Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

ISPITIVANJE ODNOSA SAMOPROCJENE PODUZETNOSTI I SAMOEFIKASNOSTI UČENIKA OSNOVNE ŠKOLE

Daliborka Luketić ; Sveučilište u Zadru, Odjel za pedagogiju Zadar, Republika Hrvatska


Puni tekst: hrvatski pdf 41.669 Kb

str. 125-137

preuzimanja: 648

citiraj


Sažetak

Poduzetnost učenika često percipiramo kao ponašanje čija je pozadina složen međuodnos kvalitete i obilježja osobnosti, a koje omogućuju proaktivno djelovanje učenika u njegovoj okolini. Poduzetnost se određuje i kao kompetencija koju čini skup međusobno povezanih znanja, vještina i stavova koji omogućuju osobi da svoje ideje provede u djelo. Prethodna određenja sugeriraju procjenu i vrednovanje poduzetnosti od strane drugih, a manje kao osobni doživljaj samog sebe. U ovom radu usmjereni smo prema dobivanju odgovora na pitanja povezanosti učeničke procjene vlastite poduzetnosti s procjenom uvjerenja o vlastitim sposobnostima organiziranja i izvršavanja određenih akcija radi ostvarivanja željenih ishoda u školskom kontekstu te značenjem tog odnosa za razvoj učeničke poduzetnosti.
Cilj ovog istraživanja bio je ispitati odnos između samoprocjene poduzetnosti i samoefikasnosti učenika osnovne škole te utvrditi jesu li ti odnosi određeni spolom, dobi i školskim uspjehom učenika. U istraživanju je sudjelovalo 1962 učenika šestih i osmih razreda osnovne škole u Republici Hrvatskoj. Podatci o samoprocjeni poduzetnosti temelje se na rezultatima primjene Skale stavova prema poduzetnosti (Athayde, 2012), dok se za procjenu samoefikasnosti koristilo Upitnikom samoefikasnosti za djecu – SEQ-C (Muris, 2001).
Rezultati dobiveni primjenom skala i provedenim analizama pokazali su povezanost samoprocjene poduzetnosti sa socijalno-emocionalnom i školskom samoefikasnošću. Učenici se razlikuju pri procjeni vlastite poduzetnosti s obzirom na visoku, prosječnu i nisku razinu iskazivanja samoefikasnosti. Hijerarhijska regresijska analiza pokazala je da su značajni prediktori poduzetnosti učenika njihova socijalno-emocionalna samoefikasnost, školska samoefikasnost, a u manjoj mjeri spol i dob. Dobiveni rezultati razmotreni su u kontekstu doprinosa razumijevanju poduzetnosti učenika kao i značenja za osmišljavanje odgojno-obrazovne prakse s ciljem jačanja poduzetnosti u školskom kontekstu.

Ključne riječi

poduzetnost učenika; samoefikasnost; samoprocjena; osnovna škola

Hrčak ID:

165110

URI

https://hrcak.srce.hr/165110

Datum izdavanja:

7.7.2016.

Podaci na drugim jezicima: engleski njemački

Posjeta: 1.838 *