Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

VRŠNJAČKO ZLOSTAVLJANJE U OSJEČKIM ŠKOLAMA I MJERE PREVENCIJE

Tena Velki ; Svečilište Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku, Fakultet za odgojne i obrazovne znanosti, Osijek, Republika Hrvatska
Ines Bačmaga ; Svečilište Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku, Fakultet za odgojne i obrazovne znanosti, Osijek, Republika Hrvatska
Ivana Juka ; Svečilište Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku, Fakultet za odgojne i obrazovne znanosti, Osijek, Republika Hrvatska


Puni tekst: hrvatski pdf 54.274 Kb

str. 27-46

preuzimanja: 522

citiraj


Sažetak

Dosadašnja istraživanja koja su se bavila problematikom vršnjačkog nasilja nisu jasno naglašavala razliku između nasilja i zlostavljanja. U ovom istraživanju mjereno je vršnjačko zlostavljanje, uzimajući u obzir i odnos moći nasilnika i žrtve kao i namjeru počinjenog nasilnog ponašanja. Cilj istraživanja bio je ispitati pojavnost vršnjačkog zlostavljanja i dosadašnje mjere prevencije koje su poduzete u svrhu njegova sprječavanja u osječkim školama. U istraživanju je sudjelovalo 496 učenika od petog do osmog razreda iz četiriju osnovnih škola (40,3% dječaka). Dobni raspon kretao se od 10 do 15 godina (M=12,49; SD=1,81). Učenici su popunili Upitnik o vršnjačkom zlostavljanju (UVZ; Velki,2015). Rezultati istraživanja pokazali su da je u vršnjačko zlostavljanje bilo uključeno 37,1% žrtava, 15,9% nasilnika/žrtva, 3,2% nasilnika, dok 43,8% djece nije bilo uključeno u vršnjačko zlostavljanje. Najzastupljenije je verbalno zlostavljanje, dok najmanju razinu zastupljenosti ima seksualno zlostavljanje. 10% učenika izjavilo je da se u njihovim školama i razredima vršnjačko zlostavljanje događa češće nego kod drugih. Dobiveni su rezultati zabrinjavajući jer pokazuju porast nasilja u odnosu na prijašnja istraživanja. Od ispitanih učenika, njih skoro 70% sudjelovalo je u nekom programu prevencije zlostavljanja, a najčešće su to bili UNICEF program te interni školski programi, dok su učenici u programima najčešće sudjelovali kroz radionice i slušanje predavanja. Učenici uglavnom navode da je uvedeni program pomogao smanjenju vršnjačkog zlostavljanja u manjoj mjeri (38,9%). Iako se škole trude uvesti različite programe prevencije, očito je da je njihova efikasnost još uvijek prilično upitna.

Ključne riječi

elektroničko zlostavljanje, osječke škole, prevencija, tradicionalno zlostavljanje, vršnjačko zlostavljanje

Hrčak ID:

179024

URI

https://hrcak.srce.hr/179024

Podaci na drugim jezicima: engleski njemački

Posjeta: 1.463 *