sredstvo učenja; sekvenca predvidjeti – opažati – objasniti; tradicionalna nastava

Hrčak ID:

2339

URI

https://hrcak.srce.hr/2339

Datum izdavanja:

9.1.2006.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 2.109 *