Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

Avicenna i problem bitka. Kako je viđen u islamu i arapskom jeziku

Daniel Bučan ; Zagreb, Hrvatska


Puni tekst: hrvatski pdf 469 Kb

str. 49-61

preuzimanja: 823

citiraj


Sažetak

Avicennino razumijevanje bitka je određeno (islamskim) religijskim kontekstom njegove misli i (arapskim) jezikom u kojem je ta misao ostvarena.
Ideja Prvoga počela (odnosno Prvoga uzroka) kao Počela bitka (a ne Počela kretanja) utemeljena je na (bitno religijskom) poimanju da su bića u svijetu kontingentna: biće može postojati, ali može i ne postojati, jer njegovo postojanje ovisi o nekom uzroku. A budući da lanac uzrokâ ne može biti beskonačan, mora postojati neki prvi uzrok, čiji bitak – budući da prvi uzrok nije uzrokovan – mora biti nužan. Taj prvi neuzrokovani uzrok nužnoga bitka jest podarivatelj bitka svemu kontingentnome. Odatle i Avicennina ideja o bitku koji se »pridružuje« bîti.
No arapski jezik također upućuje na takovu ideju. Budući da u arapskome nema glagola koji znači ‘biti’, arapski logičari nisu mogli formulirati čisti egzistencijalni iskaz. Zato su umjesto egzistencijalnog iskaza rabili atributivni iskaz koji se po dogovoru smatrao egzistencijalnim. U takovu iskazu bitak uistinu jest »nešto« što se atribuira bîti bića, a ta konceptualizacija bitka osnova je Avicennine ideje o bitku kao svojevrsnom prigodku bîti.

Ključne riječi

Avicenna; bitak; biće; Prvo počelo; arapski jezik

Hrčak ID:

84040

URI

https://hrcak.srce.hr/84040

Datum izdavanja:

24.4.2012.

Podaci na drugim jezicima: njemački

Posjeta: 1.728 *