
 
Mučalo, M., Javni servisi ili ..., Polit. misao, Vol XLI, (2004.), br. 1, str. 42–54 42 
                                                                                                                                              

Izlaganje sa znanstvenog skupa 
316.77:347.23](497.5)"2004" 

Primljeno: 29. lipnja 2004. 
                                                                                                                                              

 

Javni servisi ili komercijalni sadržaji? 
 

                                                                                                                                              
 

MARINA MUČALO* 
 
 

Sažetak 
 

 Ovaj je rad potaknut dodjelom koncesije za novu komercijalnu televiziju koja 
je u svibnju 2004. godine počela emitirati na nekadašnjem sustavu 3. mreže HTV-
a. Autorica, koja je i sama bila članom tijela koje je provelo ukupan postupak tog 
natječaja, otvara nekoliko, međusobno povezanih, pitanja. Prvi dio rada govori o 
samoj dodjeli ove koncesije ponovo aktualizirajući temu o kvaliteti tzv. medijskih 
zakona u Hrvatskoj. Drugi dio rada analizira ulogu javnih medija u odnosu na 
bujajuću komercijalizaciju sadržaja. Treći dio rada govori o novim vlasničkim 
odnosima na medijskim tržištima i o sustavnoj koncentraciji vlasništva. Hrvatska 
je, upravo dodjelom ove koncesije, postala 24. zemljom u kojoj RTL, dio medij-
skog diva Bertelsmanna AG, emitira svoj program, Svjetski trend nastajanja me-
dijskih imperija raširio se i na ona tržišta koja su, uz velike napore, tek odbacila 
svojega bivšeg vlasnika: državu. Kamo vodi pojava novih centara moći i koji su 
njihovi ciljevi? 

 

Ključne riječi: komercijalizacija, javni servisi, medijska koncentracija 

 

Dodjela koncesije za 3. mrežu HTV-a 
 Smatramo da nije više upitno je li 3. mreža trebala biti dana u koncesiju. HRT je, u 
dotadašnjem ustroju i s postojećim načinom rada, zauzimao previše medijskog prostora, 
a nije ga mogao popuniti s kvalitetnim i/ili novim sadržajima. Ipak, dvojbeni su način i 
uvjeti pod kojima je raspisana i dodijeljena koncesija nad tom mrežom koja je bila za-
dnji raspoloživi državni resurs (u postojećoj raspodjeli frekvencija) za uspostavu nove 
komercijalne televizije na državnoj razini. Frekvencijski je plan, naime, ograničeni re-
surs svake države i nije neiscrpan. Međunarodno je usklađen kroz djelovanje Europske 
konferencije za pošte i telekomunikacije (CEPTA) i Svjetske telekomunikacijske udru-
ge (ITU). Nove se tehnološke mogućnosti za rad elektroničkih medija očekuju s uvođe-
njem digitalnog signala, ali taj se postupak, barem prema dosadašnjim svjetskim i eu-
ropskim iskustvima, odvija vrlo sporo.  

 
* Marina Mučalo, docentica Fakulteta političkih znanosti u Zagrebu na predmetu Radio. 



 
Mučalo, M., Javni servisi ili ..., Polit. misao, Vol XLI, (2004.), br. 1, str. 42–54 43 
                                                                                                                                              
 Za razumijevanje procesa koji je doveo do izdvajanja 3. mreže iz sustava HRT-a po-
trebno je ukratko izložiti situaciju s HRT-om od nastanka samostalne hrvatske države. 
Proces preobrazbe iz državne u javnu televiziju odvijao se sporo i u stalnoj ovisnosti o 
aktualnoj političkoj situaciji. Još od 1992. godine, kad je prihvaćen prvi Zakon o HRT-u 
koji spominje “javnopravno značenje” i “ostvarivanje javnog interesa” HRT-a, ondašnji 
je HDZ-ov aparat u njemu postavio cijeli niz “mehanizama” koji su mu, preko glasa-
čkoga stroja većinske stranke u Saboru, osiguravali izravan politički utjecaj na taj me-
dij. Tijekom gotovo deset godina, koliko je HDZ bio na vlasti, izbor ravnatelja HRT-a 
uvijek je bio pitanje unutarstranačkog dogovora te formalnog potvrđivanja u Saboru. 
Podjednako tako, stranačka je pripadnost bila važna i za druge visoke funkcije na HRT-
u. Umjesto očekivane transformacije u javni servis, HDZ je čvrstom rukom upravljao 
Hrvatskom televizijom, koja se sve više potvrđivala kao stranačka televizija detaljno iz-
vještavajući i o marginalnim aktivnostima njezinih članova. 

 Prve inicijative za izdvajanje 3. mreže te odašiljačkog sustava iz HRT-a, pojavile su 
se sredinom devedesetih godina kao jedan od ključnih ciljeva Foruma 21, organizirane 
skupine novinara s elektroničkih medija koji su djelovali pri Hrvatskom novinarskom 
društvu. Izdvojeno je pitanje koliko transformacija HRT-a u javni servis ima dodirnih 
točaka sa smanjenjem broja televizijskih mreža. Preobrazba državnog medija mogla se 
odvijati i u ondašnjoj organizacijskoj strukturi. Skloni smo mišljenju da je riječ o neko-
liko povezanih akcija čija je svrha bila ukidanje monopolističkog statusa HRT-a, a sa-
mim time i smanjenje njezine političke uloge što bi, u perspektivi, omogućilo (a) lakšu 
preobrazbu HRT-a u javni servis i (b) nastanak nove (privatne) televizije na državnoj 
razini. Osobito važno pitanje bila je i distribucija radijskih i televizijskih signala preko 
(jedine) odašiljačke infrastrukture, koja se također nalazila u sustavu HRT-a. Drugoga 
distributera signala u Republici Hrvatskoj nema ni danas. Izdvajanje “Odašiljača i veza” 
iz HRT-a te uspostava nove pravne osobe (krajem 2001. godine) bio je jedan od najvaž-
nijih uvjeta za uspostavu pravedne tržišne utakmice u kojoj je sustav za prijenos signala, 
pod jednakim uvjetima, morao postati dostupan svima koji se bave tom djelatnošću.  

 U analizi konačne dodjele 3. mreže HTV-a u koncesiju, nameće se nekoliko pitanja: 
(a) posebnost i stvarna vrijednost 3. mreže, što je izravno povezano s (b) utvrđivanjem 
cijene koncesije, (c) postupak kojim je ta mreža dana u koncesiju te (d) (ne)postojanje 
nadzora nad programskim sadržajima (što nije slučaj samo s ovom koncesijom). 

 (a) Treća mreža nije skup novih frekvencija na koje televizijski prijamnici tek tre-
baju biti podešeni. Naprotiv. Treći je program HTV-a etablirani televizijski program 
koji već dugo ima svoj krug gledatelja i (što je najvažnije) stvorenu naviku. Jednostav-
nije rečeno, on ima neusporedivo veću komercijalnu vrijednost od, primjerice, koncesije 
koju je 1999. godine dobila Nova TV kao prva komercijalna televizija u Republici Hr-
vatskoj koja emitira za područje cijele države. Samim time, moglo se očekivati da ta 
koncesije bude i skuplja. Unatoč činjenici da se upravo na velikim i skupim državnim 
resursima državni proračun lako i brzo puni, sve je bilo prepušteno postojećoj legislativi 
koja, treba napomenuti, nikada dosad nije bila suočena s projektom televizije ove trži-
šne vrijednosti. Postojeća koncesija za prvu komercijalnu televiziju na državnoj razini, 
Novu TV, dana je pod drukčijim okolnostima jer je bio posrijedi potpuno nov i gleda-
teljstvu nepoznat projekt, bez etabliranih vrijednosti. Umjesto da se najprije istraži inte-
res kroz neobvezujuće ponude, a potom da se kandidati dovedu do istinskog nadmetanja 



 
Mučalo, M., Javni servisi ili ..., Polit. misao, Vol XLI, (2004.), br. 1, str. 42–54 44 
                                                                                                                                              
za, u ovom našem slučaju, očito atraktivnu koncesiju, proveden je postupak koji se, di-
jelom, temeljio na diskrecijskom pravu svakog od članova Vijeća. Stječe se dojam da se 
sve željelo obaviti što prije, bez obzira na stvarni gubitak koji proizlazi iz “darivanja” 
javnoga dobra onim kompanijama kojima takva subvencija nije potrebna te na mogući 
gubitak što bi ga HRT mogao imati zbog smanjenja dijela prihoda s 3. mreže, a koji se 
može odraziti na ukupnu financijsku situaciju HRT-a i, u konačnici, na porezne obvez-
nike. 

 (b) Usporedbe radi, koncesija za 3. mrežu dana je na deset godina RTL-u po godi-
šnjoj cijeni od 400 tisuća kuna (otprilike 60 tisuća $). Murdoch će za bugarski bTV iz-
dvajati 110 tisuća $ godišnje i tri posto od brutto prihoda godišnje1, a RTL i SBS 
Mađarskoj će državi godišnje plaćati po 400 tisuća $2. Moglo se očekivati da će se jedan 
ovakav međunarodni natječaj odvijati po posebno utvrđenim kriterijima jasno defi-
niranim u izdvojenom lex specialisu. Pokazatelja za takvu analizu, iako nije u pitanju 
tvrtka, ima posve dovoljno. HRT, primjerice, prema podatcima3 za 2001. godinu, ima 
približno 67 posto u bruto-vrijednosti cjelokupnoga medijskog oglašivanja u Hrvatskoj, 
a to je približno 241 milijun eura uloženih u oglašivanje. Prema istom izvoru, oglašivači 
se opredjeljuju za Prvi program s 55 posto investicija, za Drugi s 37 posto, a Treći 
ostvaruje otprilike 8 posto. Jednostavnom računicom zaključujemo da 3. mreža godišnje 
prihoduje približno 19 milijuna eura. Pritom treba imati na umu da 3. mreža nikada do-
sad nije emitirala više od desetak sati dnevno, često i reprize ili višesatne prijenose ne-
kih događaja (ne ubrajamo sportske) što opet dovoljno govori o njezinu iskorištavanju u 
sustavu HRT-a, ali i o potencijalu što ga može ostvariti kvalitetnom i atraktivnom pro-
gramskom ponudom. Osim toga, jednostavna ekonomska logika govori u prilog tomu 
da što su troškovi poslovanja viši to se treba više potruditi oko kvalitete proizvoda i nje-
gove afirmacije na tržištu. Govoreći o televizijskom programu, to bi značilo da novi 
koncesionar 3. mreže mora, u uvjetima tržišne konkurencije (HTV, Nova TV), uložiti 
ozbiljan trud kako bi ostvario dovoljan priljev novca za pokrivanje svih troškova, ali i 
zaradu.  

 (c) Ishitreno se i bez prave analize krenulo u ukupan postupak dodjele ove koncesije. 
Tu tvrdnju temeljimo na prethodnim razlozima komercijalne vrijednosti, ali i jedinstve-
nosti ove koncesije koji su je morali izdvojiti iz dosadašnjega uobičajenog postupka do-
djele koncesije za televizijsku djelatnost. Ukupni se postupak, naime, odvijao pod pot-
puno istim uvjetima kao za sve dotad dodijeljene koncesije. Ignoriranje (nezainteresira-
nost, neznanje?) nedvojbene vrijednosti ove koncesije, rezultiralo je propuštanjem uvo-
đenja zahtjevnijih kriterija. Činjenica je da se postupak odvijao po pozitivnim pravnim 
propisima o dodjeli koncesija za ovu djelatnost, bez ikakvih iznimaka. Međutim, sam je 
zakon nedovoljno konkretan, bez pratećih objašnjenja što mora, konkretno i jasno, za-
dovoljiti svaki ponuđač. Tako, primjerice, Zakon kaže da se koncesija može dodijeliti 
onoj pravnoj osobi “koja pruži uvjerljive dokaze da može ostvariti programske, tehni-
čke, tehnološke, prostorne, financijske i kadrovske uvjete za obavljanje djelatnosti (...) 

 
1 http://www.mediaweek.co.uk (listopad, 2003.). 
2 http://www.sat-net.com (listopad, 2003.). 
3 Zemljič, 2002.: 24-25. 



 
Mučalo, M., Javni servisi ili ..., Polit. misao, Vol XLI, (2004.), br. 1, str. 42–54 45 
                                                                                                                                              
te moraju postojati i izgledi da će ponuđeni domaći program na najbolji mogući način 
zadovoljiti javni interes”. Čak i najdobronamjerniji aspekt tumačenja ove odredbe vodi 
u zaključak da se ostavilo dovoljno prostora za aktiviranje diskrecijskog prava članova 
Vijeća. To ne bi ni trebalo biti upitnim, ali je pitanje da li se, s obzirom na samu narav 
koncesije, trebala “ugraditi” još jedna razina stručnog mišljenja? Primjerice, da li je 
“uvjerljive financijske dokaze” trebala proučiti neka stručna i neovisna investicijska i/ili 
financijska institucija? Nakon toga, članovi su Vijeća mogli dati svoje mišljenju o naj-
boljim kandidatima koji bi potom bili pozvani na tzv. obvezujuće ponude. One bi sadr-
žavale iznos koji bi, prema njihovim procjenama, odgovarao studiji isplativosti njiho-
vog ulaganja, oslonjenoj na konkretne pokazatelje rasta i razvoja tržišta u Hrvatskoj. 
Najviša bi ponuda dobila koncesiju. Tako je, primjerice, nedavno prodan dio INE.  

 (d) Sustav nadzora rada i emitiranih programskih sadržaja, za koncesionare elektro-
ničkih medija, u Hrvatskoj nikad nije konkretno utvrđen, a kamoli uveden. Zakon odre-
đuje sankcije u slučaju kršenja zakonskih odredbi koje su u rasponu od novčanih do 
oduzimanja koncesije. Dosad se kažnjavalo (novčano ili pečaćenjem odašiljača) samo 
po osnovi neplaćanja obveznih novčanih davanja (plaćanje koncesije i uporabe frekven-
cija), ali nikad zbog kršenja ili nepridržavanja određenih programskih kvoti i/ili sadrža-
ja. Neke su koncesije otkazali sami koncesionari. Stvarna kontrola sadržaja, poštovanje 
programskih shema i programskih kvota nikad nije provedeno. Posrijedi su dugotrajni i 
tehnički zahtjevniji poslovi u kojima se preslušavaju pojedini programski sadržaji te 
mjeri dopuštena minutaža komercijalnih sadržaja. Analiza mora biti provedena stručno 
kako bi izdržala svaku provjeru, pa i onu koju bi, u slučaju mogućeg spora, morao pro-
voditi i sud. Monitoring nad programskim sadržajima nije u Hrvatskoj nikad profunk-
cionirao niti je ikada ijedan koncesionar kažnjen zbog svojih programskih sadržaja ili 
kršenja kvota. Niti je novi Zakon o elektroničkim medijima uvrstio odredbu o osnivanju 
i načinu rada monitoring službe. U kontekstu dodjele koncesije za 3. mrežu HTV-a situ-
acija je ista. Nitko, barem zasad, nije provjerio da li elementi iz pobjedničke ponude 
RTL-a, doista i odgovaraju stvarnoj situaciji i emitiranim programskim sadržajima. 
Osobito je osjetljivo pitanje dopuštene količine reklama (12 minuta po satu i 15 posto 
ukupnoga dnevnog emitiranja), koju nitko, stručno i znanstveno, ne provjerava. Drugim 
riječima, hrvatski je eter svojevrsna slobodna zona za sve programske sadržaje, bez ika-
kvog nadzora osim onoga koji se očituje uvidom u (ne)naplaćena potraživanja na ime 
obveznih novčanih naknada.  

 

Javni servisi 
 Problem ustroja, financiranja i opstanka javnih servisa aktualna je tema od onog tre-
nutka kad su se pojavile komercijalne televizije i radija. Ova je situacija specifična za 
Europu čija se medijska scena godinama temeljila upravo na nacionalnim radiotelevizij-
skim kućama. Sjedinjene su se Američke Države suočavale s drugim problemima budu-
ći da su elektronički mediji, od samih početaka, imali isključivo komercijalnu namjenu, 
a javni su servisi ustanovljeni tek kasnije kao svojevrsni “spas” pred nabujalom komer-
cijalizacijom medijskih sadržaja. Europski su se elektronički mediji razvijali drugim 
smjerom i to najčešće kroz ulaganja samih država. Izvori financiranja tih medija teme-
ljili su se na pretplati i/ili reklamama, a česte su bile i državne subvencije. BBC je jedna 



 
Mučalo, M., Javni servisi ili ..., Polit. misao, Vol XLI, (2004.), br. 1, str. 42–54 46 
                                                                                                                                              
od rijetkih iznimaka budući da ni danas ne emitira reklame, ali dodatne prihode ostva-
ruje iz svojih razgranatih dopunskih djelatnosti.  

 Zemlje Istočne i Srednje Europe imale su vrlo slične medijske situacije kao i Hrvat-
ska. Najutjecajniji elektronički medij bila je nacionalna radiotelevizijska kuća koja je 
jedina raspolagala frekvencijama koje su obuhvaćale čitav državni teritorij. Raspolagale 
su i emitirale na nekoliko kanala, najčešće na dva radijska i dva televizijska, a ponegdje 
i na tri. Drugih elektroničkih medija, njihova značenja i dosega, nije bilo. Postojala je 
lokalna radiofonija, odnosno radijske postaje lokalne čujnosti, koje su se opet nalazile, 
slijedom traga svojih osnivača, u vlasništvu same države. Centraliziranost sustava omo-
gućivala je lakšu kontrolu njegovih medijskih sadržaja, programskih smjernica, rukovo-
dećih kadrova itd. Politika je ustrojavala medijsku sliku onako kako je to njoj odgova-
ralo, čineći od radija i televizije svojevrsne zvučnike za proklamiranje svojih političkih 
ciljeva.  

 Promjene su se počele odvijati devedesetih godina i to u dva smjera: transformacije 
nacionalnih radiotelevizijskih kuća iz državnih u javne te dodjeljivanje koncesija/licen-
cija za emitiranje radijskog i televizijskog programa najboljima ponuđačima. Neke su 
nacionalne televizije (Mađarska, Bugarska) u postupku transformacije u javne servise, a 
opet iz razloga racionalizacije poslovanja i smanjenja troškova, izgubile jedan televizij-
ski kanal na kojem je, nakon postupka dodjele licencije, zaživjela neka komercijalna 
televizija. Postupak dodjele licencija za emitiranje podrazumijevao je jasne titulare vla-
sništva, kojima su zakonom određena tijela (council for ..., commission for ...) i u zako-
nom propisanom postupku mogla dodijeliti licencije za emitiranje. 

 Podijeljena su mišljenja oko sudbine javnih televizija koje su se suočile s komerci-
jalnim konkurenticama. Gubitkom monopola, nekad samodostatni sustavi našli su se 
suočeni s financijskim poteškoćama. Svi radiotelevizijski sustavi zemalja u tranziciji 
imali su dvostruki način financiranja: pretplatu i oglašivanje. Padom gledanosti, što je 
uzrokovano pojavom konkurencije, smanjeni su i prihodi od oglašivanja. Veliki su se 
sustavi našli u financijskim problemima, a rješenja su najčešće pronalažena u smanjenju 
broja kanala (mreža) za emitiranje, smanjenju broja zaposlenih te rezanju svih drugih 
troškova. Unatoč tomu, javne se televizije u zemljama u tranziciji i dalje nalaze u broj-
nim problemima osobito stoga što ne mogu zaustaviti pad gledanosti svojih programa, 
odnosno nemaju snage za ravnopravnu tržišnu utrku s komercijalnim televizijama. 

 Elektronički javni mediji razvijenih europskih zemalja imaju slične probleme. Kon-
kurencija ih tjera na promjene i uvlači u bitku za gledatelje, a koja je u izravnoj vezi s 
brojem oglašivača. Pretplata više nije dovoljna za njihovo funkcioniranje, a neke je 
zemlje (Njemačka) odbijaju i povećati kako bi ublažile posljedice smanjenja prihoda. 
Javni su servisi počeli znatno mijenjati stil i satnicu svojih programskih shema pokuša-
vajući parirati komercijalnim medijima, a prihvaćajući pritom ukus većine. Time su sve 
bliži komercijalnim shemama, a sve dalji od prvotne uloge javnih medija. Vidjevši da se 
javni servisi žilavo odupiru, vlasnici komercijalnih licencija posegnuli su i za drugim 
instrumentima. Uslijedile su i prve tužbe Europskoj komisiji utemeljene na tvrdnjama o 
nelojalnoj konkurenciji (privilegiranom položaju na tržištu) pa je tako Murdoch tužio 
BBC, a Berlusconi RAI, ali bez osobitih rezultata.  



 
Mučalo, M., Javni servisi ili ..., Polit. misao, Vol XLI, (2004.), br. 1, str. 42–54 47 
                                                                                                                                              
 Street (2003.: 151) tvrdi da pojava konkurencije pretvara pojam “javnosti” u gomilu 
publika s posebnim interesima tako da se više ni ne može govoriti o “gledateljstvu” jer 
nema jamstva da različiti ljudi u isto vrijeme gledaju iste sadržaje. Nadalje, konkuren-
cija mijenja granice između komercijalnih i javnih sadržaja. Kao primjer navodi borbu 
za pravo prijenosa određenih događaja, osobito sportskih, koji nisu važni samo za gle-
danost i legitimaciju javnog sektora, nego i za poimanje “zajedničke kulture” i identiteta 
na kojem se ona temelji. “Vrlo je vjerojatno da će javna televizija, ako opstane u godi-
nama koje slijede, biti namijenjena tek manjinskoj populaciji.”, zaključuje Street.  

 Sličnu situaciju sa sportskim sadržajima već imamo u Hrvatskoj. Iako je HTV i da-
lje, nedvojbeno, iznimno jaka u svojim sportskim sadržajima, činjenica jest da je Nova 
TV 2001. godine uspjela otkupiti prava na skijaške prijenose (osim u Austriji) čime je 
znatno naštetila ugledu HTV-a.  

 Dakako, postoje i suprotna mišljenja o budućnosti javnih servisa. Autori Price i Ra-
boy (2003.: 104) vjeruju da će tijekom sljedećeg desetljeća uloga javnih medijskih ser-
visa dobivati, a ne gubiti na značenju. “Prvo, nju neće moći zamijeniti deseci servisa 
koji će zadovoljavati interese manjinskih skupina gledatelja. Drugo, javni medijski ser-
visi ostat će glavnim izvorom proračuna za stvaranje novih programa, za razliku od re-
cikliranja starih ili kupovine programa. Treće, intenziviranjem tržišne utakmice najzna-
čajniji komercijalni kanali sve će više nalikovati jedni drugima u načinu pristupa tržištu, 
a javni mediji i dalje će nuditi najširu lepezu programa dostupnih cjelokupnoj publici.” 

 U Tablici 1 donosimo pregled javnih i komercijalnih zemaljskih televizija nekih 
europskih zemalja s naznačenim vlasnicima (kod komercijalnih televizija). Treba na-
pomenuti da u ovu tablicu nisu uključene ni kabelske ni satelitske televizije (iako su 
neke od njih iznimno gledane, osobito u Poljskoj i Rumunjskoj). Osnovni je razlog tome 
njihov golemi broj.  

 Kao što prikazuje Tablica 1, nacionalne su radiotelevizijske kuće svedene na jedan, 
najviše dva programa. Poljska također nije iznimka budući da njezina treća mreža (TVP 
3) obuhvaća jedanaest regionalnih studija. Slična je situacija i u drugim europskim 
zemljama. Znajući koliko je broj komercijalnih televizija, bilo zemaljskih, satelitskih i 
kabelskih još prisutan na tim tržištima, riječ je o neravnopravnoj bitci u kojoj se javni 
servisi nalaze u potpunom okruženju komercijalnih. U pokušaju preživljavanja na istom 
tržištu, javni se servisi okreću sličnim, uglavnom zabavnim sadržajima, ali gube bitku. 
Razloge treba tražiti u tromosti i birokratiziranosti, ali ponajprije u vlasničkim odno-
sima. Naime, iza većine komercijalnih radija i televizija u svijetu stoji samo desetak 
medijskih imperija s golemom financijskom moći koja se manifestira na ukupnom pro-
cesu od proizvodnje do distribucije (prodaje) i emitiranja njihovih proizvoda. Uz te me-
dijske divove postoje brojne manje kompanije koje rade po istom principu. U obama je 
slučajevima posrijedi koncentracija vlasništva koja vodi u neizbježan monopol, odnosno 
svojevrsnu medijsku oligarhiju.  

 Na području zemalja Istočne i Srednje Europe ističe se nekoliko medijskih kompani-
ja među kojima su i divovi poput Bertelsmanna AG i News Corporationa, ali i neke ma-
nje kompanije te izrazito “domaći” medijski kapitalisti.  

 



 
Mučalo, M., Javni servisi ili ..., Polit. misao, Vol XLI, (2004.), br. 1, str. 42–54 48 
                                                                                                                                              
Tablica 1: Prikaz javnih i privatnih televizijskih kanala u zemljama u tranziciji (2003.) 

Država Javna TV 
Privatne TV* 
(nacionalna 

razina) 

Početak 
emitiranja Vlasnici 

TV Markiza 1996. CME Group  Republika 
Slovačka 

STV 1 
STV 2 TV J@J 2002. MAC TV 

RTL Klub 1997. RTL Group  Republika 
Mađarska MTV 1 TV 2 1997. SBS  

Pro TV 1995. CME Group  Republika 
Rumunjska 

TVR 1 
TVR 2 Antena 1 1994. SBS 

Nova TV 1998. Antenna Group Republika 
Bugarska BNT 1 bTV 2000. Balkan News Corp. 

Nova TV 1993. CET 21 Republika 
Češka 

CTV 1 
CTV 2 Prima  1994. FTV Premiera 

POP TV 1995. CME Group  Republika 
Slovenija 

TVS 1 
TVS 2 Kanal A 1990. CME Group  

Polsat 1994. Zygmund Soloroz Republika 
Poljska 

TVP 1 
TVP 2 
TVP 3 (reg.) 

TVN 1997. ITI Group 

* U popis nisu uključene kabelske i satelitske televizije. 

 

 Central European Media Group (CME) vlasništvo je Ronalda Laudera i vlasnikom 
je šest televizija u četirima zemljama4. Drugu komercijalnu televiziju u Slovačkoj (TV 
J@J) ima poslovna grupa iz Češke u zajedničkom ulaganju s Millenium Electronics Ltd. 
iz Velike Britanije.  

 Mađarska je nacionalna radiotelevizija, odlukom svoje vlade, izgubila svoju drugu 
mrežu (MTV 2) koju je, natječajem 1997. godine, na desetogodišnje korištenje dobila 
Scandinavian Broadcasting Systems (SBS), skandinavsko-američka kompanija koja ima 
u vlasništvu deset5 televizija i 53 radijske postaje u Europi. Drugu privatnu televiziju u 
Mađarskoj ima njemačka RTL Grupa6, dio moćnoga njemačkog koncerna Bertelsmann 
AG. Rumunjske komercijalne televizije u vlasništvu su SBS-a i CME Grupe. Bugarska 
je vlada, a zbog smanjenja troškova nacionalne televizije, u siječnju 2000. godine, do-
dijelila koncesiju za emitiranje na drugoj nacionalnoj mreži (Efir 2) kompaniji Balkan 
News Corporation (bTV). Ona je pobijedila na javnom natječaju u konkurenciji sedam 
ponuđača. Inače, ta je kompanija dio američke kompanije News Corporation koja je u 

 
4 CME Grupa ima televizije u Ukrajini, Rumunjskoj (2), Slovačkoj i Sloveniji (2). 
5 SBS ima televizije u Nizozemskoj, Mađarskoj, Norveškoj, Danskoj, Rumunjskoj i Belgiji. Radijske 

postaje ima u samo u skandinavskim zemljama. 
6 RTL Grupa ima 23 televizijske i 22 radijske postaje. Svoje medijske proizvode prodaje u 39 zemalja. 



 
Mučalo, M., Javni servisi ili ..., Polit. misao, Vol XLI, (2004.), br. 1, str. 42–54 49 
                                                                                                                                              
vlasništvu Ruperta Murdocha. News Corporation jedna je od deset najmoćnijih svjet-
skih medijskih kompanija. Dozvola za emitiranje izdana je na 15 godina. Drugu komer-
cijalnu televiziju u Bugarskoj (Novu TV) ima Antenna Group, vlasništvo grčkog biz-
nismena Minosa Kiriakua koji ju je otkupio 2000. godine. U Češkoj je donedavna bila 
nazočna CME Grupa gdje je, u partnerstvu s kontroverznim biznismenom i političarom 
Vladimirom Železnyjem, imala koncesiju za TV Novu. Međutim, Železny je otkazao 
suradnju i preuzeo televiziju, a CME je tužila Vladu Republike Češke što nije zaštitila 
njezinu investiciju. Dobila je sudsku presudu u svoju korist te odštetu od 440 milijuna $. 
Drugu televiziju ima češka poslovna grupacija pod nazivom FTV Premiera. U Sloveniji 
obje komercijalne televizije ima CME Grupa. Najveća poljska privatna komercijalna 
televizija (Polsat) nalazi se u vlasništvu domaćeg biznismena Zygmunda Soloroza. 
Drugu komercijalnu televiziju ima u vlasništvu ITI Grupa koju čine domaći i inozemni 
investitori. 

 

Medijski divovi 
 Pojava istih kompanija koje u vlasništvu imaju većinu komercijalnih televizija, ne 
samo u tranzicijskim zemljama nego širom svijeta, otvara novu i široku temu u razvitku 
elektroničkih medija, a koju bismo mogli sažeti u pitanje: Kamo vodi okrupnjivanje 
medijske industrije?  

 Koncentracija vlasništva nad medijima stvara prave medijske divove, moćne multi-
nacionalne kompanije čiji se posao grana na različite sadržaje: od kupnje medija svih 
profila do nakladničkih kuća, distributerskih kompanija, filmske i videoindustrije, glaz-
bene produkcije. Meyer je naziva merger manijom (2003.: 29). Počela se događati kra-
jem osamdesetih i početkom devedesetih godina 20. stoljeća kad su velike kompanije 
krenule u potragu za novim businessima i tržištima.  

 Kunczik razlikuje horizontalnu, vertikalnu i dijagonalnu koncentraciju medijskih kom-
panija. Horizontalna koncentracija podrazumijeva spajanje medijskih tvrtki na istom tr-
žištu, vertikalna se odnosi na različite stupnjeve proizvodnje (primjerice od prodavača 
do kupca) te dijagonalna koja nastaje spajanjem tvrtki na različitim, ali relevantnim trži-
štima. “Medijska koncentracija može ugroziti mnogostrukost mišljenja. U slučaju hori-
zontalne medijske koncentracije za očekivati je da smanjenjem tvrtki opada opseg me-
dijske ponude. Vertikalno fuzioniranje pak stavlja tržišni mehanizam izvan snage. Inter-
akcija ponude i potražnje više ne funkcionira jer tvrtka koja posluje na raznim stu-
pnjevima proizvodnje može i utjecati na sve ove stupnjeve” (Kunczik, 1998.: 196-198). 

 Većina medijskih divova funkcionira upravo na vertikalnoj koncentraciji. Divovi po-
put AOL Time Warnera, Walt Disney Company, Bertelsmanna, Viacoma, News Corpo-
rationa i Vivendi Universala raspolažu i s proizvodnjama i s distribucijama u brojnim 
domenama. Tako u svojem vlasništvu imaju televizije (zemaljske, satelitske, kabelske), 
radija (zemaljska, satelitska), tiskovine svih profila, on-line servise, nakladničke kuće, 
filmska studija, glazbene produkcije (...) Moć kojom raspolažu teško se može usporedi-
ti. Zapošljavaju na desetke tisuća djelatnika, a ostvaruju prihode u milijardama dolara. 



 
Mučalo, M., Javni servisi ili ..., Polit. misao, Vol XLI, (2004.), br. 1, str. 42–54 50 
                                                                                                                                              
Time Warner ima prihod od 31,8 milijardi dolara, Walt Disney 23,4, Bertelsmann 16,3, 
Viacom 12,8, a News Corp. 13,57. 

 O čemu je, zapravo, riječ? Uloga medija u suvremenim društvima uvjetovana je u 
svojem razvoju trima elementima: tehnološkim, ekonomskim i zakonskim.  

 (a) Tehnološki je element svojevrsni hardware postojećih i očekivanih sustava 
distribucije sadržaja i oblika komunikacije. Prezentnu fazu razvitka možemo nazvati 
prijelaznom, budući da se idućih godina očekuje smjena staroga (analognog) i uvođenje 
novoga (digitalnog) sustava. Zbog razumijevanja i jednostavnosti na analognim susta-
vima danas emitira većina zemaljskih televizijskih i radijskih postaja. Internet se u pot-
punosti temelji na digitalnom sustavu, kao i većina (ali ne svi) satelitski programi. 
Namjera prelaska na digitalni signal (čišći, protočniji, neusporedivo većega kapaciteta) 
svjetski je trend koji se polagano, ali sigurno i nezaustavljivo ustanovljuje u svim razvi-
jenim zemljama svijeta. Što nam donosi nova tehnologija? Ponajprije dostupnost razli-
čitih izvora informiranja u kojima namjera kontrole sadržaja gubi svaki smisao. Naime, 
već sad su nam, preko satelitskog prijamnika, dostupne tisuće televizijskih i radijskih 
programa, a preko Interneta milijuni podataka. Nezaustavljivost protoka informacija (s 
iznimkom Kine koja pokušava ograničiti korištenje Interneta) svijet doista postaje ša-
reno i dostupno globalno selo. Brojni se znanstvenici danas bave pitanjem elektroničke 
ili cyber demokracije (Street, 2003: 182-195), krećući se u rasponu od izrazito pesimi-
stičkih do vrlo optimističkih stajališta. Ipak, zaključuje Street, ove postojeće, a osobito 
očekivane stupnjeve tehnološkog razvoja, treba uzimati vrlo oprezno budući da je riječ 
o “činjenici da su oblici komunikacije istodobno i sustavi moći” (Street, 2003.: 194). 

 (b) Ekonomski element svih elektroničkih medija očituje se kroz imperativ zarade 
i/ili opstanka na tržištu. Naime, kod komercijalnih je medija neupitno da se njihovi me-
dijski proizvodi temelje isključivo na pretpostavci zarade i unovčivanja svake minute 
televizijskog programa. Taj je imperativ sve njihove medijske proizvode sveo na robu 
koja mora pronaći svoga kupca i donijeti svojem proizvođaču (distributeru, trgovcu) 
ponajprije određenu zaradu. Sljedeći je stupanj neusporedivo osjetljiviji. Riječ je o moći 
koja može proizići iz kombinacije novca i medija. To nas vodi u smjeru teme nastanka 
medijskih supersila o kojima će biti više govora u nastavku teksta. Ekonomska moć iz-
ravno utječe na javne medije. Iako najčešće nisu u tolikoj mjeri izloženi tržištu (zajam-
čeni priljevi novca od pretplate), javni su mediji uvučeni u nemilosrdnu bitku za gleda-
telje. Pokušavajući se oduprijeti komercijaliziranim sadržajima upitne vrijednosti (a 
koje publika voli i želi gledati), najčešće nemaju izbora osim prihvatiti izazov i ponuditi 
slične medijske proizvode. “Medijska pravila maksimiziranja pozornosti, a time i pro-
daje, gotovo isključivo vladaju poslom i primjenjuju se neovisno o demokratskim ili 
kulturnim komunikacijskim standardima, ako utjecaji izvana ekonomski ne sugeriraju 
ili iznuđuju uvažavanje primjerenih granica. (...) Čvrsta je ekonomska logika tih usta-
nova da je svaki njihov medijski proizvod opravdan samo kao prijenosno sredstvo za 
maksimiziranje gledatelja, koje osigurava gospodarski rezultat u konkurenciji s drugi-
ma. (...) Ta pravila vrijede potpuno i za područje vijesti, magazina i političkih izvještaja, 
ako ih privatne ustanove uopće nude”, piše Meyer ( 2003.: 30-31). 

 
7 http://www.mediachannel.org/ownersip/ (listopad, 2003.) 



 
Mučalo, M., Javni servisi ili ..., Polit. misao, Vol XLI, (2004.), br. 1, str. 42–54 51 
                                                                                                                                              
 (c) Zakonski element nalazimo u pravnom okviru kojim se nacionalna medijska trži-
šta štite od zabranjene koncentracije vlasništva i monopola općenito. Međutim, ti zakoni 
ne mogu spriječiti medijskog diva da doista i uđe na neko takvo tržište. Nacionalni me-
dijski zakoni u svim bivšim tranzicijskim zemljama ograničavali su vlasničke udjele u 
pravnim osobama-koncesionarima za radijsku i televizijsku djelatnost. Najčešće se to 
odnosilo na dopuštenu četvrtinu, trećinu ili do 49 posto vlasništva (Češka, Slovačka, 
Poljska, Hrvatska) u pravnoj osobi koja je dobila licenciju za emitiranje. Strani je kapi-
tal jednako tretiran. Naime, krajem osamdesetih i početkom devedesetih godina 20. sto-
ljeća sve su te zemlje izmijenile svoje medijske politike tako što su dopustile osnivanje 
privatnih radio i televizijskih postaja. Uz demokratizaciju medijske scene ukupna je go-
spodarska preobrazba podrazumijevala i iste uvjete kako za domaći tako i za strani ka-
pital. Osnovni je preduvjet za dobivanje licencije bio da je strana osoba registrirana u 
zemlji domaćinu i da je njezin porezni obveznik. “Zakonodavstvo EU u području me-
dija uglavnom potiče transgraničnu suradnju, a brigu o ograničavanju koncentracije 
ostavlja nacionalnim državama. Jedini postojeći mehanizam Europske komisije kojim 
ona može utjecati na medijske koncentracije i monopole jest kroz opće zakone o zabrani 
monopola i zaštiti konkurencije. Do sada na europskoj razini ne postoji ozbiljna namjera 
da se to promijeni ... To je pitanje danas na dnevnom redu u raspravama koje se o 
medijskoj koncentraciji i pluralizmu vode u sklopu Vijeća Europe, posebice u sklopu 
rada i s njima povezanih aktivnosti Savjetodavnog Vijeća za medijsku raznolikost” Pe-
ruško-Čulek, 2003.: 52). Neke su vlade (Skandinavske zemlje, Francuska, Kanada) na-
metnule posebne programske kvote i posebne tarife u želji da ograniče priljev stranoga 
(uglavnom američkoga) medijskoga sadržaja. Svrha takvih postupaka jest ekonomska i 
kulturna: zaštititi domaću produkciju, očuvati tržište i tehnologije, osobito signala koji 
dolazi s neba, putem satelita, bilo da je riječ o legalnim ili nelegalnim načinima pristupa 
(pirati) takvim programima. 

 Vlasništvo nad medijima donosi moć, koja u kombinaciji sa zaradom čini neodoljivu 
kombinaciju. Čvrsto oslonjeni na tehnologiju i vlastitu ekonomsku snagu, a poslujući u 
okvirima zakona, medijski su divovi krenuli u kolonizaciju nepokorenih dijelova svije-
ta, dokidajući nacionalne granice. Zapravo je riječ o svojevrsnom uniformiranju odno-
sno kolonizaciji većine medijskih tržišta na svijetu. Pitanje je treba li se i kako pokušati 
othrvati njezinim utjecajima. Mnoga nacionalna zakonodavstva u Europi već su ugradila 
u svoja medijska zakonodavstva obvezne (za domaće sadržaje) i dopuštene (za strane 
sadržaje) programske kvote. 

 Medijska tržišta zemalja u tranziciji, ma kako na izgled ili stvarno bila nerazvijena, 
osobito su privlačna upravo stoga što još uvijek imaju dovoljno medijskog prostora. 
Mnoge kompanije, pa tako i neke iz Tablice 1, imaju razrađeni softver za instalaciju 
novog medijskog postrojenja i atraktivne sadržaje spremne za distribuciju. Ostaje otvo-
renim samo pitanje hardvera odnosno prilike koja se pojavljuje kad neka zemlja raspiše 
natječaj za dodjelu televizijske koncesije.  

 

 

 



 
Mučalo, M., Javni servisi ili ..., Polit. misao, Vol XLI, (2004.), br. 1, str. 42–54 52 
                                                                                                                                              

Zaključak 
 Iz popisa najmoćnijih, na natječaju za 3. mrežu HTV-a našli su se Bertelsmann i 
News Corp. Konkurirali su i CME i SBS. Pobijedio je Bertelsmann i njegov RTL, a Hr-
vatska je postala 24. zemlja u kojoj ta grupa proizvodi (i prodaje!) svoj televizijski pro-
gram. RTL Televizija započela je s emitiranjem krajem travnja 2004. godine.  

 HRT se mora prilagoditi svojoj novoj ulozi javnog servisa. To podrazumijeva emi-
tiranje programskih sadržaja koji su (a) namijenjeni javnosti i od nje (b) financirani i (c) 
nadzirani. Moraju biti izvan svakoga političkog utjecaja, neovisni i s jasno definiranom 
uređivačkom politikom koja mora zadovoljiti sve sfere općega javnog interesa.  

 ad a. Javnost bi predstavljalo ukupno stanovništvo na državnom teritoriju i to s dva 
aspekta: tehničke pokrivenosti signalom HRT-a s ciljem da se signal može primati u 
svakom domaćinstvu u Hrvatskoj te s aspekta obraćanja (i komunikacije) sa svim soci-
jalnim, obrazovnim, kulturnim, religijskim, gospodarskim itd. strukturama koje čine hr-
vatsko društvo. Upravo polazeći od potrebe da se obrati svim ili barem većem dijelu hr-
vatske javnosti, HRT je zamišljena kao javna radiotelevizija ili javni servis (služba) koja 
mora voditi brigu o interesima te javnosti, a pritom samostalno odlučivati o sadržajima 
nastojeći biti nepristranom te poštivati stručna i etička gledišta. 

 ad b. Da bi takva javna služba zaista i mogla biti neovisnom od političkog utjecaja 
potrebna joj je materijalna stabilnost kroz neovisne i kontinuirane izvore financiranja. 
Rješenje se nije razlikovalo od ranijih tzv. mješovitih modela financiranja koji se oči-
tuju u prikupljanju RTV pretplate te proizvodnji i emitiranju reklamnih poruka. Ostan-
kom takvog modela izbjegla se financijska ovisnost o državnom proračunu, a samim tim 
i moguća ovisnost o aktualnoj vlasti odnosno njezinoj financijskoj pomoći. Takvim se 
načinom financiranja čini odmak od utjecaja dnevne politike te se može nepristrano i 
profesionalno izvještavati o svim, a osobito političkim zbivanjima. Komercijalni je pro-
gram ipak ograničen u svojemu trajanju (do 9 minuta u jednom satu), a potpuno zabra-
njen u informativnim, vjerskim i dječjim sadržajima te igranim filmovima i emisijama 
koje traju kraće od 30 minuta. Promidžbene poruke vjerskih zajednica i sindikata nisu 
se smjele emitirati, a političkim je strankama dopušteno reklamiranje samo u prediz-
bornom razdoblju.  

 ad c. Vijeće HRT-a po Zakonu o HRT-u iz 2000. godine imalo je 25 članova koje je 
potvrđivao Sabor na prijedlog svojeg Odbora za izbor i imenovanja, a na temelju pri-
kupljenih prijedloga najrazličitijih udruga i institucija koje čine civilno8 društvo. Člano-
vima Vijeća nisu mogli biti zastupnici u Saboru, drugi državni dužnosnici, djelatnici 
HRT-a niti osobe koje bi mogle doći u sukob interesa zbog posla koji obavljaju. Vijeće 
je imalo pravo ocjenjivati, usmjeravati i nadzirati programske sadržaje Hrvatskog radija 
i Hrvatske televizije upravo u svrhu zadovoljenja javnog interesa. Ujedno, Vijeće je 
imenovalo i razrješavalo glavnog urednika (ali uz prethodnu suglasnost Upravnog vi-

 
8 HAZU, Sveučilište, Matica hrvatska, Matica hrvatskih iseljenika, Društvo hrvatskih književnika, Hrvat-

sko novinarsko društvo, Hrvatski olimpijski odbor, Katolička crkva, ostale vjerske zajednice, sindikalne udru-
ge, udruge poslodavaca, filmske, dramske, likovne, glazbene, umirovljeničke, seljačke, ekološke itd. udruge. 



 
Mučalo, M., Javni servisi ili ..., Polit. misao, Vol XLI, (2004.), br. 1, str. 42–54 53 
                                                                                                                                              
jeća HRT-a) te imenovalo i razrješavalo programske urednike (ali na prijedlog glavnog 
urednika). Članovi Vijeća birani su na četiri godine. 

 Upravo iz razloga svoje financijske neovisnosti, javni su mediji u situaciji u kojoj 
mogu proizvoditi takve sadržaje, a to čak i moraju s obzirom na ubiranje pretplate iz 
koje proizlaze i takve određene programske obveze. HRT ima od svog početka dvo-
struki način financiranja kao i većina nacionalnih radiotelevizijskih kuća u Europi (osim 
britanskog BBC-a). Jedan dio čini obvezna pretplata odnosno pristojba na posjedovanje 
prijamnika, a drugi je zarada od promidžbenih sadržaja (reklame i emisije pod pokrovi-
teljstvom, a teletrgovina je zabranjena). Postoji i treći način, a to je državna subvencija 
koju je HRT, prvi put, zatražio i dobio 1999. godine, zbog manjka sredstava u vlastitom 
proračunu.  

 

Literatura  
Kunczik, Michael/ Zipfel, Astrid, 1998.: Uvod u publicističku znanost i komunikologiju, Fakultet 

političkih znanosti, Zagreb 

Meyer, Thomas, 2003.: Mediokracija. Medijska kolonizacija politike, Fakultet političkih znanosti, 
Zagreb 

Price, Monroe, E./ Raboy, Marc, 2003.: Elektronički mediji kao javni servis u tranziciji, Hrvatsko 
novinarsko društvo, Zagreb 

Street, John, 2003.: Masovni mediji, politika i demokracija, Fakultet političkih znanosti, Zagreb 

Peruško-Čulek, Zrinjka, 2003.: Medijska koncentracija: Izazov pluralizmu medija u Srednjoj i 
Istočnoj Europi, Medijska istraživanja, (9) 1: 39-59 

Petrič, Borut, 2002.: Lav među medijima, Novinar, 7-8: 24-25 

Zakon o telekomunikacijama, Narodne novine, 1999., br. 76 

http://www.mediaweek.co.uk (listopad, 2003.) 

http://www.sat-net.com (listopad, 2003) 

http://www.mediachannel.org/ownership/ (listopad, 2003.) 

 



 
Mučalo, M., Javni servisi ili ..., Polit. misao, Vol XLI, (2004.), br. 1, str. 42–54 54 
                                                                                                                                              
 

 

 

 

 

Marina Mučalo 
 

PUBLIC SERVICES OR COMMERCIAL PROGRAMMING? 
 

Summary 
 

This paper looks into the concession granted for the new commercial TV sta-
tion that began broadcasting in May of 2004 on the former 3rd HTV channel. The 
author was a member of the tender-collecting body. She poses several related 
questions. In the first part of the paper, she examines the final decision concerning 
the concession grant in the light of the dubious quality of the so-called media laws 
in Croatia. In the second part she analyzes the role of the public media in relation 
to the rampant commercialization of programming. In the third part she looks into 
the new ownership relations on the media markets and the relentless ownership 
concentration. By granting this concession, Croatia became the 24th country in 
which the RTL, a branch of the media giant Bertelsmann AG, is broadcasting. The 
global trend  of the emergence of the media empires has spread even to those 
markets that have only recently and after much struggle got rid of their former 
owner: the state. Where does this rise of the new centers of power lead to and 
what are their goals? 

 

Key words: commercialization, public services, media concentration 

 
Mailing address: Fakultet političkih znanosti, Lepušićeva 6, HR 10000 Zagreb. 
E-mail: marina.mucalo@zg.htnet.hr  

 

 

 


