Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

Derivacija klasičnih modela u modernoj umjetnosti: primjeri monumentalizma u spomeničkoj plastici Ivana Meštrovića

Barbara Vujanović ; Muzeji Ivana Meštrovića – Atelijer Meštrović, Zagreb, Hrvatska


Puni tekst: hrvatski pdf 684 Kb

str. 153-170

preuzimanja: 962

citiraj


Sažetak

Statuomanija – naglašena potreba za komemorativnim spomenicima – svoj vrhunac u Europi te sjevernoj Americi doživljava u razdoblju od 1870. do 1914. godine. Iznimka su, međutim, ratni spomenici i spomenici velikanima, koji niču nakon Velikog rata poslije kojeg su nastale nove nacionalne države. Ivan Meštrović se dvadesetih i tridesetih godina svojim kiparskim i arhitektonskim ostvarenjima apsolutno uklapa u europski okvir međuratnog neoklasicizma. Ivan Meštrović podlogu za paradigmu monumentalizma, koja se u spomeničkim projektima očituje u njihovim oblikovnim karakteristikama, dimenzijama i smještaju u prostoru, pronalazi u klasičnim motivima, antičkim kiparskim temama, derivacijama klasičnih kompozicijskih rješenja i arhitektonskih elemenata. Mahom neostvarenim rješenjima za ambijent pojedinih spomenika (Bukurešt, Varšava), Meštrović se približava suvremenim tendencijama arhitekture i urbanizma dvadesetih i tridesetih godina prošlog stoljeća koje su u klasici prepoznavale potvrdu društvenog reda te mogućnost idealne propagande snage nacije i njezine ideologije.

Ključne riječi

Ivan Meštrović; monumentalizam; neoklasicizam; art déco; konjanički spomenik; Viktorija

Hrčak ID:

149989

URI

https://hrcak.srce.hr/149989

Datum izdavanja:

26.10.2015.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 1.815 *