hrcak mascot   Srce   HID

Revija za socijalnu politiku, Vol.16 No.1 Ožujak 2009.

Izvorni znanstveni članak
DOI: 10.3935/rsp.v16i1.774

Od dekonstrukcije do rekonstrukcije traumatizirane zajednice: primjer Vukovara

Dean Ajduković ; Odsjek za psihologiju, Filozofski fakultet Zagreb
Dinka Čorkalo Biruški ; Odsjek za psihologiju, Filozofski fakultet Zagreb

Puni tekst: pdf (296 KB), Hrvatski, Str. 1 - 24 , preuzimanja: 261 *

Sažetak
U radu je prikazana serija istraživanja procesa socijalne rekonstrukcije, provedenih u razdoblju od 2000. do 2004. godine u Vukovaru. Okosnicu čini 5 temeljnih studija: (1) anketno istraživanje stavova građana, Hrvata i Srba, provedeno 2000. i ponovljeno 2002. godine o uzajamnim odnosima prije, za vrijeme i nakon rata, te mogućnostima obnove socijalnih odnosa i pomirenja, (2) istraživanje stavova prema školovanju i međuetničkim odnosima 2001. godine u kojima su sudjelovali učenici, njihovi roditelji i nastavnici osnovnih i srednjih škola, (3) etnografsko istraživanje procesa socijalne rekonstrukcije zajednice u razdoblju od 2000.-2003., (4) kvalitativno istraživanje socijalnopsiholoških posljedica rata i posljedica na međuetničke odnose 2000. godine, te (5) istraživanje o raspadu dugogodišnjih prijateljstava među pripadnicima suprotstavljenih etničkih grupa. U istraživanjima je izravno sudjelovalo oko 2 300 sudionika, a etnografska je studija omogućila širu i dublju analizu procesa socijalne rekonstrukcije, koja prelazi okvire izravno ispitanog uzorka. Rezultati pokazuju spori oporavak zajednice višestruko traumatizirane ratnim događajima, pri čemu su ostale duboke, dugoročne i u mnogim aspektima vjerojatno trajne posljedice na međuetničke odnose u nekad visoko homogenoj i funkcionalnoj multietničkoj zajednici. Predložen je model prema kojem se socijalni oporavak zajednice treba događati istodobno na 4 razine: individualno-psihološkoj, razini zajednici, društvenoj razini i strukturalnoj razini.

Ključne riječi
socijalna rekonstrukcija zajednice; rat; trauma; Vukovar; međuetnički odnosi

[Engleski]

Posjeta: 558 *