Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

Osnovni problemi prometne integracije i jadranske orijentacije hrvatskoga poduzetničkog građanstva u XIX stoljeću

Mirko Valentić ; Institut za suvremenu povijest, Zagreb, SFRJ


Puni tekst: hrvatski pdf 5.113 Kb

str. 37-84

preuzimanja: 1.228

citiraj


Sažetak

Na podlozi arhivske građe i historiografske literature razmatraju se temeljna pitanja konstituiranja moderne građanske Hrvatske tijekom XIX stoljeća. Najveća pozornost posvećena je naporima domaćih snaga na našoj jadranskoj obali i u kontinentalnoj unutrašnjosti da tradicionalni promet zamijene željeznicom kao novom evropskom
prometnom tehnikom. Prikazani su najstariji planovi o izgradnji željezničkih pruga u Vojnoj krajini i Građanskoj Hrvatskoj, tijekom prve polovice XIX. st., s posebnim osvrtom na pitanje povezivanja vojnog Siska s jadranskim lukama u Senju i Rijeci. Analiziran je i utjecaj željezničke magistrale Beč — Trst (izgrađen od 1842. do 1857)
na planiranje novih željezničkih pruga u Hrvatskoj. Najopsežnija su autorova razmatranja o neuspjehu rješavanja složenih problema prometne integracije i jadranske orijentacije u Hrvatskoj nakon uspostave dualističkog sistema Austro-Ugarske Monarhije 1867/68. Najveća pozornost posvećena je pokušaju čelnika krajiške zemaljske
vlade u Zagrebu generala A. Mollinaryja da spasi »Krajišku željeznicu« kao osnovnu liniju prometne integracije Hrvatske.

Ključne riječi

hrvatska željeznica; prometna integracija Hrvatske

Hrčak ID:

107367

URI

https://hrcak.srce.hr/107367

Datum izdavanja:

15.11.1990.

Posjeta: 1.871 *