
147
Peter Kravcak: TV MARKET AND TELEVIEWERS IN SLOVAKIA 

Media, Culture and Public Relations, 10, 2019, 2, 147-155 

ISSN 1333-6371 
 

First published in Informatologia, Vol. 45 No. 4, 2012. 
 
INFO-146                                                                                                                                                                                                UDK: 659.3:621.397:007 
Primljeno / Received: 2012-03-14                                                                                            Preliminary Communication /Prethodno priopćenje 
 
 
10.32914/mcpr.10.2.4 

 

TV MARKET AND TELEVIEWERS IN SLOVAKIA 
 

Peter Kravcak 
Catholic University in Ruzomberok, Ruzomberok, Slovakia 

 
Abstract 
In the early of nineties the dual broadcasting system in the young country in the 
middle of Europe enabled to develop television broadcasting to the scale of what 
viewers previously even had not dreamed of. Commercial television broadcasting 
prevailed in five and a half million country. Private broadcasting gained control of 
the more than forty-year-old state-owned service of TV broadcasting and sent it to 
the role of a statistical margin. Confidence of the first one - and later followed by 
other private televisions - has grown faster than the numbers of audience. Direc-
tors with the influence of legislators, unbeatable managers determined the trans-
mission time programs from a week to week. This is termed as finding the opti-
mal time based on audience preferences. The result is today's big television chaos 
for the viewers, who, as a consequence of unpredictable changes in the broadcast-
ing of televisions cease to be interested. For many years the most viewed channel 
has dropped to the level of underrated rivals and the panic, which it suddenly 
started, make them produce more fatal changes. All in the name of the audience 
and excellent numbers of boxes called people meters. The same problem also faces 
other post-communist country, the second part of the former Czechoslovakia, the 
Czech Republic. The paper focuses on analysis and evaluation of Slovak television 
sphere (partly in comparison with the Czech), which seems, after twenty years of 
dual broadcasting, to gather a real media competition. But not everybody likes it. 
 
Key words 
Tv market, viewers, broadcasting 

 
 
 

Assumptions for TV competition 
 
Slovak TV viewers were born on November 3, 
1956. Television studio Bratislava was the first in 
Slovakia and, after studio Prague, only the second 
in the former Czechoslovakia. TV market at that 
time included about 500 television sets /1/. Con-
sidering the discussion worthy fact, that nothing 
special happened in the popular mass media ex-
pansion in the 20th century, the audience was 
certainly on the maximum. At that time it was 
obvious, as the joy of the broadcaster only 
stemmed from the fact that it is able to broadcast 
and to fulfill the experience of the viewer to hear 
and to see the picture. Fortunately, advertising 

and marketing specialists never experienced this 
golden period. They appeared in the world of 
media, of course, much later. Television went 
through different milestones that we know. They 
also came to Slovakia. In 1970 the public televi-
sion started broadcasting not only on the two 
channels (circuits), but also for the first time in 
color. And Alpine ski World Cup from the High 
Tatras, broadcasted live in dozens of countries 
around the world, contributed to the situation. 
Color broadcasting became ordinary three years 
later. In 1978, when both Czechoslovak channels 
were full-colored, the number of concessionaires 
exceeded one million inhabitants, which was one 
fifth of the country at that time. We do not have to 

Štefan Luby, Ivan Chodák, Martina Lubyová: INNOVATION AND TECHNOLOGY TRANSFER BARRIERS  
IN SLOVAKIA AND OTHER NEW EU MEMBER STATES 

Media, Culture and Public Relations, 10, 2019, 2, 140-146 

ISSN 1333-6371 
 

 
INOVACIJE I PREPREKE U TRANSFERU TEHNOLOGIJE U  NOVIM ČLA-

NICAMA EU, POSEBNO U SLOVAČKOJ 
 

Štefan Luby, Ivan Chodák, Martina Lubyová 
Institute for Forecasting, Slovak Academy of Sciences, 

Centre of Excellence CESTA (Centre for Strategic Analysis), Bratislava, Slovak Republic 
 

Sažetak 
Učinkovitost Europske unije u smislu istraživanja i razvoja, inovacija i pohađan-
ja obrazovnih institucija uglavnom zaostaje za glavnim konkurentima - 
Sjedinjenim Američkim Državama i Japanom. Unutar EU-a, nove države članice 
iz srednje i istočne Europe pripadaju u skupinu umjerenih inovatora. Kako je 
tehnologija ključna komponenta u inovacijskom sustavu 2. generacije, ovaj čla-
nak je posvećen raspravi o metodama transfera tehnologije koje primjenjuju 
inovacijski lideri u EU (npr. Njemačka i Finska) i identificiranje čimbenika koji 
mogu predstavljati glavni kamen spoticanja u načinu učinkovitijih inovacijskih 
postupaka u novim članicama EU (npr. sklonosti vlada za izravnim stranim 
ulaganjima koja privlači relativno jeftinu i kvalificiranu radnu snagu; sklonosti 
investitora za korištenjem know-how razvijen u svojim matičnim zemljama, 
izostanak rizičnog kapitala na raspolaganju za istraživanje i razvoj i transfer 
tehnologija, itd.). Kao što se situacija u novim državama članicama počinje mi-
jenjati - plaće rastu i zemalje grade novu istraživačku infrastrukturu uz pomoć 
EU fondova – nove inovacije i TT paradigme ulaze na pozornicu. Raspravlja se o 
načinima suočavanja s novim izazovima - kao što su bolje upravljanje u po-
dručju patenata, prošireno obrazovanje učenika u području inovativnih kompe-
tencija i poduzetničkih vještina, dublje razumijevanje o poslovanju industrije za 
transfer tehnologije i poboljšanje pristupa kapitalu. 
 
Ključne riječi 
EU, istraživanje i razvoj, tehnologija 

 
 



148
Peter Kravcak: TV MARKET AND TELEVIEWERS IN SLOVAKIA 

Media, Culture and Public Relations, 10, 2019, 2, 147-155 

ISSN 1333-6371 
 

remind the readers from the Central and Eastern 
Europe that Ideology was the main producer, 
screenwriter and director, nearly for forty years of 
broadcasting on the single television in the coun-
try. Prague Spring in 1968 made uncertain the 
preferred presentation of the state-building suc-
cesses and unfailing steps of socialism. It meant 
for TV broadcasting the possibility of filming oth-
er than the socialist authors. Beautiful moments in 
life usually do not last long, Spring too. Slovak 
television broadcasting, respectively Slovak Tele-
vision, was, for the remaining 20 years, an invisi-
ble part of people's daily lives. Television, of 
course, had its color broadcasting, every week a 
new high-quality fiction productions and Slovak 
and Czechoslovak television series reaching high 
quality and viewing. People realized that quality 
only after many years - right now, in the stream of 
sawdust purchased foreign production /2/. At that 
time television was necessary part of reality, not 
very attractive time how to fill occasional free 
evening, or a means of dramatic plot of Czecho-
slovak sportsmen. Television got known much 
better on November 22, 1989, when the news 
transmitted first serious events happening in the 
streets of Prague and Bratislava. Three days later, 
Slovak Television transmitted live stream of the 
meetings of the Velvet Revolution from SNP 
Square in Bratislava. It was a television screen that 
contributed significantly to the final fall of the 
regime with the information about the times full 
of tension in new democracy rising. Czechoslovak 
television was split. While the first channel re-
mained common for both countries of former 
Czechoslovakia, the second channel received new 
frequencies and name. In the Czech Republic it 
was (CTV) and in Slovakia (S1). The Slovak Gov-
ernment changed in its resolution the name of the 
Czechoslovak television in the Slovak Socialist 
Republic to Slovak Television (STV). On 1 July 
1991, the National Council of the Slovak Republic 
passed the act no. 254/1991 which determined 
legal basis of the Slovak Television as a public 
institution /3/. Slovak Television became the first 
public television in post-communist countries, 
whose creation was allowed by national legisla-
tion. In the same year the Federal Assembly (Par-
liament of CSFR) by Act no. 468/1991 on Radio 
and Television Broadcasting laid the basis for 
dual system of broadcasting. After thirty five 
years, when the television was found in the coun-
try, there was opened the possibility for the de-
velopment of basic broadcasting under license. 

 
Dual broadcasting - competition of the audience 
starts 
It took four years to get a dual act of television 
broadcasting into practice /4/. In January 1995, 
broadcasting of the first private TV channel began 
(Danubius Cable TV), but it lasted only four 
months. Other TV channels did not become real 
competitors, for example, TV North which oper-
ated 14 months and also the most promising of all 
projects, VTV. Launched in April 1995, VTV dur-
ing five years of its existence was largely the 
dramaturgical vegetation than the real alternative 
to public Slovak Television. STV was dominating 
on the Slovak television market in 1995; - we are 
still in the period of five years after the possibility 
of dual broadcasting. First channel audience was 
about 70%, the second channel reached 15% fol-
lowing the surveys of Market & Media & Lifestyle 
/5/. From 1990 to 1996, STV changed nine direc-
tors /6/, was struggling with financial problems 
and, despite the monopoly position, it operated at 
a loss every year. The competition appeared with 
the first Czech private TV channel Nova, which 
made dramatic changes also in the audience in 
our country in 1994. During the second year of 
broadcasting in Slovakia it reached 17% of the 
audience, and got dramatically close to the audi-
ence of STV 2. It should be noted that Nova is 
available primarily in the western half of the 
country; therefore the Czech commercial broad-
caster had only partial impact on the recipients of 
the neighboring country. The audience figures 
were amazing despite this fact. In this, five years 
open situation for the commercial broadcasting, 
the fourth Slovak private television - Markiza 
comes on the market in august 1996. Professional-
ly prepared TV with a strong foreign capital (U.S. 
Company CME, which was also behind the emer-
gence of TV Nova in the Czech Republic) made a 
revolution in the television broadcasting. At that 
time we started to talk about the emergence of 
competition in television broadcasting in Slo-
vakia. Compared to public Slovak Television it is 
a dynamic, commercial TV, which does not need a 
break in broadcasting, preparing regular report-
ing with the light elements of yellow journalism 
and spoken language. It can regularly offer the 
viewers some new movies and series production 
from the west, and after forty years of malnutri-
tion on TV broadcasting, they do not need much 
to impress the viewers. Besides the undoubted 
cinema hits of that time, the Slovaks accepted 



149
Peter Kravcak: TV MARKET AND TELEVIEWERS IN SLOVAKIA 

Media, Culture and Public Relations, 10, 2019, 2, 147-155 

ISSN 1333-6371 
 

with pleasure 10-year and older series and movies 
which were in Western Europe or in the U.S. 
broadcast known only as cult films /7/. Consider-
ing the mentioned time, an average commercial 
European television was launched on the Slovak 
market. However, the public broadcaster with a 
regular income from the state budget, revenues 
from license fees and advertising was relegated to 
the role of extras. "The way, how TV with a long 
history, rich archives, steady programming and tech-
nical know-how was knocked down, is surprising. TV 
left the position easily with an amateur way of response 
to dramatic changes. Commercial channels with re-
gional status and the initial coverage 55-60% of the 
population reached, during four months, a significantly 
higher share on the market than STV audiences with its 
two nationwide channels”/8/. With the experience of 
Western Europe countries, we know that it took 
years for new commercial televisions to succeed 
on the market. The procedure was almost the 

same everywhere. Foreign film and series produc-
tion was followed by news and self-production. 
These indicators were typical mostly for public 
broadcasters. The situation was different in the 
former Eastern bloc countries. Private TV chan-
nels succeeded immediately on the market, per-
haps except Poland and Slovenia. Five months 
after the launch of commercial television, the 
viewing figures on the basis of daily continual 
research of STV were overwhelming: Markíza - 
41.5 percent, STV 1 - 22 percent and STV 2 only 
7.6 percent /9/. The growth of commercial entities 
and decrease of public broadcaster continued. 
 
TV Ratings 
Slovak Television was losing more and more. It 
lost its prime-time and News viewing figures, 
what is considered to be the most important for 
the public media. Moreover, during the year 1997, 
commercial Markiza (the year after its broadcast-
ing started) achieved more than 50 percent of 
weekly market share. 

 
Table no. 1 - The market share of STV television in the years 1996 – 2000 /10/ 

YEAR 
TV 

1996 1997 1998 1999 2000 

STV 1 46,9% 22,1% 22% 17,9% 19,6% 
STV 2 16,3% 7% 6,7% 4,4% 5,8% 

 
A similar decline in Central Europe was seen only 
in Hungary, where the public channel MTV 2 in 
1997 was moved to satellite, which meant a drop 
of the share in the public broadcasting in this 
country from 56 to 10 percent. Other countries, 
i.e., public televisions of the region managed the 
transition to compete with commercial environ-
ment in a less painful way. We should mention at 
least one of the factors that caused the drop. Po-
larized society before the parliamentary elections 
in 1998 affected the media as well. As people were 
divided into pro Meciar`s and anti-Meciar`s, this 
political struggle started to play an important role 
in all media in Slovakia. While new Markiza was 
heading the efforts to change policy and cause 
Vladimir Meciar's removal from the position of 
prime minister, Slovak Television was his main 
medium. For readers who know the political sce-
ne in Central Europe there is no need to mention 
that. In 1998, the political decline of Vladimir 
Meciar began and the Slovak Television in elec-
tions lost too. But we cannot say, in terms of mor-
al role of media to inform fairly and objectively, 
that all were losers. There was no objective alter-
native even for the viewers who could not com-

prehend it.  But if we talk about emerging TV 
market, we have to talk about those who consti-
tute the market. The competition between the 
broadcasters would not exist, if there were no 
spectators. Although the commercial and public 
sectors are different like apples and pears, they 
are both fruits; in this case they belong to the 
group of media market called television. To know 
your subscribers, it is necessary to be acquainted 
with their structure, number, habits, expectations 
and reactions. The more you know the more pre-
cisely you can serve them and get them on your 
side. 
As dual broadcasting was in its infancy, Slovak 
television business makes its first steps in pro-
gramming, i.e., creating a broadcasting structure. 
This business, after many years of habits without 
competition and without critical environment, 
was advised of subjective opinion of authors, 
rather than the relevant data resulting from the 
audience. The experimental method trial-and-
error was the only one what worked in our coun-
try. The reason could be generalized and summed 
up as follows: young democratic state, no free-
broadcasting experience, lack of competitive envi-

Peter Kravcak: TV MARKET AND TELEVIEWERS IN SLOVAKIA 
Media, Culture and Public Relations, 10, 2019, 2, 147-155 

ISSN 1333-6371 
 

remind the readers from the Central and Eastern 
Europe that Ideology was the main producer, 
screenwriter and director, nearly for forty years of 
broadcasting on the single television in the coun-
try. Prague Spring in 1968 made uncertain the 
preferred presentation of the state-building suc-
cesses and unfailing steps of socialism. It meant 
for TV broadcasting the possibility of filming oth-
er than the socialist authors. Beautiful moments in 
life usually do not last long, Spring too. Slovak 
television broadcasting, respectively Slovak Tele-
vision, was, for the remaining 20 years, an invisi-
ble part of people's daily lives. Television, of 
course, had its color broadcasting, every week a 
new high-quality fiction productions and Slovak 
and Czechoslovak television series reaching high 
quality and viewing. People realized that quality 
only after many years - right now, in the stream of 
sawdust purchased foreign production /2/. At that 
time television was necessary part of reality, not 
very attractive time how to fill occasional free 
evening, or a means of dramatic plot of Czecho-
slovak sportsmen. Television got known much 
better on November 22, 1989, when the news 
transmitted first serious events happening in the 
streets of Prague and Bratislava. Three days later, 
Slovak Television transmitted live stream of the 
meetings of the Velvet Revolution from SNP 
Square in Bratislava. It was a television screen that 
contributed significantly to the final fall of the 
regime with the information about the times full 
of tension in new democracy rising. Czechoslovak 
television was split. While the first channel re-
mained common for both countries of former 
Czechoslovakia, the second channel received new 
frequencies and name. In the Czech Republic it 
was (CTV) and in Slovakia (S1). The Slovak Gov-
ernment changed in its resolution the name of the 
Czechoslovak television in the Slovak Socialist 
Republic to Slovak Television (STV). On 1 July 
1991, the National Council of the Slovak Republic 
passed the act no. 254/1991 which determined 
legal basis of the Slovak Television as a public 
institution /3/. Slovak Television became the first 
public television in post-communist countries, 
whose creation was allowed by national legisla-
tion. In the same year the Federal Assembly (Par-
liament of CSFR) by Act no. 468/1991 on Radio 
and Television Broadcasting laid the basis for 
dual system of broadcasting. After thirty five 
years, when the television was found in the coun-
try, there was opened the possibility for the de-
velopment of basic broadcasting under license. 

 
Dual broadcasting - competition of the audience 
starts 
It took four years to get a dual act of television 
broadcasting into practice /4/. In January 1995, 
broadcasting of the first private TV channel began 
(Danubius Cable TV), but it lasted only four 
months. Other TV channels did not become real 
competitors, for example, TV North which oper-
ated 14 months and also the most promising of all 
projects, VTV. Launched in April 1995, VTV dur-
ing five years of its existence was largely the 
dramaturgical vegetation than the real alternative 
to public Slovak Television. STV was dominating 
on the Slovak television market in 1995; - we are 
still in the period of five years after the possibility 
of dual broadcasting. First channel audience was 
about 70%, the second channel reached 15% fol-
lowing the surveys of Market & Media & Lifestyle 
/5/. From 1990 to 1996, STV changed nine direc-
tors /6/, was struggling with financial problems 
and, despite the monopoly position, it operated at 
a loss every year. The competition appeared with 
the first Czech private TV channel Nova, which 
made dramatic changes also in the audience in 
our country in 1994. During the second year of 
broadcasting in Slovakia it reached 17% of the 
audience, and got dramatically close to the audi-
ence of STV 2. It should be noted that Nova is 
available primarily in the western half of the 
country; therefore the Czech commercial broad-
caster had only partial impact on the recipients of 
the neighboring country. The audience figures 
were amazing despite this fact. In this, five years 
open situation for the commercial broadcasting, 
the fourth Slovak private television - Markiza 
comes on the market in august 1996. Professional-
ly prepared TV with a strong foreign capital (U.S. 
Company CME, which was also behind the emer-
gence of TV Nova in the Czech Republic) made a 
revolution in the television broadcasting. At that 
time we started to talk about the emergence of 
competition in television broadcasting in Slo-
vakia. Compared to public Slovak Television it is 
a dynamic, commercial TV, which does not need a 
break in broadcasting, preparing regular report-
ing with the light elements of yellow journalism 
and spoken language. It can regularly offer the 
viewers some new movies and series production 
from the west, and after forty years of malnutri-
tion on TV broadcasting, they do not need much 
to impress the viewers. Besides the undoubted 
cinema hits of that time, the Slovaks accepted 



150
Peter Kravcak: TV MARKET AND TELEVIEWERS IN SLOVAKIA 

Media, Culture and Public Relations, 10, 2019, 2, 147-155 

ISSN 1333-6371 
 

ronment and inexperienced viewers for whom 
everything on television was new like America for 
Europeans in the 15th century. The audience 
measurement was available only thanks to daily 
continual research by STV (with its special de-
partment) and later the research by the VISIO 
Company, which was executed by post. In this 
audience measurement, the viewers filled in ques-
tionnaires that were divided into days – i.e. diary 
method. They had to re-remember what they had 
watched in particular day and hour. The time 
between watching and writing the questionnaire 
was often one week, to say nothing of the speed of 
re-processing results, which were sent by post. 
That is why there was a sign of a common elec-
tronic audience measurement after the launch of 
TV Markiza in the second half of the nineties. 
Although the introduction of audience measure-
ment is generally considered a meaningful and 
profitable, in case the advertising cake reaches 
almost 100 million viewers, Slovak advertising 
cake in 1996 did not reach more than one third of 
this amount /11/. This was not the problem of 
failure of the first attempt of introducing an elec-
tronic audience measurement. Televisions did not 
make an agreement; therefore, they secured their 
own research, through diary method. While STV 
had its own department for this, VTV and Marki-
za had to obtain it externally. We have already 
mentioned the negatives of diary measurements; 
we should also present a different methodology, 
which was used by both televisions. While daily 
continual research by STV in the households was 
based on simple questions, e.g. "have you watched 
the program ...", Visio agency doing similar studies 
for Markiza and VTV, required more accurate 
data and split the broadcasting time into 15-
minute blocks in which the interviewers specified 
what they had been watching at exact time of 
fifteen minutes. It was more difficult for respond-
ents to fill in the form reliably. On the other hand, 
this research could build more accurate indicator 
of the audience. Six months after the launch of TV 
Markiza, STV began doing research using the 
mentioned method, and only then the public 
learnt about its biggest fall. The figures after the 
unified methodology were almost uniform; the 
variation was 2-4%, which is caused by sympathy 
and loyalty of the contractor to his client. Big dif-
ferences were shown in the news programs – 
which is the most lucrative advertising time. Sur-
prisingly, each television reached significantly 
better results in its own research. Late decision of 

STV to use accurate measurement, despite using 
diary method and forming a stable panel sample 
which already knew what to do (research was 
more reliable), resulted in the fact that all media 
acquired working with the figures published by 
Visio Agency. Private televisions were the cus-
tomers and it is clear that they wanted to have 
research favorable for them. STV, besides the fight 
for viewers lost the fight for observation and 
measurement of mood, which also resulted in the 
loss of important tenths, and perhaps whole per-
centage points. And talking about the loss of per-
centage points means tens of millions (Slovak 
Crowns at that time) losses in the advertising 
market. The Czech Republic introduced people-
meters in 1997, which was three years after the 
launch of the first commercial TV channel. We 
had not done it for nine years from the beginning 
of the first private television broadcasting. STV 
did not need peoplemeters. They did not need to 
know exactly the fact, that someone else led the 
market. That would be like putting salt on open 
wounds. Markiza did not rush to introduce elec-
tronic measurement as well. They were satisfied 
with their dominant position. Two or three per-
centage points are more worthy than the risk of a 
possible finding that in fact it would be about five 
percent less. Other televisions on the Slovak mar-
ket by 2000 (VTV, TV Luna), having existential 
problems, had no time, will nor money to think 
about peoplemeters. Big pressure came after 2001. 
New televisions on the market, TA3 – a news-
format TV and TV JOJ - a full-format TV, desired 
to introduce peoplemeters at any costs. Naturally, 
they needed to know the figures and needed to 
cut from the growing cake of media market, if 
they wanted to survive. "According to the General 
Manager, Martin Lengyel, TA3 diary surveys are 
simply not relevant, and the clients, who are governed 
only by them, waste their money because they do not 
know if they pay effectively for the advertisement."/12/ 
The shift occurred in 2003. Televisions, after 
lengthy negotiations in an atmosphere of distrust 
formed a common company PMT. It made tender 
for the Contractor of an audience measurement 
and in the summer of 2004, launched the trial 
operation. The proper measurements, which re-
sults could also see the public came in October of 
that year. The cost of installing peoplemeters 
reached approximately 2 million euros. Immedi-
ately after publish of the peoplemeters results, 
journalist Miroslav Sojková from portal 
HNonline.sk realized a test and compared the 



151
Peter Kravcak: TV MARKET AND TELEVIEWERS IN SLOVAKIA 

Media, Culture and Public Relations, 10, 2019, 2, 147-155 

ISSN 1333-6371 
 

measurements from the peoplemeters and diary 
methods at the same period and found differences 
in the measured values. Data were obtained in the 
first half of October 2004. Diaries survey added to 
Markiza 7.77 percent share /13/.Also Jednotka 
(STV) was previously more of 0.65 percent, TV JOJ 
was in last printed surveys about 1.99 percent 
more. From the October audience measurement 
rise only Dvojka (second channel STV). Electronic 
measurements showed a 1.98 percent more than it 
gave by diary survey. An important finding was 
also the fact that television watched fewer people 
than the broadcasters thought based on previous 
diary surveys /14/. While the average number of 
TV Markiza had a market share ranging from 43 
to more than 50 percent /15/, the first three days of 
audience measurement by peoplemetres obtained 
on average 32.9 percent of the total number of 
active viewers. Markiza was followed by first 
channel of STV - Jednotka (19.3 percent share) and 
a private TV JOJ (13.4 percent share) /16/. 
 
Television chess 
Over time, as other private Slovak TV growth, the 
television market has become a victim of the 
measurements of an audience. Run after the high-
est decimal number in the audience and market 
share leadership has become priority number one 
for the television management. These factitious 
phenomenon growths still more. TV`s justify 
those steps such as action in favor of the audience, 
because they want to broadcast programs about 
the viewer desires at a particular time. The truth 
is, that television`s just looking for programs and 
times, which can attract the most viewers on their 
screens /17/.  Changing programs from day to 
day, finding the ideal time for the start of the ses-
sion after every time when did not achieve imag-
ine percentage is becoming common practice. "... 
The constant changes declining the credibility of the 
Media (author's note: program periodicals), but ulti-
mately also the broadcaster. Phone calls of angry read-
ers, due to changes in the program can count the thou-
sands, so I'm not sure if frequent changes could not 
damage television and cannot be a reason of drop the 
audience ... And if even newspapers could not react to 
changes in television programs, it is already disquiet-
ing."/18/ And if these "tricks" are unsuccessful, 
TV`s do not hesitate to cancel all program or 
move it to early morning or night hours. Just to be 
broadcast out of necessity, because money have 
been invested. If anything proves, the viewer saw 
a few reruns; usually the first is coming few hours 

after the premiere, and already in the next day 
/19/. Television advertising is planned so, that at 
the moment of the beginning it broadcast, the 
competition could not start broadcasting the new 
program because it would be threaten that the 
viewer has not switch back. Ideally, of course, is if 
the advertising is in both televisions at the same 
time. Television Chess are alchemy. The whole 
media circus that makes for the viewers - to get 
them to television - has a great paradox. The one 
who suffers most and is damaged by the televi-
sion battle is only a viewer. Fixed structure of 
television broadcasting in Slovakia is practically 
non-existent. Newspapers with weekly TV Pro-
gram printed usually week advance increasingly 
lose their importance. Till the 15:00 the television 
is uninteresting for the viewer. Management 
knows this and accordingly deployed and broad-
casting. The viewer is at this time by television 
offered quality unexciting and underestimated. Of 
course, marketing and economic department wish 
and argue the opposite, but that is not supported 
by adequate supply. In the afternoon, already 
starting mentioned chess with programming and 
lasts until midnight. 
 
Method attempt – error 
For commercial TV Joj (since 2002) and for public 
television STV was 20 percent share a magic bor-
der on the market up to the year 2008. Who was 
closer to it, or broke it, won the coveted post - 
second place in the market. Over the years, 
Markíza (leader of the TV market) set the bar pret-
ty high, and became its slave. The daily number of 
40 percent has become imperative not only for 
day share, but also the lower limit for prime-time. 
Any value below 35 percent was until recently 
considered as a flop. The Television newspaper, 
major television news programs has bigger num-
bers. At the beginning of 2008 Markíza has 79.7 
per cent share of audience, which produced a 32.7 
percent market share. Extrapolated to the quantity 
of recipients, this means 1.5 million viewers /20/. 
TV Markíza was not only dominant, but in prime 
time rolled the competition. And want to contin-
ue. Director of the Centre for Journalism of the 
most watching television in Slovakia Tibor Búza is 
clarifying the situation by saying: "What Markíza 
developed between 19:00 and 19:20 is problem put at 
risk, other way, for us it is not easy to put at risk JOJ-
and STV News after 19:30. There is a strong habit; the 
viewer wants to compare the News."/21/ There is only 
one meaning by those words. Markiza wanted 

Peter Kravcak: TV MARKET AND TELEVIEWERS IN SLOVAKIA 
Media, Culture and Public Relations, 10, 2019, 2, 147-155 

ISSN 1333-6371 
 

ronment and inexperienced viewers for whom 
everything on television was new like America for 
Europeans in the 15th century. The audience 
measurement was available only thanks to daily 
continual research by STV (with its special de-
partment) and later the research by the VISIO 
Company, which was executed by post. In this 
audience measurement, the viewers filled in ques-
tionnaires that were divided into days – i.e. diary 
method. They had to re-remember what they had 
watched in particular day and hour. The time 
between watching and writing the questionnaire 
was often one week, to say nothing of the speed of 
re-processing results, which were sent by post. 
That is why there was a sign of a common elec-
tronic audience measurement after the launch of 
TV Markiza in the second half of the nineties. 
Although the introduction of audience measure-
ment is generally considered a meaningful and 
profitable, in case the advertising cake reaches 
almost 100 million viewers, Slovak advertising 
cake in 1996 did not reach more than one third of 
this amount /11/. This was not the problem of 
failure of the first attempt of introducing an elec-
tronic audience measurement. Televisions did not 
make an agreement; therefore, they secured their 
own research, through diary method. While STV 
had its own department for this, VTV and Marki-
za had to obtain it externally. We have already 
mentioned the negatives of diary measurements; 
we should also present a different methodology, 
which was used by both televisions. While daily 
continual research by STV in the households was 
based on simple questions, e.g. "have you watched 
the program ...", Visio agency doing similar studies 
for Markiza and VTV, required more accurate 
data and split the broadcasting time into 15-
minute blocks in which the interviewers specified 
what they had been watching at exact time of 
fifteen minutes. It was more difficult for respond-
ents to fill in the form reliably. On the other hand, 
this research could build more accurate indicator 
of the audience. Six months after the launch of TV 
Markiza, STV began doing research using the 
mentioned method, and only then the public 
learnt about its biggest fall. The figures after the 
unified methodology were almost uniform; the 
variation was 2-4%, which is caused by sympathy 
and loyalty of the contractor to his client. Big dif-
ferences were shown in the news programs – 
which is the most lucrative advertising time. Sur-
prisingly, each television reached significantly 
better results in its own research. Late decision of 

STV to use accurate measurement, despite using 
diary method and forming a stable panel sample 
which already knew what to do (research was 
more reliable), resulted in the fact that all media 
acquired working with the figures published by 
Visio Agency. Private televisions were the cus-
tomers and it is clear that they wanted to have 
research favorable for them. STV, besides the fight 
for viewers lost the fight for observation and 
measurement of mood, which also resulted in the 
loss of important tenths, and perhaps whole per-
centage points. And talking about the loss of per-
centage points means tens of millions (Slovak 
Crowns at that time) losses in the advertising 
market. The Czech Republic introduced people-
meters in 1997, which was three years after the 
launch of the first commercial TV channel. We 
had not done it for nine years from the beginning 
of the first private television broadcasting. STV 
did not need peoplemeters. They did not need to 
know exactly the fact, that someone else led the 
market. That would be like putting salt on open 
wounds. Markiza did not rush to introduce elec-
tronic measurement as well. They were satisfied 
with their dominant position. Two or three per-
centage points are more worthy than the risk of a 
possible finding that in fact it would be about five 
percent less. Other televisions on the Slovak mar-
ket by 2000 (VTV, TV Luna), having existential 
problems, had no time, will nor money to think 
about peoplemeters. Big pressure came after 2001. 
New televisions on the market, TA3 – a news-
format TV and TV JOJ - a full-format TV, desired 
to introduce peoplemeters at any costs. Naturally, 
they needed to know the figures and needed to 
cut from the growing cake of media market, if 
they wanted to survive. "According to the General 
Manager, Martin Lengyel, TA3 diary surveys are 
simply not relevant, and the clients, who are governed 
only by them, waste their money because they do not 
know if they pay effectively for the advertisement."/12/ 
The shift occurred in 2003. Televisions, after 
lengthy negotiations in an atmosphere of distrust 
formed a common company PMT. It made tender 
for the Contractor of an audience measurement 
and in the summer of 2004, launched the trial 
operation. The proper measurements, which re-
sults could also see the public came in October of 
that year. The cost of installing peoplemeters 
reached approximately 2 million euros. Immedi-
ately after publish of the peoplemeters results, 
journalist Miroslav Sojková from portal 
HNonline.sk realized a test and compared the 



152
Peter Kravcak: TV MARKET AND TELEVIEWERS IN SLOVAKIA 

Media, Culture and Public Relations, 10, 2019, 2, 147-155 

ISSN 1333-6371 
 

increase the dominance after the nineteenth hour, 
and it was possible at the expense of news STV 
and TV Joj only, which was broadcast at 19:30. 
More viewers mean more participation on the 
market and more advertising potential. As the 
clear leader of the Slovak television market began 
to get bored on the throne. The high number of 
audience in all kinds of programs - and Markíza 
reached it with third hand serial rerun - really 
gave it confidence and from this result changes. 
Television was obviously trying to grab even 
larger part of the market pie in the most interest-
ing time, which should aim to increase profits and 
put the competitive Television to the ankles 
named Markíza. In January the most watched 
television split its news for two shows. At 19:00 
they started News called Headlines and after thir-
teen minutes, and approximately two-minutes of 
advertisement – television news continue by part 
called Today (Before this changes television has 
generated share nearly to 80 percent after 19:00).  
Since the beginning of a new issue of TV news 
reached with Headlines similar numbers (1 378 
000 viewers, 77.5% share). Mathematically 
Markíza well received as expected./22/ 
 
Leader lost the percent’s 
Initial positive percent very quickly ran out and 
started the largest fall of audience by the strongest 
television on the Slovak market since its inception. 
Slovak prime time broadcasting was shaken in its 
foundations. After a few days from start the 
Headlines viewers leave the program. Forcibly 
forcing actuality and below-average topics was 
too strong cup of coffee for viewers, despite the 12 
year old habit in this News. Moreover, competi-
tion was not sleeping. Slovak Television and TV 
Joj, from the beginning looking for counter attack 
and suddenly it pushed into its hands themselves. 
Catched viewers of Markíza were leaving and 
searched where to switch their remote. Suddenly, 
less than a million people looked two new pro-

grams. If the Markíza had this number at the be-
ginning of the year, the silver TV logo would be 
impermissibly blush by this audience. Markíza 
lost control on the situation. From the planned 
evolution they made by the method trial – error a 
Revolution. Against each other. The lowest num-
ber from 6 February 2008 says about 819 000 
viewers and 50.7 percent prime time hour share. 
Markíza was still a leader, even still the dominant 
leader in all-day broadcast, but the fall was huge. 
From that moment the “TV cake” began to share 
with more equal parts. We can talk about the be-
ginning of the standardization of the television 
market in Slovakia, but not about its final and 
enduring form. There was not only fatal mistake 
in the case of television news change. As Markiza 
made experiment in this segment, also did it in 
the purchase of films, serials, licensed programs 
or production of their own. The second commer-
cial player TV Joj bet on their own production and 
program stability. Despite of that it's not an ex-
ample of right TV programming; but changes 
were not so frequent and so panic than by televi-
sion leader. TV Joj was able to keep program in 
broadcasting with not ideal numbers, but in me-
dium-term it turned in favor of television. The 
viewer rating of TV Markiza steadily declined 
past for years until it plunged to historic lows. 
The television news of this TV is no longer most 
viewed every day. The two on the market, TV Joj 
is capable defeating Markíza regularly. And it's 
not only important time for TV when the years 
established order was changing. "Today is the sec-
ond month when TV Joj is leader of the market in 
primetime, so in the most important broadcast TV 
times. Especially on weekdays we are a leader whole 
day"/23/, says CEO of the TV Joj František Bo-
rovský. Being a leader is important when negoti-
ating about prices./24/ The biggest changes oc-
curred in the past year, what is visible in the table 
below. 

 
Table no. 2 – year-on-year development of an audience of the two strongest television in Slovakia /25/ 

All Day 12 to 54 years 
 

february 2011 january 2012 
 

TV Markíza 35,4% 26,2% 
TV Joj 20,0% 22,8% 

Primetime 12 to 54 years   
TV Markíza 41,1% 27,3% 

TV Joj 21,6% 28,7% 
TV News 19-20 hod. 7. week 2011 7. week 2012 

TV Markíza 43,1% 35,4% 
TV Joj 27,6% 35,5% 



153
Peter Kravcak: TV MARKET AND TELEVIEWERS IN SLOVAKIA 

Media, Culture and Public Relations, 10, 2019, 2, 147-155 

ISSN 1333-6371 
 

 
Television news of the Markíza are attacked for 
the nearly eight percent, while TV Joj increased by 
eight percent, and between the seventh and eighth 
in the evening has been turns by more people. 
Markíza was partly weakened by moving news at 
public STV; it competes directly in broadcasting at 
19:30, now. The Digitization /26/ also made 
changes, it brought the same signal covering in all 
regions of Slovakia, brought more television and 
the resulting numbers of audience and market 
share were diversified between more broadcast-
ers. We dare to say that under the influence of ill-
planned changes, blind watching of people meters 
results, proactive steps of competition and all over 
digitization, the Slovak television market became 
more realistic and closer to situation what we can 
traced in Germany today. Although Germany 
have more nationwide TV stations as Slovakia, 
but the leader of the day usually achieve less than 
20 percent market share./27/ 
 
Regularity of the numbers of peoplemeters 
There are many doubts about the credibility of 
peoplemeters measurement of an audience. The 
publication of results has become a carefully 
thought job and encrypted alchemy by press and 
PR departments of the televisions. Each Television 
naturally adjusted results according to its image 
and own needs. The variables in the equation for 
many unknown are the times of broadcasting, 
viewers ages, recently we have come to read the 
numbers of two or more programs at once, be-
cause it is more than if we separated them. The 
battle for every percentage of an audience become 
sacred, because defending audience means main-
tain price list of advertising, keep advertisers and 
therefore profits in millions euros per year. This is 
not just a symptom of Slovakia. A Simple example 
from Czech Republic: Private TV Nova has cease 
to publish statistics in categories D15 + (all view-
ers over 15 years), and shortened it to viewers 15 
to 54 years. Commercial TV needs a younger, 
productive audience representing purchasing 
power. In this set of numbers they achieve around 
45 percent every evening. In the category of the 
D15 + in the top five of prime-time monitoring is 
mixed and competitive TV stations: Prima Family 
or public CT1. In the category without an older 
audience (more than 54) Nova least 2.5 percent 
better numbers /28/. By the way, since Czech pub-
lic television CT 1 lost viewers on the first channel 
in January, so they start published cumulative 

figures for both channels (CT 1 and CT 2) in Feb-
ruary /29/. Then the CT has a market share around 
21 to 22 percent instead of 17 or 18 percent. In 
Slovakia, from first February 2010 they increased 
panel of households from the original number of 
800 to 1,200, representing approximately 3,600 
individuals.  Peoplemeters also started to use 
Audio Matching technology, which allows meas-
urement of all forms of digital signal /30/. Slovak 
peoplemeters are one of the best which are availa-
ble to measure audience in Europe. Nevertheless, 
televisions behave childishly in processing and 
evaluating of the results. "Instead of holding longer-
term concept and program strategies respond by a 
single criterion - the actual number of audience and 
market share in biggest target groups. The result of this 
process are three television focused on the same group 
of people, essentially, to all viewers over the age of 
twelve years whose are willing to look Slovak TV sta-
tions. At the moment, when the title don’t get at least 
average level of the stations, television managements 
start immediately think how to change it, even if not 
cancel. " /31/ This phenomenon, together with an 
excessive number of reruns is currently character-
istic for the development of Slovak Television. 
The victim of this “earn easy money” system has 
become only Markíza, who lost the crown of elu-
sive leader. What will be the next reactions of 
viewers for television audience measurement 
obsession, low bid of premiere, frequent changes 
in programs and constantly recycling and re-
generating the same formats is difficult to predict. 
For Televisions are important just profit and de-
velopment in this area does not change dramati-
cally. Despite the growing influence and market 
space for internet, according to these numbers 
television is not threatened. The viewer is simply 
difficult separable from television and remains 
there despite above described situation. Until it 
does so, we will have to write about his captivity 
and domination meters above man – the TV view-
er. 
 
 
 
Notes 
/1/ http://www.sme.sk/c/2979235/tv-vysielanie-na-

slovensku-slavi-polstorocie.html#ixzz11bgcLdza, 8. 
4. 2012 

/2/ According to research conducted in 2011 at the 
Catholic University, formed a foreign film produc-
tion in broadcasting of Slovak televisions from 88% 
to 100%. 

Peter Kravcak: TV MARKET AND TELEVIEWERS IN SLOVAKIA 
Media, Culture and Public Relations, 10, 2019, 2, 147-155 

ISSN 1333-6371 
 

increase the dominance after the nineteenth hour, 
and it was possible at the expense of news STV 
and TV Joj only, which was broadcast at 19:30. 
More viewers mean more participation on the 
market and more advertising potential. As the 
clear leader of the Slovak television market began 
to get bored on the throne. The high number of 
audience in all kinds of programs - and Markíza 
reached it with third hand serial rerun - really 
gave it confidence and from this result changes. 
Television was obviously trying to grab even 
larger part of the market pie in the most interest-
ing time, which should aim to increase profits and 
put the competitive Television to the ankles 
named Markíza. In January the most watched 
television split its news for two shows. At 19:00 
they started News called Headlines and after thir-
teen minutes, and approximately two-minutes of 
advertisement – television news continue by part 
called Today (Before this changes television has 
generated share nearly to 80 percent after 19:00).  
Since the beginning of a new issue of TV news 
reached with Headlines similar numbers (1 378 
000 viewers, 77.5% share). Mathematically 
Markíza well received as expected./22/ 
 
Leader lost the percent’s 
Initial positive percent very quickly ran out and 
started the largest fall of audience by the strongest 
television on the Slovak market since its inception. 
Slovak prime time broadcasting was shaken in its 
foundations. After a few days from start the 
Headlines viewers leave the program. Forcibly 
forcing actuality and below-average topics was 
too strong cup of coffee for viewers, despite the 12 
year old habit in this News. Moreover, competi-
tion was not sleeping. Slovak Television and TV 
Joj, from the beginning looking for counter attack 
and suddenly it pushed into its hands themselves. 
Catched viewers of Markíza were leaving and 
searched where to switch their remote. Suddenly, 
less than a million people looked two new pro-

grams. If the Markíza had this number at the be-
ginning of the year, the silver TV logo would be 
impermissibly blush by this audience. Markíza 
lost control on the situation. From the planned 
evolution they made by the method trial – error a 
Revolution. Against each other. The lowest num-
ber from 6 February 2008 says about 819 000 
viewers and 50.7 percent prime time hour share. 
Markíza was still a leader, even still the dominant 
leader in all-day broadcast, but the fall was huge. 
From that moment the “TV cake” began to share 
with more equal parts. We can talk about the be-
ginning of the standardization of the television 
market in Slovakia, but not about its final and 
enduring form. There was not only fatal mistake 
in the case of television news change. As Markiza 
made experiment in this segment, also did it in 
the purchase of films, serials, licensed programs 
or production of their own. The second commer-
cial player TV Joj bet on their own production and 
program stability. Despite of that it's not an ex-
ample of right TV programming; but changes 
were not so frequent and so panic than by televi-
sion leader. TV Joj was able to keep program in 
broadcasting with not ideal numbers, but in me-
dium-term it turned in favor of television. The 
viewer rating of TV Markiza steadily declined 
past for years until it plunged to historic lows. 
The television news of this TV is no longer most 
viewed every day. The two on the market, TV Joj 
is capable defeating Markíza regularly. And it's 
not only important time for TV when the years 
established order was changing. "Today is the sec-
ond month when TV Joj is leader of the market in 
primetime, so in the most important broadcast TV 
times. Especially on weekdays we are a leader whole 
day"/23/, says CEO of the TV Joj František Bo-
rovský. Being a leader is important when negoti-
ating about prices./24/ The biggest changes oc-
curred in the past year, what is visible in the table 
below. 

 
Table no. 2 – year-on-year development of an audience of the two strongest television in Slovakia /25/ 

All Day 12 to 54 years 
 

february 2011 january 2012 
 

TV Markíza 35,4% 26,2% 
TV Joj 20,0% 22,8% 

Primetime 12 to 54 years   
TV Markíza 41,1% 27,3% 

TV Joj 21,6% 28,7% 
TV News 19-20 hod. 7. week 2011 7. week 2012 

TV Markíza 43,1% 35,4% 
TV Joj 27,6% 35,5% 



154
Peter Kravcak: TV MARKET AND TELEVIEWERS IN SLOVAKIA 

Media, Culture and Public Relations, 10, 2019, 2, 147-155 

ISSN 1333-6371 
 

/3/ Darmo, J. (1996). Slovenská televízia, Fakty 1956 – 
1996. Bratislava: Slovenská televízia, s. 42 

/4/ From June 1991 to June 1992 broadcast on Slovakia 
television TA3, which was commercially tuned third 
range of public television - STV. For lack of funds 
the broadcast was stopped after one year. 

/5/ Mistrikova, Z. (2001). Zmeček, A. a kol.: Mediálna 
ročenka 1990 – 2000, Mediálny inštitút, s. 171 
http://www.mi.sk/medialna%20rocenka/173/172_file
s/image002.gif, (8. 4. 2012) 

/6/ Czechoslovak Television while being dissolved of 
the law adopted by the Federal Assembly of Czech-
oslovakia in the years between 1953 to 1992 the cen-
tral eleven directors. 

/7/ Markiza audience reached high numbers in the 
years 1996 - 2000 with shows like Dynasty, Dallas, 
Step by step, Alf, MacGyver, Baywatch or the Police 
Academy series, Star Trek, Naked Gun and Indiana 
Jones. 

/8/ Mistrikova, Z.; Zmeček, A. a kol.: Mediálna ročenka 
1990 – 2000, Mediálny inštitút, 2001, s. 38 
http://www.mi.sk/medialna%20rocenka/173/172_file
s/image002.gif, (8. 4. 2012) 

/9/ Mistrikova, Z.; Zmeček, A. a kol.: Mediálna ročenka 
1990 – 2000, Mediálny inštitút, 2001, s. 40 
http://www.mi.sk/medialna%20rocenka/173/172_file
s/image002.gif, (8. 4. 2012) 

/10/ Mistrikova, Z.; Zmeček, A. a kol.: Mediálna ročenka 
1990 – 2000, Mediálny inštitút, 2001, s. 38 
http://www.mi.sk/medialna%20rocenka/173/172_f
iles/image002.gif, (8. 4. 2012) 

/11/ Mistrikova, Z. (2001). Zmeček, A. a kol.: Mediálna 
ročenka 1990 – 2000, Mediálny inštitút, s. 38 
http://www.mi.sk/medialna%20rocenka/173/172_f
iles/image002.gif, (8. 4. 2012) 

/12/ Anonym: Pôrodné bolesti slovenských peoplemetrov. 
[cit. 2012-01-08]. Dostupné na internete: 
<http://www.radiotv.cz/p_tv/t_obchod/prodne-
bolesti-slovenskych-peoplemetrov/>. 

/13/ Market share of all television viewers, who 
watched television exactly on that time. 

/14/ Sojkova. M.: Peoplemetre –tabuľka Porovnanie 
priemernej sledovanosti televízií. [online]. In: 
hnonline.sk, 19. október 2004. [cit. 2012-04-06]. 
Dostupné na internete: < http://hnonline.sk/c1-
22136945-peoplemetre-tabulka-porovnanie-
priemernej-sledovanosti-televizii>. 

/15/ Horobova, M.: Každá televízia vidí svoju sledovanosť 
inak. [online]. In: sme.sk, 15. marec 2002. [cit. 2012-
04-08]. Dostupné na internete: 
<http://www.sme.sk/c/269307/kazda-televizia-vidi-
svoju-sledovanost-inak.html/>. 

/16/ Sojkova. M.: Najvyššiu sledovanosť má spravodajstvo. 
[online]. In: hnonline.sk, 19. október 2004. [cit. 2012-
04-06]. Dostupné na internete: 
<http://hnonline.sk/c1-22136975-najvyssiu-
sledovanost-ma-spravodajstvo>. 

/17/ The research about filling program of the Slovak 
Television in 2011 reveals, that Slovak Television 
broadcast together on average just 11% premiere 
movies. 

/18/ Krasko, I.: TV program: zmena za zmenou, IN: Straté-
gie: Média 2010, Bratislava, č. 6, roč. 20, s. 15 

/19/ A dangerous phenomenon has become the endless 
repetition of films that television has often repeated 
the same day and almost always one more time dur-
ing the week in which it aired. For example, re-
search from December 2011 says, that from 55 films 
broadcast in the Christmas week on TV JOJ, was 47 
repetitions. Thirteen of it was repeated in the 
month, five of them have been repeated on the same 
day. 

/20/ http://medialne.etrend.sk/televizia/grafy-a-
tabulky.php?medium=televizia&co=vyvojrelacii (8. 
1. 2012) 

/21/ http://medialne.etrend.sk/televizia/grafy-a-
tabulky.php?medium=televizia&co=vyvojrelacii (7. 
12. 2007) 

/22/ Kravčak, P. (2008). Nový impulz pre televízny trh na 
Slovensku In: Nové horizonty, roč. II. č. 2, s. 12 

/23/ 
http://medialne.etrend.sk/televizia/sprava.php?spra
va=6272 (7. 2. 2008) 

/24/ Trško, M. (2012). Markíza už nie je suverénna. In: 
SME, 27. 2. 2012, roč. 20. č. 48, s. 1 

/25/ Trško, M. (2012) Markíza už nie je suverénna. In: 
SME, 27. 2. 2012, roč. 20. č. 48, s. 1 

/26/ The Digitalisation in Slovakia was in the years 2010 
and 2011. 

/27/ RTL (17,3 %), ProSieben (10,8 %), Sat.1 (10,6 %), 
Vox (7,4 %), ARD (7,2 %), ZDF (6,4 %), RTL II (6,3 
%), Kabel 1 (5,9 %), Zdroj: 
http://medialne.etrend.sk/televizia-spravy/ani-sat1-
sa-nemusi-vydarit-novy-serial-sledovanost-v-
nemecku-.html  (20. 1. 2010) 

/28/http://www.ato.cz/vysledky/tydenni-data/share/15-
54  (31. 3. 2012) 

/29/http://www.digizone.cz/clanky/carovani-s-cisly-z-
peoplemetru-uz-i-ceska-televize/   (12. 3. 2012) 

/30/http://medialne.etrend.sk/televizia-
spravy/sledovanost-stv-je-uz-uplne-neznama-ocitla-
sa-v-baliku-ostatnych.html (15. 4. 2012) 

/31/http://medialne.etrend.sk/televizia-clanky/media-
2005-ani-velke-televizie-nemozu-byt-pre-
vsetkych.html (15. 4. 2012)



155
Peter Kravcak: TV MARKET AND TELEVIEWERS IN SLOVAKIA 

Media, Culture and Public Relations, 10, 2019, 2, 147-155 

ISSN 1333-6371 
 

 
TELEVIZIJSKO TRŽIŠTE I GLEDATELJSKA PUBLIKA U SLOVAČKOJ 

 
Peter Kravcak 

Katoličko sveučilište u Ruzomberoku, Ruzomberok, Slovačka 
 

Sažetak 
U ranim devedesetim godinama dvostruki prijenosni sustav u mladoj državi u 
srcu Europe omogućio je razvitak emitiranja televizijskih programa na razinikoju 
gledatelji do tada nisu mogli ni sanjati. Komercijalno emitiranje televizijskog pro-
grama prevladalo je u pet i pol milijunskoj zemlji. Privatno emitiranje steklo je 
nadmoć nad više od četrdeset godina starim državnim TV emitiranjem koje je 
poslano na statističke margine. Povjerenje prema prvoj - i kasnije drugim  privat-
nim  televizijama – raslo je brže od broja publike. Ravnatelji s utjecajem na zako-
nodavce, menadžeri su koji određuju vrijeme prijenosa programa iz tjedna u tje-
dan. To je nazvano kao pronalaženje optimalnog vremena temeljenog na željama 
publike. Rezultat je današnji veliki kaos televizije za gledatelje, koji , radi nepre-
dvidljivih promjena u emitiranju televizijskog programa prestaju biti zainteresira-
ni. Već dugi niz godina najgledaniji kanal je pao na razinu podcijenjenog rivala 
i radi panike, počeli su raditi još više fatalnih promjena. Sve u ime publike i 
izvrsnih koje daju tzv. People-metri. S istim problemom se također sučeljavaju i  
druge post-komunističke zemlje, kao npr. drugi dio bivše Čehoslovačke, Češka 
Republika. Rad se usredotočuje na analizu i evaluaciju slovačke televizije sfere 
(dijelom u odnosu na češku televiziju), koja čini se, nakon dvadeset godina dual-
nog emitiranja, okuplja pravu medijsku konkurenciju. No, ne sviđa se to svima. 
 
Ključne riječi 
Tv tržište, gledatelji, emitiranje 

 
 

Peter Kravcak: TV MARKET AND TELEVIEWERS IN SLOVAKIA 
Media, Culture and Public Relations, 10, 2019, 2, 147-155 

ISSN 1333-6371 
 

/3/ Darmo, J. (1996). Slovenská televízia, Fakty 1956 – 
1996. Bratislava: Slovenská televízia, s. 42 

/4/ From June 1991 to June 1992 broadcast on Slovakia 
television TA3, which was commercially tuned third 
range of public television - STV. For lack of funds 
the broadcast was stopped after one year. 

/5/ Mistrikova, Z. (2001). Zmeček, A. a kol.: Mediálna 
ročenka 1990 – 2000, Mediálny inštitút, s. 171 
http://www.mi.sk/medialna%20rocenka/173/172_file
s/image002.gif, (8. 4. 2012) 

/6/ Czechoslovak Television while being dissolved of 
the law adopted by the Federal Assembly of Czech-
oslovakia in the years between 1953 to 1992 the cen-
tral eleven directors. 

/7/ Markiza audience reached high numbers in the 
years 1996 - 2000 with shows like Dynasty, Dallas, 
Step by step, Alf, MacGyver, Baywatch or the Police 
Academy series, Star Trek, Naked Gun and Indiana 
Jones. 

/8/ Mistrikova, Z.; Zmeček, A. a kol.: Mediálna ročenka 
1990 – 2000, Mediálny inštitút, 2001, s. 38 
http://www.mi.sk/medialna%20rocenka/173/172_file
s/image002.gif, (8. 4. 2012) 

/9/ Mistrikova, Z.; Zmeček, A. a kol.: Mediálna ročenka 
1990 – 2000, Mediálny inštitút, 2001, s. 40 
http://www.mi.sk/medialna%20rocenka/173/172_file
s/image002.gif, (8. 4. 2012) 

/10/ Mistrikova, Z.; Zmeček, A. a kol.: Mediálna ročenka 
1990 – 2000, Mediálny inštitút, 2001, s. 38 
http://www.mi.sk/medialna%20rocenka/173/172_f
iles/image002.gif, (8. 4. 2012) 

/11/ Mistrikova, Z. (2001). Zmeček, A. a kol.: Mediálna 
ročenka 1990 – 2000, Mediálny inštitút, s. 38 
http://www.mi.sk/medialna%20rocenka/173/172_f
iles/image002.gif, (8. 4. 2012) 

/12/ Anonym: Pôrodné bolesti slovenských peoplemetrov. 
[cit. 2012-01-08]. Dostupné na internete: 
<http://www.radiotv.cz/p_tv/t_obchod/prodne-
bolesti-slovenskych-peoplemetrov/>. 

/13/ Market share of all television viewers, who 
watched television exactly on that time. 

/14/ Sojkova. M.: Peoplemetre –tabuľka Porovnanie 
priemernej sledovanosti televízií. [online]. In: 
hnonline.sk, 19. október 2004. [cit. 2012-04-06]. 
Dostupné na internete: < http://hnonline.sk/c1-
22136945-peoplemetre-tabulka-porovnanie-
priemernej-sledovanosti-televizii>. 

/15/ Horobova, M.: Každá televízia vidí svoju sledovanosť 
inak. [online]. In: sme.sk, 15. marec 2002. [cit. 2012-
04-08]. Dostupné na internete: 
<http://www.sme.sk/c/269307/kazda-televizia-vidi-
svoju-sledovanost-inak.html/>. 

/16/ Sojkova. M.: Najvyššiu sledovanosť má spravodajstvo. 
[online]. In: hnonline.sk, 19. október 2004. [cit. 2012-
04-06]. Dostupné na internete: 
<http://hnonline.sk/c1-22136975-najvyssiu-
sledovanost-ma-spravodajstvo>. 

/17/ The research about filling program of the Slovak 
Television in 2011 reveals, that Slovak Television 
broadcast together on average just 11% premiere 
movies. 

/18/ Krasko, I.: TV program: zmena za zmenou, IN: Straté-
gie: Média 2010, Bratislava, č. 6, roč. 20, s. 15 

/19/ A dangerous phenomenon has become the endless 
repetition of films that television has often repeated 
the same day and almost always one more time dur-
ing the week in which it aired. For example, re-
search from December 2011 says, that from 55 films 
broadcast in the Christmas week on TV JOJ, was 47 
repetitions. Thirteen of it was repeated in the 
month, five of them have been repeated on the same 
day. 

/20/ http://medialne.etrend.sk/televizia/grafy-a-
tabulky.php?medium=televizia&co=vyvojrelacii (8. 
1. 2012) 

/21/ http://medialne.etrend.sk/televizia/grafy-a-
tabulky.php?medium=televizia&co=vyvojrelacii (7. 
12. 2007) 

/22/ Kravčak, P. (2008). Nový impulz pre televízny trh na 
Slovensku In: Nové horizonty, roč. II. č. 2, s. 12 

/23/ 
http://medialne.etrend.sk/televizia/sprava.php?spra
va=6272 (7. 2. 2008) 

/24/ Trško, M. (2012). Markíza už nie je suverénna. In: 
SME, 27. 2. 2012, roč. 20. č. 48, s. 1 

/25/ Trško, M. (2012) Markíza už nie je suverénna. In: 
SME, 27. 2. 2012, roč. 20. č. 48, s. 1 

/26/ The Digitalisation in Slovakia was in the years 2010 
and 2011. 

/27/ RTL (17,3 %), ProSieben (10,8 %), Sat.1 (10,6 %), 
Vox (7,4 %), ARD (7,2 %), ZDF (6,4 %), RTL II (6,3 
%), Kabel 1 (5,9 %), Zdroj: 
http://medialne.etrend.sk/televizia-spravy/ani-sat1-
sa-nemusi-vydarit-novy-serial-sledovanost-v-
nemecku-.html  (20. 1. 2010) 

/28/http://www.ato.cz/vysledky/tydenni-data/share/15-
54  (31. 3. 2012) 

/29/http://www.digizone.cz/clanky/carovani-s-cisly-z-
peoplemetru-uz-i-ceska-televize/   (12. 3. 2012) 

/30/http://medialne.etrend.sk/televizia-
spravy/sledovanost-stv-je-uz-uplne-neznama-ocitla-
sa-v-baliku-ostatnych.html (15. 4. 2012) 

/31/http://medialne.etrend.sk/televizia-clanky/media-
2005-ani-velke-televizie-nemozu-byt-pre-
vsetkych.html (15. 4. 2012)


