Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

https://doi.org/10.21857/y26kec4j89

Između standardnog varijeteta i lokalnih govora: jezične prakse osnovnoškolaca u Makarskom primorju

Lucija Šimičić orcid id orcid.org/0000-0002-1023-6100 ; Sveučilište u Zadru
Marija Ćubelić orcid id orcid.org/0000-0002-1023-6100


Puni tekst: hrvatski pdf 537 Kb

str. 201-251

preuzimanja: 738

citiraj


Sažetak

U hrvatskom obrazovnom kontekstu poseban izazov predstavlja poučavanje hrvatskog standardnog varijeteta u neštokavskim sredinama u kojima se od djece očekuje ili ovladavanje dvama kodovima ili postupno prelaženje sa zavičajnog na standardni kod koji je od zavičajnoga nerijetko i vrlo udaljen na strukturnoj razini. Polazeći od ideje da jezičnu politiku čine jezične ideologije, prakse i upravljanje jezikom (Spolsky 2004, 2009), cilj je rada analizirati jezične prakse osnovnoškolaca u Makarskom primorju u formalnim i neformalnim domenama, posebno u školi i izvan nje, te utvrditi način na koji su jezične prakse povezane sa stavovima prema standardnom varijetetu i lokalnim govorima, odnosno koje su dominantne ideologije koje su makarski osnovnoškolci internalizirali i koje utječu na njihov stav prema lokalnom govoru, učestalost i kontekste njegove uporabe. Analiza jezičnih praksi osnovnoškolaca temelji se na materijalu prikupljenom tijekom terenskog istraživanja provedenog 2018. i 2019. godine u Makarskome primorju. Dio podataka prikupljen je sociolingvističkim upitnikom, a dio etnografskim istraživanjem koje je uključivalo i intervjuiranje nastavnika kao ključnih dionika u procesu upravljanja jezikom na lokalnoj razini.

Ključne riječi

Makarsko primorje, upravljanje jezikom, formalno obrazovanje, jezične ideologije, standardni varijetet, lokalni govori

Hrčak ID:

263110

URI

https://hrcak.srce.hr/263110

Datum izdavanja:

1.10.2021.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 1.336 *