Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

Razlika Aristotelovih i Akvinčevih metafizičkih počela

Hrvoje Relja ; Sveučilište u Splitu, Filozofski fakultet, Split, Hrvatska


Puni tekst: hrvatski pdf 430 Kb

str. 5-15

preuzimanja: 2.987

citiraj


Sažetak

U članku pod gornjim naslovom su sličnosti i razlike metafizičkih počela Aristotela i Tome Akvinskog iskazane analizom argumentacije koja je sržna za obje ove metafizike: o postojanju Nepokretnog pokretača, Čistog akta. Tom analizom je pokazano da, iako im argumentacija ima istu logičku strukturu i isto polazište – promjenu bića – ipak ih je razlika u shvaćanju metafizičkih počela samog bića dovela do različitih zaključaka. Tako je ovdje pokazano da je za Aristotelovu metafiziku supstancije zadnja zbiljnost (aktualnost) bića supstancijalna forma, koje svoje zadnje utemeljenje ima u Čistom aktu, Nepokretnom pokretaču, dok za metafiziku bitka Tome Akvinskog zadnja zbiljnost bića jest bitak, koji svoje zadnje utemeljenje ima također u Čistom aktu, ali koji je shvaćen kao Čisti akt bivstvovanja, Subzistentni bitak. Stoga je za Aristotela Čisti akt isključivo oblikovatelj ostale stvarnosti ukoliko je svršni uzrok te nema, niti može imati, kao Nepokretni pokretač, ikakav drugi uzročni utjecaj na ostalu stvarnost, dok je za Tomu Akvinskog Nepokretni pokretač nužno Čisti akt bivstvovanja čije djelovanje je stvaranje.

Ključne riječi

metafizika; Aristotel; Toma Akvinski; metafizička počela; Nepokretni pokretač

Hrčak ID:

62949

URI

https://hrcak.srce.hr/62949

Datum izdavanja:

21.7.2010.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 4.816 *