Skoči na glavni sadržaj

Pregledni rad

https://doi.org/10.21464/mo.27.1.7

Probijanje »četvrtog zida« kao interaktivni postupak suvremenog umjetničkog stvaralaštva

Miroslav Huzjak orcid id orcid.org/0000-0002-0166-8374 ; Učiteljski fakultet, Sveučilište u Zagrebu, Hrvatska


Puni tekst: hrvatski pdf 287 Kb

str. 43-55

preuzimanja: 869

citiraj


Sažetak

Suvremena umjetnost izgubila je svoju likovnost, a ostala joj je samo vizualnost. S druge strane, prijelaz od likovne moderne ka nelikovnoj suvremenoj umjetnosti donio je i mnogo novosti; jedna od njih je tzv. ‘probijanje četvrtog zida’. Radi se o kazališnom (a zatim i filmskom) terminu koji označava trenutak kada se gledatelj na neki način interaktivno uključuje u predstavu, a likovi pokazuju svijest da su likovi u predstavi. Upravo će suvremena umjetnost istraživati postupke brisanja granica između umjetničkog i svakodnevnog čina, sugerirajući kako »sve je umjetnost« i »svaki čovjek je umjetnik«. Novo je doba donijelo otuđenost javnosti od znanosti i umjetnosti, ali i nova filozofska tumačenja medijskog krajolika i hiperrealnosti postmoderne. Hiperrealne postaju i digitalne igre, od kojih se neke temelje upravo na rušenju »četvrtog zida«. Zbunjene reakcije na tehniku rušenja »četvrtog zida« variraju u rasponu od verbalnih reakcija na performance, preko previše doslovnog shvaćanja filmova pa sve do tragičnih nesreća, čak i samoubojstava povezanih s određenim digitalnim igrama. To da stvarnost oponaša hiperstvarnost postalo je uobičajeno, ali otvorilo se i pitanje: može li suvremeni pojedinac s time izaći na kraj?

Ključne riječi

suvremena umjetnosti i rušenje »četvrtog zida«; moderna i postmoderna umjetnost; realnost i hiperrealnost

Hrčak ID:

243951

URI

https://hrcak.srce.hr/243951

Datum izdavanja:

16.9.2020.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 2.152 *