hrcak mascot   Srce   HID

Izvorni znanstveni članak

Proces stjecanja znanja kao problem informacijskih znanosti

Boris Bosančić   ORCID icon orcid.org/0000-0002-1393-5521 ; Filozofski fakultet Sveučilišta J. J. Strossmayera u Osijeku, Odsjek za informacijske znanosti

Puni tekst: hrvatski, PDF (226 KB) str. 0-0 preuzimanja: 813* citiraj
APA 6th Edition
Bosančić, B. (2016). Proces stjecanja znanja kao problem informacijskih znanosti. Libellarium, 9 (1), 0-0. Preuzeto s https://hrcak.srce.hr/175567
MLA 8th Edition
Bosančić, Boris. "Proces stjecanja znanja kao problem informacijskih znanosti." Libellarium, vol. 9, br. 1, 2016, str. 0-0. https://hrcak.srce.hr/175567. Citirano 23.09.2021.
Chicago 17th Edition
Bosančić, Boris. "Proces stjecanja znanja kao problem informacijskih znanosti." Libellarium 9, br. 1 (2016): 0-0. https://hrcak.srce.hr/175567
Harvard
Bosančić, B. (2016). 'Proces stjecanja znanja kao problem informacijskih znanosti', Libellarium, 9(1), str. 0-0. Preuzeto s: https://hrcak.srce.hr/175567 (Datum pristupa: 23.09.2021.)
Vancouver
Bosančić B. Proces stjecanja znanja kao problem informacijskih znanosti. Libellarium [Internet]. 2016 [pristupljeno 23.09.2021.];9(1):0-0. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/175567
IEEE
B. Bosančić, "Proces stjecanja znanja kao problem informacijskih znanosti", Libellarium, vol.9, br. 1, str. 0-0, 2016. [Online]. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/175567. [Citirano: 23.09.2021.]

Sažetak
Kroz perspektivu osobitoga, problemskog stajališta, u radu je dan osvrt na nekoliko problema informacijskih znanosti koji se eksplicite spominju u literaturi. Riječ je o problemima informacijske eksplozije i informacijske poplave te poplave podataka, zatim informacijskog pretraživanja i relevantnosti informacija te, na koncu, problemu znanstvene komunikacije. Svrha je rada obrazložiti zašto se i način stjecanja znanja, implementiran odgovarajućim procesom, može smatrati problemom informacijskih znanosti. U skladu s tim, postojeća teorijska osnova u okviru same informacijske znanosti – DIKW-hijerarhija – utemeljena na njezinim ključnim pojmovima – podatku, informaciji, znanju i mudrosti, u radu se prepoznaje kao simbolički prikaz i teorijsko utemeljenje procesa stjecanja znanja. Štoviše, čini se da je veza između DIKW-hijerarhije i procesa stjecanja znanja od ključne važnosti za čvršće utemeljenje informacijske znanosti u 'tijelu' sveukupnog ljudskog znanja. Nadalje, dan je osvrt na povijest čovjekova i strojnog stjecanja znanja te iznesen prijedlog da DIKW-hijerarhija zauzme mjesto simbola općeg načina stjecanja znanja, koji bi se u jednakoj mjeri mogao odnositi na čovjekovo i strojno stjecanje znanja. Za ostvarenje tog cilja, temeljem iznesenih kritika, nužno je izmijeniti postojeći koncept DIKW-hijerarhije. Odgovarajuća izmjena koncepta DIKW-hijerarhije (od kojih je jedna u radu i spomenuta) mogla bi imati za posljedicu znatno čvršće teorijsko utemeljenje procesa stjecanja znanja, kao i informacijske znanosti u cjelini.
Na kraju rada obrazložene su i teorijske pretpostavke na kojima se proces stjecanja znanja može zasnovati kao problem informacijskih znanosti. Proces stjecanja znanja nužno ne mora biti predmetom epistemologije; kao takav može ostvariti čvršću vezu između pojmova podatka i znanja; nadalje, može se rabiti u kontekstu znanstveno-istraživačkog rada, ali na primitivnijoj razini od one na kojoj se provode znanstvene metode; osim toga, njegov opis, za razliku od drugih problema informacijske znanosti, nužno uključuje sva četiri DIKW-koncepta, a njegovo rješenje može voditi potpunijoj informacijskoj teoriji, odnosno teoriji informacija.

Ključne riječi
stjecanje znanja; proces stjecanja znanja; znanje; informacija; podaci; DIKW-hijerarhija

Hrčak ID: 175567

URI
https://hrcak.srce.hr/175567

[engleski]

Posjeta: 1.340 *