hrcak mascot   Srce   HID

Izvorni znanstveni članak

Teološki pogled na Europu

Mile BABIĆ   ORCID icon orcid.org/0000-0002-0826-0574 ; Franjevačka teologija - visokoškolska ustanova Franjevačke provincije Bosne Srebrene, Sarajevo, Bosna i Hercegovina

Puni tekst: hrvatski, pdf (343 KB) str. 839-853 preuzimanja: 319* citiraj
APA 6th Edition
BABIĆ, M. (2012). Teološki pogled na Europu. Bogoslovska smotra, 82 (4), 839-853. Preuzeto s https://hrcak.srce.hr/96159
MLA 8th Edition
BABIĆ, Mile. "Teološki pogled na Europu." Bogoslovska smotra, vol. 82, br. 4, 2012, str. 839-853. https://hrcak.srce.hr/96159. Citirano 13.11.2019.
Chicago 17th Edition
BABIĆ, Mile. "Teološki pogled na Europu." Bogoslovska smotra 82, br. 4 (2012): 839-853. https://hrcak.srce.hr/96159
Harvard
BABIĆ, M. (2012). 'Teološki pogled na Europu', Bogoslovska smotra, 82(4), str. 839-853. Preuzeto s: https://hrcak.srce.hr/96159 (Datum pristupa: 13.11.2019.)
Vancouver
BABIĆ M. Teološki pogled na Europu. Bogoslovska smotra [Internet]. 2012 [pristupljeno 13.11.2019.];82(4):839-853. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/96159
IEEE
M. BABIĆ, "Teološki pogled na Europu", Bogoslovska smotra, vol.82, br. 4, str. 839-853, 2012. [Online]. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/96159. [Citirano: 13.11.2019.]

Sažetak
Teološki pogled pretpostavlja Isusa Krista kao bitno mjerilo kojim mjerimo povijest Europe. U Isusu Kristu imamo nov pojam jedinstva koje afirmira razliku i obratno. Kršćanstvo je već u IV. stoljeću postalo državna religija, državna stvar, a to je prestalo biti s Američkom revolucijom 1776. godine i Francuskom revolucijom 1789. godine. Nakon Francuske revolucije religija prestaje biti državna stvar, a postaje stvar društva, pa se politika temelji na individuumu, odnosno na ljudskom umu i dostojanstvu. Europa izrasta iz četverostruke baštine: iz Atene (grčka kultura), iz Rima (rimska kultura), iz Jeruzalema (iz kršćanstva i iz drugih dviju abrahamskih religija) i iz germansko-slavenskih naroda. Bitne snage zaslužne za oblikovanje Europe su: sloboda, odnosno težnja za slobodom, radikalno mišljenje i znanost, trgovina i rani kapitalizam (koji je danas postao globalan), pojava individuuma, svijest historijske promjene i traumatski strahovi izazvani katastrofama. U Europi je vladalo konfrontacijsko mišljenje koje drugoga nastoji potisnuti i ukloniti. Osim konfrontacijskoga bilo je prisutno, osobito nakon Drugoga vatikanskog koncila i Drugoga svjetskog rata, i relacijsko mišljenje u kojem je odnos prema drugome bitan (konstitutivan). Relacijsko mišljenje istodobno afirmira jedinstvo i razliku. Život Crkve jest complexio oppositorum (Čari Schmitt), što se doima kao proturječno jedinstvo jer je kršćanin istodobno vjeran ovome svijetu i eshatonu, a to uključuje kritičku distancu prema ovome svijetu. Želimo li novu Europu i novu Crkvu i sami moramo postati novi ljudi. Moramo se, dakle, obratiti.

Ključne riječi
jedinstvo; razlika; konfrontacijsko mišljenje; relacijsko mišljenje, complexio oppositorum

Hrčak ID: 96159

URI
https://hrcak.srce.hr/96159

[engleski]

Posjeta: 630 *