Skoči na glavni sadržaj

Pregledni rad

Imanentnost interkulturalizma u turizmu

Stjepan Jagić ; Odjel za pedagogiju Sveučilišta u Zadru, Zadar, Hrvatska


Puni tekst: hrvatski pdf 705 Kb

str. 195-218

preuzimanja: 2.564

citiraj


Sažetak

U članku se analiziraju neke teze o odnosu i povezanosti turizma i
kulture, odnosno interkulturalna obilježja turizma. Turizam poprima
takve razmjere u svijetu, da ga kao fenomen modernoga društva
valja proučavati, ne samo s ekonomskoga, već i sa socijalnoga, političkoga, kulturnoga, ekološkog i pedagoškog stajališta. Međutim,
u središtu interesa ipak su ekonomski utjecaji i doprinosi turizma razvoju nacionalnih gospodarstava. Turizam u cjelini, a posebice
međunarodni turizam, ostavlja upečatljive tragove u svim prostorima
i na svim pravcima kojima se turisti kreću. Neekonomska, kulturna,
interkulturalna i pedagoška funkcija turizma pojavljuje se u dvoznačnom obliku, tj. neposrednim i posrednim utjecajima. Neposredan utjecaj dolazi od samog fenomena turizma i odnosi se na
prikupljanje ili usvajanje vrijednosti drugih kultura ili čak kulture naroda kome turist pripada. Posredan utjecaj jest sve ono što prethodi putovanju i tiče se turističkoga, tj. kulturnog i interkulturalnog obrazovanja turista, kako bi mogao na efikasan način
provesti putovanja i imao koristi od njih. Prvi oblik ima značajke procesa akulturacije, a drugi procesa inkulturacije. Turizam je suptilan
suproizvod susreta dviju ili više kultura, a kulturna dinamika je posebna vrijednost koja oplemenjuje ljude i društvenu sredinu. Osnovne pretpostavke za sagledavanje i definiranje interkulturalne
dimenzije turizma sadržane su u njegovim sastavnicama. To su, prije
svega, susret, dijalog, razmjena, uzajamno informiranje, razumijevanje i prihvaćanje. U temeljnom odnosu turizma, domaćin
gost, ostvaruje se svojevrstan dijalog kulturnih i nacionalnih identiteta. Svaki sudionik u kontaktu i razmjeni, predstavlja, zastupa
i nudi svoju kulturu, što predstavlja interkulturalnu komunikaciju
prvoga reda. Susret čovjeka sa čovjekom najdragocjenija je značajka
turizma. Turizam je, zapravo, dijalog identiteta.

Ključne riječi

kultura; multikulturalizam; interkulturalizam; odgoj i obrazovanje; turizam; selektivni turizam; seoski turizam

Hrčak ID:

33973

URI

https://hrcak.srce.hr/33973

Datum izdavanja:

12.3.2009.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 4.712 *