Skoči na glavni sadržaj

Pregledni rad

KOGNITIVNE SPOLNE RAZLIKE: JUČER, DANAS, SUTRA

Predrag ZAREVSKI ; Filozofski fakultet, Zagreb
Krunoslav MATEŠIĆ ; Filozofski fakultet, Zagreb
Krunoslav MATEŠIĆ ml. ; Filozofski fakultet, Osijek


Puni tekst: hrvatski pdf 221 Kb

str. 797-819

preuzimanja: 3.775

citiraj


Sažetak

U radu se analiziraju kognitivne spolne razlike. Članak opisuje
važne radove od početka 20. stoljeća sve do rezultata
najrecentnijih istraživanja i metaanaliza. Usmjeren je na
istraživanja kojima je cilj bio provjeriti spolne razlike i u g-faktoru
inteligencije i na razini užih faktora inteligencije. Prikazani su i
radovi koji se bave nejednakim razvojem inteligencije u
predadolescentskoj i adolescentskoj dobi u funkciji spola. U
ovome se radu jasno vide problemi na koje istraživači nailaze u
pokušaju mjerenja inteligencije, odnosno zaključivanja o
različitostima u inteligenciji među spolovima. Uzroke
nekonzistentnosti valja tražiti ponajprije u operacionalizacijama
konstrukata po kojima se provodi usporedba. Nalaz oko kojeg
se svi znanstvenici slažu jest da muškarci imaju veće raspršenje
na mjerama inteligencije, zastupljeniji su na krajevima
distribucija, a kod žena je uža krivulja raspodjele rezultata.
Jedina veća spolna razlika u korist muškaraca jesu neke vidno-
-prostorne sposobnosti i one ne pokazuju tendenciju smanjivanja.
Neke od verbalnih sposobnosti bolje su razvijene kod žena, ali s
trendom smanjivanja tih razlika. Kognitivne spolne razlike sve se
više proučavaju u terminima kognitivnih procesa, a sve manje u
terminima faktora inteligencije. Na kraju se može zaključiti da bi
istraživanja trebala biti usmjerena prema traženju sličnosti među
spolovima, jer se pokazalo da 78% metaanaliza rezultira
zanemarivim razlikama, a samo su u 8% slučajeva dobivene
velike razlike.

Ključne riječi

gender differences; intelligence; g factor; IQ; meta-analysis

Hrčak ID:

60115

URI

https://hrcak.srce.hr/60115

Datum izdavanja:

31.10.2010.

Podaci na drugim jezicima: engleski njemački

Posjeta: 6.191 *