hrcak mascot   Srce   HID

OUR SEA : International Journal of Maritime Science & Technology, Vol. 55 No. 3-4, 2008

Preliminary communication

JEDAN PRISTUP PRORAČUNU ELASTIČNOG TEMELJENJA BRODSKIH STROJEVA

Nenad Vulić ; Hrvatski registar brodova, Split
Ante Šestan ; Fakultet strojarstva i brodogradnje Sveučilišta u Zagrebu
Jani Barle ; Fakultet elektrotehnike, strojarstva i brodogradnje Sveučilišta u Splitu

Fulltext: croatian, pdf (1 MB) pages 127-136 downloads: 985* cite
APA 6th Edition
Vulić, N., Šestan, A. & Barle, J. (2008). JEDAN PRISTUP PRORAČUNU ELASTIČNOG TEMELJENJA BRODSKIH STROJEVA. NAŠE MORE, 55 (3-4), 127-136. Retrieved from https://hrcak.srce.hr/29434
MLA 8th Edition
Vulić, Nenad, et al. "JEDAN PRISTUP PRORAČUNU ELASTIČNOG TEMELJENJA BRODSKIH STROJEVA." NAŠE MORE, vol. 55, no. 3-4, 2008, pp. 127-136. https://hrcak.srce.hr/29434. Accessed 20 Apr. 2019.
Chicago 17th Edition
Vulić, Nenad, Ante Šestan and Jani Barle. "JEDAN PRISTUP PRORAČUNU ELASTIČNOG TEMELJENJA BRODSKIH STROJEVA." NAŠE MORE 55, no. 3-4 (2008): 127-136. https://hrcak.srce.hr/29434
Harvard
Vulić, N., Šestan, A., and Barle, J. (2008). 'JEDAN PRISTUP PRORAČUNU ELASTIČNOG TEMELJENJA BRODSKIH STROJEVA', NAŠE MORE, 55(3-4), pp. 127-136. Available at: https://hrcak.srce.hr/29434 (Accessed 20 April 2019)
Vancouver
Vulić N, Šestan A, Barle J. JEDAN PRISTUP PRORAČUNU ELASTIČNOG TEMELJENJA BRODSKIH STROJEVA. NAŠE MORE [Internet]. 2008 [cited 2019 April 20];55(3-4):127-136. Available from: https://hrcak.srce.hr/29434
IEEE
N. Vulić, A. Šestan and J. Barle, "JEDAN PRISTUP PRORAČUNU ELASTIČNOG TEMELJENJA BRODSKIH STROJEVA", NAŠE MORE, vol.55, no. 3-4, pp. 127-136, 2008. [Online]. Available: https://hrcak.srce.hr/29434. [Accessed: 20 April 2019]

Abstracts
Brodski porivni i pomoćni strojevi temelje se kruto (na metalnim, ili podlogama od smole) ili elastično (na elastičnim podlogama s gumenim dijelovima). Osnovna je svrha elastičnog temeljenja smanjiti nepovoljan utjecaj vibracija i neposredan prijenos buke izazvane radom strojeva na brodsku konstrukciju. Elastično se temeljenje zbog toga često rabi na putničkim brodovima.

Cilj je u ovom radu prikazati pojednostavnjeni postupak proračuna elastičnog temeljenja brodskih strojeva kako bi se olakšao rad projektantima brodskih pogonskih i pomoćnih sustava. Pojednostavnjeni se proračun u osnovi svodi na određivanje statičkih sila u elastičnim podlogama, a zatim i prirodnih frekvencija sustava sa šest stupnjeva slobode, iz kojih se dobivaju kritične brzine vrtnje. Proračun je prikazan matrično (analogno metodi konačnih elemenata za deformabilne sustave) s pojedinostima potrebnim projektantu za samostalan rad. Načelno je prikazana i metodologija proračuna prisilnih prigušenih vibracija, to jest uzbudnih sila i posljedičnih dinamičkih odziva sustava.

Doprinos je rada u matrično sažetoj metodologiji proračuna, te u prijedlogu izbjegavanja izračuna uzbudnih sila. Naime, u izvjesnim uvjetima, dostatno je poznavati samo ritam (frekvenciju) uzbude izazvanu radom motora s unutarnjim izgaranjem i brodskoga vijka, a ne i njezinu veličinu ili fazu, te u Campbellovu dijagramu usporediti tu frekvenciju s izračunatim prirodnim frekvencijama sustava. Tako se odlučuje je li složeniji pristup potreban ili ne.

Prikazan je primjer rezultata proračuna za porivni sustav više putničkih brodova izgrađenih u domaćem brodogradilištu, uz usporedbu s rezultatima mjerenja iz literature na prvom brodu. Zaključuje se da proračun elastičnog temeljenja ne treba izbjegavati u praksi, što je često, nego primjenom predloženoga jednostavnog postupka provesti potrebne statičke i dinamičke analize. Tako se dovoljno rano u projektnoj fazi mogu predvidjeti i riješiti poteškoće koje je poslije bilo teško otklanjati.

Keywords
brodski strojevi; elastično temeljenje; kritične brzine; Campbellov dijagram

Hrčak ID: 29434

URI
https://hrcak.srce.hr/29434

[english]

Visits: 1.408 *