
306
Peter Kravcak: TV MARKET AND TELEVIEWERS IN SLOVAKIA 

Informatol. 45, 2012., 4, 306-313 

ISSN 1330-0067                                                                                                                                                                                                      Coden: IORME7 

INFO- 2071                                                                                                                                                                                               UDK : 659.3:621.397:007 
Primljeno / Received: 2012-03-14                                                                                                         Preliminary Communication /Prethodno priopćenje 

 
TV MARKET AND TELEVIEWERS IN SLOVAKIA 

 
TELEVIZIJSKO TRŽIŠTE I GLEDATELJSKA PUBLIKA U SLOVAČKOJ 

 
Peter Kravcak 

Catholic University in Ruzomberok, Ruzomberok, Slovakia 
Katoličko sveučilište u Ruzomberoku, Ruzomberok, Slovačka 

 
Abstract 
In the early of nineties the dual broadcasting sys-
tem in the young country in the middle of Europe 
enabled to develop television broadcasting to the 
scale of what viewers previously even had not 
dreamed of. Commercial television broadcasting 
prevailed in five and a half million country. Pri-
vate broadcasting gained control of the more than 
forty-year-old state-owned service of TV broad-
casting and sent it to the role of a statistical mar-
gin. Confidence of the first one - and later fol-
lowed by other private televisions - has grown 
faster than the numbers of audience. Directors 
with the influence of legislators, unbeatable man-
agers determined the transmission time programs 
from a week to week. This is termed as finding 
the optimal time based on audience preferences. 
The result is today's big television chaos for the 
viewers, who, as a consequence of unpredictable 
changes in the broadcasting of televisions cease to 
be interested. For many years the most viewed 
channel has dropped to the level of underrated 
rivals and the panic, which it suddenly started, 
make them produce more fatal changes. All in the 
name of the audience and excellent numbers of 
boxes called people meters. The same problem 
also faces other post-communist country, the 
second part of the former Czechoslovakia, the 
Czech Republic. The paper focuses on analysis 
and evaluation of Slovak television sphere (partly 
in comparison with the Czech), which seems, 
after twenty years of dual broadcasting, to gather 
a real media competition. But not everybody likes 
it. 
 

Sažetak 
U ranim devedesetim godinama dvostruki prije-
nosni sustav u mladoj državi u srcu Europe omo-
gućio je razvitak emitiranja televizijskih progra-
ma na razinikoju gledatelji do tada nisu mogli ni 
sanjati. Komercijalno emitiranje televizijskog 
programa prevladalo je u pet i pol milijunskoj 
zemlji. Privatno emitiranje steklo je nadmoć nad 
više od četrdeset godina starim državnim TV 
emitiranjem koje je poslano na statističke margi-
ne. Povjerenje prema prvoj - i kasnije drugim  
privatnim  televizijama – raslo je brže od broja 
publike. Ravnatelji s utjecajem na zakonodavce, 
menadžeri su koji određuju vrijeme prijenosa 
programa iz tjedna u tjedan. To je nazvano kao 
pronalaženje optimalnog vremena temeljenog na 
željama publike. Rezultat je današnji veliki kaos 
televizije za gledatelje, koji , radi nepredvidljivih 
promjena u emitiranju televizijskog programa 
prestaju biti zainteresirani. Već dugi niz godina 
najgledaniji kanal je pao na razinu podcijenjenog 
rivala i radi panike, počeli su raditi još više fatal-
nih promjena. Sve u ime publike i izvrsnih koje 
daju tzv. People-metri. S istim problemom se 
također sučeljavaju i  druge post-komunističke 
zemlje, kao npr. drugi dio bivše Čehoslovačke, 
Češka Republika.Rad se usredotočuje na analizu i 
evaluaciju slovačke televizije sfere (dijelom u 
odnosu na češku televiziju), koja čini se, nakon 
dvadeset godina dualnog emitiranja, okuplja 
pravu medijsku konkurenciju. No, ne sviđa se to 
svima. 
 

Assumptions for TV competition 
Slovak TV viewers were born on November 3, 1956. 
Television studio Bratislava was the first in Slovakia 
and, after studio Prague, only the second in the for-

mer Czechoslovakia. TV market at that time included 
about 500 television sets /1/. Considering the discus-
sion worthy fact, that nothing special happened in 
the popular mass media expansion in the 20th cen-



307
Peter Kravcak: TV MARKET AND TELEVIEWERS IN SLOVAKIA 

Informatol. 45, 2012., 4, 306-313 

ISSN 1330-0067                                                                                                                                                                                                      Coden: IORME7 

tury, the audience was certainly on the maximum. At 
that time it was obvious, as the joy of the broadcaster 
only stemmed from the fact that it is able to broad-
cast and to fulfill the experience of the viewer to hear 
and to see the picture. Fortunately, advertising and 
marketing specialists never experienced this golden 
period. They appeared in the world of media, of 
course, much later. Television went through different 
milestones that we know. They also came to Slovakia. 
In 1970 the public television started broadcasting not 
only on the two channels (circuits), but also for the 
first time in color. And Alpine ski World Cup from 
the High Tatras, broadcasted live in dozens of coun-
tries around the world, contributed to the situation. 
Color broadcasting became ordinary three years 
later. In 1978, when both Czechoslovak channels 
were full-colored, the number of concessionaires 
exceeded one million inhabitants, which was one 
fifth of the country at that time. We do not have to 
remind the readers from the Central and Eastern 
Europe that Ideology was the main producer, 
screenwriter and director, nearly for forty years of 
broadcasting on the single television in the country. 
Prague Spring in 1968 made uncertain the preferred 
presentation of the state-building successes and un-
failing steps of socialism. It meant for TV broadcast-
ing the possibility of filming other than the socialist 
authors. Beautiful moments in life usually do not last 
long, Spring too. Slovak television broadcasting, re-
spectively Slovak Television, was, for the remaining 
20 years, an invisible part of people's daily lives. 
Television, of course, had its color broadcasting, 
every week a new high-quality fiction productions 
and Slovak and Czechoslovak television series reach-
ing high quality and viewing. People realized that 
quality only after many years - right now, in the 
stream of sawdust purchased foreign production /2/. 
At that time television was necessary part of reality, 
not very attractive time how to fill occasional free 
evening, or a means of dramatic plot of Czechoslovak 
sportsmen. Television got known much better on 
November 22, 1989, when the news transmitted first 
serious events happening in the streets of Prague and 
Bratislava. Three days later, Slovak Television trans-
mitted live stream of the meetings of the Velvet 
Revolution from SNP Square in Bratislava. It was a 
television screen that contributed significantly to the 
final fall of the regime with the information about the 
times full of tension in new democracy rising. 
Czechoslovak television was split. While the first 
channel remained common for both countries of for-

mer Czechoslovakia, the second channel received 
new frequencies and name. In the Czech Republic it 
was (CTV) and in Slovakia (S1). The Slovak Govern-
ment changed in its resolution the name of the 
Czechoslovak television in the Slovak Socialist Re-
public to Slovak Television (STV). On 1 July 1991, the 
National Council of the Slovak Republic passed the 
act no. 254/1991 which determined legal basis of the 
Slovak Television as a public institution /3/. Slovak 
Television became the first public television in post-
communist countries, whose creation was allowed by 
national legislation. In the same year the Federal 
Assembly (Parliament of CSFR) by Act no. 468/1991 
on Radio and Television Broadcasting laid the basis 
for dual system of broadcasting. After thirty five 
years, when the television was found in the country, 
there was opened the possibility for the development 
of basic broadcasting under license. 

Dual broadcasting - competition of the audience 
starts 
It took four years to get a dual act of television 
broadcasting into practice /4/. In January 1995, 
broadcasting of the first private TV channel began 
(Danubius Cable TV), but it lasted only four months. 
Other TV channels did not become real competitors, 
for example, TV North which operated 14 months 
and also the most promising of all projects, VTV. 
Launched in April 1995, VTV during five years of its 
existence was largely the dramaturgical vegetation 
than the real alternative to public Slovak Television. 
STV was dominating on the Slovak television market 
in 1995; - we are still in the period of five years after 
the possibility of dual broadcasting. First channel 
audience was about 70%, the second channel reached 
15% following the surveys of Market & Media & 
Lifestyle /5/. From 1990 to 1996, STV changed nine 
directors /6/, was struggling with financial problems 
and, despite the monopoly position, it operated at a 
loss every year. The competition appeared with the 
first Czech private TV channel Nova, which made 
dramatic changes also in the audience in our country 
in 1994. During the second year of broadcasting in 
Slovakia it reached 17% of the audience, and got 
dramatically close to the audience of STV 2. It should 
be noted that Nova is available primarily in the west-
ern half of the country; therefore the Czech commer-
cial broadcaster had only partial impact on the re-
cipients of the neighboring country. The audience 
figures were amazing despite this fact. In this, five 
years open situation for the commercial broadcast-



308
Peter Kravcak: TV MARKET AND TELEVIEWERS IN SLOVAKIA 

Informatol. 45, 2012., 4, 306-313 

ISSN 1330-0067                                                                                                                                                                                                      Coden: IORME7 

ing, the fourth Slovak private television - Markiza 
comes on the market in august 1996. Professionally 
prepared TV with a strong foreign capital (U.S. 
Company CME, which was also behind the emer-
gence of TV Nova in the Czech Republic) made a 
revolution in the television broadcasting. At that time 
we started to talk about the emergence of competi-
tion in television broadcasting in Slovakia. Com-
pared to public Slovak Television it is a dynamic, 
commercial TV, which does not need a break in 
broadcasting, preparing regular reporting with the 
light elements of yellow journalism and spoken lan-
guage. It can regularly offer the viewers some new 
movies and series production from the west, and 
after forty years of malnutrition on TV broadcasting, 
they do not need much to impress the viewers. Be-
sides the undoubted cinema hits of that time, the 
Slovaks accepted with pleasure 10-year and older 
series and movies which were in Western Europe or 
in the U.S. broadcast known only as cult films /7/. 
Considering the mentioned time, an average com-
mercial European television was launched on the 
Slovak market. However, the public broadcaster with 
a regular income from the state budget, revenues 
from license fees and advertising was relegated to the 
role of extras. "The way, how TV with a long history, 
rich archives, steady programming and technical know-
how was knocked down, is surprising. TV left the position 
easily with an amateur way of response to dramatic 
changes. Commercial channels with regional status and 

the initial coverage 55-60% of the population reached, 
during four months, a significantly higher share on the 
market than STV audiences with its two nationwide chan-
nels”/8/. With the experience of Western Europe 
countries, we know that it took years for new com-
mercial televisions to succeed on the market. The 
procedure was almost the same everywhere. Foreign 
film and series production was followed by news and 
self-production. These indicators were typical mostly 
for public broadcasters. The situation was different in 
the former Eastern bloc countries. Private TV chan-
nels succeeded immediately on the market, perhaps 
except Poland and Slovenia. Five months after the 
launch of commercial television, the viewing figures 
on the basis of daily continual research of STV were 
overwhelming: Markíza - 41.5 percent, STV 1 - 22 
percent and STV 2 only 7.6 percent /9/. The growth of 
commercial entities and decrease of public broad-
caster continued. 

TV Ratings 
Slovak Television was losing more and more. It lost 
its prime-time and News viewing figures, what is 
considered to be the most important for the public 
media. Moreover, during the year 1997, commercial 
Markiza (the year after its broadcasting started) 
achieved more than 50 percent of weekly market 
share. 

Table no. 1 - The market share of STV television in the years 1996 – 2000 /10/

YEAR

TV

1996 1997 1998 1999 2000

STV 1 46,9% 22,1% 22% 17,9% 19,6%

STV 2 16,3% 7% 6,7% 4,4% 5,8%

A similar decline in Central Europe was seen only in 
Hungary, where the public channel MTV 2 in 1997 
was moved to satellite, which meant a drop of the 
share in the public broadcasting in this country from 
56 to 10 percent. Other countries, i.e., public televi-
sions of the region managed the transition to com-
pete with commercial environment in a less painful 
way. We should mention at least one of the factors 
that caused the drop. Polarized society before the 
parliamentary elections in 1998 affected the media as 
well. As people were divided into pro Meciar`s and 
anti-Meciar`s, this political struggle started to play an 

important role in all media in Slovakia. While new 
Markiza was heading the efforts to change policy and 
cause Vladimir Meciar's removal from the position of 
prime minister, Slovak Television was his main me-
dium. For readers who know the political scene in 
Central Europe there is no need to mention that. In 
1998, the political decline of Vladimir Meciar began 
and the Slovak Television in elections lost too. But we 
cannot say, in terms of moral role of media to inform 
fairly and objectively, that all were losers. There was 
no objective alternative even for the viewers who 
could not comprehend it.  But if we talk about emerg-



309
Peter Kravcak: TV MARKET AND TELEVIEWERS IN SLOVAKIA 

Informatol. 45, 2012., 4, 306-313 

ISSN 1330-0067                                                                                                                                                                                                      Coden: IORME7 

ing TV market, we have to talk about those who con-
stitute the market. The competition between the 
broadcasters would not exist, if there were no specta-
tors. Although the commercial and public sectors are 
different like apples and pears, they are both fruits; 
in this case they belong to the group of media market 
called television. To know your subscribers, it is nec-
essary to be acquainted with their structure, number, 
habits, expectations and reactions. The more you 
know the more precisely you can serve them and get 
them on your side. 
As dual broadcasting was in its infancy, Slovak tele-
vision business makes its first steps in programming, 
i.e., creating a broadcasting structure. This business, 
after many years of habits without competition and 
without critical environment, was advised of subjec-
tive opinion of authors, rather than the relevant data 
resulting from the audience. The experimental 
method trial-and-error was the only one what 
worked in our country. The reason could be general-
ized and summed up as follows: young democratic 
state, no free-broadcasting experience, lack of com-
petitive environment and inexperienced viewers for 
whom everything on television was new like Amer-
ica for Europeans in the 15th century. The audience 
measurement was available only thanks to daily con-
tinual research by STV (with its special department) 
and later the research by the VISIO Company, which 
was executed by post. In this audience measurement, 
the viewers filled in questionnaires that were divided 
into days – i.e. diary method. They had to re-
remember what they had watched in particular day 
and hour. The time between watching and writing 
the questionnaire was often one week, to say nothing 
of the speed of re-processing results, which were sent 
by post. That is why there was a sign of a common 
electronic audience measurement after the launch of 
TV Markiza in the second half of the nineties. Al-
though the introduction of audience measurement is 
generally considered a meaningful and profitable, in 
case the advertising cake reaches almost 100 million 
viewers, Slovak advertising cake in 1996 did not 
reach more than one third of this amount /11/. This 
was not the problem of failure of the first attempt of 
introducing an electronic audience measurement. 
Televisions did not make an agreement; therefore, 
they secured their own research, through diary 
method. While STV had its own department for this, 
VTV and Markiza had to obtain it externally. We 
have already mentioned the negatives of diary meas-
urements; we should also present a different meth-

odology, which was used by both televisions. While 
daily continual research by STV in the households 
was based on simple questions, e.g. "have you watched 
the program ...", Visio agency doing similar studies for 
Markiza and VTV, required more accurate data and 
split the broadcasting time into 15-minute blocks in 
which the interviewers specified what they had been 
watching at exact time of fifteen minutes. It was more 
difficult for respondents to fill in the form reliably. 
On the other hand, this research could build more 
accurate indicator of the audience. Six months after 
the launch of TV Markiza, STV began doing research 
using the mentioned method, and only then the pub-
lic learnt about its biggest fall. The figures after the 
unified methodology were almost uniform; the varia-
tion was 2-4%, which is caused by sympathy and 
loyalty of the contractor to his client. Big differences 
were shown in the news programs – which is the 
most lucrative advertising time. Surprisingly, each 
television reached significantly better results in its 
own research. Late decision of STV to use accurate 
measurement, despite using diary method and form-
ing a stable panel sample which already knew what 
to do (research was more reliable), resulted in the fact 
that all media acquired working with the figures 
published by Visio Agency. Private televisions were 
the customers and it is clear that they wanted to have 
research favorable for them. STV, besides the fight 
for viewers lost the fight for observation and meas-
urement of mood, which also resulted in the loss of 
important tenths, and perhaps whole percentage 
points. And talking about the loss of percentage 
points means tens of millions (Slovak Crowns at that 
time) losses in the advertising market. The Czech 
Republic introduced peoplemeters in 1997, which 
was three years after the launch of the first commer-
cial TV channel. We had not done it for nine years 
from the beginning of the first private television 
broadcasting. STV did not need peoplemeters. They 
did not need to know exactly the fact, that someone 
else led the market. That would be like putting salt 
on open wounds. Markiza did not rush to introduce 
electronic measurement as well. They were satisfied 
with their dominant position. Two or three percent-
age points are more worthy than the risk of a possi-
ble finding that in fact it would be about five percent 
less. Other televisions on the Slovak market by 2000 
(VTV, TV Luna), having existential problems, had no 
time, will nor money to think about peoplemeters. 
Big pressure came after 2001. New televisions on the 
market, TA3 – a news-format TV and TV JOJ - a full-



310
Peter Kravcak: TV MARKET AND TELEVIEWERS IN SLOVAKIA 

Informatol. 45, 2012., 4, 306-313 

ISSN 1330-0067                                                                                                                                                                                                      Coden: IORME7 

format TV, desired to introduce peoplemeters at any 
costs. Naturally, they needed to know the figures and 
needed to cut from the growing cake of media mar-
ket, if they wanted to survive. "According to the Gen-
eral Manager, Martin Lengyel, TA3 diary surveys are 
simply not relevant, and the clients, who are governed 
only by them, waste their money because they do not know 
if they pay effectively for the advertisement."/12/ The shift 
occurred in 2003. Televisions, after lengthy negotia-
tions in an atmosphere of distrust formed a common 
company PMT. It made tender for the Contractor of 
an audience measurement and in the summer of 
2004, launched the trial operation. The proper meas-
urements, which results could also see the public 
came in October of that year. The cost of installing 
peoplemeters reached approximately 2 million euros. 
Immediately after publish of the peoplemeters re-
sults, journalist Miroslav Sojková from portal 
HNonline.sk realized a test and compared the meas-
urements from the peoplemeters and diary methods 
at the same period and found differences in the 
measured values. Data were obtained in the first half 
of October 2004. Diaries survey added to Markiza 
7.77 percent share /13/.Also Jednotka (STV) was pre-
viously more of 0.65 percent, TV JOJ was in last 
printed surveys about 1.99 percent more. From the 
October audience measurement rise only Dvojka 
(second channel STV). Electronic measurements 
showed a 1.98 percent more than it gave by diary 
survey. An important finding was also the fact that 
television watched fewer people than the broadcast-
ers thought based on previous diary surveys /14/. 
While the average number of TV Markiza had a mar-
ket share ranging from 43 to more than 50 percent 
/15/, the first three days of audience measurement by 
peoplemetres obtained on average 32.9 percent of the 
total number of active viewers. Markiza was fol-
lowed by first channel of STV - Jednotka (19.3 per-
cent share) and a private TV JOJ (13.4 percent share) 
/16/. 

Television chess 
Over time, as other private Slovak TV growth, the 
television market has become a victim of the meas-
urements of an audience. Run after the highest deci-
mal number in the audience and market share lead-
ership has become priority number one for the televi-
sion management. These factitious phenomenon 
growths still more. TV`s justify those steps such as 
action in favor of the audience, because they want to 
broadcast programs about the viewer desires at a 

particular time. The truth is, that television`s just 
looking for programs and times, which can attract 
the most viewers on their screens /17/.  Changing 
programs from day to day, finding the ideal time for 
the start of the session after every time when did not 
achieve imagine percentage is becoming common 
practice. "... The constant changes declining the credibil-
ity of the Media (author's note: program periodicals), but 
ultimately also the broadcaster. Phone calls of angry read-
ers, due to changes in the program can count the thou-
sands, so I'm not sure if frequent changes could not dam-
age television and cannot be a reason of drop the audience 
... And if even newspapers could not react to changes in 
television programs, it is already disquieting."/18/  And if 
these "tricks" are unsuccessful, TV`s do not hesitate to 
cancel all program or move it to early morning or 
night hours. Just to be broadcast out of necessity, 
because money have been invested. If anything 
proves, the viewer saw a few reruns; usually the first 
is coming few hours after the premiere, and already 
in the next day /19/. Television advertising is planned 
so, that at the moment of the beginning it broadcast, 
the competition could not start broadcasting the new 
program because it would be threaten that the viewer 
has not switch back. Ideally, of course, is if the adver-
tising is in both televisions at the same time. Televi-
sion Chess are alchemy. The whole media circus that 
makes for the viewers - to get them to television - has 
a great paradox. The one who suffers most and is 
damaged by the television battle is only a viewer. 
Fixed structure of television broadcasting in Slovakia 
is practically non-existent. Newspapers with weekly 
TV Program printed usually week advance increas-
ingly lose their importance. Till the 15:00 the televi-
sion is uninteresting for the viewer. Management 
knows this and accordingly deployed and broadcast-
ing. The viewer is at this time by television offered 
quality unexciting and underestimated. Of course, 
marketing and economic department wish and argue 
the opposite, but that is not supported by adequate 
supply. In the afternoon, already starting mentioned 
chess with programming and lasts until midnight. 

Method attempt – error 
For commercial TV Joj (since 2002) and for public 
television STV was 20 percent share a magic border 
on the market up to the year 2008. Who was closer to 
it, or broke it, won the coveted post - second place in 
the market. Over the years, Markíza (leader of the TV 
market) set the bar pretty high, and became its slave. 
The daily number of 40 percent has become impera-



311
Peter Kravcak: TV MARKET AND TELEVIEWERS IN SLOVAKIA 

Informatol. 45, 2012., 4, 306-313 

ISSN 1330-0067                                                                                                                                                                                                      Coden: IORME7 

tive not only for day share, but also the lower limit 
for prime-time. Any value below 35 percent was until 
recently considered as a flop. The Television news-
paper, major television news programs has bigger 
numbers. At the beginning of 2008 Markíza has 79.7 
per cent share of audience, which produced a 32.7 
percent market share. Extrapolated to the quantity of 
recipients, this means 1.5 million viewers /20/. TV 
Markíza was not only dominant, but in prime time 
rolled the competition. And want to continue. Direc-
tor of the Centre for Journalism of the most watching 
television in Slovakia Tibor Búza is clarifying the 
situation by saying: "What Markíza developed between 
19:00 and 19:20 is problem put at risk, other way, for us it 
is not easy to put at risk JOJ-and STV News after 19:30. 
There is a strong habit; the viewer wants to compare the 
News."/21/ There is only one meaning by those 
words. Markiza wanted increase the dominance after 
the nineteenth hour, and it was possible at the ex-
pense of news STV and TV Joj only, which was 
broadcast at 19:30. More viewers mean more partici-
pation on the market and more advertising potential. 
As the clear leader of the Slovak television market 
began to get bored on the throne. The high number of 
audience in all kinds of programs - and Markíza 
reached it with third hand serial rerun - really gave it 
confidence and from this result changes. Television 
was obviously trying to grab even larger part of the 
market pie in the most interesting time, which should 
aim to increase profits and put the competitive Tele-
vision to the ankles named Markíza. In January the 
most watched television split its news for two shows. 
At 19:00 they started News called Headlines and 
after thirteen minutes, and approximately two-
minutes of advertisement – television news continue 
by part called Today (Before this changes television 
has generated share nearly to 80 percent after 19:00).  
Since the beginning of a new issue of TV news 
reached with Headlines similar numbers (1 378 000 
viewers, 77.5% share). Mathematically Markíza well 
received as expected./22/ 

Leader lost the percent’s 
Initial positive percent very quickly ran out and 
started the largest fall of audience by the strongest 
television on the Slovak market since its inception. 
Slovak prime time broadcasting was shaken in its 
foundations. After a few days from start the Head-

lines viewers leave the program. Forcibly forcing 
actuality and below-average topics was too strong 
cup of coffee for viewers, despite the 12 year old 
habit in this News. Moreover, competition was not 
sleeping. Slovak Television and TV Joj, from the be-
ginning looking for counter attack and suddenly it 
pushed into its hands themselves. Catched viewers of 
Markíza were leaving and searched where to switch 
their remote. Suddenly, less than a million people 
looked two new programs. If the Markíza had this 
number at the beginning of the year, the silver TV 
logo would be impermissibly blush by this audience. 
Markíza lost control on the situation. From the 
planned evolution they made by the method trial – 
error a Revolution. Against each other. The lowest 
number from 6 February 2008 says about 819 000 
viewers and 50.7 percent prime time hour share. 
Markíza was still a leader, even still the dominant 
leader in all-day broadcast, but the fall was huge. 
From that moment the “TV cake” began to share with 
more equal parts. We can talk about the beginning of 
the standardization of the television market in Slova-
kia, but not about its final and enduring form. There 
was not only fatal mistake in the case of television 
news change. As Markiza made experiment in this 
segment, also did it in the purchase of films, serials, 
licensed programs or production of their own. The 
second commercial player TV Joj bet on their own 
production and program stability. Despite of that it's 
not an example of right TV programming; but 
changes were not so frequent and so panic than by 
television leader. TV Joj was able to keep program in 
broadcasting with not ideal numbers, but in me-
dium-term it turned in favor of television. The 
viewer rating of TV Markiza steadily declined past 
for years until it plunged to historic lows. The televi-
sion news of this TV is no longer most viewed every 
day. The two on the market, TV Joj is capable defeat-
ing Markíza regularly. And it's not only important 
time for TV when the years established order was 
changing. "Today is the second month when TV Joj is 
leader of the market in primetime, so in the most important 
broadcast TV times. Especially on weekdays we are a 
leader whole day"/23/, says CEO of the TV Joj František 
Borovský. Being a leader is important when negotiat-
ing about prices./24/ The biggest changes occurred in 
the past year, what is visible in the table below. 

Table no. 2 – year-on-year development of an audience of the two strongest television in Slovakia /25/

All Day 12 to 54 years february 2011 january 2012



312
Peter Kravcak: TV MARKET AND TELEVIEWERS IN SLOVAKIA 

Informatol. 45, 2012., 4, 306-313 

ISSN 1330-0067                                                                                                                                                                                                      Coden: IORME7 

TV Markíza 35,4% 26,2%
TV Joj 20,0% 22,8%

Primetime 12 to 54 years
TV Markíza 41,1% 27,3%

TV Joj 21,6% 28,7%
TV News 19-20 hod. 7. week 2011 7. week 2012

TV Markíza 43,1% 35,4%
TV Joj 27,6% 35,5%

Television news of the Markíza are attacked for the 
nearly eight percent, while TV Joj increased by eight 
percent, and between the seventh and eighth in the 
evening has been turns by more people. Markíza was 
partly weakened by moving news at public STV; it 
competes directly in broadcasting at 19:30, now. The 
Digitization /26/ also made changes, it brought the 
same signal covering in all regions of Slovakia, 
brought more television and the resulting numbers of 
audience and market share were diversified between 
more broadcasters. We dare to say that under the 
influence of ill-planned changes, blind watching of 
people meters results, proactive steps of competition 
and all over digitization, the Slovak television market 
became more realistic and closer to situation what we 
can traced in Germany today. Although Germany 
have more nationwide TV stations as Slovakia, but 
the leader of the day usually achieve less than 20 
percent market share./27/ 

Regularity of the numbers of peoplemeters 
There are many doubts about the credibility of peo-
plemeters measurement of an audience. The publica-
tion of results has become a carefully thought job and 
encrypted alchemy by press and PR departments of 
the televisions. Each Television naturally adjusted 
results according to its image and own needs. The 
variables in the equation for many unknown are the 
times of broadcasting, viewers ages, recently we have 
come to read the numbers of two or more programs 
at once, because it is more than if we separated them. 
The battle for every percentage of an audience be-
come sacred, because defending audience means 
maintain price list of advertising, keep advertisers 
and therefore profits in millions euros per year. This 
is not just a symptom of Slovakia. A Simple example 
from Czech Republic: Private TV Nova has cease to 
publish statistics in categories D15 + (all viewers over 
15 years), and shortened it to viewers 15 to 54 years. 
Commercial TV needs a younger, productive audi-
ence representing purchasing power. In this set of 
numbers they achieve around 45 percent every eve-

ning. In the category of the D15 + in the top five of 
prime-time monitoring is mixed and competitive TV 
stations: Prima Family or public CT1. In the category 
without an older audience (more than 54) Nova least 
2.5 percent better numbers /28/. By the way, since 
Czech public television CT 1 lost viewers on the first 
channel in January, so they start published cumula-
tive figures for both channels (CT 1 and CT 2) in Feb-
ruary /29/. Then the CT has a market share around 21 
to 22 percent instead of 17 or 18 percent. In Slovakia, 
from first February 2010 they increased panel of 
households from the original number of 800 to 1,200, 
representing approximately 3,600 individuals.  Peo-
plemeters also started to use Audio Matching tech-
nology, which allows measurement of all forms of 
digital signal /30/. Slovak peoplemeters are one of the 
best which are available to measure audience in 
Europe. Nevertheless, televisions behave childishly 
in processing and evaluating of the results. "Instead of 
holding longer-term concept and program strategies re-
spond by a single criterion - the actual number of audience 
and market share in biggest target groups. The result of 
this process are three television focused on the same group 
of people, essentially, to all viewers over the age of twelve 
years whose are willing to look Slovak TV stations. At the 
moment, when the title don’t get at least average level of 
the stations, television managements start immediately 
think how to change it, even if not cancel. " /31/ This 
phenomenon, together with an excessive number of 
reruns is currently characteristic for the development 
of Slovak Television. The victim of this “earn easy 
money” system has become only Markíza, who lost 
the crown of elusive leader. What will be the next 
reactions of viewers for television audience meas-
urement obsession, low bid of premiere, frequent 
changes in programs and constantly recycling and re-
generating the same formats is difficult to predict. 
For Televisions are important just profit and devel-
opment in this area does not change dramatically. 
Despite the growing influence and market space for 
internet, according to these numbers television is not 
threatened. The viewer is simply difficult separable 



313
Peter Kravcak: TV MARKET AND TELEVIEWERS IN SLOVAKIA 

Informatol. 45, 2012., 4, 306-313 

ISSN 1330-0067                                                                                                                                                                                                      Coden: IORME7 

from television and remains there despite above de-
scribed situation. Until it does so, we will have to 
write about his captivity and domination meters 
above man – the TV viewer. 

Notes 
/1/ http://www.sme.sk/c/2979235/tv-vysielanie-na-

slovensku-slavi-polstorocie.html#ixzz11bgcLdza, 8. 4. 
2012 

/2/ According to research conducted in 2011 at the Catholic 
University, formed a foreign film production in broad-
casting of Slovak televisions from 88% to 100%. 

/3/ Darmo, J. Slovenská televízia, Fakty 1956 – 1996. Brati-
slava: Slovenská televízia, 1996. s. 42 

/4/ From June 1991 to June 1992 broadcast on Slovakia 
television TA3, which was commercially tuned third 
range of public television - STV. For lack of funds the 
broadcast was stopped after one year. 

/5/ Mistrikova, Z.; Zmeček, A. a kol.: Mediálna ročenka 1990 
– 2000, Mediálny inštitút, 2001, s. 171 
http://www.mi.sk/medialna%20rocenka/173/172_files/i
mage002.gif, (8. 4. 2012) 

/6/ Czechoslovak Television while being dissolved of the 
law adopted by the Federal Assembly of Czechoslova-
kia in the years between 1953 to 1992 the central eleven 
directors. 

/7/ Markiza audience reached high numbers in the years 
1996 - 2000 with shows like Dynasty, Dallas, Step by 
step, Alf, MacGyver, Baywatch or the Police Academy 
series, Star Trek, Naked Gun and Indiana Jones. 

/8/ Mistrikova, Z.; Zmeček, A. a kol.: Mediálna ročenka 1990 
– 2000, Mediálny inštitút, 2001, s. 38 
http://www.mi.sk/medialna%20rocenka/173/172_files/i
mage002.gif, (8. 4. 2012) 

/9/ Mistrikova, Z.; Zmeček, A. a kol.: Mediálna ročenka 1990 
– 2000, Mediálny inštitút, 2001, s. 40 
http://www.mi.sk/medialna%20rocenka/173/172_files/i
mage002.gif, (8. 4. 2012) 

/10/ Mistrikova, Z.; Zmeček, A. a kol.: Mediálna ročenka 1990 
– 2000, Mediálny inštitút, 2001, s. 38 
http://www.mi.sk/medialna%20rocenka/173/172_files/
image002.gif, (8. 4. 2012) 

/11/ Mistrikova, Z.; Zmeček, A. a kol.: Mediálna ročenka 1990 
– 2000, Mediálny inštitút, 2001, s. 38 
http://www.mi.sk/medialna%20rocenka/173/172_files/
image002.gif, (8. 4. 2012) 

/12/ Anonym: Pôrodné bolesti slovenských peoplemetrov. [cit. 
2012-01-08]. Dostupné na internete: 
<http://www.radiotv.cz/p_tv/t_obchod/prodne-
bolesti-slovenskych-peoplemetrov/>. 

/13/ Market share of all television viewers, who watched 
television exactly on that time. 

/14/ Sojkova. M.: Peoplemetre –tabuľka Porovnanie priemernej 
sledovanosti televízií. [online]. In: hnonline.sk, 19. ok-
tóber 2004. [cit. 2012-04-06]. Dostupné na internete: < 

http://hnonline.sk/c1-22136945-peoplemetre-tabulka-
porovnanie-priemernej-sledovanosti-televizii>. 

/15/ Horobova, M.: Každá televízia vidí svoju sledovanosť inak. 
[online]. In: sme.sk, 15. marec 2002. [cit. 2012-04-08]. 
Dostupné na internete: 
<http://www.sme.sk/c/269307/kazda-televizia-vidi-
svoju-sledovanost-inak.html/>. 

/16/ Sojkova. M.: Najvyššiu sledovanosť má spravodajstvo. 
[online]. In: hnonline.sk, 19. október 2004. [cit. 2012-04-
06]. Dostupné na internete: <http://hnonline.sk/c1-
22136975-najvyssiu-sledovanost-ma-spravodajstvo>. 

/17/ The research about filling program of the Slovak Tele-
vision in 2011 reveals, that Slovak Television broadcast 
together on average just 11% premiere movies. 

/18/ Krasko, I.: TV program: zmena za zmenou, IN: Stratégie: 
Média 2010, Bratislava, č. 6, roč. 20, s. 15 

/19/ A dangerous phenomenon has become the endless 
repetition of films that television has often repeated the 
same day and almost always one more time during the 
week in which it aired. For example, research from De-
cember 2011 says, that from 55 films broadcast in the 
Christmas week on TV JOJ, was 47 repetitions. Thirteen 
of it was repeated in the month, five of them have been 
repeated on the same day. 

/20/ http://medialne.etrend.sk/televizia/grafy-a-
tabulky.php?medium=televizia&co=vyvojrelacii (8. 1. 
2012) 

/21/ http://medialne.etrend.sk/televizia/grafy-a-
tabulky.php?medium=televizia&co=vyvojrelacii (7. 12. 
2007) 

/22/ Kravčak, P.: Nový impulz pre televízny trh na Slovensku 
In: Nové horizonty, 2008, roč. II. č. 2, s. 12 

/23/ 
http://medialne.etrend.sk/televizia/sprava.php?sprava=
6272 (7. 2. 2008) 

/24/ Trško, M. : Markíza už nie je suverénna. In: SME, 27. 2. 
2012, roč. 20. č. 48, 2012, s. 1 

/25/ Trško, M. : Markíza už nie je suverénna. In: SME, 27. 2. 
2012, roč. 20. č. 48, 2012, s. 1 

/26/ The Digitalisation in Slovakia was in the years 2010 
and 2011. 

/27/ RTL (17,3 %), ProSieben (10,8 %), Sat.1 (10,6 %), Vox 
(7,4 %), ARD (7,2 %), ZDF (6,4 %), RTL II (6,3 %), Kabel 
1 (5,9 %), Zdroj: http://medialne.etrend.sk/televizia-
spravy/ani-sat1-sa-nemusi-vydarit-novy-serial-
sledovanost-v-nemecku-.html  (20. 1. 2010) 

/28/http://www.ato.cz/vysledky/tydenni-data/share/15-54  
(31. 3. 2012) 

/29/http://www.digizone.cz/clanky/carovani-s-cisly-z-
peoplemetru-uz-i-ceska-televize/   (12. 3. 2012) 

/30/http://medialne.etrend.sk/televizia-spravy/sledovanost-
stv-je-uz-uplne-neznama-ocitla-sa-v-baliku-
ostatnych.html (15. 4. 2012) 

/31/http://medialne.etrend.sk/televizia-clanky/media-2005-
ani-velke-televizie-nemozu-byt-pre-vsetkych.html (15. 
4. 2012) 


