
2753

9(17)#20 2020   							                  DOI: 10.46640/imr.9.17.10
UDK 316.774:355.244.1

Prethodno priopćenje
Preliminary communication

Primljeno: 29.04.2020.

Amela Delić

Univerzitet u Tuzli, Filozofski fakultet, Odsjek za žurnalistiku, Bosna i Hercegovina
amela.delic@untz.ba

Medium is a Weapon: 
Bias in Crisis Situations

Abstract

This paper analyzes the ways in which the media can be abused to foster the most 
extreme political propaganda using the example of the former Socialist Federal 
Republic of Yugoslavia. After having propagated social values such as unity, 
harmony, brotherhood and anti-fascist heritage, in the late 1980s Serbian and 
Croatian media came under control of nationalists who manipulated them into 
propagating hatred, nationalism and xenophobia. In Bosnia and Herzegovina, 
such practice followed the outbreak of the Bosnian war and resulted in several 
media outlets which took the same course of action. Some media outlets will fully 
endorse McLuhan’s idea of technical intermediaries as modern weapons and 
even go one step further in their warlike messages than the political parties that 
formed them. The most striking examples are Bosnian-based TV Pale, Croatian 
daily newspaper Vjesnik and Serbian newspaper Politika (especially the Echoes 
and Reactions newspaper section). With their actions such media will confirm 
that the most dangerous form of media bias is precisely propaganda bias as 
defined by Denis McQuail. Its destructive power is illustrated on the example of 
the bloody Yugoslav break-up fueled by their spreading of misinformation.  

Key words: media, weapons, war, propaganda, bias.

A. Delić, Medium is a Weapon: Bias in Crisis Situations

https://doi.org/10.46640/imr.9.17.10


2754

Medium is a Weapon: Bias in Crisis Situations

When declaring that weapons are a form of media in his famous work Understanding Media (1964), 
McLuhan hints that the media could someday become deadlier than weapons. He observes that 
the electric age is characterised by conflicts in which images and icons are used as weapons, which 
is why “backward countries” succeeded in adapting to the race in arming with images. Indeed, 
“they understand and are used to verbal propaganda and persuasion”142. His understanding of the 
society and the dominant media has proved to be particularly correct in the case of ex-Yugoslav 
countries. Those countries, united in brotherhood for several decades, at the end of 1980s converted 
their media (almost all state-owned) into machine guns spewing propagandist images, icons and 
messages. Gordana Vilović remarks that “at that moment the media, by themselves and with help 
of politicians, resorted to and reinforced a brand-new rhetoric which hit the target more effectively 
than any weapon”143.

Unfortunately, reality presented by the mass media has never been considered by media theorists 
as a reflection of that same reality and the media have never been expected to present the truth 
in terms of the philosophical and religious concept of truth. The journalistic cognition and the 
presentation of reality are limited by the subject of media research as well as by the time and 
space available for the presentation of the acquired information. The truth of the mass media is 
“a practical or functional form of truth”144, which means that the journalistic cognition is limited 
to the information essential for the normal performance of everyday activities. That information 
is generally characterised by a lower level of abstraction, that is, it is a very simple causal way of 
representing reality, which is generally much more nuanced and complex. However, even though the 
truth presented in the mass media undergoes selection processes, including the choice of event to 
be reported on, the hierarchisation of events in media reporting and the abridgment, simplification 
and pigeonholing of information – that doesn’t mean that that information should not be strictly 
verified for, at least, the factual truth. 

Both Kovach and Rosenstiel, as well as McChesney, Kurtić, Baker-Woods and other authors consider 
the truth to be the fundamental principle to which the mass media should aspire while complying 
with several operational criteria of the truthfulness of information. Kovach and Rosenstiel believe 
that the fundamental obligation of the journalistic profession is “obligation to the truth”145, and 
McCheseny explains that “journalism must have a convincing method for separating the truth from 
lies or at least preventing liars from being irresponsible and causing catastrophes, notably wars, 
economic crises and social conflicts”146. Najil Kurtić writes that the demand for true information 

142	Marshal McLuhan, Razumijevanje medija (Understanding Media), Golden marketing-Tehnička knjiga, Zagreb 2008, 
p. 302.

143	Gordana Vilović, Govor mržnje (Hate Speech), Političke analize, 2 (6/2011), pp. 68-70., https://hrcak.srce.hr/175715
144	Bill Kovach, Tom Rosenstiel, Elementi novinarstva (The Elements of Journalism), Cid, Podgorica 2006, p. 53.
145	B. Kovach, T. Rosenstiel, Elementi novinarstva, p. 18.
146	Robert W. McChesney, Digitalna isključenost. Kako kapitalizam okreće internet protiv demokracije (Digital Discon-

nect: How capitalism is Turning the Internet Against Democracy), Multimedijal Institute and the Faculty of Media and 

Vol 9, br. 17, 2020. (2753-2774)



2755

“stems from the role it plays in the resolution of uncertain life situations faced by ordinary people 
every day”147, while Baker-Woods et al. offer a set of criteria the true information has to meet: 
“objectivity, balance, completeness and accuracy”148. 

Nevertheless, the media are faced with numerous challenges in the search for true information. 
Political pressure, advertisers’ pressure, economic dependency, censorship and self-censorship, 
own ideological principles, prejudices and beliefs, but also the very nature of the journalistic 
profession characterised by an accelerated rhythm and limited time for collecting and presenting 
information.

Denis McQuail distinguishes four typical categories of bias: ideological bias, unwitting bias, 
partisan bias and propaganda bias149. Unwitting bias is benign because it arises in the process of 
news creation – filtering out of events based on their news value, editorial decisions, abridgments, 
adjusting to journalistic forms. Ideological bias is a consequence of a worldview that is dominant 
in a society and consequently in the media. It is often hidden and can be detected only by a deeper 
analysis of employed terms (e.g. the attitude of the Bosnian-Herzegovinian society towards refugees 
and migrants manifested in designating them using terms typical for describing natural disasters 
– refugee “tsunami”, “migration wave”). Partisanal bias is open advocacy of one side, most often 
in political relations. Finally, the most destructive type of bias is propaganda bias, which manifests 
itself in the intention to promote certain interpretations of social reality at the expense of differing 
interpretations, even though the aim is to disguise that intent.  “The recipients are to deduce the 
only possible synthesis from intentionally chosen facts and ways in which they are connected and 
presented in the story and are encouraged to make general conclusions on the basis of individual 
cases following the convention: if one person belongs to their kind, then all of them do”150. Different 
types of bias often overlap in the media. When Yugoslavia still existed and nobody could foresee its 
disintegration, partisan bias, and to some extent ideological bias, were common. Kemal Kurspahić, 
who was editor-in-chief of the daily newspaper Oslobođenje in the 1990s, writes that “directors 
and editors-in-chief of the leading Bosnian media outlets – the Sarajevo Radio-Television and the 
daily newspaper Oslobođenje – who were appointed by the Party, were required to strictly adhere 
to the Party’s principles”151. He continues by saying that, from the 1940s until the first half of the 
1980s, “Bosnian media outlets were under the strictest Party control”. This means that “there was a 
requirement to maintain ethnic symmetry in condemning and criticising all alleged violations aimed 
at undermining brotherhood and unity”152. Similar working conditions are described by Tomislav 

Communication, Zagreb 2014, p. 113.
147	Najil Kurtić, Kod novinarstva (The Journalistic Code of Ethics), MediaPlan institut, Sarajevo 2006, p. 81.
148	G. Baker-Woods, J. E. Dodd, K. Ford, K. Keller, J. Plumley, P. G. Smeyak and K. Walsh-Childers, Mass Media Wri-

ting: An introduction. Scottsdale, Arizona 1997, p. 73-74.
149	According to N. Kurtić, Kod novinarstva, pp. 97-98.
150	Ibid., p. 98.
151	Kemal Kurspahić, Zločin u 19:30: Balkanski mediji u ratu imiru (Prime Time Crime: Balkan Media in War and Peace), 

Media centar, Sarajevo 2003, p. 97.
152	K. Kurspahić, Zločin u 19:30: Balkanski mediji u ratu imiru, p. 98.

A. Delić, Medium is a Weapon: Bias in Crisis Situations



2756

Jakić, former deputy editor of the news programme on the Zagreb Television, who explains that he 
was himself asked several times to join the Party, but successfully avoided it. He explains that, even 
though he never became a member, everybody was aware of the bias that had to be maintained:  
“I must say that the norm according to which those considered as political opponents or even rivals 
were not given any coverage in the daily news was quite common at the time in the Yugoslav media 
and was not anything new to me”153. Even though refusing to become a Party member “did not 
prove to be a handicap in any important aspect of the journalistic profession” he says “I progressed 
slightly slower than the colleagues who were in the Party, only slightly slower, but enough to make 
me aware that I wasn’t equal to them”154. Even though the existence of open, partisan bias is evident 
in that period, it failed to turn into warmongering, hate speech and discrimination. It was rather a 
partisan and ideological bias whose main goal was to preserve the political and social system. What 
occurred in the media afterwards, in the 1980s, can be classified as serious political propaganda, 
often accompanied by misrepresentation, lies and fabrication.

Media Before the War – Media in the War – the War in the Media

Croatian Media: Between Vjesnik and Feral Tribune

Due to the fact that that the media system cannot be analysed outside of the social and political 
context, it is important to emphasise that changes in the media at the beginning of the 1990s were 
brought about by new tendencies in the politics of remembering and explaining the past. Tamara 
Banjeglav writes that after the Croatian Democratic Union came to power, Franjo Tuđman “tried to 
implement the reconciliation of all Croats” and “such efforts brought from oblivion the Independent 
State of Croatia and the Ustasha movement, the side of history which had up to that point, in the 
official commemorations of events from World War II in the SFRY, been suppressed and forbidden”155. 
Naturally, the crucial role in the change of politics of memory and imposing interpretations of history 
was played by the media as the owners of the symbolic capital – the meaning. They delegated topics 
for public discussion, often imposing their own interpretations. “The collective amnesia”, as these 
actions taken by the government at the beginning of the 1990s are labelled by Tamara Banjeglav, 
included, in addition to the abuse of the media in the creation of a new political discourse, the 
renaming of streets, the desecration of anti-fascist monuments evoking Yugoslavia, the changes of 
dates of state holidays as well as commemorations and gatherings at “new” remembrance sites from 
the period of the Independent State of Croatia (NDH) (e.g. Bleiburg). In an effort to reserve space in 
the media for the promotion of its own vision of the past and the future, the government subjected 

153	Tomislav Jakić, Nisam zavijao s vukovima: Sjećanja otrgnuta zaboravu na jedno vrijeme i dvije države 1943 – 2012 
(I Did Not Howl with the Wolves:Revived Memories of One Time and Two Countries 1943 – 2012), Gariwo, Sarajevo 
2013, p. 59.

154	T. Jakić, Nisam zavijao s vukovima: Sjećanja otrgnuta zaboravu na jedno vrijeme i dvije države, p. 72.
155	Darko Karačić, Tamara Banjeglav and Nataša Govedarica, Re:vizija prošlosti – Politike sjećanja u Bosni i Hercego-

vini, Hrvatskoj i Srbiji od 1990. godine (Re:vision of the Past. The Politics of Memory in Bosnia and Herzegovina, 
Croatia and Serbia since 1990), Firedrich-Ebert-Stiftung, Sarajevo 2012, p. 95.

Vol 9, br. 17, 2020. (2753-2774)



2757

the media to a series of repressive measures, which can be summarised in five main categories: 
Economic measures. The media outlets that did not bow to the dictatorship of the government regime 
were subjected to great economic pressures. The United Nations Special Rapporteur on Human 
Rights, Tadeusz Mazowiecki, wrote in the 1990s that “the government’s Agency for Reconstruction 
and Development has the power to appoint a management board to a company in the privatisation 
process, which decides on all important issues, with or without employees’ consent”156. “The Ministry 
of Culture and Education imposed a tax amounting to 50% of total revenue” to the magazines that 
did not support the government, such as Feral Tribune and Hrvatski tjednik, which had up to that 
point been levied only to pornographic magazines. In contrast, the newspapers supporting the 
government that had outstanding debt to the Ministry were relieved of debt payments.

Judicial proceedings. Tadeusz Mazowiecki expressed concern that the government could misapply 
Article 30 of the Public Information Act according to which “publishing houses are responsible 
for any damage inflicted on the basis of the articles”157. The Special Rapporteur concludes that the 
problem lies in the fact that in two hundred proceedings conducted at that moment at courts in 
Croatia media outlets were required to pay enormous sums of money. He concludes that, fortunately, 
“courts proposed more moderate sums”. However, the constant threat of legal prosecution could 
have, according to Mazowiecki, contributed to an atmosphere of fear and, consequently, to self-
censorship of journalists. The journalists of the Croatian Radio-Television (HTV), in a statement 
released after they were accused by the then president of the Republic of Bosnia and Herzegovina, 
Alija Izetbegović, of leading a campaign against the state, openly admitted to censoring their reports. 
They wrote: “’Alija Izetbegović gave three long interviews to our studio and we censored him only 
once when he declared that he supported a confederation with Croatia and other countries, including 
even Serbia’, it was declared in an official statement by the HTV”158.

Monopolies. Unfortunately, during that period in Croatia the Croatian Radio-Television had the 
right to the national frequency and transmitters as well as to Tisak, a distribution chain “which 
controls most points of sale”159. “This fact had a critical impact on the fate of the weekly newspaper 
Danas: as its editorial policy was the most critical of the government compared with those of other 
media outlets, Tisak simply stopped selling it”160.

Firing journalists of Serbian nationality is an example of pressure put on the media mentioned 
by both Mazowiecki and Jakić. Both authors write about the labelling of journalists who were 
courageous enough to confront the government. They were instantly accused of being the enemies 
of the state, Yugo-nostalgic or anti-Croatian. Jakić was himself labelled the same way. He writes that 
there is a document from that period “titled ‘List of redundant employees available for other posts’”. 

156	Tadeusz Mazowiecki, Izvještaji: 1992-1995. (Reports: 1992-1995), Tuzla University. Tuzla 2007, p. 414.
157	T. Mazowiecki, Izvještaji: 1992-1995.
158	K. Kurspahić, Zločin u 19:30: Balkanski mediji u ratu i miru, p. 155.
159	T. Mazowiecki, Izvještaji: 1992-1995., p. 415.
160	Ibid.

A. Delić, Medium is a Weapon: Bias in Crisis Situations



2758

Even though the document was supposed to include an explanation clarifying why a journalist was 
declared redundant, Jakić claims that there was no explanation related to any person on the list. 
“The television staff was simply being cleared out based on nationality, in other words, non-Croatian 
staff members were being removed (Croatians who were declared unsuitable and disobedient will 
later on meet the same fate, as I personally experienced, but that was the beginning)”161. Jakić also 
names journalists who were sanctioned only because of their nationality: Boris Mutić was brought 
back from Barcelona, where he was reporting on the Olympic Games, and Boro Vučković was not 
able to accompany Tuđman on a trip to America because he was believed to be Serbian.162

Strictly controlled use of terminology. Mazowiecki writes that in Croatia “it is not unusual for 
government members to pressure media outlets into using a specific terminology”163, while Jakić 
states that one day, while still working for the Croatian Radio-Television, he found on his desk a list 
of new rules to be obeyed by all employees. In order to understand the seriousness of the situation 
it is important to list some of those rules: “Do not use the terms ‘chetniks’ and ‘extremists’, but 
exclusively ‘Serbian terrorists’”, or “refer to the Yugoslav National Army exclusively as the Serbian 
communist army”164.

Among the media outlets that failed to adhere to the ethical and moral principles of the profession 
Tomislav Jakić includes Večernji list, Vjesnik, Slobodna Dalmacija, but also the Croatian Radio-
Television where he himself worked while it was still called the Zagreb Television. These media 
outlets were also denounced in the Reports by Tadeusz Mazowiecki, Special Rapporteur of the 
United Nations on Human Rights in Yugoslavia. He also mentions the weekly newspapers Hrvatski 
vjesnik and Danas, and Gordana Vilović adds the monthly publications Narod, Hrvatsko slovo 
and Tomislav to that group.165

Tomislav Jakić cites the names of journalists who were at first endorsing multiculturalism, inter-
ethnic cooperation and unity through the media, but quickly became warmongers. The author 
refers to Hrvoje Hitrec as “the leading figure of the Croatian Democratic Union (HDZ)”166, and 
Hitrec was for a period of time the director of the Croatian Radio-Television. Jakić also mentions 
Željko Žutelija, a journalist from Slobodna Dalmacija, who on 28 February 1991 wrote an article 
condemning Jakić’s television programme “Knin – Without Comment” in which Jakić presented 
recorded statements by the citizens of Knin (Serbs and Croatians) without any journalistic 
commentary. He believed that the programme would be somewhat more objective if it presented 
the statements of ordinary people, whatever their nature, without any patronizing journalistic 
commentaries, which at that time tended to be opinionated. The programme was a sign of bravery 

161	T. Jakić, Nisam zavijao s vukovima: Sjećanja otrgnuta zaboravu na jedno vrijeme i dvije države, p. 254.
162	Ibid., pp. 235-236.
163	T. Mazowiecki, Izvještaji: 1992-1995., p. 416.
164	T. Jakić, Nisam zavijao s vukovima: Sjećanja otrgnuta zaboravu na jedno vrijeme i dvije države, p. 254.
165	G. Vilović, Govor mržnje, p. 68.
166	T. Jakić, Nisam zavijao s vukovima: Sjećanja otrgnuta zaboravu na jedno vrijeme i dvije države,  p. 37.

Vol 9, br. 17, 2020. (2753-2774)



2759

at the time, even though, according to journalistic rules, it should not be regarded that way. Even 
more interesting is what the author did after the broadcast. He asked the cameramen to go to Knin 
on the day of the broadcast, where they visited a local coffee shop owned by the citizens of Serbian 
nationality and recorded their comments about the programme. The extent to which the Croatian 
Radio-Television was influenced by the growing sentiment of nationalism and xenophobia is best 
reflected in the comments of the citizens of Serbian nationality about the programme (they did not 
know that journalists were present in the coffee shop that day). One of them stated: “Very surprising. 
How come they (the Croatian Radio-Television) aired that”, and another one said: “I can’t believe 
they showed that”167. According to Jakić, among the journalists complicit in the dishonourable 
attempt to dehumanise and demonise Serbs, Bosniaks (at that time Muslims), but also Jews and all 
Croatians ready to defy nationalism, were also the television presenters Hloverka Novak-Srzić and 
Dubravko Merlić, the radio journalists Mladen Lacković and Muharem Kulenović as well as Obrad 
Kosovac, Krešimir Fijačko from Vjesnik, Josip Jović from Slobodna Dalmacija, Branka Šeparović 
from the Croatian Radio-Television and others, while Kurspahić also mentions Smiljko Šagolj, who 
was even an editor at the Sarajevo Television while Yugoslavia still existed. The Special Rapporteur 
Tadeusz Mazowiecki writes about these outlets stating that “they also acted manipulatively in the 
case of the armed conflict between the armed forces of the Government of Bosnia and Herzegovina 
(BiH) and the Croatian Defence Council (HVO) in BiH. After the HVO de facto created the Croatian 
Community of Herzeg-Bosnia (HZHB) in BiH, certain media outlets started routinely using that 
term. Even nowadays, after the creation of the new Federation BiH, the media under the control 
of the Croatian state continue using the term ‘Herzeg-Bosnia’”168. This shows that hate was not 
exhausted in the conflict with Serbia and non-Croatian citizens in Croatia, who also considered the 
country to be their homeland. After interfering with the aggression on Bosnia and Herzegovina, the 
media outlets supporting the HDZ spent a long time trying to find a way to cover Bosnia without 
upsetting Tuđman. Kemal Kurspahić, the editor-in-chief of Oslobođenje during the war, writes that 
the reporting of the Croatian media prone to warmongering propaganda was subject to “double 
ethical and professional standards”. That is why “while ‘Republika Srpska’ and the ‘Serbian army’ 
were frequently designated as self-proclaimed and self-appointed, their ideological counterparts 
‘the Croatian Republic of Herzeg-Bosnia’ and its military wing HVO were treated with the outmost 
respect and regard.”169. As the most striking example of how these media outlets reached rock bottom 
Kurspahić cites a false piece of information reported by Vjesnik. The Mostar-based correspondent 
of Vjesnik, Mario Marušić, wrote that “thirty-five Croatians were hung in front of a Catholic 
church”170. The aim of this text, writes Kurspahić, was to “create maximum outrage: a claim that 

167	Ibid., pp. 40-41.
168	T. Mazowiecki, Izvještaji: 1992-1995., p. 417.
169	K. Kurspahić, Zločin u 19:30: Balkanski mediji u ratu i miru, p. 149.
170	The same case is discussed in the book Forging War: “The Croatian News Agency (Hina) reports from Bosnia even 

more tendentiously than it reports on the war in its own country. Večernji list, on 8 August 1993, published a Hina re-
port that says: ‘The Croatian soldiers who escaped from Zenica report that thirthy-five Croatians were hung at the squ-
are in front of a Catholic church for refusing to wear the uniforms of the Muslim army’. The report goes on to say that 

A. Delić, Medium is a Weapon: Bias in Crisis Situations



2760

35 Croatians were hung, specifically in front of a Catholic church, was created with the aim to give 
an impression that it was a question of ethnic and religious persecution of Croatian Catholics”171. 
A journalist from Oslobođenje was taken to a concentration camp during a HVO attack in Mostar. 
His name was Mugdim Karabeg and he was, according to Kurspahić, sixty-three years old at the 
time. He was told by the Croatian soldiers entering his apartment in Mostar: “You, journalist, you 
have been writin’ your whole life against the Ustashe and now they have come for you! Get up, you 
dirty balija! Out to the courtyard!”172 After having been taken to the Dretelj camp this journalist 
ended up in a refugee camp in Croatia, and later settled down in Chicago. 

Mazowiecki cites similar examples from Hrvatski vjesnik, explaining that terms employed by that 
media outlet to stereotype the whole collectives became common in that period (the term Serbs was 
used to designate the armed forces, so that crimes were considered a responsibility of all Serbs). 
An extreme example is a fabricated interview with Bogdan Bogdanović published on 12 April 1994 
by the weekly Danas173.

Fortunately, the media scene in the Republic of Croatia in the 1990s was not only populated with 
media outlets propagating hate, xenophobia and warmongering propaganda. Tadeusz Mazowiecki 
writes in his Reports that there was “an impressive number of local radio-stations, more than fifty of 
them, a great number of which aired views and opinions critical of the government”174. Apart from 
these radio stations, one should not forget Nedjeljna Dalmacija, and later also Feral Tribune, as 
papers that successfully resisted the nationalist and warmongering narrative. Mazowiecki adds Novi 
list from Rijeka to that group, while Kurspahić mentions the magazines Erasmus and Nacional, 
founded a bit later. In addition, it is also important to mention the broadcaster Omladinska televizija 
(OTV) which, according to the Special Rapporteur “stood out due to its openness and the presentation 
of minority views”. Tomislav Jakić also mentions the magazine Start(t) nove generacije (later know 
as Star (Zvijezda) nove generacije), founded by the journalist Zvonimir Krstulović, but quickly 
shut down owing to a lack of funding. In addition to having financial difficulties, the magazine “was 
nowhere to be seen at Zagreb news-stands” and it was advertised only by “Feral Tribune, which 
had a cult status at the time”175. Jakić also cites Radio 101 and gives a special mention in his book 
to journalists who deserve recognition due to their professionalism and objectivity: Ines Šaškor, 
Mladen Mali, Ankica Barbir Mladinović, Jelena Lovrić, Enis Zebić as well as Dubravko Merlić 

the Croatians in the Zenica district were issued personal identification cards with ‘Turkish names and surnames’, which 
they had to pay 100 to 500 German marks. Each Serb or Croat who wanted to leave Zenica had to pay to the ‘Muslim 
army’ 900 German marks per person. The first part of the report was published in Vjesnik the following day. The report 
was not confirmed by any informative or international source; the investigation carried out by the UNPROFOR failed 
to establish any evidence of the claims presented in the report “ (Mark, Thompson, Proizvodnja rata; Mediji u Srbiji, 
Hrvatskoj i Bosni i Hercegovini /Forging War: The Media in Serbia, Croatia and Bosnia and Herzegovina/ Medija 
centar, Belgrade, 1995., p. 160).

171	K. Kurspahić, Zločin u 19:30: Balkanski mediji u ratu i miru, p. 150.
172	Ibid., p. 150.
173	T. Mazowiecki, Izvještaji: 1992-1995, p. 418.
174	Ibid., p. 412.
175	T. Jakić, Nisam zavijao s vukovima: Sjećanja otrgnuta zaboravu na jedno vrijeme i dvije države, p., 248.

Vol 9, br. 17, 2020. (2753-2774)



2761

and Damir Matković, who presented the show Slikom na sliku on the Croatian Television. It is 
also important to add the correspondents of Feral Tribune – Predrag Lucić, Viktor Ivančić, Boris 
Dežulović, Miljenko Jergović, Heni Erceg and others. 

Media as the intermediary of Milošević’s killing sprees

In Serbia, like in Croatia, the change in the ideological patterns of media discourse originated from 
the outside, from the political and social spheres. The culture of remembrance, defined by Todor 
Kuljić as “a collective term employed to designate the overall, non-scholarly use of the past”176 was 
(mis)used with an aim of eliminating positive emotions, memories and associations related to the 
era of Yugoslavia and communist ideas. According to Nataša Govedarica “it was important to change 
history to such an extent that the previous myth of brotherhood and unity could cede place to a new 
myth of a fatal and eternal historical conflict between the Yugoslav peoples”177. The usual renaming 
of streets, commemorative gatherings, the introduction and/or elimination of important dates and 
the destruction and construction of monuments were all intended for this purpose, along with the 
power of the media. In his book Olako obećana brzina, Dragiša Pavlović writes that things started 
to change after the eighth plenary session of the Central Committee of the League of Communists 
of Serbia (CC LCS).178 After that session “the Radio Television Belgrade and Politika, in most of its 
editions, almost daily scooped severe political defamations directed at individuals at the meetings 
of basic party organisations and municipal committees organised to discuss the Information from 
the eighth session of the CC LCS, as well as unfounded suspicions and slanders, and featured them 
prominently. They were even proud to have transitioned to that seemingly democratic, but in reality, 
warmongering ad hominem system”179.

Propaganda bias, at the time displayed by many Serbian media outlets, was conditioned by a series 
of pressures put by the government on their owners, directors, editors, and, consequently journalist 
themselves. The Special Rapporteur Tadeusz Mazowiecki specifically emphasised the fact that the 
Serbian Radio-Television was a “propaganda tool of the ruling SPS (Socialist Party of Serbia)”180. 
The mechanisms for restricting media freedoms included the following:

176	Todor Kuljić, Kultura sećanja: teorijska objašnjenja upotrebe prošlosti (Culture of Remembrance: Therorethical 
Explanations for the Use of the Past), Čigoja Štampa, Beograd 2006, p. 12.

177	Darko Karačić, Tamara Banjeglav, and Nataša Govedarica, Re:vizija prošlosti – Politike sjećanja u Bosni i Herce-
govini, Hrvatskoj i Srbiji od 1990. godine, p. 173.

178	The eighth session of the Central Committee of the League of Communists of Serbia was held on 23 and 24 Septem-
ber 1987. At the session, the Central Committee chairman, Slobodan Milošević, removed Dragiša Pavlović, head of 
the Belgrade party organisation, from membership on the Committe because of the phrase “easily promised speed” 
Pavlović used, although this was not the real reason for his removal. This session set the scene for the final split be-
tween Slobodan Milošević and Ivan Stambolić and is generally considered as a prelude to the blodshed that ensued 
in Yugoslavia in the 1990s. For more information, see Dragiša Pavlović, Olako obećana brzina (Easily Promised 
Speed).

179	Dragiša M.Pavlović, Olako obećana brzina, Globus, Zagreb, 1988, p.37.
180	T. Mazowiecki, Izvještaji: 1992-1995., p. 420.

A. Delić, Medium is a Weapon: Bias in Crisis Situations



2762

Monopolies. Unfortunately, the Serbian Radio-Television exercised a monopoly in relation to TV 
Politika and Studio B, because its programme was broadcasted on three channels throughout the 
country as well as in the neighbouring Croatia and Bosnia and Herzegovina. Like in Croatia, the 
government held a monopoly over crucial information sources in the country. The situation was 
similar in radio broadcasting, since radio stations such as “Radio B92, Radio Indeks, Radio Politika 
and Radio Studio B did not have the same influence on the public opinion as the state-owned 
Serbian Radio-Television, for the same reason”181. Kurspahić writes that the absolute monopoly of 
the regime can be illustrated by data presented in an article written by Slobodan Antonić from the 
Belgrade Institute for Political Studies “which show that, in mid-October 1990, the TV Belgrade 
evening news were watched by 2.5 million people in Serbia and 800,000 people in Vojvodina, 
which is almost 70 percent of adult population in the Republic, while 30 percent of adults never 
read newspapers and 26 percent read it only occasionally“182.

Layoffs. Similarly to the situation in Croatia in the time of Tuđman, in Serbia under Milošević 
many journalists were forced out of work because of their nationality. Mazowiecki writes that “the 
Serbian government, on 5 July 1990, forbid Priština Radio-Television to broadcast a program in the 
Albanian language”, which caused “approximately 1,300 journalists and technical staff members 
to lose their jobs”183. Soon after that, the only daily newspaper in Albanian, Rilindja, was shut 
down. Consequently, the sources of information for the people of Kosovo were narrowed to Serbian 
media outlets, which were translated into Albanian. In May 1994 the Government “removed 1,054 
journalists from the Serbian Radio-Television and about 300 from Novi Sad from their positions 
and suspended them”184, reducing their salaries, according to Mazowiecki, by 20 to 40 percent. 
Kurspahić writes that Ivan Stojanović “was forced to resign as the director of Politika, which opened 
the way for Minović to take over both functions – director and editor”185.

Physical attacks on journalists and media outlets. Journalists were being forbidden from entering 
their workplace or even told to collect their personal belongings and leave, while verbal attacks 
and insults were not uncommon. The Special Rapporteur claims that in Montenegro “threats and 
insults via the telephone became a part of the everyday life for the journalists of the opposition, as 
well as bombings or armed assaults on office premises, and “the local offices of Oslobođenje and the 
Sarajevo Radio-Television in Belgrade and Novi Sad were taken over and confiscated by unknown 
persons on 16 May and 24 June 1994, allegedly ‘to serve the needs of the media od Republika Srpska 
of BiH’”, while “the authorities did not do anything to put a stop to those illicit actions”186. Along 
with journalists from Serbia, foreign correspondents were also driven out of Serbia after the NATO 
 

181	Ibid., p. 421.
182	K. Kurspahić, Zločin u 19:30: Balkanski mediji u ratu i miru, p. 63.
183	T. Mazowiecki, Izvještaji: 1992-1995., p. 421.
184	Ibid., p. 424.
185	K. Kurspahić, Zločin u 19:30: Balkanski mediji u ratu i miru, p. 41.
186	T. Mazowiecki, Izvještaji: 1992-1995., p. 425.

Vol 9, br. 17, 2020. (2753-2774)



2763

attack. Stjepan Malović writes that some journalists were arrested, and their expensive equipment 
confiscated.187 

Economic measures. The opposition papers, such as Borba, had to “pay for newsprint 50% more 
than the pro-government media outlets”188, which follows the same model of disciplining the media 
as the one employed by the Croatian government.

Employment of new terminology. Mazowiecki writes that the media in Serbia and Montenegro 
started equating all Croatians with “Ustashe”, and Bosniaks (then Muslims) with “mujaheddin” 
or “Islamic fundamentalists”. He further clarifies that “referring to Bosnian institutions as ‘the 
Muslim army’ and ‘the Muslim presidency’ in the media serves the purpose of creating a climate of 
an interreligious and interethnic conflict”189 while “BiH is always called ‘the former BiH’ and official 
titles are used for unrecognised entities, such as ‘Republika Krajina’ or ‘Republika Srpska’”190. Based 
on an analysis of the papers Politika and Borba, Svetlana Slapšak concludes that the media mostly 
adopted “the old terminology, with minor changes”191. According to Slapšak, the nationalist discourse 
was introduced gradually, but after the war “the classic communist terminology”192 was again in use. 
The author notes several techniques for creating the nationalist discourse in Serbia: the equating 
of the collective (the people) with the individual, the identification of an ethnic group with another, 
more privileged ethnic group (identification with the Jews), the historization of politics, especially 
of significant battles and defeats (emphasising the long-standing existence of Serbia, the Serbs, the 
barbarism of other peoples, etc.), populism, the use of new terms to designate citizens: they are no 
longer “workers” or “self-managers”, but “individuals merged with the collective gathered around 
the hearth”. The term “the people” is increasingly replaced by a slightly archaic term “živalj”193. 
Mark Thompson, in his book Forging War (1995), describes the newly-adopted media terminology 
in Serbia in the following way: “the language of the media discarded the dying socialist terminology, 
replacing it with the language of demagogy and acrobatic irrationality, rhetorical questions and 
outcries, destiny and missions: ‘the heavenly people’ facing its fate; unlimited self-pity, coupled with 
terrible accusations unsupported by any proof or investigation; stirring of conspiracies, paranoia 
and shameless calls for violence“194. For this author that language was undoubtedly “a language of 
war, used when any war in Yugoslavia was still inconceivable”195.

187	Stjepan Malović, Mediji u ratu ili rat medija? (Media in War or Media at War), Politička misao, 36 (2/1999), pp. 103-
113.

188	T. Mazowiecki, Izvještaji: 1992-1995., p. 412.
189	Ibid., p. 425.
190	Ibid., p. 426.
191	Svetlana Slapšak, in Svetlana Slapšak et al., Rat je počeo na Maksimiru: Govor mržnje u medijima (Analiza pisanja 

„Politike“ i „Borbe“ 1987-1991.), /War Started in Maksimir: Hate Speech in the Media (Content Analyses of Politika 
and Borba Newspapers 1987-1991)/, Medija centar, Beograd 1997, p. 24.

192	S. Slapšak, in S. Slapšak et al., Rat je počeo na Maksimiru: Govor mržnje u medijima (Analiza pisanja „Politike“ i 
„borbe“), p. 25.

193	Ibid., p. 31.
194	M. Thompson, Proizvodnja rata: Mediji u Srbiji, Hrvatskoj i Bosni i Hercegovini, p. 56.
195	Ibid.

A. Delić, Medium is a Weapon: Bias in Crisis Situations



2764

Apart from television and radio, the newspapers with the largest circulation, Political, Ekspres 
politika and Večernje novosti (and later Borba), were also under government control. The daily 
newspaper Politika, in the section Echoes and Reactions, went to the extreme. That section, 
according to Mazowiecki, advocated hate and intolerance. Pavlović explains that “readers’ letters, 
generally a marginal aspect of political life, when turned into a systematic and well-lead campaign, 
aimed at provoking desired mass reactions by stirring up emotions and passions, then they gain 
significance and may become part of the mainstream or even the drivers of social and political 
mechanisms”196. The weeklies Duga and Pogledi also promoted nationalist views.

The ideological patterns of the Serbian media started to change already in 1986, when Večernji 
list published parts of the Memorandum of the Serbian Academy of Sciences and Arts. “The 
Memorandum once and for all set the tone (at the same time self-pitying, morbid and revengeful) 
of the nationalist discourse and it is largely regarded as a detailed draft of the plans for expansion 
towards Croatia and Bosnia, which will be declared openly in 1991 and 1992”.

After the Belgrade Radio-Television broadcasted Milošević’s address to the Kosovo Serbs, when he 
pronounced the famous phrase “No one is allowed to beat you”, what followed was what Kurspahić, 
Svetlana Slapšak and other authors will refer to as “the birth of a leader” “Mitević made an effort to 
ensure that the event on Kosovo Polje got special treatment on the Belgrade Television. Milošević 
did not come to Kosovo Polje on 24 April 1987 only to meet with the political leadership of the 
province. He was met with a crowd of about 15,000 angry Serbs and Montenegrins, who wanted an 
opportunity to talk to the president of the Party about their endangerment”197. Dušan Mitević, who 
worked at the Belgrade Radio-Television at the time, afterwards described his own role in the creation 
of the national leader. Milošević was by that time already supported by Ratomir Vico, director of the 
Belgrade Radio-Television, Živorad Minović, editor of Politika, and Slobodan Jovanović, editor of 
Ekspres Politika. The Serbian media first started launching attacks on Kosovo, its political leadership 
and citizens. For example, a tragic event in the Paraćin barracks, when a psychically unstable 
Albanian soldier fired successive shots at several soldiers (it is important to emphasise that they 
were of different nationalities). was exploited for the propagation of nationalism198. “When Politika 
published the first reports on the killings in the barracks, I was appalled by the layout of the paper 
and the vengeful tone of the reports. An impression was created that that was a nationalist-motivated 
crime, even though Keljmendi was diagnosed as mentally disturbed. He did not choose his victims, 
he shot at anyone he came across”199. This media campaign against the Kosovo Albanians was only 
an overture to the falsification of the past and the fabrication of events in the media, continuing 
until the date when Slobodan Milošević held a speech at Gazimestan to commemorate the 600th 
anniversary of the battle against the Ottoman Empire, with the ground already set for his media 
glorification. Mark Thompson lists some of the titles published by Politika in that period: “’Serbian 

196	Dragiša M. Pavlović, Olako obećana brzina, Globus, Zagreb 1988, p. 182.
197	K. Kurspahić, Zločin u 19:30: Balkanski mediji u ratu i miru, p. 38.
198	For more information on the event, go to: https://www.vreme.com/cms/view.php?id=1667013 (23 April 2020).
199	Đukić, according to: K. Kurspahić, Zločin u 19:30: Balkanski mediji u ratu i miru, p. 4.

Vol 9, br. 17, 2020. (2753-2774)



2765

Children Taken as Hostages’, ‘Serbian Nation under Attack’, ‘Voice Against Ustashe’, ‘We Are Not 
Fascists, We Are Ustashe’, ‘Same Methods Were Used at the Beginning of 1941’, ‘Resist Ustasha 
Terror by All Means’ ‘Genocide Cannot Happen Again’, ‘Ustashe are Destroying Yugoslavia and 
Shifting the Responsibility on the Serbs’, ‘Special Forces Speak Albanian’...”200.

According to Mazowiecki, the media outlets trying to advocate anti-nationalism were the weekly 
programme VIN on TV Studio B, the program Doba razuma (Age of Reason) broadcasted by the radio 
stations B92, Radio Indeks and Radio Studio B, and the weeklies Vreme and Monitor (Podgorica). 
Kemal Kurspahić names the journalists of Vreme who tried to oppose the nationalist propaganda: 
Jug Grizelj, Jurij Gustinčić, Dragiša Bošković, Stojan Cerović, renowned former NIN journalists – 
Zoran Jeličić, Milan Milošević and Miloš Vasić as well as Dragoljub Žarković from Borba.

Bosnia and Herzegovina – aggression on the state and the media

Like other Yugoslav states, Bosnia and Herzegovina associated its politics of memory in the Yugoslav 
period with the common state, the national liberation movement, the Partisans and the anti-fascist 
struggle. Darko Karačić201 writes that before, during and after the war, there was a very dynamic 
politics of memory of Yugoslavia and the Partisan struggle, which is best reflected in the relationship 
towards monuments erected in their honour. Many of those monuments are destroyed, some 
museums have been converted for a different use and some have been renovated. “Those are the 
reasons why people in different parts of Bosnia and Herzegovina have differing memories of World 
War II and why there is no official state policy regarding that memory”202. The media climate before 
the aggression on Bosnia and Herzegovina was more favourable than that in the neighbouring states. 
Kemal Kurspahić, who will in 1988 become editor-in-chief of the Bosnian-Herzegovinian newspaper 
Oslobođenje, writes that in that period the media landscape saw a short-lived “Bosnian spring”. The 
media outlets that were until then under strict Party control turned critical towards the reporting 
on the infamous Agrokomerc scandal. The author claims that “even by merely reporting on what 
the highest-ranking officials said about each other in those meetings, the Sarajevo Radio-Television, 
Oslobođenje and other media outlets in the republic were publicly exposing the wrongdoings of the 
people in power...”. The magazine Dani and the youth papers Naši dani and Valter also took part 
in the reporting. Kurspahić continues by explaining that the Bosnian media outlets succeeded in 
their efforts to have an act passed allowing the appointment of the editorial boards exclusively by 
journalists and not by Party leaders. The Yutel television, whose reporters were Goran Milić, Dragan 
Babić, Aleksandar Tijanić and others, moved from Belgrade to the Sarajevo Radio-Television, 
while Roy Gutman, winner of the Pulitzer prize for reporting on death camps in Bosnia and 
Herzegovina, according to Kurspahić, “reported on 1 May 1991 in the New York daily Newsday 

200	M.Thompson, Proizvodnja rata: Mediji u Srbiji, Hrvatskoj i Bosni i Hercegovini, p. 70-71.
201	Darko Karačić in: D. Karačić, T. Banjeglav and N. Govedarica, Re:vizija prošlosti – Politike sjećanja u Bosni i Herce-

govini, Hrvatskoj i Srbiji od 1990. godine.
202	Ibid., p. 45.

A. Delić, Medium is a Weapon: Bias in Crisis Situations



2766

that ‘in most of the republics, especially in the two largest ones, Serbia and Croatia, the press 
accepted the nationalistic views of political leaders, building up ethnic tensions that are pushing 
the country to the brink of collapse, if not self-destruction.’ However, Bosnia and Herzegovina 
is a different world”203. Unfortunately, publications from the neighbouring republics were at 
that time also available in Bosnia, and, in addition to the Sarajevo Television, the citizens could 
watch the Belgrade Television and the Zagreb Television. Kurspahić explains that, right after 
the first multiparty elections in Bosnia and Herzegovina the national parties tried to impose 
a new law that would enable them control over the appointment of directors and editors of 
media outlets. This time again, journalists succeeded in winning their freedom. “Finally, on 3 

October 1991, the Constitutional Court defended the rights of journalists, concluding that the 
proposed law was not in line with the Constitution of Bosnia and Herzegovina”204. Nenad Pejić, 
editor-in-chief at the Sarajevo Radio-Television in the pre-war period (until the end of April), 
wrote in his book Turn Off the TV and Open Your Eyes that the value of that medium form was 
unsurpassed “because of the fact that the Sarajevo Television twice resisted the authorities’ 
control – once it defied the League of Communists, and the other time the national parties”205. 
It was in this period that the Yutel television was freely broadcasting in Sarajevo, while it was not 
welcome in any other republic. Fahira Fejzić-Čengić said that this television station was “objective 
in a Yugoslav way”206, in other words, that it was neutral towards “two national extremes, which, 
for the Bosnian-Herzegovinian public meant that its job had no useful effect”207. She judged 
that form of neutrality at the time when the aggression on Bosnia and Herzegovina was in the 
making and when eleven transmitters of that television station transmitted the programme of 
the Serbian Radio-Television, whose propagandist tendencies were discussed, to be “a major 
professional test”208. She explains further that “the anaesthetic function of Yutel was especially 
evident on the critical day at the beginning of the aggression on Sarajevo and Bosnia and 
Herzegovina, 2 May 1992, when the editor Ljerka Draženović proclaimed in the daily news 
of Senad Hadžifejzović: ‘The army will not hurt an ant’”209. The army Draženović referred to 
was the Yugoslavian National Army, which did kill people in Bosnia and Herzegovina and in 
Croatia. Nevertheless, Kurspahić emphasised that the former journalists of Yutel claimed that 
they had truly believed in their television’s mission. If we accept that they had an anaesthetic 
effect on the Bosnian-Herzegovinian public, we have to take into consideration the fact that, 
up to that point, they had lived in a Yugoslavia where the YNA was not a criminal army, but 
a national army.

203	K. Kurspahić, Zločin u 19:30: Balkanski mediji u ratu i miru, p. 107.
204	Ibid., p. 110.
205	Nenad Pejić, Isključi TV i otvori oči (Turn Off the TV and Open Your Eyes), Media centar i Radio Slobodna Evropa, 

Sarajevo 2013, p. 7.
206	Fahira Fejzić-Čengić, Medijska kultura u Bosni i Hecregovini (Media Culture in Bosnia and Herzegovina), Connec-

tum, Sarajevo 2009, p. 126.
207	F. Fejzić-Čengić, Medijska kultura u Bosni i Hercegovini, p. 126.
208	Ibid.
209	Ibid., p. 127.

Vol 9, br. 17, 2020. (2753-2774)



2767

Before the start of the aggression “the Serbian forces – aided by the Yugoslav National Army 
– stole a transmitter located on the mountain of Kozara near Banjaluka”210, disabling the 
reception of Sarajevo Radio-Television signals in that area. The Special Rapporteur Mazowiecki 
also mentions that event, explaining that “before April 1992 this television station broadcasted the 
programme on three channels, and now it only has one, which covers a smaller, more limited area, 
including Sarajevo, Tuzla, Zenica and more recently, Mostar”211. Fejzić-Čengić wrote that not even 
before the war did many citizens in western Herzegovina pay subscription for the Sarajevo Radio-
Television. Even after its transmitters were put up, one near Livno and another one on the mountain 
of Biokovo, “when the Sarajevo Radio-television was visible in that area, the citizens still did not 
pay the subscription”212. On the other hand, in some municipalities of the now smaller BiH entity, 
the newspaper Oslobođenje was not available at all. Fejzić-Čengić mentions the counties Lopare, 
Ugljevik and Bijeljina.213 The author believes that even the Sarajevo Radio-Television to some extent 
made the public in Bosnia and Herzegovina passive in relation to the upcoming aggression, stating 
that “even after two months from the start of the aggression this television station failed to name the 
Yugoslav National Army as the aggressor on Sarajevo and the rest of Bosnia and Herzegovina”214.

When a peace rally in Sarajevo was interrupted by sniper shots killing two students, it became 
clear that Bosnia and Herzegovina was under attack. According to Kurspahić and Mazowiecki, the 
Sarajevo Radio-Television, with its name changed to the Bosnia and Herzegovina Radio-Television, 
was leaning towards the leading Democratic Action Party, but “even in those circumstances it did 
not propagate ethnic hate and stereotypes”215. In Bosnia and Herzegovina (or in the part under 
control of the BiH army), in addition to the Bosnia and Herzegovina Radio-Television, there was 
also the privately-owned Hayat Radio-Television. Both Mazowiecki and Kurspahić mention that 
there was a wide range of radio stations in Bosnia during the war. In addition to Oslobođenje, also 
published were the daily Večernje Novosti and the weeklies BH Dani and Slobodna Bosna. There 
was also the ONASA press agency. All these outlets were under constant threat of shelling, while 
“armed attacks on the media premises”, according to Mazowiecki, were “an important element in 
the strategy of the Serbian forces”216. Unfortunately, some media outlets in Bosnia and Herzegovina 
fostered nationalist propaganda. Mazowiecki and Kurspahić mention the Tuzla-based paper Zmaj 
od Bosne and the Sarajevo weekly Ljiljan. Mazowiecki also mentions that “on 5 February 1994, 
following the massacre at the Markale market, Radio Hayat aired a call to all Muslims to take 
revenge on Serbs and Croatians in Sarajevo”217.

210	Ibid., p. 112.
211	T. Mazowiecki, Izvještaji: 1992-1995., str. 404.
212	M. Nuhić, according to: F. Fejzić-Čengić, Medijska kultura u Bosni i Hecregovini, p. 107.
213	Ibid.
214	M. Thompson according to: F. Fejzić Čengić, Medijska kultura u Bosni i Hecregovini, p. 129.
215	K. Kurspahić, Zločin u 19:30: Balkanski mediji u ratu i miru, p. 118.
216	T. Mazowiecki, Izvještaji: 1992-1995., p. 406.
217	Ibid., p. 407.

A. Delić, Medium is a Weapon: Bias in Crisis Situations



2768

Nenad Pejić, who focused his analysis on the Sarajevo Radio-Television, believes that pressure 
the Bosnian-Herzegovinian media were exposed to pressures from various sides. First, political 
parties controlled journalists. “Political parties, especially those that were nationally oriented, 
would in no time find journalists to inform them about what was happening on the television”, he 
writes.218 “Constant public attacks, extortions and threats aimed at the editorial staff, journalists and 
management of the Sarajevo Radio-Television” were, according to Pejić, another form of pressure, 
which ended after the journalists decided to go public. “During broadcasts it was often funny to listen 
to a series of allegations regarding the Sarajevo Television being at the same time anti-Serbian, anti-
Croatian and anti-Muslim”219. Economic pressures on the Sarajevo Radio-Television were applied 
by calls that the parties like the SDS made to dissuade citizens from paying the subscription. “The 
subscription percentage in BiH was 40% – the television was not identified with any ethnic group” 
explains Pejić220. The last form of pressures mentioned by the author are those that came from other 
television stations, which ceased to broadcast their programmes for the Sarajevo Radio-Television, 
from citizens who, according to Pejić, were less and less television viewers and “increasingly became 
only Croatians, Muslims and Serbs”221. 

The state in the media landscape controlled by the Karadžić forces was mostly uniform – it was 
characterised by warmongering, with outbursts of open xenophobia and hate towards Bosniaks, 
Croatians and Serbs who opposed the nationalist rhetoric. Kurspahić writes that many journalists 
and editors left the Sarajevo Radio-Television, but also that many journalists joined the newly-formed 
the Pale Radio-Television (Kanal S), founded by the Karadžić leadership. The Pale Radio-Television 
will become the most appalling example of propaganda, nationalism, xenophobia and fabricated 
information. This disgraceful work was most notably performed by former journalists of the Sarajevo 
Radio-Television – Risto Đogo, Ilija Guzina and Dragan Božanić. “The Pale Television was always 
faster than Karadžić’s very own headquarters to automatically deny any responsibility of the Serbian 
forces for the crimes committed in Sarajevo”, writes Kurspahić.222 This period in Pale also saw the 
establishment of the Serbian Journalistic Information Agency (SRNA). According to Mazowiecki, 
SRNA “is evidently doing its best to create confusion regarding the real situation on that territory”. 
He writes that “they even gave the name ‘Oslobođenje’ (Liberation) to the newspapers founded in 
the part of Sarajevo that was de facto under control of Bosnian Serbs, which were termed ‘Srpsko 
oslobođenje’ (Serbian Liberation)”223.

As regards the media in the part of Bosnia and Herzegovina controlled by the Croatian Defence 
Council, Mazowiecki explains that those were mainly media outlets from the neighbouring Croatia. 
In other words, the formation of media outlets in that area was also “secretly or publicly supported by 

218	N. Pejić, Isključi TV i otvori oči, p. 100.
219	Ibid., p. 102.
220	Ibid.
221	Ibid.
222	K. Kurspahić, Zločin u 19:30: Balkanski mediji u ratu i miru, p. 121.
223	T. Mazowiecki, Izvještaji: 1992-1995., p. 409.

Vol 9, br. 17, 2020. (2753-2774)



2769

the Republic of Croatia”224. These media outlets, continues the author, “propagated discrimination, 
hate and, as a result, the violation of human rights”225. In his work Forging war Thompson describes 
how the local Čapljina radio played an important role in the preparation of physical attacks on the 
Bosniak population. 

“‘On 13 June 1993, the Croatian mayor of Čapljina made a radio announcement that the lives 
and safety of local Muslims ‘cannot be guaranteed anymore’. The reports show that after the 
announcement normal life was no longer possible for Muslims: it was dangerous for them to 
go out on the street and they could only buy food with the help of their Croatian neighbours, 
friends or spouses. Muslim families became targets of masked thieves’ night raids, their 
possessions were destroyed, and the police of Čapljina was not assuring sufficient protection. 
The role of the local radio was closely coordinated with the police and military action of the 
‘ethnic cleansing’ of the non-Croatians from Herzeg-Bosnia and central Bosnia in 1993 and 
early 1994, controlled by the Croatians”.226

Finally, it should be noted that the Serbian and Croatian media at the end of the 1980s and the 
beginning of the 1990s were an organized propaganda machine. Their weapons were words, often 
false and exaggerated, as well as photographs, which they frequently misused. The media and media 
technology, in that period primarily television and print, facilitated the transmission of propagandist 
messages. If other media had existed then, they would have been used in a similar way. In Vietnam, 
the Americans used flyers, Hitler used the radio, Milošević and Tuđman used television. Their 
technical structure, that, is, form, served as a weapon – a mass media gun/machine gun/cannon. 
Words were the ammunition, bullets. Without journalist who consciously transformed their words 
into laser paths for bullets fired at their former neighbours, the propaganda weapons would have 
been just another technical intermediary. United, the journalists and the media, constituted a 
deplorable image of a cruel criminal at the end of the 20th century. 

Many authors have stated that the bloodshed in the ex-Yugoslav countries was preceded by a media 
war. It is openly denoted as such by Malović227, Slapšak et al.228 and Thompson229. According to 
Malović, the western media could not handle the Serbian ones. Why? “(...) those are mass media, 
and not a propagandist machinery”230. The author emphasises that the western media adhered by 
ethical and professional principles in their reporting, giving even criminals an opportunity to express 
their opinions. On the opposite end were the Serbian media outlets, which invented, manipulated, 
fabricated and intervened in information in a systematic, planned and coordinated manner. The same 

224	Ibid., p. 410.
225	Ibid., p. 410.
226	M. Thompson, Proizvodnja rata: Mediji u Srbiji, Hrvatskoj i Bosni i Hercegovini, p. 273-274.
227	S. Malović, Mediji u ratu ili rat medija?
228	S. Slapšak et al., Rat je počeo na Maksimiru: Govor mržnje u medijima (Analiza pisanja „Politike“ i „Borbe“ 1987-

1991.).
229	M. Thompson, Proizvodnja rata: Mediji u Srbiji, Hrvatskoj i Bosni i Hercegovini.
230	S. Malović, Mediji u ratu ili rat medija?, p.104.

A. Delić, Medium is a Weapon: Bias in Crisis Situations



2770

can be said for the Croatian media from the same period, but also for a few previously mentioned 
media outlets from Bosnia and Herzegovina, especially those under control of the then army of 
the Republika Srpska. “Therefore, the media in the war transformed into a war of the media, a 
particularly unfair war between a strong propaganda machine and the democratic media, which 
were not prepared enough to neutralize the ten-year, unrelenting and steady work of Milošević’s 
propaganda, which was systemically creating an image of the world according to Sloba”231.

Conclusion

As the history of the media has shown, authorities will always use the media technologies 
available to them to remain in power. However, the media have always tried, or should be trying, 
to resist that. Even though we are aware that the media truth is not the same as the philosophical 
or religious truth, aspiration towards the truth is clearly the fundamental principle of journalistic 
reporting. Various theoreticians have offered their own interpretations of the importance of 
truth as the fundamental principle of the journalistic profession, primarily because the mass 
media information has a significant influence on the way people make choices in everyday life 
and understand reality. The importance of this principle becomes evident in crisis.

The image of reality in the media is certainly incomplete and often oversimplified, but for many 
people, those lacking other sources of information or having very few, the media create a frame 
through which they observe events. 

The media content is produced under different forms of pressures – including economic and 
political pressures, which inevitably leads to bias. The most extreme and most destructive form of 
bias, according to McQuail, is propaganda bias – the one to which the media in Croatia and Serbia 
succumbed at the end of the 1980s. Even though it may be unrealistic to talk about complete media 
freedom and independence, the examples from the ex-Yugoslav countries are extreme and show 
what can happen when the media turn into weapons. 

A comprehensive media propaganda has always been accompanied by other social changes. 
Particularly important for this period is a new politics of memory, which is reflected in the authorities’ 
stance towards the Yugoslav past. This stance results in changing street names, desecrating or 
completely destroying the Partisan monuments, changing the character of commemorations and 
commemorating the dates and events from the Yugoslavian past for a long time considered to be 
taboo.

After the Croatian Democratic Union came to power in Croatia, the Croatian media were subjected 
to various forms of pressure. First, economic sanctions were imposed to the media outlets that 
did not support the government’s politics and they were often, along with their journalists, legally 
prosecuted. State-owned enterprises – the Croatian Radio-Television (HTV) and Tisak – had a 

231	Ibid., p. 105.

Vol 9, br. 17, 2020. (2753-2774)



2771

complete monopoly in Croatia. Non-Croatian journalists were removed from their positions under 
the excuse of being redundant and so were the journalists of Croatian nationality who opposed 
the dictate of the government. Among the media outlets who went the farthest in warmongering 
propaganda are Slobodna Dalmacija, Vjesnik, HTV, Hrvatski vjesnik and Danas. However, there 
were also many media outlets that fully complied with professional rules in their reporting, even 
though they had smaller reach and influence than the previously mentioned ones due to economic 
and political pressures. These include Feral Tribine, Rijeka-based Novi list, OTV, Nacional and 
Erasmus. 

The state of the media in Serbia at the end of 1980s was similar to that in Croatia. Many authors 
(Jakić, Slapšak, Kurspahić, Pavlović) are of the opinion that it was precisely the Serbian media that 
paved the way for Croatian nationalist journalism. Pressures on journalists and the media mounted 
after the eighth session of the League of Communists of Yugoslavia, when Slobodan Milošević made 
a grand entrance into politics in Serbia. The monopolistic power was evident in the fact that the 
Serbian Radio-Television had a wider reach than other television and radio broadcasters and that 
Milošević appointed his men to leading editorial positions in the most circulated paper Politika. The 
repressive measures were not exhausted by taking over key media positions: they were continued 
with the layoffs of non-Serbian journalists, but also Serbs who were not obedient enough, culminating 
in physical attacks and threats aimed at journalists and media outlets that were out of line. When 
implementing economic measures to discipline the media, the Milošević’s regime used a similar 
methodology as the Tuđman’s, levying enormously high taxes on the media he did not manage to 
politically conquer. The propaganda arrangements were completed by introducing appropriate 
warmongering terminology into reporting on the neighbouring countries. 

In addition to the Belgrade Radio-Television and the newspaper Politika, the Milošević’s regime soon 
took control over the papers Ekspres politika, Večernje Novosti, and later also Borba. Nevertheless, 
there were many independent media outlets trying to work objectively and professionally, including 
the magazine Vreme, radio stations Radio B92, Radio Indeks, Radio Studio B and others. 

Bosnian and Herzegovinian media outlets were in a relaxed mood before the aggression started and 
journalists managed to ward of pressures from national parties in the 1990s. However, due to the 
fact that the media from other countries were accessible in Bosnia and Herzegovina, the atmosphere 
started to change. A large number of journalists from the Sarajevo Radio-Television left to work 
for the newly-formed Pale Television in Pale. Apart from that, before, and especially during the 
aggression on Bosnia and Herzegovina, the Serbian forces, aided by the Yugoslav National Army, 
took several transmitters of the Bosnia and Herzegovina Radio-Television, so that citizens living 
in territories under control of the Karadžić’s forces could only follow the media from Serbia and 
the Pale Television. This television station was the most infamous example of the dissemination of 
war propaganda, the fabrication of information and the inhumane treatment of aggression victims, 
including civilians, women and children. The journalist Risto Đogo was especially notorious because 

A. Delić, Medium is a Weapon: Bias in Crisis Situations



2772

of his inappropriate jokes about murder and rape victims, and he was joined in that by the journalists 
Ilija Guzina and Dragan Božanić. In the territories of Bosnia and Herzegovina under the power 
of the Croatian Defence Council the only available media were those from Croatia. Despite such 
circumstances, a large number of media outlets in Bosnia and Hercegovina (electronic and print) 
managed to uphold professional standards, the notable examples being the newspaper Oslobođenje 
as well as the dailies BH Dani and Slobodna Bosna. Unfortunately, the Bosnia and Herzegovina 
Radio-Television gradually leaned towards the ruling Democratic Action Party, but it did not 
broadcast warmongering messages, unlike the media outlets such as the Hayat Radio-Television 
as well as the Sarajevo weekly Ljiljan and the Tuzla-based daily paper Zmaj od Bosne.

The listed media outlets that contributed to the state of inter-ethnic hate and fear of the other, while 
also encouraging crime, are a clear example of how the media can easily be exploited for propaganda 
and transformed into propaganda war weapons. However, the media upholding professional 
principles show that the media can also have a noble role of communicating professionally created 
information. Those media were guided by a fundamental journalistic principle, the only principle 
that justifies their existence and work – the truth. It is up to the (inhumane) humans to decide in 
which way to use the technical intermediaries. The only thing that is certain is that the truth that 
was sacrificed before the disintegration of Yugoslavia, and whose sacrifice affected the brutality of 
the wars, can nowadays, when those wars are far behind us, but not the discourse leading to them, 
bring about a consolidation of the politics of memory, reconciliation, and, one can only hope, a 
better and happier common future.

References

Baker-Woods, Gail; Dodd, Julie E.; Ford, Kay; Keller, Ken; Plumley, Joe; Smeyak, Paul, G.and 
Walsh-Childers, Kim, Mass Media Writing: An introduction. Scottsdale, Arizona 1997.

Fejzić-Čengić, Fahira, Medijska kultura u Bosni i Hecregovini, Connectum, Sarajevo 2009.

Jakić, Tomislav, Nisam zavijao s vukovima: Sjećanja otrgnuta zaboravu na jedno vrijeme i dvije 
države 1943 – 2012.,Gariwo, Sarajevo 2013.

Karačić, Darko, Banjeglav, Tamara i Govedarica, Nataša, Re:vizija prošlosti – Politike sjećanja u 
Bosni i Hercegovini, Hrvatskoj i Srbiji od 1990. godine, Firedrich-Ebert-Stiftung, Sarajevo 
2012.

Kovač, Bil., Tom Rozenstil, Elementi novinarstva, Cid, Podgorica 2006.

Kuljić, Todor, Kultura sećanja: teorijska objašnjenja upotrebe prošlosti, Čigoja Štampa, Beograd 
2006.

Vol 9, br. 17, 2020. (2753-2774)



2773

Kurspahić, Kemal, Zločin u 19:30: Balkanski mediji u ratu i miru, Media centar, Sarajevo 2003.

Kurtić, Najil, Kod novinarstva, MediaPlan institut, Sarajevo 2006.

Malović, Stjepan, „Mediji u ratu ili rat medija?“ Politička misao, 36 (2/1999), pp. 103—113.

Mazowiecki, Tadeusz, Izvještaji: 1992-1995., Tuzla University, Tuzla 2007.

McLuhan, Marshal, Razumijevanje medija, Golden marketing-Tehnička knjiga, Zagreb 2008.

McChesney, Robert, W., Digitalna isključenost. Kako kapitalizam okreće internet protiv 
demokracije, Multimedial Institute and the Faculty of Media and Communication, Zagreb 
2014.

Pavlović M. Dragiša, Olako obećana brzina, Globus, Zagreb 1988.

Pejić, Nenad, Isključi TV i otvori oči, Media centar and Radio Slobodna Evropa, Sarajevo 2013.

Slapšak, Svetlana; Milošević, Milan; Cvetićanin, Radivoj; Mihailović, Srećko; Ćurguz Kazimir, 
Velimir i Gredelj, Stjepan, Rat je počeo na Maksimiru: Govor mržnje u medijima (Analiza 
pisanja „Politike“ i „Borbe“ 1987-1991.), Medija centar, Belgrade 1997.

Thompson, Mark, Proizvodnja rata: Mediji u Srbiji, Hrvatskoj i Bosni i Hercegovini, Medija 
centar. Beograd 1995.

Vilović, Gordana, „Govor mržnje“, Političke analize, 2 (6/2011), p. 68-70. Retrieved from: https://
hrcak.srce.hr/175715.

A. Delić, Medium is a Weapon: Bias in Crisis Situations



2774

Medij je oružje: pristranost 
u situacijama krize

Sažetak

Na primjeru medija država nekadašnje Socijalističke Federativne Republike 
Jugoslavije. u radu analiziramo način na koji se mediji mogu zloupotrijebiti 
u svrhu najstrašnije političke propagande. Iz položaja posrednika bratstva i 
jedinstva, sloge, antifašističkog naslijeđa, ponosa i prkosa narodnooslobodilačke 
borbe i pokreta, mediji su u Srbiji i Hrvatskoj krajem 80-ih godina došli u 
vlast nacionalista koji će ih preobraziti u posrednike mržnje, nacionalizma i 
ksenofobije. U Bosni i Hercegovini mediji su izbjegli propagandno djelovanje 
do početka agresije na Bosnu i Hercegovinu nakon čega će i u ovoj državi u ratu 
postojati nekoliko medija koji propagiraju netoleranciju. Pojedini će mediji u 
potpunosti potvrditi McLuhanovu ideju tehničkih posrednika kao suvremenog 
oružja, te će u ratnohuškačkim porukama otići korak dalje od političkih 
stranaka koje su ih oformile. Najupečatljiviji takvi primjeri su TV Pale iz Bosne 
i Hercegovine, dnevni list Vjesnik iz Hrvatske, te list Politika (posebno rubrika 
Odjeci i reagovanja) iz Srbije. Svojim će djelovanjem ovakvi mediji potvrditi da 
je najopasniji oblik medijske pristranosti upravo propagandna pristranost kako 
je definira Denis McQuail, a njezina se destruktivna moć pokazala u strahotama 
ratova koji su u ovim državama uslijedili. 

Ključne riječi: mediji, oružje, rat, propaganda, pristranost.

This journal is open access and this work is licensed under a  
Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Vol 9, br. 17, 2020. (2753-2774)

https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/

