Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

https://doi.org/10.21464/fi40305

Građenje raspoloženja filmom kao postupak poetizacije

Hrvoje Turković orcid id orcid.org/0000-0002-3111-150X ; Sveučilište u Zagrebu, Akademija dramske umjetnosti, Trg Republike Hrvatske 5, HR–10000 Zagreb


Puni tekst: engleski pdf 443 Kb

str. 541-541

preuzimanja: 780

citiraj

Puni tekst: hrvatski pdf 443 Kb

str. 515-541

preuzimanja: 380

citiraj


Sažetak

Visokoumjetnička dostignuća u dugotrajnoj tradiciji zapadnjačke estetičke misli vezuju se uz postizanje poetičnosti, a ova uz pobuđivanje osjećaja, pa se i u filmskoj tradiciji poetičnost uspostavljala kao ideal paradigmatski umjetničkog dostignuća filma. No, među različitim tipovima osjećaja kojima raspolaže čovjek, poetska djela ciljaju u pravilu na pobuđivanje nekog općeg raspoloženja, a ne neke izričite emocije. U radu se prvo daje pregled razlika između emocija i raspoloženja, potom se na primjeru uvodne scene u filmu Građanin Kane demonstrira kojim se različitim sredstvima u opisno orijentiranoj uvodnoj sceni postiže određen ‘ugođaj’ (turobno raspoloženje). Pitanje je, međutim, kako se opisanim heterogenim stilskim sredstvima može pobuditi vrlo specifično, jedinstveno, holističko raspoloženje. Odgovor je, ukratko, u tome da jednako kao što raspoloženja utječu na selektivan odnos prema okolini, birajući u njoj za percepciju one aspekte koji su sukladni, kongruentni s osnovnim karakteristikama određenog raspoloženja, tako i filmski stvaratelji biraju onaj repertoar stilskih značajki danoga filma što je kongruentan s ciljanim raspoloženjima kako bi ih pobudili u gledatelja koji prepušteno gleda film.

Ključne riječi

poetičnost; poetizacija filmskog izlaganja; emocija; raspoloženje

Hrčak ID:

245115

URI

https://hrcak.srce.hr/245115

Datum izdavanja:

21.10.2020.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 2.096 *