
Historijski zbornik, god. XL VI (1), str. 109 - 144 (1993)

UDK 947+957:33 "19"
Izvorni znanstveni članak

EKONOMSKE VEZE SSSR-a SIZNOZEMSTVOM U ZAGREBAČKIM 
DNEVNICIMA 1928 - 1932. SMETNJEI ZAPREKE L

Rene Lovrenčič

Zanimanje europske, a i svjetske javnosti za zbivanja u Sovjetskoj Rusiji datira još 
od trenutka kad se pojavila. Ono se zatim desetljećima ustrajno održavalo, dakako uz 
promjenljiv intenzitet. Taj interes valja povezati s ranijim - onim za carsku Rusiju prije 
1914. kao velesilu europskog pa i svjetskog ranga, tada najveću zemlju svijeta, ako se 
izuzme prostorno diskontinuiran Britanski Imperij, za državu sa stanovništvom od kojeg 
je bilo brojnije samo kinesko i indijsko, za važno tržiště unatoč siromaštvu večine 
njezinih žitelja, za prostor prebogat darovima Prirode, od golemih područja čemozjoma 
do največih kompleksa šuma, od kavkaske nafte do sibirskog zlata, za j edini slavenski 
imperij s dugotrajnim glasom, dijelom zasluženim, dijelom preuveličanim ili izmišlje­
nim, zaštitnice malih slavenskih naroda, uglavnom onih na jugoistoku našeg kontinenta. 
Dakako, revolucije u 1917. god. probudile su novi, snažan i, kako se pokazalo, dugotra- 
jan interes za Rusiju kao jedinstvenu iznimku. Ta dva interesa, koliko god izgledala 
oprečna zbog različite podloge političkih, socijalnih i idejnih razloga, nisu bila nepove­
zana, što se prije ili poslije ispoljilo.1 Jer, prvi svjetski rat, revolucije, građanski rat i 
strane intervencije svojim zbirnim rezultatom nisu urodili nestankom golemoga ruskog 
masiva. Sovjetska Rusija naslijedila je najveéi dio prostora, stanovništva i prirodnih 
bogatstava carstva Romanova. Stoga je povratak Rusije u koncert velesila bio samo 
pitanje vremena, kao i obnova, makar djelomična njezine uloge u europskoj i svjetskoj 
privredi, naravno, uz pretpostavku da se ondje novi režim održi. No koliko god bili 
povezani interesi svijeta za carsku i sovjetsku Rusiju - gradanski interregnum možemo 
zbog njegove kratkoče apstrahirati - oni su se i u mnogo čemu razlikovali. Na mjesto 
uglavnom apsolutističkog, plemičkog carstva s kapitalističkim društvenim odnosima uz 
znatne feudalne ostatke, pojavila se prva država s ciljem da u svom okviru ostvari več 
prilično staru idejű o socijalizmu kao poretku bez eksploatacije, društvo opčeg blagosta­
nja, socijalne pravde i stvarne jednakosti, ali i s neskrivenom ambicij om da bude uzor i 
nada svijeta, predvodnik čovječanstva, nepokolebivi pomagač univerzalnog pokreta i 
duha socijalne revolucije. Hoče И uopče opstati, kako če se razvijati, koje če od 
proklamiranih ciljeva i velikih težnji ostvariti, što če poduzimati izvan svojih granica, 

1 O oba ova interesa v. R. Lovrenčič, Riječ izdavača, predgovor knjiži E. H. Carr, Ruska revolucija, 
od Lenjina do Staljina (1917 - 1929), Zagreb 1984, 5.

109



R. Lovrenčič, Ekonomske veze SSSR-a s inozemstvom u zagrebačkim dnevnicima 1928 - 1932. Smetnje i zapreke L
Historijski zbornik, god. XLVI (1), str. 109 - 144 (1993)

zanimalo je golem broj ljudi širom svijeta, nj ezine gorljive prijatelje, više ili manj e 
rezervirane simpatizere, oprezne promatrače neutralnih stajališta, neprijatelje raznih 
boja, kao i mnoge države, njihove važne političke ličnosti, stranke i druge organizacije, 
razne ekonomske krugove, kulturne faktore, znatan dio svjetske publicistike, dok je 
znanost uglavnom čekala vremensku distancu i bolji přistup izvorima.2

2 Zagrebački dnevnik Novosti (=NO) piše sredinom 1928. god. u osvrtu na jednu novu francusku knjigu 
o Sovjetskoj Rusiji: "Dosada postoji o prilikama u Rusiji več jedna čitava velika biblioteka napisana od raznih 
autora sa svim mogučim političkim i socijalnim stajalištima. Mnoge od ovih knjiga mogu poslužiti kao 
uspjela propaganda za ovu, ili onu stranu, ali su sve toliko pune protuslovlja i nejasnosti, da ih svaki razuman 
čovjek mora primiti s potrebnom skepsom i rezervom. Medutim, list je kao iznimku sigurne vrijednosti 
prikazao knjigu M. Laporta, Les mystères de Kremlin, Dans les coulisses de la Illeme Internationale, koja 
je netom izašla u Parizu, a nije se odlikovala nepristranošču, več je bila prožeta gorljivim antisovjetizmom, o 
čemu če u ovom radu još biti riječi. Potkraj 1929. god. londonski dopisnik Obzora (=OB) ističe u jednom 
članku da se u Velikoj Britaniji stalno piše o SSSR-u, posvečena mu je več čitava biblioteka knjiga i brošura 
a putovanja u tu zemlju postala su več gotovo modom (Britanski sud o Rusiji, OB 3. X. 1929). Isti zagrebački 
dnevnik u opsežnom prikazu publicističke literature o SSSR-u, objavljenom na početku 1931. god., napomi- 
nje da Rusija več odavno zanima zapadnoeuropske zemlje jer je njezina sudbina važna ne samo za slavenske 
zemlje več za cijeli svijet (Nove knjige o Sovjetskoj Rusiji, OB 16. II. 1931).

Nakon što je Sovjetska Rusija uspjela s pobjedom izači iz strašnog doba gradanskog 
rata i prebroditi užasnu kulminaciju gladovanja u prvoj uglavnom mirnodopskoj godini, 
krenula je putem oporavka, sređivanja, konsolidacije, ali i odstupanja od revolucionar- 
nog radikalizma. Činilo se da se i ona, poput večine zemalja koje je pogodila kataklizma 
prvog svjetskog rata, nastoji vratiti u "normálu". Stoga su godine NEP-a ponešto uma- 
njile zanimanje inozemstva za Sovjetsku Rusiju. Medutim, to nije dűlje potrajalo. Več 
su neočekivane unutrašnje političke borbe u krilu vladajuče boljševičke partije od 1924. 
god. počele oživljavati interes za neobičnu zemlju sovjeta. Njihovo dugo trajanje, uz 
dramatična zaoštravanja izmedu 1927 - 1929. god., izdašno gaje pothranjivalo, a zatim 
se taj interes još povečao zbog nove velike plime radikalizacije sovjetskog razvoja 
ostvarivanjem prvog petogodišnjeg plana i masovnom kolektivizacij om desetina miliju- 
na seljaka.

U godinama NEP-a mnogi od zainteresiranih stranih promatrača smatrali su da se 
Sovjetska Rusija, od kraja 1922. službeno SSSR, odvrača od revolucionarnog ekstre­
mizma ili doktrinarne dosljednosti i prilagoduje realitetima, unutrašnjim i inozemnima, 
koji su za njezine vodeče snage bili uglavnom zazorni, odbojni pa i mrski, ali su ih ipak 
pod teretom prilika, poučene teškim iskustvima, a i zbog neizbježnih dužnosti nositelja 
vlasti, čuvara režima i novog poretka nevoljko priznale i suglasno torne preudesile svoje 
postupanje, konkrétnu tekuču politiku u zemlji i inozemstvu. Odatle su se mogli i doista 
su se često izvan sovjetskih granica izvlačili razni pa i različiti zaključci: daje nepovsko 
odstupanje kretanje prema restauraciji kapitalizma, daje početak gradnje novog poretka 
kao tvorevine između kapitalizma i socijalizma ili pak daje pripremna faza za jačanje 
snaga koje če prije ili poslije povesti novu revolucionarnu ofenzivu. Objava "petoljet- 
ke", a još više intenzivni sovjetski napori da se ostvari djelovali su kao potvrda posljed- 
njeg od spomenutih zaključaka. Nakon višegodišnjih priprema, opterečenih 
ekonomsko-političkim i političkim sporovima, pri kraju duge Staljinove borbe protiv 
jakih opozicijskih struja, finaliziran je petogodišnji plan izgradnje narodne privrede 

110



R. Lovrenčič, Ekonomske veze SSSR-a s inozemstvom u zagrebačkim dnevnicima 1928 -1932. Smetnje i zapreke I.
Historijski zbornik, god. XLVI (1), str. 109 - 144 (1993)

SSSR-a. Najviši organi boljševičke partije i sovjetske vlasti usvojili su u prvoj polovici 
1929. god. optimalnu varijantu posljednje od brojnih verzija "petoljetke".3 S obzirom na 
to da su njezini početni ciljevi u velikoj mjeri bili ugradeni u godišnji plan, tzv. 
"kontrolne cifre" za 1928/9. prihvačeno je da se i ta cijela ekonomska godina (od 1. X. 
1928) uračuna u petogodišnji plan, koji je prema torne trebalo ispuniti do 30. IX. 1933. 
god. Kasnijom terminskom revizijom utvrdeno je da ga treba realizirati do 31. XII. 
1932, što je bilo povezano s dekretiranim prelaskom od ekonomske godine na kalendar- 
sku godinu u privrednoj operativi i növöm párolom "petoljetka u četiri godine".4

3 Kompletni tekst plana pod nazivom "Pjatiletnij plan narodno-hozjajstvennogo stroiteljstva SSSR" 
objavljen je u tri knjige več izmedu XVI. partijske konferencije i 5. sveruskog kongresa sovjeta, tijela koja su 
usvojila njegovu optimalnu varijantu (v. E. H. Carr - R. W. Davies, Fundations of a Planned Economy, 
1926 - 1929, Penguin Books 1969, sv. I, 947). O dugotrajnim sporovima triju struja pri sastavljanju i 
odobravanju plana v. R. Lovrenčič, Različite koncepcije pri izradi prvog petogodišnjeg plana SSSR-a, 
Historijski zbornik XXIII - XXIV, Zagreb 1970-1971.

4 Ekonomičeskaja žiznj SSSR, Hronika sobytij i faktov 1917.1959, Moskva 1961, 239; VKP/b/ v 
rezoljucijah II, Moskva 1941, 439, 444.

Prvi petogodišnji plan privukao je veliku pažnju europske i svjetske javnosti več 
time što je predstavljao jedinstveni projekt industrijske revolucije u državnoj režiji. Od 
svoga britanskog prototipa iz druge polovice XVIII. st. i prvih desetlječa XIX. st. ta je 
revolucija dotada svagdje bila uglavnom spontani proces koji su nosile privatno-kapita- 
lističke snage; državna vlast ga je često pomagala, ali bez ikakva opčeg i dugoročnog 
plana. Uostalom tako je bilo i u carskoj Rusiji, u kojoj je do 1914. ostvarena početná 
važna faza industrijalizacije. Sada je taj proces trebalo znatno proširiti i ubrzati, i to uz 
ključnu ulogu države. Usto, pothvat nije zamišljen samo kao golema kvantitativna 
promjena, več i kao kvalitativni skok. Postoječe tvornice valjalo je, po planu, temeljito 
rekonstruirati zamjenom stare tehnike suvremenom, a sva nova poduzeča imala su dobiti 
najmoderniju opremu. Odgovarajuče promjene predvidene su, iako u mnogo manjoj 
mjeri, i za golemi sektor polj opri vrede, ali je ostvarenje "petoljetke" trebalo preporoditi 
i veči dio prometa, kao i gradnju stanova, uredenje gradova, školstvo, zdravstvo, kultur­
ni život a i znanost. Prema torne, prvi petogodišnji plan je izraden kao globalni projekt 
u kojem nije izostavljena nijedna sfera društvenog rada i života. Istodobno na svim 
područjima valjalo je afirmirati kolektivizam, mada nije bilo predvideno da do kraja 
planskog razdoblja svagdje pobijedi. Takav jedinstveni pothvat morao je razmjerno brzo 
privuči veliku inozemnu pažnju, izazvati iznenadenje, čudenje, nedoumicu, izrugivanje, 
optužbe, različita tumačenja pravih razloga, svrhe i ciljeva "petoljetke", kao i svakakve 
prognoze o njezinim stvarnim izgledima.

Za ostvarenje prvog petogodišnjeg plana bili su od velike pa i sudbonosne važnosti 
ekonomski odnosi Sovjetske Rusije s drugim zemljama, pogotovo s vodečima, najrazvi- 
jenijim državama kapitalističkog svijeta. Naime, predvidena globalna modernizacija 
ukupne proizvodnje i večeg dijela prometa nije se mogla proves ti bez velikog uvoza 
inozemne tehnike, a i znanja. Građanski rat, trgovačka blokada i ekonomska katastrofa 
- ona je započela još uoči propasti Carstva - doveli su do gotovo potpunoga prekida 
privrednih veza Rusije s ostalim svijetom. No u godinama NEP-a one se pomalo 
obnavljaju. Razne zemlje koje su do 1914. trgovale s Rusijom nastajale su se vratiti na 
to veliko tržiště koje se s nepovskom obnovom oporavljalo kao i ruska proizvodnja sa 

111



R. Lovrenčič, Ekonomske veze SSSR-a s inozemstvom u zagrcbačkim dnevnicima 1928 - 1932. Smetnje i zapreke L
Historijski zbornik, god. XLVI (1), str. 109 - 144 (1993)

svojim ponudama stranim kupcima. Razumije se da je to odgovaralo Sovjetskoj Rusiji 
čije se političko i ekonosmko vodstvo opredijelilo za to da u okviru obnove barem dio 
zastarjele i istrošene tehnike zamijeni što boljom iz inozemstva, da započne stvaranjem 
dotada u zemlji nepostoječih proizvodnja kakve su cvjetale u najrazvijenijim zemljama 
te da realizira što veči dio GOELRO-a, dugoročnog programa elektrifikacije, izradenog 
još 1920. god. potkraj gradanskog rata. Ősim toga, pozitivni plodovi NEP-a podizali su 
opću kupovnu moč stanovništva, stimulirali su potražnju. Medutim, proizvodnja potroš- 
nih dobara nije ju mogla pratiti ukorak, več na stalnoj i znatnoj razdaljini, još večoj 
negoli u carskoj Rusiji. Kako bi se što više ublažila ’’robna glad”, trebalo je uvoziti 
strana potrošna dobra, a i deficitarne sirovine za domaču izradu takvih proizvoda. Tako 
trgovačke veze Sovjetske Rusije s drugim zemljama, unatoč brojnim smetnjama i 
zaprekama, zbog obostranih interesa oživljavaju sredinom 20-ih godina.5 Tom obnovom 
sovjetska je strana malo-pomalo stjecala iskustva medunarodne razmjene, upoznavala 
vanjska tržišta sa svojim proizvodima, gradila veze sa stranim industrijskim i trgo- 
vačkim poduzečima te njihovim asocijacijama, a i stvarala svoje komercijalne pozicije 
u raznim zemljama. Nakon što se sovjetsko političko vodstvo definitivno odlučilo za 
provedbu petogodišnjeg plana kóji je nužno sadržavao i značajnu vanjskotrgovačku 
komponentu, ta če iskustva, veze i pozicije biti iskorištavane i proširivane. Sovjetska 
Rusija je i time budila pažnju europske i svjetske javnosti. Inozemne dojmové pojača- 
vala je posve neočekivana koincidencija: znatan rast sovjetske vanjske trgovine, a i 
tehnološkog transfera tekao je pretežno istodobno s velikim pa i katastrofalnim smanji- 
vanjem izvoza i uvoza večine ostalih zemalja, uzrokovanim svjetskom ekonomskom 
krizom 1929 -1932. god. koja je svojim razmjerima, dubinom i trajanjem nadmašila sve 
prethodne. Doduše, SSSR neče moči, dijelom upravo zbog nje, a čini se ni htjeti radi 
priklanjanja autarkiji, dűlje zadržati visoku razinu robne razmjene s inozemstvom,6 ali 
dok je njegov vanjskotrgovački boom trajao, izazvao je velik interes, iznenadivao, 
plašio, zabrinjavao pa i ogorčavao ili pak budio razne nade i očekivanja.

5 Sovjetski uvoz iznosio je 1925. god. 723 mil. rubalja a izvoz 594 mil. rubalja, isključujuči drage metale 
i kovani novae (v. Annuaire statistique de la Société des Nations 1933/1934, Genève 1934, 190). Znatan 
negativni saldo najvjerojatnije se pokrivao izvozom zlata i platine, o čemu SSSR nije izvještavao statističku 
službu Lige naroda.

6 Sovjetski uvoz iznosio je 1928. god. 953 104 000 rub. a izvoz 799 532 000 rub.; 1932. god. uvoz je pao 
na 704 040 000 rub. a izvoz na 574 928 000 rub. (v. Société des Nations, Statistique du commerce 
internationale 1933, Genève 1934, 253). Prema tome, od 1928. do 1932. god. uvoz SSSR-a smanjio se za 
26,13%, izvoz za 28,09% a ukupna trgovačka razmjena s inozemstvom za 27,08%. Odatle slijedi da se 
sovjetska trgovina vratila otprilike na razinu iz 1925. god. (usp. podatke u bilj. 5).

Ekonomskim odnosima SSSR-a s inozemstvom, ali i smetnjama i zaprekama za 
njihov razvoj bavila se i hrvatska publicistika 1928 - 1932. god., tj. uoči i u vrijeme 
realizacije "petoljetke". Svi važniji listovi, a posebice najčitaniji - zagrebački dnevnici 
donosili su o toj tematici krače ili dűlje informacije, osvrte o suvremenom stanju i 
kretanju tih odnosa, njihovu značenje, prethistoriji i izgledima u bližoj ili daljoj buduč- 
nosti. Međutim, oni su pisali i o mnogobrojnim smetnjama, zaprekama i kočnicama koje 
su djelovale na te odnose. Ovaj se rad bavi onima od ometajučih ili otegotnih faktora 
koji su imali političke i idejne motive ili plašt, odnosno njihovim žumalističkim reflek- 
sima u nas.

112



R. Lovrenčič, Ekonomske veze SSSR-a s inozemstvom u zagrebačkim dnevnicima 1928 - 1932. Smetnje i zapreke L
Historijski zbornik, god. XLVI (1), str. 109 - 144 (1993)

Pišući o toj problematici, zagrebački dnevnici nisu se odlikovali njezinim osobitim 
poznavanjem, a ni zamjetljivom originalnošču. Pretežno su preuzimali informacije ili 
dezinformacije iz strane publicistike, koju su i inače redovito pratili. Izbor se prilično 
često navodi, ali u mnogo slučajeva bio je nerazgovijetno naznačen ("neki poljski 
listovi", "javljaju iz Berlina" i sl.) ili prešučen. Iskorištavale su se francuske, britanske, 
njemačke, talijanske, američke novině, katkad i časopisi, ali i češki, poljski, rumunjski, 
bugarski i grčki listovi, razna izdanja ruske emigracije u Njemačkoj, Francuskoj i 
Letoniji, katkad i sovjetske publikacije. Gotovo nikada ne nailazi se na posudbe iz 
europske komunističke štampe, rijetko se návode vijesti i prikazi iz socijalističkih 
listová. U skladu s karakterom zagrebačkih dnevnika preuzimaju se ili kořistě ponajviše 
članci i priloži građanske strane publicistike, od demokratske do izrazito desničarske, 
prilično često uz odobravanja, rijetko im se dodaju kritičke primjedbe, obično nedostaju 
bilo kakvi komentáři ili su ograničeni na nekoliko popratnih rečenica. No, ukupno 
uzevši, naša se javnost tih godina mogla iz domačih listová upoznati ne samo s raznim 
aspektima sovjetskih trgovačkih i drugih ekonomskih veza s inozemstvom več i sa 
smetanjama i zaprekama koje su na njihov razvoj izravno ili neizravno djelovale. 
Dakako, i informiranje i tumačenje podataka obilježavala je vrlo šarena duga kvalitativ­
nih razlika. Bilo je točnih i krivih obavijesti, ozbiljnih i površnih prikaza, čistih izmi­
šljotina, raznih glasina, dobro utemeljenih sudová, senzacionalističkih pretjerivanja, 
pogrešnih procjena, što se sve moglo ugrađivati u opču sliku o SSSR-u ili pak odbacivati 
kao bezvrijedno i neprihvatljivo. Ovo istraživanje ne može odgovoriti na pitanje je li 
bilo više prihvaéanja ili odbacivanja, več se ograničava na ono što su o toj bogatoj 
tematici naše novině nudile čitateljskoj publici.

Razvoj ekonomskih veza SSSR-a s inozemstvom - izvoza i uvoza, transfera tehno­
logije, stranih investicija u obliku odobrenih koncesija - ovisio je u doba "petoljetke", 
kao i ranije, o mnogim činiocima i momentima, u prvom redu o ekonomskoj politici te 
zemlje, osnovnim ciljevima za koje se njezino vodstvo u pogledu privrednog razvoja 
opredijelilo, o sovjetskim mogučnostima izvoza i uvoza, kao i o interesu drugih zemalja 
da se u tu razmjenu uključe. Več u godinama NEP-a, tj. do 1928. god. moglo se 
zamijetiti da su ti interesi znatni, osobito u nekim zemljama kapitalističkog svijeta, ali i 
da razne smetnje i kočnice otežavaju njihovu bržu realizaciju, tj. jači napredak pri vred­
nih veza inozemstva sa SSSR-om. To če se ispoljavati i u pred večerje sovjetskog 
prelaska na globalno dugoročno planiranje, a još više nakon što je započelo ostvarivanje 
prve "petoljetke". Zapreke su bile brojne, pretežno izvanekonomskog karaktéra i djelo­
vale su u neizbježnim interakcijama. Neke su bile plodovi unutrašnjeg stanja i razvoja 
SSSR-a, neke su rezultirale iz djelovanja 3. internacionale, stalno oslonjene na sovjetsku 
državu, a dio njih bio je odreden vanjskom politikom zemlje sovjeta.

Medu smetnjama razvoju ekonomskih odnosa SSSR-a s inozemstvom prvo valja 
spomenuti one iz sfere sovjetske unutrašnje politike o kojima je često pisalo svjetsko, 
europsko i zagrebačko novinstvo. Za moguče ili stvarne pri vredne partnere Sovjetske 
Rusije bilo je važno koliko je njezin režim stabilan, mogu li se pouzdati u stalnost 
njezina opredjeljenja za forsiranu industrijalizaciju, smiju li ozbiljno računati s tim da če 
vodeči faktori te zemlje imati dovoljno energije i sposobnosti za svladavanje velikih i 
brojnih zapreka u borbi za nevideni ekonomski preobražaj, hoče li dosljedno poštovati 
ugovorene obveze prema stranim poduzečima i državama.

113



R. Lovrenčič, Ekonomske veze SSSR-a s inozemstvom u zagrebačkim dnevnicima 1928 - 1932. Smetnje i zapreke I.
Historijski zbornik, god. XLVI (1), str. 109-144 (1993)

Več u pripremnoj fazi neposrednog prelaska na globalno planiranje zagrebački su 
listovi često pisali o unutrašnjoj političkoj situaciji u SSSR-u, a još više nakon što je 
provedba ’’petoljetke” započela. Prvih dana 1928. godine Obzor je upoznao svoju 
čitalačku publiku s ocjenom "Timesa” da se sovjetski režim nalazi u dubokoj krizi koja 
ima svjetsko značenje. Londonski dnevnik je svoj sud argumentirao vijestima o progonu 
poraženih protivnika Staljina, dotadašnjih visokih ličnosti vladajuče partije i državnog 
aparata.7 U jednom drugom broju toga zagrebačkog lista tvrdilo se da u Crvenoj armiji 
postoje velike nesuglasice te da je K. Vorošilov, narodni komesar obrane, pokušao 
smijeniti načelnika sovjetskog generalštaba M. Tuhačevskog.8 Ustvari, on je uskoro 
napustio taj vrlo važan položaj po svojoj volji, jer Staljin, a ni Vorošilov nisu prihvatili 
njegove prijedloge o temeljnoj modernizaciji Crvene armije.9 Čitatelji lista bili su 
obaviješteni i o borbi Staljina protiv grupe Rikov - Kalinjin, tj. protiv predsjednika 
sovjetske vlade i predsjednika Centralnog izvršnog komiteta Vrhovnog sovjeta, drugim 
riječima oficijelnog šefa sovjetske države. Ta borba, tvrdilo se u članku preuzetom iz 
stranih novina, završila je Staljinovim porazom što po svoj prilici vodi njegovu skorom 
pádu i prevazi umjerene struje, preokretu koji navještava spremnost sovjetske vlade da 
se nagodi s britanskim naftnim koncernima.10 Stanovito trenje izmedu Staljina i Rikova 
doista je več tada postojalo, ali njihov pravi sukob i obračun uslijedili su tek mnogo 
kasnije, i to u Staljinovu korist, a bez Kalinjinova upletanja.

7 Boljševici u progonstvu, OB 18.1. 1928.
8 Antagonizam medu vodama crvene vojske, OB 16. II. 1928.
9 R. W. Davies, The Soviet Economy in Turmoil, 1929 - 1930, London 1989, 443.

10 Pred padom Staljina? OB 26. II. 1928.
11 Markov Vtoroj o današnjoj Rusiji, OB 14. III. 1928.
12 Vojne pobune u Rusiji, Jutarnji list (=JL) 31.1. 1928.
13 Topovska paljba nad Kremljom, JL 2. II. 1928.

Kad je u Zagreb stigao i ondje održao predavanje o stanju u SSSR-u bivši voda 
ruske monarhističke reakcije N. E. Markov, Obzor je opširno prikazao njegovo izlaganje 
brojnoj publici, uglavnom ruskim emigrantima. On je kao glavnu opasnost za sovjetski 
režim proglasio njegovu vlastitu birokraciju i Crvenu armiju.11 Zapravo, to je gledište 
odavalo opču želju po mnogim zemljama razbacane ruske emigracije da što prije 
propadne sovjetska vlast i poredak revolucijom uspostavljen u Rusiji. Markov je samo 
tražio novi oslonac nade, umjesto bjelogardijske i strane intervencije koju je ruska 
emigracija godinama uzalud iščekivala, sovjetski režim srušile bi njegove vlastite snage. 
No ako su spomenuta dva faktora bila za taj režim kakva opasnost, mogla su eventualno 
dovesti u pitanje tek svježu Staljinovu prevagu u borbi za punu kontrolu vlasti a jedva 
su imala ikakva interesa za temeljitu promjenu poretka. Jutarnji list, koji je kao i druge 
zagrebačke novině izvještavao o Staljinovoj pobjedi nad "lijevom opozicijom", o progo­
nu njezinih pripadnika i pokajanjima nekih od njezinih voda, prenio je početkom 1928. 
poljske glasine o vojnoj pobuni u Sovjetskoj Rusiji, o maršu nekoliko večih vojnih 
jedinica na Moskvu.12 lakó se u toj kračoj informaciji moglo pročitati da agencija Wolff, 
a ona je bila njemački pandan britanskog Reutera i francuskog Havasa, nije uspjela 
utvrditi vjerodostojnost tih glasina, ipak je list uskoro objavio da se u Moskvi vode 
ulične borbe uz upotrebu topova, da se kozački odredi bore u prilog Trockog te da je 
poslije krvavih okršaja napokon došlo do prekida vatře.13 Iz članka se nije moglo 

114



R. Lovrenčič, Ekonomske veze SSSR-a s inozemstvom u zagrebačkim dnevnicima 1928 - 1932. Smetnje i zapreke I.
Historijski zbornik, god. XLVI (1), str. 109 - 144 (1993)

razabrati kakav je bio konačan ishod toga teškog sukoba. Zapravo, njega nije ni bilo. 
List je jednostavno zašutio o tom tobožnjem dramatičnom događaju. Naknadnog de­
mantija nije bilo ni u vezi s istodobnom viješču Jutarnjeg lista, preuzetom iz "Berliner 
Tagblatta", da se Čičerin založio za pomirbu s opozicijom, s tim da se njezinim vodama 
dadu neke visoke funkcije, tako Trockom položaj ambasadora u nekoj stranoj zemlji.14 
Nema nikakvih tragova daje G. Čičerin, tadašnji narodni komesar za vanjske poslové, 
poradio na pomirbi Staljina i njegove grupe s poraženom "lijevom opozicijom", a 
ponajmanje je vjerojatno da je krutog pobjednika pokušao nagovoriti na popuštanje 
Trockom. U prolječe 1928. god. isti zagrebački dnevnik objavio je bez ikakva komenta- 
ra gledište A. Lednickog, bivšega poljskog ambasadora u Moskvi, o situaciji u SSSR-u. 
Po njegovu sudu, sovjetski režim je neodrživ zbog unutrašnjih borbi u boljševičkoj 
partiji izmedu zapadnjaka i ekstremista, pristaša približavanja kapitalističkom svijetu i 
pobornika revolucionarnog radikalizma.15 Gledište je imalo stanovitu osnovicu, konture 
novih sukoba u krilu boljšeVičke partije več su se pomaljale, ali razlike između struja 
tičale su se pretežno unutrašnjih pitanja, a ne vanjske orijentacije. Uskoro zatim Jutarnji 
list je plasirao inozemne glasine o krvavim sukobima u Moskvi, ovoga puta između 
nezaposlenih i odreda Crvene armije, uz tvrdnju da su neredi jedva suzbijeni.16 Novosti 
su pak na početku 1928. izložile misli ruskog emigranta I. Ceretellia, poznate ličnosti iz 
ruskih revolucija, koji je izrazio gledište daje spas Rusije u slomu boljševika koji u toj 
zemlji nisu stvořili nikakav socijalistički poredak jer su se pretvorili u novu reakciju s 
plaštem socijalističkih fraza. Stoga, po njegovu sudu, pad njihova režima ne bi nimalo 
naudio svjetskoj socijalističkoj ideji.17 U drugom članku, koji je list objavio u prolječe 
1928, izloženo je opravdano gledište da se Staljin odlučio za lijevu orijentaciju, revolu­
cionarni radikalizam u unutrašnjoj politici, makar i po cijenu medunarodne izolacije 
SSSR-a, i to zbog teške situacije u boljševičkoj partiji. Taj njegov zaokret, piše dalje list, 
mogao bi upropastiti desetogodišnja Čičerinova nastojanja da se srede odnosi zemlje 
sovjeta s drugim državama.18 U članku se, dakle, najuže povezuje unutrašnja politika 
SSSR-a i njegov vanjski položaj, što je bilo ako ne posve, a ono uvelike opravdano, kao 
i konstatacija o Staljinovoj preorijentaciji u pogledu ključnih pitanja sovjetskog unutraš- 
njeg razvoja, tj. o njegovu preuzimanju osnovnih intencija "lijeve opozicije", koju je 
nemilosrdno slomio i zatim isto tako progonio.19 No druge zemlje, pa i vrlo zainteresira­
ne za ekonomsku razmjenu sa Sovjetskom Rusijom, iako nisu mogle biti indiferentne u 
pogledu njezina unutrašnjeg razvoja več i zbog neizbježnih njegovih refleksa u sovjet- 
skoj vanjskoj politici, nisu se morale posebno obazirati na Staljinove zaokrete ako za to 
nisu imale neke posebne razloge.

14 Isto.
15 Poljski državnik A. Lednicki u Zagrebu, JL 3. V. 1928.
16 Krvavi sukobi u Moskvi, JL 6. VI. 1928. (v. i OB 6. VI. 1928).
17 Robespierre i Bonaparte ruske revolucije, NO 20. L 1928.
18Čičerinovi dani odbrojani, NO 1. IV. 1928.
191. Deutscher, Stalin, A political Biography, Penguin Books 1976, 296 - 297. i dr.

Još u novogodišnjem broju za 1928. godinu Morgenblatt je donio sliku Staljina i 
njegovih najbližih suradnika kao pobjednika nad trockističko-zinovjevskom opozici-

115



R. Lovrenčič, Ekonomske veze SSSR-a s inozemstvom u zagrebačkim dnevnicima 1928 - 1932. Smetnje i zapreke L
Historijski zbornik, god. XLVI (1), str. 109 - 144 (1993)

jom,20 uskoro zatim je izvijestio o progonu njezinih voda,21 a i o prvom pokajanju 
Zinovjeva i Kamenjeva, donedavnih najviših sovjetskih funkcionara. I taj je zagrebački 
list prenio neprovjerene inozemne vijesti o krvavim sukobima nezaposlenih usred Mo­
skve.22 Ujesen 1928. godine u prikazu političke situacije zemalja Istočne Europe konsta- 
tirao je da se u SSSR-u čvrsto drži "komunistički apsolutizam",23 zapravo, Staljinov 
režim, ali je potkraj godine preuzeo inozemnu glasinu o ozbiljnom sukobu Vorošilova i 
Staljina po kojoj je narodni komesar obrane zaprijetio sovjetskom diktátoru pohodom 
vojnih snaga na Moskvu24. Zbog toga je, piše list, smijenjen, što je izazvalo veliko 
nezadovoljstvo u Crvenoj armiji pa Sovjetskoj Rusiji prijeti vojni puč.25 Neosnovani 
glasovi o sukobu Staljina i Vorošilova nisu se izgubili ni do kraja "petoljetke". Uopće, 
tvrdnje o krizi sovjetskog režima, velikim dijelom opravdàne, nisu se povlačile ni gasile 
u cijelom razmatranom periodu, iako su se isprepletale s drugačijim procjenama.

20 Die Sieger von Moskau, Morgenblatt (=MO) 1.1. 1928.
21 Das Schicksal der russischen Opposition, MO 14. I. 1928.
■" Eine offizielle Sowjeterklärung über die Massregelung der Opposition, MO 20.1. 1928.
23 Arbeiterlosendemonstration in Moskau, MO 2. VI. 1928.
24 Osteuropäische Politik, MO 2. X. 1928.
25 Konflikt Stalin - Vorošilov, MO 5. XII. 1928.
26Trotzki bereitet sich zum Bürgerkrieg, MO 25.1. 1929.
27 Der vereitelte Trotzkisten-putsch, MO 26.1. 1929.
28 Die Sowjetmacht verjagt ihren Schöpfer, MO 2. II. 1929.
29 Das Sowjetregime in Gefahr, MO 7. II. 1929.
30 Stalin soll zurücktreten, MO 8. III. 1929.
31 Pokušaj proturevolucije u Sovjetskoj Rusiji, OB 3. II. 1929.
32 Trocki spremao proturevoluciju, JL 3. II. 1929.

Na početku 1929. god. Morgenblatt piše daje Trocki za novi gradanski rat kojim bi 
se oborilo Staljinovo samovlašče.26 Medutim, ponovljenoj vijesti o tome list dodaje 
napomenu da su se več više puta přenosili takvi glasovi.27 Uskoro zatim izvještava o 
izgonu Trockog iz SSSR-a, ali toj točnoj obavijesti pridodaje glasinu daje iz Alma Ate, 
kamo je godinu dana ranije deportiran, razvio veliku opozicijsku akciju.28 Zapravo, to je 
bila više- manje Staljinova izmišljotina radi opravdanja progona trockista i protjerivanja 
njihovog vode izvan sovjetskih granica. U sljedečim brojevima isti dnevnik piše o vrlo 
teškoj krizi sovjetskog režima29 i čak o skorom padu Staljina.30 Tome su odgovarali i 
članci Obzora, koji je otprilike istodobno tvrdio, zapravo pretjerano, da su pohapšeni svi 
bivši Lenjinovi suborci - večina njih dospjet če u zatvore, a zatim i na gubilišta tek 
nekoliko godina kasnije - te da se SSSR bliži novom gradanskom ratu.31 Odmah nakon 
ove erne prognoze Jutarnji list je, slično Morgenblattu, proširio vijest da je Trocki, uz 
Zinovjeva i Kamenjeva, pripremao opču pobunu u Sibiru koju su spriječile Staljinove 
protumjere.32 Zapravo, veze tih bivših članova vodstva boljševičke partije raspale su se 
još potkraj 1927. godine, nisu kasnije obnovljene, a ponajmanje u okviru neke zajednič- 
ke urotničke akcije.

Informacije, osvrte i glasine o završnici Staljinove borbe protiv "lijeve opozicije" s 
vremenom su zasjenile vijesti o novom sukobu u sovjetskom političkom vrhu - izmedu 
sve močnijeg generalnog sekretara vladajuče partije i buharinske "desne opozicije". 

116



R. Lovrenčič, Ekonomske veze SSSR-a s inozemstvom u zagrebačkim dnevnicima 1928 - 1932. Smetnje i zapreke L
Historijski zbornik, god. XLVI (1), str. 109 - 144 (1993)

Prve od tih vijesti imale su malo veze sa stvarnim zbivanjima. Jutarnji Ust na pragu 
proljeća 1929. godine prenosi bez ograde inozemnu glasinu daje spriječen Buharinov 
pokušaj državnog udara koji je u Kremlju izazvao velik strah.33 Ne postoje nikakvi 
dokazi da je taj Staljinov novi protivnik tada a ni kasnije pokušao bilo kakav puč. 
Morgenblatt je pak ustvrdio da se Staljin sprema na predstoječoj XVI. partijskoj konfe- 
renciji slomiti "desnu opoziciju".34 Stvarno, on je na konferenciji samo imenovao Buha­
rina kao vodu te opozicije.35 Medutim, list nije povezao s novom Staljinovom 
ofenzivom vlastitu obavijest o torne da je Rikov izgubio položaj predsjednika Sovjeta 
narodnih komesara RSFSR-a koji je povjeren razmjemo mladom S. Sircovu.36 Svakako, 
unutrašnje borbe u vrhovima boljševičke partije i sovjetske države približavale su se 
novom frapantnom raspletu, ali tada još njegov pravi ishod i bitni sadržaj nije bilo lako 
pogoditi. Jutarnji list se sigurno torne nije primakao viješću da se Staljin miri s Trockim, 
kojega kani pozvati iz Turske, kamo je prognan, da ponovno preuzme kontrolu nad 
Crvenom armijom jer je jedini sposoban da suzbije njezino sve veče nezadovoljstvo.37 
Nema ni najslabije indicije da je Staljin, nakon što je svog najopasnijeg protivníka 
istjerao iz Sovjetske Rusije, bilo kada u vlastite složene političke kalkulacije barem za 
trenutak uključio pomirbu s Trockim, a da se i ne govori o njegovu povratku na vrlo 
važnu funkciju predsjednika Vojno-revolucionarnog savjeta koju je do njihova sukoba 
obnašao. Međutim. članak ovog lista sredinom 1929. god. o neslozi u sovjetskom 
političkom vodstvu imao je realno opravdanje, što se pak ne može reči za tvrdnju 
njegova anonimnog autora daje cijela sovjetska vlada protiv Staljina pa on živi u silnom 
strahu.38 Ujesen 1929. god. Obzor je objavio ozbiljniju informaciju daje Staljin postigao 
novu pobjedu, ovoga puta nad Buharinom.39 No uskoro poslije te vijesti Morgenblatt 
tvrdi da predstoji Staljinov pad. Kao razlog se ne navodi sukob u sovjetskom vodstvu, 
več nezadovoljstvo seljaka njegovom nasilnom politikom.40 Široko seljačko nezadovolj­
stvo doista nije trebalo izmišljati, više ga nije izazivao uglavnom prisilni otkup seljačkih 
viškova, nego strašna bujica dekulakizacije i prisilne kolektivizacije, što ipak nije 
rastrojilo Staljinovu diktatorsku moč. Nešto kasnije u listu se našla senzacionalistična 
vijest da je Staljin ozbiljno bolestan što če omogučiti velike promjene u unutrašnjoj i 
vanjskoj politici pa če se SSSR približiti Europi.41 Potkraj godine Jutarnji list informira 
čitatelje da je dugi sukob Rikova i Staljina završio punim uspjehom več svemočnoga 
generalnog sekretara: Rikov, koji je od Lenjinove smrti vodio Sovjet narodnih komesara 
SSSR-a, prisiljen je da napusti tu visoku državnu dužnost na kojoj če ga naslijediti V. 
Molotov.42 Vijest je bila preuranjena, tj. netočna. Rikov če se tek potkraj 1930. god. nači 

33 U Rusiji se sprema državni udar, JL 9. III. 1929.
34 Stalins Vernichtungskampf gegen seine Widersacher, MO 24. IV. 1929.
35 V. Carr - Davies, isto, 271. Staljinova osuda Buharina ostala je za neko vrijeme tajna viših partijskih 

krugova.
36 Rykov tritt zurück, MO. V. 1929.
37 Staljin se miri s Trockim; JL 11. VIL 1929.
38 Staljinu odbrojeni dani, JL 9. VIII. 1929.
39 Trijumf Staljina, OB 16. X. 1929.
40 Rücktritt Stalins, MO 22. X. 1929.
41 Grosse Veränderungen in Sowjetreich, MO 11. XL 1929.
42 Rikov i Staljin, JL 3. XII. 1929.

117



R. Lovrenčič, Ekonomske veze SSSR-a s inozemstvom u zagrebačkim dnevnicima 1928 - 1932. Smetnje i zapreke L
Historijski zbornik, god. XLVI (1), str. 109 - 144 (1993)

u bezizlaznoj situaciji te če podnijeti ostavku, a naslijedit če ga deista Molotov, tada 
najbliži Staljinov suradnik.43

43 A. Senin, Aleksej Ivanovič Rykov, Voprosi istorii, Moskva 1988, br. 9, 114
44 Nezadovoljstvo protiv Staljina, OB 21. III. 1930.
45 Staljinova pobjeda, OB 2. VIL 1930; Kongres komunističke stranke, OB 7. VIL 1930.
46 Nezadovoljstvo protiv Staljina, isto.
47 Stalins Sieg, MO 2. VIL 1930.
48 Stalin dem Wahnsinn verfallen, MO 11. X. 1930.
49 In Russland gährt, MO 21. XL 1930.
50 E. H. Carr, Foundations of a Planned Economy II, Penguin Books 1971, 71, 204.
51 Urota protiv Staljina, JL 20. XI. 1930.
52 R. W. Davies, The Syrtsov - Lominadze Affair, Soviet Studies, Glasgow 1981, br. 1, 29 - 47.
53 (krači tekst uz sliku) MO 23. XI. 1930.
54 Ernst Lage in Sowjet-Russland, MO 25. XI. 1930. LF informaciji o borbama kod Moskve navodi se da 

sovjetska ambasada u Varšavi odbacuje odlučno te glasine.

Tvrdnje, znatnim dijelom opravdane, o opasnostima za sovjetski režim nisu nestale 
iz zagrebačkih dnevnika ni sljedečih godina, suglasno inozemnoj žurnalistici, ali se više 
nego ranije isprepleču sa sudovima o Staljinovoj svemoči. Na početku 1930. god. Obzor 
piše o odlučnoj opoziciji mladih komunista koji traže Staljinovu ostavku zbog čega je 
Moskva preplavljena vojskom.44 Medutim, sredinom godine list javlja o njegovoj potpu- 
noj pobjedi na XVI. kongresu boljševičke partije45 (od 1925. god. njezin je službeni 
naziv Svesavezna komunistická partija boljševika, skračeno SKP/b/). Prva informacija 
imala je tek dijelom zbiljsku osnovicu - u redovima Komsomola, Komunističkog saveza 
mladih, postoj ali su nezadovoljnici, a bilo ih je i medu bivšim funkcionarima te velike 
organizacije - ali njihova oporba nije bila tolika da bi se Staljin odlučio zbog nje 
pretvoriti Moskvu u ratni tabor, kako je to javio zagrebački dnevnik.46 Vijest o njegovu 
uspjehu na partijskom kongresu bila je pak posve ispravna. Staljinov trijumf nad "de- 
snom opozicijom" konstatirao je i Morgenblatt, uz točan navod da su njezini vode na 
kongresu pokajničkim izjavama priznali kapitulaciju.47 Ipak su se glasovi o opasnostima 
za Staljinovu diktaturu ponovno pojavili u zagrebačkim listovima potkraj 1930. god. 
Ubrzo nakon što je, doduše uz upitnik u naslovu vijesti, Morgenblatt prenio izmišljotino 
iz redova ruske emigracije daje Staljin poludio,48 izvijestio je o otkriču vojne urote pod 
vodstvom Andrejeva, Bilicherà (rus. Bljuher) i Ficova (umjesto Sircova).49 Stvarno, od 
te trojice samo je V. Bljuher, slavni vojskovoda iz ruskoga gradanskog rata, bio visoka 
vojna ličnost; A. Andrejev se nalazio na čelu kavkaske organizacije SKP/b/ a uskoro je 
postao savezni narodni komesar za promet, dok je S. Sircov obavljao važnu dužnost 
predsjednika Sovjeta narodnih komesara RSFSR-a.50 Jediná realna podloga spomenute 
vijesti, koju je donio i Jutarnji list, bila je pad Sircova.51 Naime, Staljin ga je tada 
uklonio s toga važnog položaja koji mu je ranije kao gorljivom privrženiku povjerio, jer 
se usudio kritizirati voluntaristički ekstremizam u provodenju "petoljetke” i masovne 
kolektivizacije.52 Međutim, oba lista dala su se zanijeti inozemnim glasinama, pa je 
Morgenblatt uskoro javio da je Staljin poslao Bljuhera u zatvor53 - on če izgubiti 
slobodu i život tek 1938. god. - a dva dana kasnije, da se blizu Moskve vode borbe 
izmedu vojnih snaga Bljuhera i Vorošilova.54 Jutarnji list je pak prvo izvijestio da se u 

118



R. Lovrenčič, Ekonomske veze SSSR-a s inozemstvom u zagrebačkim dnevnicima 1928 - 1932. Smetnje i zapreke L
Historijski zbornik, god. XLVI (1), str. 109 - 144 (1993)

New Yorku, Londonu, Parizu i Berlinu šire glasine o ùmorstvu Staljina,55 a zatim je 
javio da je Vorošilov zbacio Staljina s vlasti.56 No nešto kasnije oba su zagrebačka 
dnevnika objavila identičnu informaciju ’’Daily Maila" o propasti urote protiv Staljina. 
Po londonskom listu, u njoj su sudjelovali Trocki, Rakovski, Zinovjev, Rikov, Lomi- 
nadze, Vorošilov i Budjoni, i to s osloncem na moskovsku partijsku organizaciju te 
jedinice Crvene armije u Gruziji i Ukrajini. U urotu su, navodno, bili upleteni i ugledni 
sovjetski diplomati.57 lako je vecina spomenutih, nikako Vorošilov, a ni Budjoni, pripa­
dala tada ili ranije antistaljinskim opozicijskim grupama, nikakve njihove zajedničke 
akcije, a još manje urote nije bilo.58 Nakon ovih uzbudljivih glasina s mršavom osnovi- 
com u Morgenblattu se u proljeće 1931. god. pojavila nova izmišljotina o ugroženosti 
ruskog diktátora. Ponovno je bila riječ o Vorošilovu. Naime, list je javio da on sprema 
puč protiv Staljina, udar kojem je uspjeh osiguran jer je njegov organizator uspostavio 
potpunu kontrolu nad Crvenom armijom.59 No od puča nije bilo ništa, kao ni od navodne 
zavjere potkraj 1930. god. Zagrebački dnevnik je glasinu, kao i prethodne, prepustio 
zaboravu, što su redovno činile i druge naše novině kad se radilo o preuzimanju stranih 
senzacionalističkih vijesti o zbivanjima u Sovjetskoj Rusiji. Ujesen 1931. god. Morgen­
blatt je prikazao s očitom simpatijom, knjigu o Staljinu koju je napisao R. Coudenhove 
Calergi, poznati pobomik ’’Paneurope". Autor je, prema prikazu, doista prilično uspješ- 
no opisao bezobzirnu Staljinovu tiraniju, ali je zaključio da je neizvjesno koliko je to 
čvrst režim.60 No otada u zagrebačkim dnevnicima, koji redovito prate što strane građan- 
ske publikacije pišu o SSSR-u ne nalazimo tvrdnje o ozbiljnoj krizi u političkim 
Vrhovima te zemlje sve do sredine 1932. god. Tada je Obzor opet ustvrdio daje ondje 
kriza vrlo teška, kako zbog političkih tako i ekonomskih okolnosti što je uzrokovalo 
otvoren sukob u sovjetskom vodstvu pri čemu se opozicija oslanja na Crvenu armiju. 
List je i ponovio več prilično staru glasinu o Staljinovoj bolesti, kao i sud da bi zbog 
toga moglo doči do velikih promjena u sovjetskoj politici.61 Na početku jeseni 1932. 
god. Morgenblatt ponovno piše o krizi sovjetskog političkog vodstva. U njemu vlada 
nesloga, množe se optužbe protiv Staljina kojeg ugrožava Vorošilov.62 Kriza je tada 
doista zahvatila visoke sovjetske političke krugove,63 alije tvrdnja o sukobu generalnog 
sekretara boljševičke partije i narodnog komesara za obranu bila bespredmetna kao i 
ranije. Vorošilov se priklonio Staljinovoj grupi još potkraj 1927. god. i u torne je 
više-manje ustrajao.64 Mnogo bliža stvarnosti bila je vijest Jutarnjeg lista o uroti Rjutina 

55 Što se zbiva u Rusiji, JL 23. XI. 1930.
56 U Rusiji se ipak nešto događa, JL 27. XI. 1930.
57 Senzacionalna otkriča o neuspješnoj uroti protiv Staljina, JL 13. XII. 1930. Die Verschwörung gegen 

Stalin, MO 13. XII. 1930.
58 Trocki je, doduše, djelujući iz inozemstva, postigao udruživanje nekoliko opozicijskih grupa u 

"Ujedinjeni blok", ali su tu političku skupinu brzo razbile Staljinove represivne mjere (v. H. Ku romi у a, 
Stalin’s Industrial Revolution, Politics and Workers 1928 - 1932, Cambridge Univ. Press 1988, 313).

59 Vor einem Militärputsch in Russland, MO 16. IV. 1931.
60 Osteuropäische Probleme, MO 13. XI. 1931.
61 Pokoléban položaj Staljina, OB 9. VIII. 1932.
62 Ernste Lage in Russland, MO 23. IX. 1932.
63 Kuromiya, isto, 313 - 314.
^Deutscher, isto, 313.

119



R. Lovrenčič, Ekonomske veze SSSR-a s inozemstvom u zagrebačkim dnevnicima 1928 - 1932. Smetnjc i zapreke L
Historijski zbornik, god. XLVI (1), str. 109 -144 (1993)

i isključenju 24 člana opozicije iz SKP/b/, djelovanju tzv. "radničko-seljačke grupe" i 
pismu osamnaestorice sovjetskih funkcionara koji su zatražili Staljinovu ostavku. Taje 
skupina, kako list javlja, bila povezana sa Zino vj evőm i Kamenj evőm te sa Rjutinovom 
grupom.65 Na kraju 1932. god. list pak piše o otkriču nove urote protiv Staljina te 
hapšenju A. P. Smirnova i N. B. Eismonta zbog pripremanja državnog udara.66 Zapravo, 
nije se radilo o pravim urotama, ali su se nove opozicijske grupe doista pojavile,67 
svakako mnogo slabije od prethodnih, i Staljin ih je likvidirao prije nego što je iz 
njihova okupljanja mogla proizači konkretna urotnička akcija. U svakom slučaju, pismo 
grupe koja se doista obradla CK SKP/b/ sa zahtjevom da se generalni sekretar smijeni, 
ne može se nikako kvalificirati kao urota.

65 Rjutinova zavjera, JL 23. X. 1932.
66Otkrivena zavjera protiv Staljina, JL 22. XII. 1932.
67 Kuromiya, isto.
68 Die letzte Attacke, MO 25. XL 1932.
69 Weltpolitische Rundschau, MO 25. XII. 1932.
70 Ustanak u Sibiru, JL 22. I. 1928.

Vijesti o novim opozicijskim gibanjima i dalje se isprepleču sa sudovima o čvrstoči 
Staljinove samovlade. Ujesen 1932. god. u Morgenblattu dr. A. Szana, čest autor 
članaka u listu, piše o raznim neuspjesima u posljednjoj godini "petoljetke", ali ističe da 
je Staljinova vlast ipák još čvrsta.68 U božičnom broju toga dnevnika nalazi se opširan 
prikaz domače i svjetske situacije, u kojem se napominje daje Staljin i dalje svemočan, 
a opozicija slaba.69

Iz ovog kračeg pregleda članaka zagrebačkih dnevnika o zbivanjima u višim sfera­
ma sovjetske politike vidljivo je da se tijekom pet godina, od 1928. do 1932. u svjetskoj 
pa zato i u našoj javnosti održavalo široko uvjerenje, mada uz odredene oscilacije, da 
SSSR trpi češte i ozbiljne krize partijskog i državnog vodstva koje mogu dovesti do 
propasti sovjetskog režima a možda i društvenog poretka. To je pak uvjerenje neizbjež- 
no utjecalo na razvoj ekonomskih odnosa sa Sovjetskom Rusijom raznih zemalja, pa i 
onih s velikim značenjem u europskoj i svjetskoj privredi. No na te odnose donekle su 
utjecale i vijesti o ugrožavanju sovjetskog režima "odozdo", koje su, doduše, takoder 
često bile senzacionalističke, teško provjerljive i s mršavom osnovicom. Medutim, 
suvremenicima pa i političkim i ekonomskim krugovima iz van sovjetskih granica nije 
bilo lako razabrati koliko su ti glasovi o zbivanjima u SSSR-u ozbiljni, utemeljeni, 
realni, o čemu još ni dañas u svjetskoj historiografiji o povijesti te zemlje ne postoji 
jasna slika, uglavnom zbog decenijske nepristupačnosti izvora o socijalnim nemirima u 
doba prve "petoljetke". No dok su trajali, ti su glasovi podupirali nevjericu u stabilnost 
sovjetskog režima a time i suzdržanost sovjetskog inozemstva u pogledu razvijanja 
veza, političkih i ekonomskih, sa zemljom golemih izvora i velikih poslovnih ponuda, 
ali opterečenom neprekidnim konvulzijama kao mogučim simptomima opčeg sloma.

Več na početku 1928. god. Jutarnji listje donio vijest o ustanku u zapadnom Sibiru, 
izazvanom seljačkim nezadovoljstvom zbog porezne politike sovjetske vlasti.70 Uskoro 
zatim listje preuzeo rumunjske glasine o velikoj seljačkoj pobuni u Ukrajini a prema 
kojima se u pograničnim krajevima Besarabije čula topovska pucnjava s istočne strane 

120



R. Lovrenčič, Ekonomske veze SSSR-a s inozemstvom u zagrebačkim dnevnicima 1928 - 1932. Smetnje i zapreke L
Historijski zbornik, god. XLVI (1), str. 109 - 144 (1993)

Dnjestra.71 Nekoliko dana kasnije list javlja o seljačkoj pobuni na Uralu.72 Obzor je 
također preuzeo tvrdnje rumunjskih novina o seljačkoj revoluciji u Ukrajini.73 No treba 
napomenuti da su rumunjski a i poljski listovi cesto širili alarmantne vijesti o SSSR-u, 
državi koju su mnogi u Rumunjskoj i Poljskoj smatrali velikom opasnošću ne samo za 
poredak več i za opstanak jedne i druge zemlje. Potkraj 1928. god. Jutarnji list je 
preuzeo iz pariškog ’’L’Intransigeanta” vijest o seljačkoj pobuni u Ukrajini, posebice u 
černigovskom kraju, koja se, navodno, razvijala po jedinstvenom planu.74 Iz lista se ne 
doznaje što se dalje zbivalo, nego se nakon tri mjeseca u njemu ponovno nalazi vijest o 
velikoj pobuni u Ukrajini, s time da se sada ističe Podolija kao njezino zariste.75 Nešto 
kasnije, na početku 1929. god. Novosti javljaju o pobunama zbog gladi u Lenjingradu, 
naposé u Viborškom rajonu, ali i o ustanku u Bjelorusiji sa žarištem u zoni Mogiljeva. 
U listu se usto navodi da se oko Vitebska vode žestoke borbe.76 U proljeée iste godine 
Jutarnji list je preuzeo vijest iz jednih rumunjskih novina po kojoj glad i teror u Ukrajini 
uzrokuju stalne sukobe seljaka i vojske, povečane akcijama ukrajinskih separatista koje 
podupire trockistička opozicija.77 Večih ili manjih sukoba je ondje vjerojatno bilo, što se 
pak ne može reči za bilo kakvu potporu te opozicije pokretu ukrajinskih separatista. 
Morgenblatt je pak u Ijeto 1929. god. javio o velikim hapšenjima u ukrajinskim garnizo- 
nima, u Kijevu, Belőj Crkvi, Žitomiru i Kamenjec Podoljsku, uz tvrdnju daje u dijelu 
Ukrajine djelovala tajna seljačko-vojnička urotnička organizacija koja je oružjem pri- 
bavljenim iz crvenoarmijskih posada opskrbljivala seljake za prepade na kolhoze. Na 
kraju članka napominje se da su ova zbivanja, popračena brojnim podmetnutim požari- 
ma po kolhozima izazvala veliku uznemirenost u Kremlju.78 Nešto kasnije Jutarnji list 
je izvijestio, ponovno prema rumunjskim novinama, da je u Ukrajini ugušena pobuna 
intervencijom Crvene armije.79 Iz obavijesti se nije moglo razabrati radi li se o pobuni o 
kojoj je taj dnevnik ranije pisao ili o nekoj novoj. Ujesen 1929. god. list javlja da je 
buknula pobuna u zoni Jekaterinodara te da se vode velike borbe seljaka protiv crveno­
armijskih odreda u Sevastopolju i u Batumu, tj. na Kubanu, Krimu i crnomorskoj obali 
Zakavkazja. Seljačke bune, tvrdi isti dnevnik, šire se cijelom južnom Rusijom.80 Pri 
kraju 1929. god. opet se u Jutarnjem listu, a i u Novostima, našla vijest o pobuni u 
Ukrajini, osobito u zoni Kijeva i Harkova, koju su, navodno, jedva ugušili odredi GUP-a 
i Crvene armije.81 Otprilike mjesec dana kasnije prvi od spomenutih dnevnika prenosi 

71 Nova pobuna seljaka na Ukrajini, JL 27.1. 1928.
72 Seljačke bune u Rusiji imaju antisemitski karakter, JL 7. II. 1928. Informacija je bila konfuzna: u njoj 

se spominju tri zone seljačkih pobuna a antisemitsko raspoloženje se pripisuje samo jednoj, onoj na Krimu.
73 Rumunjske vijesti o pobuni seljaka u Rusiji, OB 20. II. 1928.
74 Pokret ukrajinskih seljaka, JL 30. XI. 1928. Uskoro poslije ove vijesti Obzor izvješčuje da su seljački 

nemiri nakon sto su zapalili Kavkaz i Ukrajinu zahvatili i sjeverozapadnu Rusiju, osobito područje Minska, 
gdje su ustanici osvojili vlast (Nezadovoljstvo u sovjetskoj Ukrajini, OB 10. XII. 1928).

75 Buknula revolucija na Ukrajini? JL 21. II. 1929.
76Pobune u Rusiji uslijed gladi, NO 5.1. 1929.
77 Ukrajinski seljaci neče da izruče hranu, JL 27. IV. 1929.
78 Militarverschwörung, MO 11. Vlil. 1929.
79 Ugušena ukrajinska kontrarevolucija, JL 8. IX. 1929.
80 Seljačke bune u južnoj Rusiji, JL 9. XI. 1929.
81 Pobune u Ukrajini, JL 23. XII. 1929. Krvave pobune protiv sovjeta u Ukrajini, NO 23. XII. 1929.

121



R. Lovrenčič, Ekonomske veze SSSR-a s inozemstvom u zagrebačkim dnevnicima 1928 - 1932. Smetnje i zapreke I.
Historijski zbornik, god. XLVI (1), str. 109 - 144 (1993)

poluslužbeni dokument iz Bukurešta u vezi s glasinama o ratnim pripremama Sovjetske 
Rusije protiv Rumunjske. U demantiju se tvrdilo da koncentracije Crvene armije u 
Ukrajini nisu provedene zbog agresivnih namjera nego kao protumjera izazvana seljač- 
kim nemirima.82 Međutim, list o njima više ništa ne piše. U proljeće 1930. god. Jutarnji 
list i Novosti obavještavaju o pobuni na Kakvkazu, izazvanoj protuvjerskim progonima 
i nasilnom kolektivizacijom.83 Prvi od spomenutih dnevnika objavio je nešto kasnije 
vijest, pozivajuči se na neke britanske listové i američku agenciju United Press, da se u 
Sibiru širi ustanak a pod Vladivostokom se okupilo 60 000 bjelogardijskih vojnika 
kojima se pridružio dio sovjetske tihooceanske flote; pobunjenici su več presjekli 
transsibirsku prugu.84 Jedino što je, po svoj prilici, u toj vijesti imalo neku osnovicu bila 
je tvrdnja o okupljanju bjelogardijskih četa. One su se godinama nalazile u Mandžuriji, 
često blizu sovjetskih granica, a održavale su se zahvaljujuči potpori lokalnoga kineskog 
režima i Japana.85 U Ijeto 1930. god. prvo Jutarnji list, a zatim i Morgenblatt izvješćuju 
o velikim neredima u Odesi, gdje je, navodno, sukob gladnih štrajkaša i vojske završio 
krvoproličem u kojem je dvije stotine ljudi izgubilo život.86 Potkraj Ijeta iste godine 
Obzor i Jutarnji list su čak preuzeli glasine iz rumunjskih listova da u Sovjetskoj Rusiji 
sve vrije te da več tri dana traje revolucija u cijeloj zemlji, s time da je opča pobuna 
započela u Ukrajini zbog rekvizicije žita. Usred sveopče revolucije mir se održava, po 
prvom dnevniku, samo još u Moskvi.87 Istu vijest nalazimo u Morgenblattu, ali uz 
napomenu daje preuzeta iz nekog rumunjskog lista, a da je još nitko nije potvrdio kao 
vjerodostojnu.88 No več nakon nekoliko dana taj dnevnik, a i Novosti, bez spomena 
prethodne glasine, javlja o seljačkoj pobuni u Ukrajini, pozivajuči se na članke u 
sovjetskim listovima.89 Oni su, doista, tada kao i ranije i kasnije, izvještavali o prepadi- 
ma na kolhoze i sovjetske funkcionáře po selima.90 Medutim, nijedan list nije jasno 
naznačio da razlikuje pobune od prepada i atentata. Ujesen 1930. god. Morgenblatt piše 
o ustanku na Kavkazu, navodeči da su pobunjenici zauzeli grad Derbent i pobili mnoge 
boljševike.91 Nešto kasnije, istog dana kad je Jutarnji list na osnovi inozemnih glasina 
j avio da su pobunjene crvenoarmijske snage zauzele Kremlj te da u Moskvi dalje traju 
borbe,92 Morgenblatt je donio vijest o prekidu komunikacija izmedu Poljske i SSSR-a, 
antiboljševičkoj revoluciji i borbama koje se vode na sovjetskom teritoriju blizu poljske 

82 Fantastične vijesti o vojnim pripremama Rusije protiv Rumunjske, JL 22. II. 1930.
83 Nove pobune protiv sovjetske vlasti, JL 12. IV. 1930. Pobune na sjevernom Kavkazu, NO 12. IV. 

1930.
84 Ustanak u Sibiru, JL 17. VI. 1930.
85 Die "Weissen Garden" marschieren, MO 2. III. 1932.
86Teški nemiri u Odesi, JL 4. VIL 1930. Blutige Unruhe in Odessa? NO 5. Vili. 1930.
87 Senzacionalne vijesti о Sovjetskoj Rusiji, OB 19. Vili. 1930; U Rusiji vrije, JL 20. VIII. 1930.
88 Phantastische Russland-Nachrichten, MO 20. Vili. 1930.
89 Bauernaufstand in der Ukraine, MO 26. Vili. 1930; Pobuna seljaka protiv sovjeta u Ukrajini, NO 26. 

Vili. 1930.
901. Tri fu nov, Očerki istorii klassovoj bor’by v SSSR v gody Nepa (1921 - 1937), Moskva 1960, 206 

- 207, 230 - 233.
91 Aufstand im Kaukasus, MO 30. X. 1930.
92 Pobunjene crvene čete zauzele Kremlj? JL 25. XI. 1930.

122



R. Lovrenčič, Ekonomske veze SSSR-a s inozemstvom u zagrebačkim dnevnicima 1928 - 1932. Smetnje i zapreke I.
Historijski zbornik, god. XLVI (1), str. 109 - 144 (1993)

granice, zbog kojih su je prešli mnogi zaplašeni ruski seljaci.93 Listje i preuzeo inozem- 
nu glasinu da je M. Litvinov, novi narodni komesar za vanjske poslové koji je netom 
zamijenio Čičerina, zbog tih zbivanja hitno napustio Genèvu gdje je sudjelovao na 
medunarodnoj pretkonferenciji o općem razoružanju.94 Stvarno, on je iz Švicarske 
otputovao u Italiju, gdje se sastao s D. Grandiem, ministrom vanjskih poslova, što je i 
list naveo a zatim u sljedećem broju i širé komentirao.95 Bez obzira na to što je ove 
uzbudljive glasine demantirao ne samo Staljin u intervjuu dopisniku United Pressa več i 
švedska ambasada u Moskvi,96 Jutarnji list je bez ograda preuzeo nakon nekoliko dana 
vijesti ’’Daily Maila” i ’’Daily Telegrapha” o sukobima seljaka i Crvene armije i čak o 
okršajima izmedu odreda GPU-a i regularne vojske.97 98 Na kraju 1930. god. Morgenblatt 
je pak u dva navrata javio o velikom seljačkom ustanku u Bjelorusiji, u kojem je, 
navodno, sudjelovalo 200 000 pobunjenika. Ista se vijest mogla nači u zagrebačkim 
Novostima?9,

93 Revolution gegen die Bolschewiken? MO 25. XL 1930.
94 Ernste Lage in Sowjet-Russland, MO 25. XL 1930.
95 Isto; Russland im italienischen Block, MO 26. XI. 1930.
96 Položaj u Sovjetskoj Rusiji, NO 25. XL 1930.
97 Što se dogada u Rusiji, JL 30. XI. 1930.
98 Grosser Bauernaufstand in Russland, MO 23. XII. i 25. XII. 1930; Seljački ustanak u Sovjetskoj 

Rusiji, NO 23. XII. 1930.
"Pobuna zbog kolektivizacije, NO 22. III. 1931; Aufstand im Kaukasus, MO 22. III. 1931.
100 Opasan ustanak u Ukrajini, NO 3. IV. 1931.
101 Ustaški pokret na Kavkazu, NO 22. IV. 1931; Aufruhr im Kaukasus, MO 22. IV. 1931.
102 Protusovjetska pobuna u Gruziji, NO 5. XI. 1931.
103 Pokret seljaka u Rusiji, NO 23. XII. 1931.

Ni u trečoj godini ’’petoljetke" nisu u našim dnevnicima manjkali cianci o dramatič­
nim zbivanjima u SSSR-u. Prvih dana prolječa Novosti i Morgenblatt izvještavaju o 
velikim nemirima na Kavkazu izazvanima prisilnom kolektivizacij om, osobito u Azer- 
bejdžanu i Gruziji. Oni su doveli, pišu oba lista, do krvavih borbi izrnedu ustanika i 
oružanih snaga. Prvi dnevnik navodi da su upotrijebijeni odredi GPU-a a da se Crvena 
armija sprema za teške borbe, dok drugi spominje samo regularnu vojsku.99 Desetak 
dana kasnije Novosti javljaju o protusovjetskoj pobuni u Ukrajini zbog koje je pozatva- 
ran velik broj oficira, ali i intelektualaca, Harkov okružen trupama a zračne eskadrile 
spremne, po potrebi, razbiti suzavcem pobunjenike.100 O ustanku u Gruziji i Azerbejdža- 
nu pišu Novosti i Morgenblatt i mjesec dana nakon prvih vijesti o velikim nemirima na 
Kavkazu, uz tvrdnju da ustanici upotrebljavaju topove i mitraljeze. Suradnik Morgen- 
blatta napominje da informacija potječe iz "Neues Wiener Abendblatt’’.101 Uzbudljivi 
glasovi o ustancima u SSSR-u nisu izostali ni u drugoj polovici 1931. Ujesen Novosti 
ponovno pišu o pobuni u Gruziji, gdje su, navodno, bile potučene dvije divizije Crvene 
armije, opustošeni brojni kolhozi i poubijani lokalni funkcionáři. Listje naveo kao izvor 
informacije ured za štampu emigrantske gruzijske vlade, kojoj je bilo sjedište u Pari­
zu.102 Na kraju godine isti dnevnik javlja o velikom seljačkom otporu u sovjetskom 
dijelu Bjelorusije zbog kojeg su krenuli kazneni odredi u područje Minska, Borisova i 
Troicka.103 Medutim, vijesti o pobunama ili velikim nemirima u Sovjetskoj Rusiji 

123



R. Lovrenčič, Ekonomske veze SSSR-a s inozemstvom u zagrebačkim dnevnicima 1928 - 1932. Smetnje i zapreke L
Historijski zbornik, god. XLVI (1), str. 109 - 144 (1993)

gotovo su nestale iz zagrebačkih dnevnika u 1932. godini. Samo je u Ijeto Jutarnji list 
j avio da su na Volgi a i u zoni Kijeva buknuli seljački nemiri u kojima je bilo mnogo 
poginulih,104 a uskoro zatim je Morgenblatt izvijestio o velikom ustanku u Ukrajini koji 
je, navodno, zahvatio cijelo područje od Dnjepra preko južnog Buga do Dnjestra; kao 
uzroci návode se rekvizicije žita i teror GPU-a.105

104 Masakri seljaka u Sovjetskoj Rusiji, JL 16. VIL 1932.
105 Bauernaufstand in Südrussland, MO 22. VIL 1932.
106 Proces je dobio naziv po rudarskom reviru Šahti u Donbasu, gdje su do zatvaranja radili optuženi 

specijalisti.
107 Vrijenje u Sovjetskoj Rusiji, OB 12. III. 1928; Orijaška proturevolucionarna urota u Rusiji, JL 12. 

III. 1928.
108 Moskau und Berlin, MO 20. III. 1928; Rusko-njemački spor, NO 19. III. 1928; Kakve su ruske 

tamnice, OB 26. III. 1928; Tobožnje sabotaže u sovjetskim rudnicima, OB 27. III. 1928.
109 Protusovjetska urota, JL 14. III. 1928; Prekid njemačko-ruskih trgovačkih pregovora, OB 7. IV. 

1928.

Zbog več navedenih razloga još uvij ek je teško reči koliko su glasovi o gotovo 
neprekidnim nemirima, pobunama i ustancima u razdoblju od 1928. do 1932. odgovarali 
stvarnosti. Sigurno je, što pokazuje prethodni tekst, da je bilo nemalo izmišljanja i 
preuveličavanja. No vijesti o opasnostima za sovjetski režim "odozdo", makar nepouz- 
dane, često proturječne ili malo uvjerljive i bez kontradikcija, podupirale su u širokoj 
javnosti Europe i svijeta, pa i u važnim političkim i ekonomskim krugovima, sumnje u 
trajnost Sovjetske Rusije i pothranjivale očekivanje sloma boljševičke vlasti, ugrožene 
ne samo unutrašnjim krizama u visokoj politici več i masovnim otporom nezadovoljni- 
ka, osobito na selu.

Mnoge je od Sovjetske Rusije i poslova s njom odbijao i nagli rast represije izražen 
u nizu procesa kojima je obilovao razmatrani period kao svojevrsna najava i priprema 
strašnih ’’čistki”, koje su započele 1935. i nastavile se sve do predvečerja 2. svjetskog 
rata. Poput velikih europskih listová i zagrebački su dnevnici 1928. obilno pisali o tzv. 
’’šahtinskom procesu”, kojem je u SSSR-u dan velik publicitet.106 Članci su se prvo 
pojavili u vezi sa sovjetskim informacijama o istražnom postupku, zatim je pobudila 
velik interes objavljena optužnica i napokon sam tok procesa, koji je uz mnogobrojnu 
domaču i stranu publiku bio pretežno javan. Zanimanje je bilo tim veče što se medu 53 
optužena našlo i nekoliko njemačkih inženjera iz tvrtki koje su Sovjetskoj Rusiji proda­
vale rudarsku i drugu opremu za ugljenokope u Donbasu. Več u prvim člancima o aferi 
Obzor i Jutarnji list izvješčuju da se optuženi terete za metodičnu dugu sabotažu, 
financiranu iz inozemstva, uglavnom od bivših vlasnika rudnika koji su u doba revolu­
cije pobjegli u inozemstvo. Navodni cilj optuženih štetočina bio je rastrojavanje sovjet­
ske privrede kojim bi se omela socijalistička izgradnja i omogučila strana 
intervencija.107 Morgenblatt i Novosti su pak istodobno, a odmah zatim i Obzor javili da 
su te optužbe koje su se odnosile i na strance izazvale veliko uzbuđenje u Njemačkoj, što 
je dovelo do prekida pregovora o novom sovjetsko-njemačkom trgovačkom ugovoru.108 
Oboje je bilo točno, ali su zagrebački dnevnici prešutjeli da je afera dobro došla 
pro tuso vjetski raspoloženom dijelu njemačke publicistike. U zagrebačkim listo vima 
moglo se, medutim, pročitati da su se u Njemačkoj pojavile tvrdnje o britanskoj ulozi u 
aferi, odnosno da je njezina prava podloga u rivalstvu njemačkih i engleskih tvrtki na 
ruskom tržištu.109 No u kasnijim člancima o procesu ove se glasine ne ponavljaju.

124



R. Lovrenčič, Ekonomske veze SSSR-a s inozemstvom u zagrebačkim dnevnicima 1928 - 1932. Smetnje i zapreke I.
Historijski zbornik, god. XLVI (1), str. 109 - 144 (1993)

Dakako, bilo je i drugih tumačenja procesa, točnije njegove prave svrhe. Jutarnji list je 
još prvoj obavijesti o aferi dodao objašnjenje, sigurno preuzeto iz stranih novina, da se 
zapravo radi o pokušaju sovjetske vlasti da opravda svoje ekonomske neuspjehe svalji- 
vanjem krivice na tobožnje domače i strane plaćene sabotére.110 Tvrdnja nije bila 
bezrazložna, iako su postojale i druge namjere visokih inspirátora procesa, kao što je 
zaplašivanje širokog kruga specialista i privrednih eksperata koji su se protivili sve 
večem voluntarizmu u sovjetskoj ekonomskoj politici i odstupanju od nepovske prakse. 
Proces, koji nije posve rasvijetljen ni do dañas, završio je osudom 11 optuženih na 
smrtnu kaznu, koja je nad petoricom i izvršena.111

110Orijaška proture volaci onarna urota, isto.
111 Kuromiya, isto, 16; Carr - Davies, isto 621 - 622.
112 Das Urteil im Schachty-Prozess, MO 7. VII. 1928.

Poslije završetka procesa Morgenblatt je u dva priloga, teško je reči koliko original­
na, izložio bilancu afere. Podsječajuči da je imala velik inozemni odjek, naposé u 
Njemačkoj, list ocjenjuje da su u SSSR-u pokušali optužiti ona njemačka poduzeča koja 
su dűlje poslovala sa sovjetskim partnerima za poticanje kontrarevolucije, što je nei- 
zbježno jako uzbudilo njemačku javnost. Njezino ogorčenje još je potakla činjenica što 
Vajmarska Republika kao država jamči zajmove banaka na osnovi kojih njemačke 
tvrtke posluju sa zemljom sovjeta izvozeči onamo industrijsku robu. Njemačka reakcija, 
uključujuči i diplomatsku, navela je sovjetsku stranu na popuštanje, pa su njemački 
inženjeri oslobodeni osim jednoga koji je uvjetno kažnjen s godinom dana zatvora. 
Proces je dokazao, smatra autor, da njemačke tvrtke - prethodno se navodila samo 
jedna, AEG, koja je uz koncern Siemensa predvodila u visokorazvijenoj njemačkoj 
elektrotehničkoj industriji - nisu imale veze ni sa kakvim smišljenim sabotažama. List 
se nije upustio u razglabanje o tome da li je proces bilo što dokazao glede sovjetskih 
tvrdnji da su u aféru upleteni i neki francuski krugovi te inozemni centri, iako je i jedne 
i druge spomenuo. Medutim, ipak autor primječuje da se u toku procesa, unatoč njego­
vim nejasnočama i kontradikcijama, dokazalo da su novčane pošiljke iz inozemstva 
doista pristizale ruskim izvršiteljima sabotaža. List zaključuje daje cijela afera posvje- 
dočila koliko je u SSSR-u širok otpor režimu, tj. unutrašnji otpor teškoj diktaturi kojoj 
je GPU strašno orude.112 Sovjetska politička policija imala je doista ključnu ulogu u 
konstrukciji optužnice; razlozi negodovanja, otpora pa, možda, i sabotiranja ruskih 
stručnjaka več su ranije u ovom radu spomenuti. U vezi s time u listu nalazimo još jednu 
verziju objašnjenja ciljeva "šahtinskog procesa”: njima je trebalo demonstrirati neobori- 
vost sovjetskog poretka koji štiti uvij ek budni GPU, odnosno upozoriti na bezizglednost 
svake kontrarevolucionarne djelatnosti. No anonimni autor ističe i dvije pouke procesa. 
Prva se odnosi na europske socialiste: ако se nađu na vlasti, ne smiju sumnjičenjima i 
šikaniranjima gurati inteligenciju u desni tabor, kao što se to dogodilo u Sovjetskoj 
Rusiji. Druga pouka pak vrijedi za inozemne poslovne partnere SSSR-a. U tekstu se ne 
kaže doslovno što to trebaju imati na umu, ali se moglo pretpostaviti da im autor 
savjetuje opreznost. Osim mogučnosti da bi mogli biti uvučeni u nove afere, u članku se 
nabrajaju i druge zapreke življem razvoju ekonomskih odnosa SSSR- a s inozemstvom: 
opče teškoče poslovanja inozemnih tvrtki koje ondje djeluju, unutrašnje napetosti u toj 
zemlji i stalna ugroženost režima usprkos njegovoj moči. List napominje daje ’’šahtinski 

125



R. Lovrenčič, Ekonomske veze SSSR-a s inozemstvom u zagrebačkim dnevnicima 1928 - 1932. Smetnje i zapreke L
Historijski zbornik, god. XLVI (1), str. 109-144 (1993)

proces”, iako strani stručnjaci nisu onako loše prošli kao što se ranije pretpostavljalo, 
ostavio negatívan dojam u njemačkim privrednim krugovima pa če stoga razviti poslové 
sa Sovjetskom Rusijom tek kad im ona pruži nužna jamstva za njihovo neometano 
obavljanje.113

113 Der Schachty-Prozess, MO 10. VII. 1928.
114Kuromiya, isto, 16, 31.
115 U Petrogradu otkrivena velika zavjera protiv Sovjeta, JL 13. IX. 1929.
116 Proces protiv špekulanata valutama u Moskvi, NO 17. IX. 1929.
117 Aus aller Welt, MO 23. X. 1929.
118 Aus aller Welt, MO 25. X. 1929.
119 Neue Todesurteile, MO 27. XI. 1929.
120 Neue Todesurteile in Sowjetrussland, MO 30. XL 1929.
121 Grosser Zaristen-prozess in Leningrad, MO 5.1. 1930.
122 Eine neue "Geldfälscher"-Verschwörung, MO 17. I. 1930; Zahlreiche Hinrichtungen in Russland, 

MO 25. I. 1930.

Mada je taj proces poslužio širom SSSR-a kao javni potporanj za hajku protiv 
stručnjaka naslijeđenih iz carskih vremena,114 nekih novih sudskih spektakla nije bilo 
sve do potkraj Ijeta 1929. god., možda baš zbog teških dojmová koje je "šahtinska afera” 
uzrokovala u inozemstvu. U novom procesu sudilo se grupi sovjetskih funkcionara a i 
radnika optuženih za sabotažu u lenjingradskim brodogradilištima. Njihovom krivnjom, 
tvrdilo se u optužnici, sovjetska država oštečena je za zamašnu svotu od 18 milijuna 
rubalja (otprilike 9 mil. dolara, op. R. L.). Prema Jutarnjem listu, optuženici su terečeni 
da su sve narudžbe za nove brodové prebacivali na inozemne tvrtke.115 Iz teksta se nije 
moglo vidjeti da li su istražni organi baš u torne vidjeli glavno opravdanje za optužbu o 
sabotaži ili su to postupanje smatrali dodatnom krivnjom. Svega nekoliko dana nakon te 
vijesti Novosti su javile daje u Moskvi počeo veliki proces protiv 26 osoba, povezanih 
s letonskim poslanstvom, a optuženih za zamašne malverzacije stranim valutama. Dnev­
nik primječuje da je afera izazvala veliku pažnju u SSSR-u te da je popračena protule- 
tonskom kampanjom.116 Ujesen 1929. god. Morgenblatt piše o nekoliko novih procesa: 
protiv petorice bivših generala carske vojske, optuženih za protudržavnu djelatnost u 
sovjetskoj vojnoj industriji i osudenih na smrtnu kaznu,117 protiv skupine članova 
pravoslavne opčine u Vjatki na čelu s mjesnim episkopom, koje je optužnica kvalificira­
la kao pripadnike protusovjetske urotničke organizacije,118 protiv nekoliko funkcionara 
u Donjeckom institutu za ugljen, optuženih za sabotažu, od kojih su dvojica osudena na 
smrt,119 i, konačno, protiv grupe od dvadeset željezničara, koje je sud u Zaporožju zbog 
počrnjenih velikih krada također oštro kaznio: dvojici je izrečena smrtna kazna, a 
ostalima višegodišnje kazne zatvora.120

Vijesti o procesima nastavile su se i u 1930. god., bilo samo s političkim ili 
pomiješanim ekonomsko-političkim optužbama, koji nas više zanimaju. Več na početku 
godine Morgenblatt informira o velikom procesu skupini monarhista pred sudom u 
Lenjingradu. Njima se sudilo zbog plasiranja u SSSR-u lažnih červonaca, krivotvorenih 
u inozemstvu.121 Prema istom listu, proces je završio s četiri smrtne osude, ali se ovoga 
puta kao krivica ne spominje samo raspačavanje falsificiranog novca nego i špijunaža.122 
U jednom drugom prilogu Morgenblatta navodi se da su u SSSR-u zaredali politički 

126



R. Lovrenčič, Ekonomske veze SSSR-a s inozemstvom u zagrebačkim dnevnicima 1928 - 1932. Smetnje i zapreke I.
Historijski zbornik, god. XLVI (1), str. 109 - 144 (1993)

procesi. U Minsku je pred sud izvedena skupina od 44 bjeloruska nacionalista, za 
buntovničku djelatnost optužena je grupa pripadnika ilegalne tatarske organizacije, u 
Ukrajini je započela sudska rasprava protiv skupine intelektualaca zbog njihovog sepa- 
ratističkog djelovanja;123 medu njima bili su i neki visoki privredni funkcionáři. U vezi 
s time, izjavio je Rikov, koji je još uvijek bio predsjednik sovjetske savezne vlade, da su 
optuženi pripremali odvajanje Ukrajine od SSSR-a s time da bi zaštitnik njezine nezavi- 
snosti postala jedna susjedna država.124 Bilo je lako pogoditi da se radilo o Poljskoj čije 
je zagovaranje i podupiranje ukrajinskog separatizma več godinama bilo poznato. No 
unatoč težini optužbe proces je završio razmjerno blagim kaznama. Javivši o tome, list 
ipak nije ni nabacio sumnju o montaži procesa.125

123 Die Esten verlassen Sowjetrussland, MO 2. II. 1930. Informaciji о spomenutim procesima prethodi 
da mnogi Estonci koji žive na sovjetskom teritoriju bježe u matičnu zemlju jer se u SSSR-u s njima postupa 
kao s progonjenim kulacima.

124 Verschwörungswelle in der Sowjetunion, MO 1. III. 1930.
125 Milde politische Strafen in der Sowjetukraine, MO 23. IV. 1930.
126Brojna hapšenja visokih funkcionara u Moskvi, JL 17. IV. 1930.
127 Gerichtspräsident und Staatsanwalt zum Tode verurteilt, MO 24. VI. 1930.
128 Bjesnilo crvenog terora, JL 14. IX. 1930; Crveni teror na selu i u gradu, NO 14. IX. 1930.
129 Novi procesi u SSSR, OB 29. IX. 1930.
130 Davies, The Soviet Economy, isto, 91, 116.

Još dok je taj proces trajao, Jutarnji list je izvijestio o hapšenju više funkcionara u 
Gosbanku (kratica za Gosudarstvennyj bank), centralnoj sovjetskoj financijskoj ustano­
vi, kao i u Centrosojuzu, središnjici sovjetske mreže kooperativa. Obje visoke privredne 
ustanove imale su važnu ulogu u sovjetskoj vanjskoj trgovini. U listu se, medutim, samo 
navodi da su uhičenici optuženi zbog ekonomske kontrarevolucije,126 što se moglo, ali 
nije moralo odnositi i na vanjskotrgovačku sféru. Uostalom, u to doba se u SSSR-u 
uobičajilo da se razni delikti, pa i obični privredni kriminalni postupci ili pak promašaji 
i pogreške u ekonomskoj operativi obilježavaju kao ispoljavanje ekonomske kontrare­
volucije, što je uz propagandne s vrhe služilo i opravdanju teških, zastrašuj učih kazni. 
Sredinom 1930. god. Morgenblatt je javio o procesu u Uzbekistanu protiv jedne korup- 
cionaške grupe u kojoj su se nalazili i visoki funkcionáři te sovjetske republike; proces 
je dovršen izricanjem nekoliko smrtnih presuda.127

Na pragu jeseni 1930. god. Jutarnji list i Novosti prenijeli su u skračenoj verziji 
članak ’’Timesa” u kojem se, bez pretjerivanja, tvrdilo da u SSSR-u bjesni teror koji 
svom žestinom pogada mnoge, od švercera srebrom do raznih specialista pa i učenjaka 
optuženih za protusovjetsku djelatnost. U članku se več spominje nova velika afera, 
istraga protiv prof. L. Ramzina i drugih visokih stručnjaka i funkcionara u vrhovnim 
ekonomskim tijelima.128 Uskoro zatim Obzor piše o progonima specialista građanskog 
porijekla te ističe da GPU stalno "otkriva" štetočinske grupe u gotovo svim pri vrednim 
granama.129 Taj pomni lov je doista tekao, uz zdušno poticanje najviših poli tičkih 
tijela.130 Potkraj 1930. god. započeo je proces spomenutoj skupini visokih funkcionara i 
eksperata. Vijesti o torne procesu, koji je dobio izvanredan, još nevideni publicitet, kako 
u SSSR-u tako i u inozemstvu, mogle su se nači u svim zagrebačkim dnevnicima. Radilo 
se o grupi od pedesetak osoba koje je optužnica teretila kao jezgru tobožnje "Industrij­

127



R. Lovrenčič, Ekonomske veze SSSR-a s inozemstvom u zagrebačkim dnevnicima 1928 - 1932. Smetnjc i zapreke I.
Historijski zbornik, god. XLV1 (1), str. 109 - 144 (1993)

ske partije", proturevolucionarne organizacije velikih razmjera. Okrivljenici su prije 
uhićenja obavljali važne funkcije u raznim ustanovama s velikim mogučnostima utjeca- 
ja na opee privredno planiranje i njegovu realizaciju. Sovjetska prokuratura, služeči se 
poludokazima i raznim izmišljotinama, optužila ih je da su namjerno potkopavali pro- 
vedbu "petoljetke", poticali i širili rastrojstvo u važnim pri vrednim granama, a s ve po 
volji inozemnih faktora kojima je bio cilj da stvore podlogu za veliku oružanu interven- 
ciju protiv SSSR-a. Ovom prilikom oštrice u pogledu inozemstva nisu bile uperene 
toliko protiv emigrantskih krugova, naposé bivših vlasnika ruskih poduzeča, i nekih 
stvarnih špijunskih punktova, več su uglavnom bile usmjerene mnogo više - protiv 
nekoliko stranih država i njihovih važnih organa, posebice se isticao francuski general­
štab i britanski admiralitet.131 No u procesu, koji je u inozemstvu rijetko tko smatrao 
vjerodostojnim, bili su optuženi i neki eminentni političari Zapada: R. Poincaré, A. 
Briand i W. Churchill. Oni su bili doista, i tada i ranije, orijentirani protukomunistički i 
pro tuso vjetski, Briand nešto manje od druge dvojice, koji to nisu nikada ni skrivali, ali 
neki čvrsti dokazi o njihovom velikom komplotu protiv SSSR-a nisu se na procesu 
pojavili. Zagrebački listo vi su s time u vezi obavijestili o kategoričkom demantiju 
Poincaréa, koji je izjave nekih optuženika, naposé prof. Ramzina, odbacio kao potpune 
izmišljotine.132 Churchill je pak, kako su javili Obzor i Jutarnji list, napao proces kao 
odvratnu komediju "boljševičke nemani". On nije opovrgao svoje dugotrajno protuso- 
vjetsko stajalište, čak je istaknuo daje visoke britanske politicare odgovarao od usposta- 
ve diplomatskih odnosa sa SSSR-om, ali je i naglasio da se kao lojalni gradanin 
suzdržao od bilo kak ve akcije koja bi ih ugrozila nakon što se engleska vlada za njih 
odlučila.133 Njegova tvrdnja, valjda iskrena, mogla je vrijediti u pogledu uspostave 
britansko-sovjetskih odnosa još 1924. god., ali se mogla i tičati njihove obnove koju je 
poslije oštrih političkih sukoba izmedu dviju zemalja u 1927. ostvarila nova laburistička 
vlada 1929. god.134 Dakako, proces je več zbog toga što su njegovi kreatori, nesumnjivo 
po volji najviših političkih tijela ili uz njihovu suglasnost, upleli u nj važne inozemne 
faktore, izazvao veliko zanimanje europske i svjetske javnosti, što se neizbježno odrazi­
lo u zagrebačkom novinstvu. Očito, trnasti oblaci približavali su se aferi diplomatskih a 
i ekonomskih odnosa dviju vodečih velesila sa SSSR-om, odnosa koji su se i dotada 
teško održavali i bili stalno izvrgnuti atakama raznih protusovjetskih krugova u oba 
svjetska imperija. lako do prekida tih odnosa ipak nije došlo, kao ni do razlaza Njemač- 
ke i SSSR-a u doba "šahtinskog procesa", ova je velika afera u nekoj mjeri, koju je još 
teško odrediti, djelovala na inozemne veze zemlje sovjeta, posebice na one sa "zapad- 

131 Eine sensationelle Anklage, MO 13. XI. 1930; Französischer Protest in Moskau, MO 16. XL 1930; 
Frankreich und der Moskauer Monsterprozess, MO 27. XL 1930; Sovjetski prikaz moskovskog procesa, 
Tobožnji plan za ratni pohod na Rusiju, OB 29. XI. 1930; Iza kulisa moskovskog procesa, JL 28. XI. 1930; 
Proces protiv "industrijske zavjere", NO 29. XI. 1930. i dr.

132 Frankreich und der Moskauer Monsterprozess, MO 27. XL 1930.
133 Moskovski proces - mračna komedija, JL 5. XII. 1930; Sovjetska opasnost od boljševizma, OB 9. 

XII. 1930.
134 Zagrebački dnevnici mnogo su pisali o obnovi tih odnosa i dugotrajnim britansko-sovjetskim sporo- 

vima (Moskva i London bit če prisiljeni na sporazum, JL 26. VIL 1929; Rusko-engleski pregovori, NO 30. 
VIL 1929; Dovgalevski bei Henderson, MO 30. VIL 1929; Britansko-sovjetski pregovori, OB 28. IX. 1929. i 
dr.

128



R. Lovrenčič, Ekonomske veze SSSR-a s inozemstvom u zagrebačkim dnevnicima 1928 - 1932. Smetnjc i zapreke I.
Historijski zbornik, god. XLVI (1), str. 109 - 144 (1993)

nim demokracijama”. Pri kraju procesa Morgenblatt je, uglavnom s pravom, preuzeo 
inozemni sud da se radi o posebnoj vrsti kazališne predstave u kojoj svi optuženi 
priznaju grijehe i gorko se kaju,135 ali nije napomenuo, kao ni drugi zagrebački listovi, 
da tako baš nije tekao poznati "šahtinski proces”, u kojem je bilo i opovrgavanja optužbi. 
Nije bila spomenuta ni još jedna razlika. Naime, ovog puta oni optuženici koji su bili 
osuđeni na smrtnu kaznu ubrzo su pomilovani - ona im je zamijenjena s 10 godina 
robije,136 dok su neke žrtve "šahtinskog procesa”, kao što je ranije navedeno, doista 
pogubljene. Pravi razlozi toga sovjetskog blažeg postupka nisu poznati; svakako, konač- 
ni ishod procesa nije se podudarao s krvoločno dirigiranom javnom kampanjom u kojoj 
se zahtijevala smrtna kazna.137 Možda je přitom djelovao protest njemačkih intelektua- 
laca protiv vjerojatnog pogubljenja uglednih ruskih eksperata, koji su, po vijesti u 
Morgenblattu supotpisali Th. Mann, A. Einstein i Wasermann,138 odnosno odgovarajući 
prosvjed grupe francuskih intelektualaca.139 Možda se pak htjela pokazati inozemstvu 
navodna umjerenost sovjetskog pravosuda ili pak nagraditi optužene za gorljiva prizna­
nja i samooptuživanja, što je moglo poslužiti kao mamac za žrtve budučih procesa, kako 
to misli A. Solženjicin.140 U svakom slučaju, proces je stimulirao daljnje progone tzv. 
štetočina, pretežno privrednih stručnjaka, koje su pronalazili gotovo u svim granama 
ekonomskog života.141 Kakve god je svrhe imata ta represivna praksa, ona je svakako još 
pogoršavala inozemnu sliku o Sovjetskoj Rusiji, što je odgovaralo njezinim brojnim 
protivnicima izvan sovjetskih granica.

135 Welt-Nicolo, MO 7. XII. 1930.
136 Moskovski proces je zaista bio komedija, JL 10. XII. 1930; Vješala pred zimskim dvorcom, NO 10. 

XII. 1930. Neozbiljni suradnik lista napisao je da su pred torn poznatom gradevinom prvo podignuta a zatim 
uklonjena vješala. Pri izmišljanju informacije bilo mu je svejedno što se Zimski dvorac nalazio u Lenjingradu 
a proces održavao u Moskvi.

137 Sowjetjustiz: Tod den Klassenfeinde, MO 6. XII. 1930; Atmosfera krvi u Moskvi, NO 8. XII. 1930.
138 Weltprotest gegen dei russischen Hinrichtungen, MO 25. X. 1930.
139 Iz informacije Morgenblatta od 20. I. 1931. god. nije se moglo razabrati da li se protest francuskih 

intelektualaca odnosio na proces pripadnicima navodne "Industrijske partije" ili pak na najavljeni proces 
skupini bivših menjševika, medu kojima je bilo i svjetski poznatih učenjaka.

140A. Solženicin, Arhipelag GULAG, sv. I, Beograd 1988, 296-297.
141 Politički progoni u Sovjetskoj Rusiji, OB 28. II. 1931; Boljševičko "pravosude", OB 7. III. 1931.
142 Osuda menjševika, OB 10. III. 1931. O procesu su pisali i drugi zagrebački listovi (Proces protiv 

"kontrarevolucionara" u Moskvi, NO 2. III. 1931; Urteil in Menschewickenprozess, MO 10. III. 1931).

Tome je pridonio i novi proces koji je bio najavljen potkraj 1930. god. a održan je i 
zaključen nekoliko mjeseci kasnije. Obzorje prvi izvijestio daje optužena grupa bivših 
menjševika, pretežno visokih stručnjaka iz nekoliko centralnih ekonomskih tijela, tako- 
der zbog sabotaže i pripremanja strane intervencije. Ponovila se več uobičajena tvrdnja 
da su djelovali u dogovoru s inozemnim krugovima, ali ovoga puta su kao financijeri uz 
ruske emigrante u Francuskoj navedeni R. Hilferding, poznati socijalistički teoretičar, 
bivši ministar financija Vaj marske Republike, njemačka Socijal-demokratska stranka i 
Socijalistička internacionala. Dakako, takve optužbe morale su imati odjeka u inozem­
stvu. Ni ovog puta optuženi nisu osudeni na smrtne kazne, več na pet do deset godina 
zatvora.142 Tek što je taj proces završio, Novosti su najavile dva nova: vodama tzv. 
"Seljačke partije” i opozicijskoj grupi Rikova, donedavnog predsjednika Sovjeta narod­

129



R. Lovrenčič, Ekonomske veze SSSR-a s inozemstvom u zagrebačkim dnevnicima 1928 - 1932. Smetnje i zapreke L
Historijski zbornik, god. XLVI (1), str. 109 - 144 (1993)

nih komesara SSSR-a.143 Medutim, ti procesi nisu uslijedili. Sovjetske tvrdnje o posta­
janju "Seljačke partije” kao kontrarevolucionarne podzemne organizacije ubrzo su pre­
stale, a bivši predsjednik sovjetske vlade bit če izveden pred sud tek pet godina kasnije. 
Za neko vrijeme sovjetska vlast se sustegla od velikih javnih procesa. Vijesti o tajnim 
procesima a i egzekucijama bez suda susreću se u zagrebačkim listovima i u torn zatišju. 
Novi sudski spektakl s odjecima u inozemstvu i reperkusijama za odnose SSSR-a s 
inozemstvom odigrao se tek u proljeće 1933. god. U velikoj grupi optuženih za dugogo- 
dišnju sabotažu, posebno u energetici, nalazilo se i šest britanskih inženjera. Optužnica 
je zahvatila i veliku britansku tvrtku Vickers Metropolitain, koja je godinama obavljala 
u Sovjetskoj Rusiji zamašne poslové, sudjelujuči u provedbi planova elektrifikacije. 
Izazvavši veliko negodovanje u Velikoj Britaniji, proces jè doveo do prekida sovjetsko- 
engleskih trgovačkih pregovora.144 Medutim, ova nas afera manje zanima, jer pripada 
več dobu druge "petoljetke”.

143 Proces protiv menjševika, NO 8. III. 1931.
144 Što su skrivili Vickersovi inženjeri u Rusiji, JL 6. IV. 1933; Započela glavna rasprava protiv 

britanskih inženjera, JL 13. IV. 1933; Osuda u moskovskom procesu, MO 20. IV. 1933. i dr.)
144aČEKA (kratica za Črezvyčajnaja komissija po bor’be s kontrarevoljuciej i sabotažem), sovjetska 

politička policija, osnovana je 1917. god., ubrzo nakon oktobarskog oružanog ustanka. Na početku 1922. god. 
ona je reorganizirana i prekrštena u GPU (krat, za Gosudarstvennoe političeskoe upravlenie), a sljedeče 
godine u OGPU (Obedinnenoe gosudarstvennoe političeskoe upravlenie), koji je 1934. god. postao sastavni 
dio ponovno osnovanog NKVD-a (krat, za Narodnyj komissariat vnutrennyh del). O tome v. Istoričeskaja 
enciklopedija, sv. 10, Moskva 1967, 455. i Boljšaja sovjetskaja enciklopedija, Moskva 1971, 3. izd., sv. 5, 
456 i sv. 7, 152).

145 Podrum smrti GPU, No uskrsni broj 1928.

Glasovi o procesima u SSSR-u, koji su se širili svijetom potkraj 20-ih i početkom 
30-ih godina, pothranjivali su inozemne dojmové daje u toj zemlji nastupilo novo doba 
terora nakon relativno snošljivih prilika poslije završetka gradanskog rata. Sirenje terora 
povezivalo se s rastom moči GPU-a, nasljednika ČEKE; često se upotrebljavao taj stariji 
naziv za sovjetsku političku policiju,144a čiji se djelokrug proširio na sve važnije vrste 
stvarnih ili izmišljenih delikata. No u europsku i svjetsku javnost probili su se i glasovi 
o širenju mreže GPU-a izvan sovjetskih granica, tj. o radu njegova inozemnog odjela 
kao centra glavnog ogranka sovjetske špijunaže.

U svom uskrsnom broju Novosti se 1928. god. osvrču na gledište prisutno u raznim 
stranim publikacijama daje boljševički režim postao blaži i humaniji, Suradnik dnevni­
ka se slaže s time da je prestalo revolucionarno nasilje, misleči vjerojatno na spontani 
teror "odozdo”, ali tvrdi da se ništa nije promijenilo nabolje u pogledu državne organi­
zirane represije. Kako bi to dokazao, on prenosi sažetak svjedočanstava nekog bivšeg 
belgijskog diplomata, koji je 1925/1926. god. proveo osam mjeseci u jednom velikom 
sovjetskom zatvoru. Po njegovoj izjavi, ondje su vladali očajni uvjeti, a u podrumima su 
pripadnici GPU-a stalno strijeljali gole zatvorenike. Nekadašnji belgijski diplomat - iz 
teksta se ne razabire ni zašto je bio zatvoren ni kako je stigao na slobodu - pobijao je 
naivne predodžbe na Zapadu o jenjavanju terora u SSSR-u, tvrdeči da su ondje zatvori 
krcati, pogubljenja svakodnevna a koncentracioni logori sve brojniji. Na kraju je Belgi- 
janac izrazio zgražanje što slijepa Europa o svemu torne šuti, dopušta svojim socijalisti- 
ma kampanju za Sacca i Vanzettia, dok "njihova socijalistička vlada” u Rusiji ubija koga 
hoče.145 Po svoj prilici je svjedok, ako je to doista bio, pretjerao tvrdnjama o opsegu 

130



R. Lovrenčič, Ekonomske veze SSSR-a s inozemstvom u zagrebačkim dnevnicima 1928 - 1932. Smetnje i zapreke I.
Historijski zbornik, god. XLVI (1), str. 109 - 144 (1993)

terora u SSSR-u - njegov nagli rast započeo je tek od proljeća 1929. god.,146 dok je 
europske socialiste napao bezrazložno. Oni su osuđivali teror ц Sovjetskoj Rusiji i 
tamošnju diktaturu nisu smatrali nikakvom "svojom" vlašću, a osuda na smrt spomenu- 
tih američkih anarhista bila je sudski zločin, koji je izazvao opravdano negodovanje ne 
samo svjetskoga radničkog pokreta več i liberalnih i demokratskih krugova u raznim 
zemljama. U prolječe 1929. god. Jutarnji list piše o strašnoj ČEKI i njezinoj inkviziciji 
po zatvorima i konclogorima.147 Potkraj godine Novosti pak tvrde da predstoji pojačani 
teror GPU-a jer su odlukom sovjetskih vrhovnih vlasti i njegovi provincijski organi 
dobili pravo vršenja egzekucija.148 Otprilike u isto vrijeme Morgenblatt je preuzeo 
inozemne vijesti o strahotama u logorima na dalekom sjeveru SSSR-a. O njima su 
izvijestili oni rijetki politički kažnjenici koji su, uz velike opasnosti, uspjeli prebječi u 
Finsku.149 Na početku 1930. god. i Obzor je pisao o grozotama GPU-a,150 a nešto kasnije 
o njegovim velikim spebijalnim jedinicama, svojevrsnoj vojsci za unutrašnju upotrebu, 
pouzdanijoj pri gušenju nemira i pobuna od regularnih snaga Crvene armije.151 Po 
Novostima, ovaj organ državne vlasti u SSSR-u postaoje najmočniji.152

146 V. M. Heller - A. Nekrich, L’utopie au pouvoir, Histoire de 1’U.R.S.S. de 1917 à nos jours, 
Calmann-Levy 1982, 188.

147 Strahote Solovjeckih otoka, JL 25. V. 1929.
148 Pred novim terorom GPU, NO 26. XI. 1929.
149 Todesmarsch durch die russischen Wälder, MO 6. XI. 1929.
150 Krvava djelatnost Čeke, OB 5. II. 1930.
151 Posebni odredi u boljševičkoj Rusiji, OB 5. V. 1930.
152 Misterij palače GPU, NO 20. IX. 1930.
153 Prisilni rad u Rusiji zaista postoji, OB 9. IV. 1931; Englisch-russische Handelsbeziehungen, MO 22. 

IV. 1931.
154 650 000 Menschen in Gefangenlagern, MO 7. II. 1931.
155 2 Millionen Zwangsdeportierte in Russland, MO 24. II. 1931.

Zagrebački dnevnici, uglavnom s pravom, nisu ni sljedećih godina promijenili 
gledišta o GPU-u, njegovoj velikoj ulozi i širokim razmjerima državnog terora u Sovjet­
skoj Rusiji. Morgenblatt je na početku 1931. god. prenio iz varšavskih novina izjavu 
nekog visokog sovjetskog funkcionara koji je prebjegao u Finsku. On je tvrdio da se na 
otocima u polamoj zoni i drugdje u sjevernom Sibiru nalazi u konclogorima oko 650 
000 kažnjenika, od kojih su 74 000 žene. Logoraši na osnovi ugovora s jednim sovjet­
skim izvoznim trustom sij eku drvo koje se zatim prodaje u inozemstvu. Pitanje sovjet­
skog izvoza, odnosno onog njegovog dijela za koji se smatralo da se temelji na 
prisilnom radu uzrujavalo je tada razne političke i ekonomske krugove izvan sovjetskih 
granica,153 doduše, više zbog njihovih konkretnih interesa nego iz humanosti. Sovjetski 
prebjeg je, usto, izajavio da je zbog kraj nje teških u vjeta u sibirskim logorima u 
posljednje vrijeme pomrlo oko 70 000 zatvorenika.154 Navedeni podaci, vjerojatno, nisu 
bili egzaktni, ali ni jako preuveličani. Ubrzo poslije ove vijesti pojavila se u torn 
zagrebačkom dnevniku još gora. Naime, list je preuzeo informaciju iz "New York 
Timesa" o golemom broju prognanika i kažnjenika u SSSR-u. Večina njih, oko 2 
milijuna ljudi, otpremljena je u radne logore gdje kao naknadu za prisilni rad primaju 
trečinu uobičajene plače. Medu njima pretežu ekspropriirani imučni seljaci.155 Nije 
spomenuta kategorija kažnjenika koja nije dobivala nikakvu naknadu za obavljeni rad.

131



R. Lovrenčič, Ekonomske veze SSSR-a s inozemstvom u zagrebačkim dnevnicima 1928 - 1932. Smetnje i zapreke L
Historijski zbornik, god. XLVI (1), str. 109 - 144 (1993)

Brojka od 2 milijuna deportiranih u radne logore bila je, izgleda, vrlo bliska stvarnom 
stanju.156 U vezi sa samovoljnim ponašanjem sovjetske političke policije prema jednom 
visokom stručnjaku Novosti ujesen 1931. god. pišu o njoj: ”Užas, koji ispunjava ljude 
kad samo čuju za GPU baziran je na tajni, kojom je ona okružena i na njenoj besprimjer- 
noj moči, kao vlasti policijske, sudske i izvršne. GPU promatra, hapsi, preslušava, izriče 
osude i izvršava ih.”157 Jedva da se tom sudu može što prigovoriti; u jeku prve "petoljet- 
ke”, nakon Staljinove pobjede nad glavnim opozicijskim strujama, taje ustanova doista 
postala univerzalna i zastrašujuča poluga sve vece državne represije.158

156 Po jednoj prilično uvjerljivoj procjeni u sovjetskim radnim logorima bilo je 1930. god. 1 500 000 
osoba, a dvije godine kasnije 2 500 000, v. S. Rosel i Ide, An Assessment of the sources and uses of Gulag 
forced labour 1929 - 1956, Soviet studies, Glasgow 1981, br. 1, 58.

157 Metode G. P. U. NO 3. XI. 1931.
158Kuromiya, 47-48, 168.
159 ČEKA u pariškom poslanstvu Sovjetske Rusije, JL 4. X. 1929.
160 Besjedovski je pronevjeritelj, JL 6. X. 1929.
161 Otkriče Besjedovskog, NO 23. X. i 6. XII. 1929.
162 Djelovanje ČEKE u Parizu, NO 13. X. 1929.
163 V. intervju s S. Courtoisom, Jean Moulin et les communistes, L’Histoire, Paris 1993, br. 166, 8.

Znatan dio sovjetskog inozemstva kao i kapitalističkih krugova koji su imali intere­
sa za poslové sa SSSR-om, vjerojatno su više uznemiravali glasovi o djelovanju GPU-a 
izvan ruskih granica. Potkraj 1929. i u 1930. god. ti su se glasovi naglo pojačali i 
proširili zahvaljujuči nekim uzbudljivim aferama. Prvo je iz sovjetske ambasade u 
Parizu pobjegao G. Besjedovski, njezin otpravnik poslova, i stavio se pod záštitu 
francuske policije, tvrdeči da mu GP-U radi o glavi zbog njegovih kritičkih pogleda o 
politici SSSR-a.159 Sovjetska je strana reagirala optužbom daje pobjegao zbog velikih 
pronevjera.160 Afera je dobila velik publicitet zahvaljujuči francuskom desničarskom 
novinstvu. Odmah poslije bij ega iz sovjetske ambasade Besjedovski je počeo davati 
opsežne izjave pariškim listovima a i predstavnicima mnogobrojne ruske emigracije u 
Francuskoj. Njegove senzacionalističke tvrdnje objeručke su dočekali i jedni i drugi. 
Desničarska publicistika francuske metropole odavno se u europskoj javnosti isticala 
žestokim antisovjetizmom i napadima na svjetski komunistički pokret koji je prikaziva- 
la kao puku agenturu Moskve. Kasnije su u velikim pariškim dnevnicima "Le Matinu" i 
"Journalu" objavljene serije članaka bivšeg ruskog diplomata.161 Novosti svega nekoliko 
dana nakon prvih informacija o aferi pišu da se Besjedovskog dokopala ne samo ruska 
emigracija več i pariški bulevarski listovi koji sada naveliko osuduju djelovanje GPU-a 
usred francuskoga glavnog grada. Tako "Liberté", po zagrebačkom dnevniku, donosi 
"autentična otkriča" donedavnog sovjetskog diplomata o aktivnostima operativnog i 
vanjskopolitičkog punkta sovjetske tajne policije u Parizu, povezanog s berlinskim 
centrom sovjetske špijunaže; njezini pariški agenti budno prate rad ruske emigracije u 
Francuskoj služeči se velikim brojem doušnika i provokátora, a personálu pariškog 
punkta pripadaju i specialisti za vojnu i industrijsku špijunažu.162 Nema sumnje daje u 
Francuskoj djelovala sovjetska špijunaža, sredinom 20-ih godina mreža Cremeta, tada 
druge ličnosti francuske Komunističke partije, a nakon njezina uništenja mreža Murail- 
lea, razbijena 1931. god.163 Prilično je vjerojatno daje pariški punkt GPU-a sjedinjavao 

132



R. Lovrenčič, Ekonomske veze SSSR-a s inozemstvom u zagrcbačkim dnevnicima 1928 - 1932. S motnje i zapreke L
Historijski zbornik, god. XLVI (1), str. 109 - 144 (1993)

sve ogranke sovjetske špijunaže na francuskom tlu, iako je 4. ured generalštaba Crvene 
armije imao vlastitu obavještajnu mrežu koja je djelovala u mnogim zemljama.164

164 Isto. U intervjuu dobro obaviješteni Courtois, direktor Centra za proučavanje povijesti i sociologije 
komunizma pri pariškom CNRS, ističe uske veze vrhova NKVD-a, 4. ureda Crvene armije, partijskog i 
državnog vodstva te egzekutive Kominterne. Po svoj prilici, ta se osmoza ostvarivala i u obavještajnom radu 
sovjetskih službi u inozemstvu.

165 General Kutjepov - ein Opfer Čeka, MO 30.1. 1930.
166 Francuska nacionalistička stampa traži prekid odnosa sa Rusijom, JL 27. III. 1930; Francuska i 

Sovjeti, NO 10. IV. 1930.
167 Scharfe Sowjetdemarche in Paris, MO 4. II. 1930.
168 Frankreichs Rechtspresse gegen die Sowjets, MO 14. II. 1930.
169 Affäre Kutjepov und die Pariser Geschworenen, MO 28. III. 1930.
170 Kurze Meldungen, MO 2. IV. 1930.
171 V. Ph. Gillette-ova recenzija knjige J. Haslam, Soviet Foreign Policy, The Impact of the Depression, 

u Soviet studies, Glasgow 1984, br. 4, 608.

Dok je Besjedovski svojim izjavama još uzbudivao široke krugove francoske i 
europske javnosti, buknula je u Parizu nova afera. U središtu grada, usred dana, netra- 
gom je nestao general Kutjepov, voda vojnih udruženja ruske emigracije. Neki od 
bulevarskih listová francuske metropole odmah su ustvrdili da je on žrtva ČEKE, 
odnosno GPU-a. To su preuzeli zagrebački dnevnici bez ikakve ograde.165 Oni su zatim 
tjednima prenosih članke o aferi Kutjepov, kojima su vrvili francuski desničarski listo- 
vi. Ovi su pak digli veliku uzbunu, trazeéi od vlade da hitno onemoguci mračnu 
djelatnost GPU-a u Francuskoj, a nisu bili rijetki ni zahtjevi da se to postigne prekidom 
diplomatskih odnosa sa SSSR- om.166 Pisanje francuskih novina izazvalo je oštru reak- 
ciju ne samo sovjetske štampe več i diplomacije sovjetske države, koja je preko svoje 
pariške ambasade zatražila od francuske vlade da suzbije protusovjetsku harangu.167 
Uskoro nakon vijesti o torne Morgenblatt javlja da je francuska vlada morala u više 
navrata demantirati razne lažne tvrdnje koje su lansirali pariški listovi nastoječi izazvati 
razvrgnuče diplomatskih odnosa 3. republike sa Sovjetskom Rusijom.168 Listje takoder 
javio daje direktor dnevnika "Liberté” u otvorenom pismu francuskom ministru pravo- 
suđa nazvao sovjetskog ambasadora predstavnikom ubojica.169 Redakcija toga dnevnika 
bila je organizator mitinga u velikoj pariškoj Salle Wagram, sazvanog s ciljem da se 
osude i francuski komunisti i djelatnost GPU-a u Francuskoj.170 No do raskida diplomat­
skih odnosa Francuske sa SSSR-от, što bi svakako pogodilo i njihove ekonomske veze, 
ipak nije došlo, ni zbog afere Kutjepov ni zbog drugih argumenata koje je francuska 
desnica isticala torne u prilog. Afera je pomalo odlazila u zaborav, jer dugotrajna i široka 
istraga francuske policije nije urodila nikakvim jasnim rezultatom. Tek poslije nekoliko 
desetlječa pojavilo se sovjetsko priznanje o upletenosti GPU-a u aferu koja je nekada 
uzvitlala veliku prašinu.171.

Prije nego što je ishlapio interes za sudbinu Kutjepova, Obzor se u prolječe 1930. 
god. osvrnuo na prilog Besjedovskog u "Le Matinu" u kojem je on žigosao izvozno 
poduzeče "Société frangaise du commerce exterieur" kao sekciju pariškog punkta GPU- 
-a. Prema bivšem sovjetskom diplomatu, šef te pariške tvrtke uspostavio je brojne veze 
u francuskim trgovačkim krugovima, a i u redovima ruske emigracije. Tim tvrdnjama 
Besjedovski je još dodao da sovjetski agenti vješto pribavljaju službene tajne u Italiji i 

133



R. Lovrenčič, Ekonomske veze SSSR-a s inozemstvom u zagrebačkim dnevnicima 1928 - 1932. Smetnje i zapreke I.
Historijski zbornik, god. XLVI (1), str. 109 - 144 (1993)

Velikoj Britaniji.172 Nekoliko mjeseci kasnije, nakon prvog spektakularnog izbornog 
uspjeha njemačkih nacista, u zagrebačkim novinama pojavila se informacija o tvrdnja- 
ma Besjedovskog da je GPU uspostavio veze s Hitlerom, sklopio s njime politički 
aranžman i pružio mu uoči izbora znatnu materij alnu pomoč. Vij est je bila preuzeta iz 
inozemnih novina bez ikakve primjedbe.173 S priličnim zakašnjenjem, barem tako slijedi 
po datumu jednog članka Morgenblatta, tek u prolječe 1931. god. reagiralo je na te 
tvrdnje, najvjerojatnije izmišljene, glavno nacističko glasilo "Völkischer Beobachter" u 
svom več poznatom stilu, nazvavši Besjedovskog besramnom svinjom, nitkovom koji 
širi čiste laži. Bivši sovjetski diplomatje najavio da če zbog uvrede časti to glasilo tužiti 
sudu,174 valjda njemačkom, ali se o torne više ništa nije čulo. Ova neobična epizoda nije 
navela zagrebačke novině da izraze sumnju u ozbiljnost njegovih otkriča.

172 Kako radi Gepeu, OB 27. V. 1930.
173 Senzacionalna otkriča o Hitleru, NO 1. X. 1930.
174 Hat Moskau den Nazis Geld gegeben, MO 11. IV. 1931; Besjedovski tuži Völkischer Beobachter, 

NO 11. IV. 1931.
175 Senzacionalni bijeg jednog od šefova Čeke, JL 2. VII. 1930; Tscheka-Geheimnisse, MO 3. VII. 1930.
176 Senzacionalni bijeg, isto.
177 Europäische Intrigen - Aufstand in Afganistan, MO 9.1. 1929.
178 Tscheka-Geheimnisse, MO 3. VII. 1930.

Još je jedna afera u 1930. god. skrenula pažnju europske javnosti na inozemno 
djelovanje GPU-a. U Ijeto te godine Jutarnji list i Morgenblatt prenijeli su inozemnu 
vijest da je dotadašnji visoki funkcionar sovjetske političke policije G. Agabekov 
prebjegao u Francusku.175 Poput Besjedovskog on je odmah započeo sa senzacionalistič- 
kim otkričima, što su gorljivo popularizirale francuske desničarske novině. Po njegovoj 
izjavi, piše Jutarnji list, on je dűlje upravljao istočnim odjelom GPU-a, vjerojatno 
sekcij om za Istók medunarodnog odjela te sovjetske službe. Predstavljaj uči se, dakle, 
kao vrlo upučena osoba, okrivio je GPU za strahote koje su zadesile istočne narode - iz 
teksta se ne razabire o kojim se to strahotama i narodima radi - ali se u nastavku izjave 
našla tvrdnja da je prvo kao tajni agent djelovao na Bliskom istoku i Balkanu, a zatim 
inspirirao ustanke u Afganistanu i Indiji.176 Tvrdnja se posve uklapala u dokazivanje 
razóme djelatnosti SSSR-a i Kominterne u Aziji a i Africi, tada rašireno u francuskoj i 
britanskoj desničarskoj publicistici, ali iz članka nije bilo jasno o kakvim je ustancima 
riječ, posebice u Afganistanu. Naime, ondje je na početku 1929. god. unutrašnjim 
pobunama srušen režim kralja Aman Ullaha. No obořeni afganistanski vladar bio je prije 
u prijateljskim odnosima sa SSSR-om nego s Engleskom. Štoviše, u zagrebačkim 
novinama nalaze se glasovi da je Britanski Imperij zbog svojih interesa, posebice u 
Indiji, potaknuo ustanak tradicionalističkih snaga protiv toga kralja jer je bio pobornik 
modernizacije zemlje i sklon SSSR-u.177 Agabekov je takoder izjavio da GPU ima 500 
agenata u stranim zemljama, od njih petoricu u Parizu,178 što nimalo nije odgovaralo 
tvrdnjama Besjedovskog o velikoj mreži sovjetske tajne službe u Francuskoj. Potkraj 
1930. god. Morgenblatt je objavio novu verziju o aferi Agabekov. Önje, navodno, bio 
šef punkta GPU-a u Carigradu, odakle je zbog ljubavne veze s jednom britanskem 
aristokratkinjom pobjegao u Pariz. Zatim je, piše list, izvijestio francuske novině i o 
svom nedavnom mračnom zadatku: po nalogu iz Moskve trebao je otiči u francusku 

134



R. Lovrenčič, Ekonomske veze SSSR-a s inozemstvom u zagrebačkim dnevnicima 1928 - 1932. Smetnje i zapreke I.
Historijski zbornik, god. XLVI (1), str. 109 - 144 (1993)

metropolii te ondje likvidirati slučaj Besjedovskog, ali i njega samog. Medutim, od toga 
se odustalo iz straha da bi umorstvo ili nestanak sovjetskog disidenta inozemna javnost 
okvalificirala kao politički zločin, krvavu osvětu zbog njegovih strašnih otkriča.179

179 Englische Aristokratin und Tscheka-Führer, MO 9. XII. 1930.
180Boljševička propaganda u U. S. A., OB 28. VI. 1930.
181 Naumov o kontroli života sovjetskih činovnika, OB 21. VIII. 1930.
182 Misterij palače GPU, NO 20. IX. 1930.
183 Sowjetskandale in Berlin, Stockholm und London, MO 13. IV. 1930.
184 Misterij, isto.
185 Sovjetska GPU domogla se tajnih izvještaja britanske diplomacije, JL 29. XII. 1930.
186 Iste godine objvljena je u Parizu knjiga G. Besjedovskog, Na putjah k Termidore. Knjiga S. 

Dimitrijevskog, Staljin (1931. god.) i Sovetskie portreti (1932. god.) izašle su u Berlinu. Publikacijama 
Dimitrijevskog i Agabekova poslužili su se M. Heller i A. Nekrich, L’Utopie, nav. dj., ali bez kritičke 
distance.

Članci o inozemnom djelovanju GPU-a mogli su se u zagrebačkim novinama nači i 
u drugim prilikama. Sredinom 1930. god. Obzor javlja da su u SAD-u zatvoreni neki 
predstavnici sovjetske trgovačke agencije (vjerojatno, sovjetske izvozno-uvozne tvrtke 
Amtorg Trading Corp, kojoj je sjedište bilo u New Yorku, op. R. L.) te da su ih američki 
istražni organi kvalificirali kao glavne agente GPU-a u toj zemlji.180 Uskoro zatim list 
piše da inozemni emisari te sovjetske tajne službe stalno kontroliraju rad trgovačkih 
predstavništava SSSR-a širom svijeta,181 što je bilo posve vjerojatno. Ujesen 1930. god. 
Novosti u jednom članku prikazuju članak S. Dimitrij e vskog, takoder glasovitog sovjet­
skog diplomatskog bjegunca, kóji je u inozemnoj štampi ocrtao moskovsku centrálu 
GPU-a, njezinu atmosféru i vodeče ličnosti.182 Još nekoliko mjeseci ranije Morgenblatt 
je javio o njegovu bijegu iz sovjetske ambasade u Stockholmu i stavljanju pod záštitu 
švedske policije, uz primjedbu daje postupio kao dak Besjedovskog.183 U spomenutom 
članku Novosti navodi se da Dimitrijevski u svom članku, uz ostalo, piše o jednom od 
najsposobnijih i najblažih suradnika V. Menžinskog, šefa GPU-a, o M. Trilisseru kao 
organizátoru cjelokupne inozemne mreže te močne institucije. On je, prema odbjeglom 
diplomatu, uklonjen iz najužeg kruga GPU-a, vjerojatno zbog pristajanja uz antistaljin- 
sku opoziciju, ali ostaje činjenica da je izgradio sovjetsku inozemnu političko-obav- 
ještajnu službu koja je najbolja na svijetu.184 Bez obzira na to koliko ova tvrdnja bila 
točna, pisanje Dimitrijevskog je pripomoglo širenju bojazni zbog djelovanja GPU-a u 
inozemstvu.

Na kraju 1930. god. Jutarnji list prenosi vijesti iz londonskih novina da su se agenti 
GPU-a, po Agabekovu, domogli tajnih dokumenata britanske diplomacije, ali tu infor­
macij u popračuje primjedbom da se u njegovoj nedavno izašloj knjiži nalaze razne 
fantastične priče o radu te sovjetske ustanove u stranim zemljama.185 Nairne, Agabekov 
je, poput Besjedovskog, a što če kasnije učiniti i Dimitrijevski, svoja stvarna ili tobožnja 
otkriča - svjedočanstva sve trojice još uvijek su u znatnoj mjeri problematična zbog 
mnogih nepoznanica o djelovanju raznih sovjetskih organa i mreža u inozemstvu 20-ih 
i 30-ih godina - sabrao u posebnoj ediciji pod naslovom "Zapiski čekista", koja je 1930. 
god. izašla u Berlinu.186 Na tu knjigu poziva se u Novostima potkraj 1931. god. N. 
Fedotov, najvjerojatnije ruski emigrant, koji je u istom dnevniku objavio više osvrta o 

135



R. Lovrenčič, Ekonomske veze SSSR-a s inozemstvom u zagrebačkim dnevnicima 1928 - 1932. Smetnje i zapreke I.
Historijski zbornik, god. XLVI (1), str. 109-144 (1993)

sovjetskoj unutrašnjoj i vanjskoj politici. Po njemu, GPU je glavni i jedini oslonac 
boljševičkog režima. Upotrijebljeni pridjevi se ne slažu, prvi je svakako opravdaniji od 
drugog. Autor u nastavku navodi tvrdnju Agabekova da agenti GPU-a djeluju svagdje 
pa i u Aziji, Africi i Americi te da ova sovjetska državna služba ima nekoliko milijuna 
članova. Golema ali malo odredena brojka se, valjda, odnosila na njezinu ukupnu mrežu, 
u SSSR-u i u inozemstvu. Samo u 1929. god. inozemna mreža sovjetske tajne policije 
potrošila je, prema citiranom diplomatskom bjeguncu, oko 3 milijuna dolara za svoj rad 
u stranim zemljama. On je i tvrdio da GPU bezobzirno koristi sovjetska diplomatska i 
vanjskotrgovačka predstavništva. Stvarno, obavještajne službe velesila a i manjih drža­
va redovno su u inozemstvu imale veze s oficijelnim predstavništvima vlastitih zemalja, 
što su uvijek nastojale što bolje zakriti. Medutim, u nastavku članka Fedotov je u svom 
komentáru zaplovio vodama političke fantastike tvrdnjom da GPU drži ne samo sve niti 
sovjetskog državnog aparata, što je odgovaralo stvarnosti, nego da i potpuno vlada svim 
tajnama stranili zemalja i stoga gotovo upravlja svijetom.187

187 GPU i sudbina SSSR, NO 20. ХИ. 1931.
188 Sovjetska akcija u inozemstvu, NO 13. VIL 1932.

Sredinom 1932. god. Novosti su ponovile teške optužbe protiv GPU-a. U jednom 
većem članku koji se bavio raznim oblicima sovjetske akcije u inozemstvu nalazimo 
tvrdnju, možda pretjeranu, da nijedan sovjetski diplomat, a ni trgovački ili financijski 
predstavnik u inozemstvu ne može biti izabran bez znanja i odobrenja GPU-a, štoviše da 
su neki ambasadori morali neko vrij eme šegrtovati u toj državnoj službi prije odlaska na 
visoku diplomatsku funkciju. U članku se dalje navodi, što se moglo prihvatiti bez 
primjedbe, da GPU, nastoječi ostati u stranim zemljama koliko god je više moguče u 
sjeni, postavlja svoje agente po sovjetskim ambasadama na vrlo skromna mjesta. Ano­
nimni autor zatim tvrdi da u inozemstvu djeluju golem broj pripadnika GPU-a, samo u 
sovjetskoj ambasadi u Varšavi njih četiri stotine, svi zaštičeni diplomatskim imunite- 
tom, dok ih u Parizu, Londonu i osobito u Berlinu ima na tisuče. Što se Pariza tiče 
tvrdnja je jako odskakala od spomenutog navoda Dmitrijevskog. Uopče, brojke su malo 
vjerojatne, a u svakom su slučaju neprovjerljive dok se ne otvore arhivi bivšeg GPU-a, 
što se još nije dogodilo. Sigurno je pak da bújnom publicističkom pretjerivanju pripada 
autorova tvrdnja da u stranim zemljama nema ministarstva, stranke ili istaknutijeg 
političara koje ne špijuniraju sovjetski agenti. Vjerojatan je, međutim, navod da u 
Berlinu djeluje centar sovjetske vojne špijunaže, kao i onaj o infiltraciji agenata GPU- a 
u razne znanstvene, financijske, trgovačke i industrijske misije i komitéte koje SSSR 
šalje izv an svojih granica ili ih je osnovao u inozemstvu. Raznovrsna su sredstva kojima 
se GPU služi u stranim zemljama pri vrbovanju suradnika i nabavi informacija: ne štedi 
se novcem, iskorištavaju se ambicije, razne sklonosti, mane i poroči, kao slabost prema 
ženama, uživanje u hazardu, podložnost drogama. Zapravo, svim time su se služile i 
druge špijunske službe, pitanje je samo koliko često, sistematski i bezobzirno. Na kraju, 
i u o vöm se članku tvrdi daje ČEKA, tj. GPU, počinila bezbroj zločina u inozemstvu, 
ali se to argumentira samo primjerima iz Bugarske,188 zemlje koja je godinama obilovala 
političkim atentatima, od kojih su neki mogli, ali nisu i morali biti djelo GPU-a.

U raznim prilikama zagrebački dnevnici pišu o sovjetskoj špijunaži ne spominjuci 
GPU ili tek uz koju riječ o njemu. Više puta se pak ta špijunaža povezuje s djelatnošću 

136



R. Lovrenčič, Ekonomske veze SSSR-a s inozemstvom u zagrebačkim dnevnicima 1928 - 1932. Smetnje i zapreke L
Historijski zbornik, god. XLVI (1), str. 109 - 144 (1993)

Kominterne ili pojedinih komunističkih partija, njezinih sekcija. No glasovi o širokoj 
aktivnosti obavještajne službe SSSR-a i bez spomena GPU-a ili 3. internacionale pred­
stavljali su još jedan ometajuči faktor za razvijanje sovjetskih ekonomskih odnosa s 
inozemstvom, pogotovo ako se radilo o špijunskom djelovanju u inozemnoj industriji ili 
posredstvom sovjetskih trgovačkih predstavništava u stranim zemljama.

Prvih dana 1928. god. Obzor javlja daje u Engleskoj završen proces protiv britan- 
skog namještenika W. MacCartheya i jednog njemačkog građanina, optuženih za špiju- 
nažu u korist SSSR- a. U početku se radilo o prikupljanju informacija o britanskim 
isporukama oružja zemljama koje graniče sa sovjetskom državom, a zatim se pokazao 
interes sovjetskih agenata za britanske ratne avione i tenkove. Usto, prvooptuženi je u 
prolječe 1927, po vlastitom priznanju, upozorio sovjetsku ambasadu u Londonu da 
predstoji premetačina u Arcosu.189 To veliko sovjetsko izvozno- uvozno poduzeče, što 
se u tekstu ne navodi, registrirano je u Londonu još 1920. i godinama je vodilo velike 
poslové u Engleskoj, ali i u drugim zemljama.190 U članku spomenuta premetačina 
doista je bila provedena i britanske vlasti su zatim tvrdile da je u sjedištu poduzeča 
pronađen obilan kompromitiraj uči materijal o sovjetskoj subverzivnoj djelatnosti u 
Imperiju. Ako je MacCarthey doista navrijeme upozorio sovjetsko poslanstvo o predsto- 
ječoj premetačini, nejasno je kako se taj materijal ondje našao. Kako god bilo, afera 
Arcos, uz stvarne ili tobožnje rezultate istodobne premetačine u sovjetskom trgovačkom 
predstavništvu u Londonu, dovela je do prekida diplomatskih odnosa izmedu Velike 
Britanije i SSSR-a s neizbježnim nepovoljnim posljedicama za medusobne ekonomske 
odnose.191 Spomenuta špijunska afera išla je u prilog vodečim krugovima britanskih 
konzervativaca koji su se protivili eventualnoj obnovi diplomatskih odnosa sa SSSR- 
-om.

189 Špijunski proces u Londonu, OB 27.1. 1928.
190 Londonski "Arcos" (krat, za All Russian Society Ltd.) imao je početkom 1927. god. promet od 100 

milijuna funti (v. Istoričeskaja enciklopedija, Moskva 1961, sv. 1, 738).
191 O aferi Arcos i njezinim posljedicama v. J. B. Duroselle, Histoire diplomatique de 1919 à nos 

jours, Paris 1981, 8. izd. 102.
192 Podatke o M. Laportu v. Komunistička internacionala, stenogrami i dokumenti kongresa, Treči 

kongres, Gornji Milanovac 1981, 830.
193 Senzacionalni detalji o ruskim špijunima u Francuskoj, JL 1. VIII. 1928.

U Francuskoj je pak antisovjetskim krugovima pogodovala ranije citirana knjiga P. 
Laporta. Taj komunistički renegát, koji je sudjelovao u radu IV. kongresa Kominterne i 
neko vrijeme bio član egzekutive KIM-a (Komunističke internacionale mladih),192 a 
kasnije se pretvorio u žestokog protivnika komunizma, francuske sekcije 3. internacio­
nale i SSSR-a, optužio je u svojoj knjiži Moskvu da plača masu špijuna koji "provaljuju 
u (francuski) generalštab i paze na svaki korak oficira”. Jutarnji list, koji je to naveo u 
prikazu Laportove knjige o tajnama Kremlja, spomenuo je i njegovu tvrdnju da francu­
ski komunisti drže u svojim rukama mnoge funkcionáře državne uprave.193 Uskoro 
zatim Novosti su donijele još širi prikaz te knjige. U njemu se ništa ne prigovara krajnje 
mračnoj Laportovoj siici o SSSR-u, karakterizaciji njegove unutrašnje i vanjske politi­
ke, koja je sadržavala brojne zanimljivei više-manje realne komponente, ali i razna 
pretjerivanja a i rasističke, antislavenske poglede. Bez ikakve primjedbe izložen je i 

137



R. Lovrenčič, Ekonomske veze SSSR-a s inozemstvom u zagrebačkim dnevnicima 1928 - 1932. Smetnje i zapreke I.
Historijski zbornik, god. XLVI (1), str. 109 -144 (1993)

autorov fantastičan sud da Staljin osloncem na nepmane i kulake gradi jaku buržoasku 
državu, do srži militarističku, spremajući se da povede "križarsku vojnu Slavena na 
Zapad” nakon što pod firmom 3. internacionale osvoji Aziju. Prikazivač je naglasio da 
je Laportova knjiga prava senzacija u Francuskoj.194

194 Tajna Kremlja, NO 15. VII. 1928.
195 Sowjetspionage in Deutschland, MO 12. Vili. 1928.
196O sovjetsko-njemačkoj suradnji u proizvodnji aviona v. A. G. Sutton, Western Technology and 

Soviet Economic Development 1917 - 1932, Stanford Uni. Press 1972, 259 - 261.
197 Ein neuer Industrie-Spionage Prozess in Moskau, MO 12. VII. 1928.
198 Velika špijunska afera u Njemačkoj, NO 13. VIL 1928.
199 Velika špijunska afera u Njemačkoj u korist Rusije, NO 15. VIL 1928.
200 Grosse Industriespionage - Affäre in Deutschland, MO 12. IV. 1931.
201 Französische Industrie-Spionage in Deutschland, MO 18. VIII. 1928.

A verzij u prema poslovima sa SSSR-om u nekoj su mjeri, vjerojatno, podupirali 
glasovi o sovjetskoj industrijskoj špijunaži, iako je ona, zapravo, imala dovoljno uzora 
u odgovarajučoj obavještajnoj djelatnosti drugih zemalja. Sredinom 1928. god. Morgen­
blatt prenosi vijest iz "Vossische Zeitung” po kojima je u Njemačkoj pozatvarano 
mnogo osoba jer se otkrilo da su za novae pribavljale sovjetskoj strani informacije о 
tajnama tvornica "Junkersa” i "Domiera”,195 vodečih tvrtki njemačke visokorazvijene 
proizvodnje civilnih aviona. Nepoznato je koliko je to uzrujalo njemačku zrakoplovnu 
industriju, koja je kao i sve uspješnija ’’Lufthansa" kooperirala sa SSSR-om.196 Zanimlji- 
vo je da u istom broju Morgenblatta u kóji je uvrštena vijest o toj špijunskoj aferi 
nalazimo kraču informaciju o procesu koji se u SSSR-u vodi protiv nekih švedskih 
stručnjaka optuženih za industrijsku špijunažu.197 Otkričima o sovjetskoj obavještajnoj 
infiltraciji u sferu njemačkog zrakoplovstva posvečena su i dva članka u Novostima. U 
prvom tekstu se takoder spominju tvomice "Junkersa” i ’’Domiera", ali se torne dodaje 
da su okrivljeni njemački eksperti također dostavljali Moskvi podatke iz velikog držav- 
nog centra za zrakoplovstvo u Berlin Adlershofu, gdje su se ispitivali novi tipovi aviona 
i motora te izdavali atesti bez kojih se nije smjela započetí njihova proizvodnja.198 U 
drugom članku se navodi daje glavnooptuženi, jedan visoki njemački ekspert za zrako­
plovstvo, imao direktne veze sa sovjetskom ambasadom u Berlinu, da je SSSR u 
posljednje vrij eme sve više tražio njemačke aviotehničare, jer se bez njih tajno priba- 
vljeni načrti nisu mogli koristiti, a pri kraju teksta nalazi se pretpostavka da su okrivljeni 
valjda bili povezani s mnogo širom mrežom sovjetske špijunaže u Njemačkoj.199 Nove 
vijesti o njoj pojavile su se tek u prolječe 1931. god. Tadaje Morgenblatt javio daje u 
velikoj njemačkoj kemijskoj tvrtki "Hoechst" 14 namještenika, članova KPD, dostavlja­
lo SSSR-u povjerljive podatke o proizvodnji poduzeča u kojemu su radili, te daje kod 
jednog od njih pronadena korespondencija sa sovjetskim tvomičkim predstavništvom, 
čije se sjedište ne navodi. Dnevnik ističe daje afera privukla veliku pažnju buduči da se 
radi o dotada največem primjeru industrijske špijunaže u Njemačkoj.200 Iz informacije 
ne doznajemo je li ona doista nadmašila jednudrugu o kojoj je isti list pisao u Ijeto 1928. 
god. Naime, tada je u Njemačkoj otkrivena velika mreža francuske industrijske špiju­
naže, osobito proširena baš u kemijskoj industriji, naposé u IG Farben, njezinom vode­
čem koncernu, a koju je organizirala francuska tajna policija.201 Afera kod "Hoechsta’’ 

138



R. Lovrenčič, Ekonomske veze SSSR-a s inozemstvom u zagrebačkim dnevnicima 1928 -1932. Smetnje i zapreke L
Historijski zbornik, god. XLVI (1), str. 109 - 144 (1993)

potakla je, vjerojatno, Morgenblatt da prepriča prilog iz londonskog "Daily Telegrapha” 
u kojem se tvrdilo da sovjetska špijunaža sve više zahvaća Njemačku, pa zato iz nje 
struje u SSSR najrazličitije važne povjerljive informacije.202 Taj veliki britanski dnevnik 
često je ispoljavao gromki antisovjetizam, ne ustručavajuči se od pretjeravanja pa i 
izmišljanja. Ovom prilikom je, izgleda, bio realniji. Njemački ministar obrane general 
Groener izjavio je još 1929. god. da je Njemačku zahvatila špijunska poplava, što je 
potkrijepio tvrdnjom da je samo u prethodnoj godini otkriveno više od 100 slučajeva 
inozemne obavještajne djelatnosti.203 Dakako, iz diplomatskih obzira nije akcentuirao 
nijednu zemlju, ali se bez vece dvojbe moglo pretpostaviti da SSSR u navedenom broju 
slučajeva nije slabo zastopan.

202 Die Sowjetspionage in Deutschland, MO 28. IV. 1931.
203 Njemačka puna špijuna, NO 7. VI. 1929.
204 Kommunistische Spionage in Frankreich, MO 19. VII. 1929.
205 Vojna špijunaža francuskih komunista, NO 19. VII. 1929.
206 A. Kri e gel, Les communistes francais, Paris 1968, 70.
207 Interesantne vijesti iz cijelog svijeta, JL 27. IX. 1928.
208 Ukraden grčki mobilizacijski plan, JL 13. XI. 1929.
209 Aus aller Welt, Russische Spionage in Rumänien, MO 28. V. 1930.

U Francuskoj jednaje afera, nešto drugačija od dosada spomenutih, takoder tangira- 
la SSSR. Sredinom 1929. god. Morgenblatt piše daje pariška policija provela preme- 
tačinu u redakciji "L’Humanitéa”, glavnog organa KPF i u nekim drugim 
komunističkim uporištima. Přitom je u redakciji lista, piše zagrebački dnevnik, prona- 
den tajni sef P. Semarda, tadašnjega generalnog sekretara KPF, u kojem su nadene 
fotografije najnovijih francuskih tenkova, aviona i mitraljeza, pa je zbog toga pozatva- 
rano više osoba. Toj informaciji pridodane su tvrdnje iz desničarskog "Le Marina" da 
francuska policija več dűlje raspolaže podacima o špijunskoj centrali u redakciji "L’Hu­
manitéa" za koju rade agenti po svim tvomicama oružja i arsenalima 3. republike.204 Iste 
informacije donijele su i Novosti, uz mali dodatak da je u redakciji glavnog komuni- 
stičkoga glasila francuskih komunista pronadeno mnogo sumnjivih dokumenata dostat- 
nih da se njima ispuni kamion.205 Zagrebački dnevnici nisu, doduše, zaključili da je ta 
obavještajna djelatnost u kakvoj vezi sa SSSR-om, ali se to na osnovi njihovih ranijih 
članaka moglo pretpostaviti. Pomisao da su te podatke francuski komunisti pribavljali 
zbog vlastite političke propagande, ipak ne bi bila nerealna, jer su oni godinama 
napadali francuski militarizan!.206

Špijunske afere koje su bile izravno ili neizravno povezane sa SSSR-om izbijale su 
tih godina i u raznim europskim zemljama koje nisu ulazile u krug velesila. Tako 
Jutarnji list ujesen 1929. god. javlja da su poljske vojne vlasti otkrile veliku špijunsku 
mrežu u istočnoj Galiciji,207 a otprilike godinu dana kasnije prenosi vijest iz Grčke o 
hapšenju nekolicine oficira zbog krade mobilizacij skog plana grčkih oružanih snaga. 
Zatvoreni su, piše list, priznali da ih je "podržao sovjetski ambasador, koji je preko 
drugih agenata pribavljao povjerljive informacije iz britanskog, francuskog i talijanskog 
poslanstva u Ateni".208 No mnogo veči publicitet dobila je u zagrebačkom novinstvu 
afera izazvana djelovanjem sovjetske špijunaže u Rumunjskoj.

U prolječe 1930. god. Morgenblatt navodi izjavu Besjedovskog o agilnom radu 
sovjetskih agenata u Rumunjskoj, objavljenu u pariškom "Le Marinu".209 Ujesen zagre- 

139



R. Lovrenčič, Ekonomske veze SSSR-a s inozemstvom u zagrebačkim dnevnicima 1928 - 1932. Smetnje i zapreke I.
Historijski zbornik, god. XLVI (1), str. 109 - 144 (1993)

bački dnevnik donosi pak informaciju da je u toj zemlji otkrivena velika sovjetska 
špijunska mreža pa je zatvoreno 60 osoba,210 što je bilo u skladu sa spomenutom 
izjavom. Odmah zatim list piše daje na osnovi policijske pretrage kojaje trajala gotovo 
godinu dana pritvoreno 67 pripadnika mreže u Bukureštu i još 50 u provinciji; medu 
njima bilo je više osoba koje su pribavljale važne podatke u rumunjskom Vojno-geo- 
grafskom zavodu i u jednoj tvornici aviona i siale ih u SSSR. U Bukureštu mreža je 
raspolagala tajnom radiostanicom.211 Nekoliko dana kasnije list javlja o novim hapše- 
njima, ali i izvještava o reakciji bečke policije na rumunjske tvrdnje da je mreža 
održavala radiovezu sa sovjetskim špijunskim centrom u Beču. Naime, austrijski policij­
ski organi izjavili su da im ništa nije poznato o postajanju toga centra i njegovim 
navodnim radiovezama s Bukureštom.212 Izjava se ponavlja u članku s gromkim naslo­
vom "Najopsežnija špijunska afera poslijeratnog doba”, uz dodatak da se, po rumunj- 
skim informacijama, sovjetski obavještajni ured u Beču nalazi uz tamošnje oficijelno 
predstavništvo SSSR-a; iz teksta se nije moglo razabrati je li smješten pri sovjetskoj 
ambasadi ili trgovačkom predstavništvu. Anonimni autor napominje da rumunjski listo­
ví svakodnevno pišu o otkrivenoj špijunskoj mreži koja je prekrila cijelu zemlju, što je 
pokazala duga, vrlo pomna i strogo povjerljiva istraga vojno-obavještajne službe i 
Siguranze (rumunjska tajna politička policija, op. R. L.). Mreža je, prema pisanju 
rumunjskih novina, raspolagala golemim sredstvima, imala posebne kűrire, otpremala 
tajne poruké avionima a u posebnim slučaj e vima i radiom, na dugim i kratkim valovima. 
Njezini su interesi bili vrlo široki, zanimala ju je pri vredna situacija, raspoloženje po 
gradovima i selima, stanje u svim rodovima oružanih snaga, političke prilike, uključuju- 
či zakulisne igre važnih krugova a i tajni potezi rumunjske diplomacije.213 Zapravo, tako 
širok krug interesa imale su i špijunaže drugih zemalja, naposé velesila. Ispitivanje 
optuženih se oteglo mjesecima, paje Morgenblatt tek u prolječe 1931. god. javio da če 
uskoro započeti proces. Navodeči prvi put imena nekih protagonista afere, listi ističe da 
su u mrežu bili uključeni brojni oficiri i visoki činovnici, uz ostalo, funkcionáři mini- 
starstva obrane i vanjskih poslova. Jedan od njezinih pripadnika opskrbljivao je sovjet- 
sku stranu najvažnijim rumunjskim vojnim tajnama.214 Medutim, iako je taj zagrebački 
dnevnik pokazao znatan interes za aferu, o njoj nije više donio nikakvu informaciju, 
osim ponovne najave skorog početka procesa.215 No ona je poslije kračeg vremena 
spomenuta u vezi s jednom drugom aferom.

210 Grosse Spionage Affäre in Rumänien, MO 18. X. 1930.
211 Die Sowjetspionage in Rumänien, MO 19. X. 1930.
212 V. Mo 23. X. 1930.
213 Das umfassendste Spionagenetz der Nachkriegszeit, MO 24. X. 1930.
214 Monster-Spionageprozess in Rumänien, MO 18. IV. 1931.
215 Spionageprozess in Rumänien, MO 28. IV. 1931.

U Ijeto 1931. god. u Beču je ubijen neki Semmelmann, vjerojatno bivši sovjetski 
agent ili, možda, pripadnik neke druge špijunske mreže koja je djelovala protiv SSSR-a. 
U večem članku Morgenblatt naglašava da su umorstvo i dosada poznati rezultati istrage 
izazvali veliko zanimanje u Austriji a i izvan njezinih granica. Naime, utvrdilo se daje 
on ponudio bečkom listu "Die Stunde" seriju članaka o sovjetskoj špijunaži, uz ostalo i 
u Rumunjskoj. Přitom je naglasio da može obznaniti neke činjenice koje u bukureštan- 

140



R. Lovrenčič, Ekonomske veze SSSR-a s inozemstvom u zagrebačkim dnevnicima 1928 - 1932. Smetnje i zapreke L
Historijski zbornik, god. XLVI (1), str. 109 - 144 (1993)

skoj istrazi nisu izronile na po vršinu. Zagrebački dnevnik preuzeo je iz bečkog lista 
cijelo pismo koje je Semmelmann uputio njegovoj redakciji i opširno prikazao tekst koji 
mu je priložio. Nastojeći uvjeriti uredništvo bečkog lista u veliku privlačnost svoje 
ponude, naznačio je o čemu sve može pistai: o sovjetskoj obavještajnoj i protuoba- 
vještajnoj službi, metodama vrbovanja i testiranja kandidata za njih, posebice za vojnu i 
industrijsku špijunažu, o sovjetskim obavještajnim centralama u Beču i Berlinu, koje 
vode visoki oficiri Crvene armije, o radu običnih špijuna, kao i o obuci i djelovanju 
specijalnih obavještajaca, o krivotvorenju putnih isprava i o fingiranim pozivima koji se 
prosljeđuju posredstvom KPD i sovjetskih trgovačkih predstavništava. U tekstu nije bilo 
objašnjeno o kakvim se to pozivima radi. Nadalje je Semmelmann tvrdio da može 
pružiti konkretne informacije o transferu uputa, novca i pošte u okviru goleme sovjetske 
špijunske mreže, o tehničkim sredstvima kojima se služi, o radnim metodama sovjetske 
vojne špijunaže te da je čak spreman dati točnu sliku sovjetske obavještajne mreže u 
Europi.216 Što je stvarno znao i mogao napisati, posve je nejasno, več zato što nije bilo 
nikakvih informacija o torne je li nakon umorstva u njegovu stanu ondje naden bilo 
kakav važan materij al. No članak zagrebačkog dnevnika završava sudom daje sve posve 
jasno: bivši Semmelmannovi poslodavci doznali su za njegovu ponudu i dali ga likvidi­
rati. Medtutim, za bečke istražne organe i kasnije za porotu to, izgleda, nije bilo tako, 
lako je u svom opsežnom prikazu afere Morgenblatt j avio daje ubojica, agent ČEKE, tj. 
GPU-a, uhvačen, tek nakon nekoliko mjeseci list je izvijestio o procesu i njegovu 
završetku. Optuženi nije osuden zbog inkriminiranog zločina, jer ga je ocijenila krivim 
nedovoljna večina porote.217 List nije komentirao čudan ishod procesa, iako je ranije 
pisao da je umorstvo Semmelmanna još jednom otkrilo svijetu ’’wie furchtbar die 
Methoden des russischen Geheimdienstes sind und wie weit die Fäden der kommunisti­
schen Agitation reichen”.218

216 Der Tscheka-Mord in Wien, MO 29. VII. 1931.
217 Tscheka Agent Piklovič vor Gericht, MO 5. III. 1932.
218 Der Tscheka-Mord, isto.

Djelovanje sovjetske obavještajne službe, odnosno raznih njezinih ogranaka, poli- 
tičke, vojne i industrijske špijunaže, samo po sebi jedva bi kome bilo osobito zazorno, 
osim direktno tangiranim faktorima u drugim zemljama. Špijunaža je bila pradavni 
oblik inozemne državne aktivnosti, osobito velesila, u krug kojih se SSSR pomalo 
vračao. Stoviše, 1. svjetski rat dao joj je snažne poticaje, a različita trvenja država, starih 
i ovih, njihova medusobna sumnjičenja i suprotni ili barem nepodudarni interesi u 
poslijeratnom periodu pružali su obilne razloge za održavanje pa i pojačavanje obavje- 
štajnih aktivnosti. Opči proces modernizacije nakon rata nije zaobišao ni tu specifičnu i 
vrlo važnu granu aparata mnogih država. Metode njezina rada postajale su sve rafinira- 
nije, upotrebljavana tehnička sredstva sve savršenija a raspón Špijunskih interesa sve 
širi, osobito u pogledu inozemne ekonomike, pogotovo u pogledu industrijskih grana s 
najviše inovacija i najužim vezama s naoružavanjem. Otkrivanje pak špijunskih afera, 
posebice ako se radilo o jačem stranom političkom ili ekonomskem konkurentu, odno­
sno suparniku, bivšem ili potencijalnom neprijatelju, redovno je privlačilo znatnu 
pažnju javnosti, što je izdašno eksploatiralo veliko senzacionalističko novinstvo. No 
SSSR je i u torn pogledu bio izvanredan, izvanserijski uzorak. Samo postojanje zemlje s 

141



R. Lovrenčič, Ekonomske veze SSSR-a s inozemstvom u zagrebačkim dnevnicima 1928 -1932. Smetnje i zapreke I.
Historijski zbornik, god. XLVI (1), str. 109 - 144 (1993)

izrazito drugačijim poretkom od svih drugih i s jakom pa i otvorenom težnjom da ga 
proširi svijetom globalnom socijalnom revolucijom potenciralo je svagdje interes i za 
njezinu špijunsku djelatnost, ali i podupiralo na raznim stranama strah od sovjetske 
ekspanzije. Tome nije pridonosila samo sve očitija činjenica da u sovjetskoj inozemnoj 
obavještajnoj službi ima veliku ulogu močni i okrutni GPU več i planetarna akcija 
Komunističke internacionale, koja se uvelike isprepletala sa špijunažom jedine socijali- 
stičke zemlje.

Zanimanje za Rusiju kao golemu euroazijsku zemlju, velesilu i važan ekonomski 
prostor vrlo velikih potreba i ponuda, realnih ili potencijalnih, samo su povečale ruske 
revolucije 1917. i njihov konačan ishod -uspostava sovjetske države. Starim razlozima 
tog interesa pridružili su se novi, znatne težine i internacionalne važnosti. Sovjetska 
Rusija je djelovala na svijet kao, privlačni ili odbojni, prvi stvarni model novog, 
nekapitalističkog društva i kao sjedište medunarodnog komunističkog pokreta obilježe- 
nog naporima da taj uzrok pretvori u univerzalni, svjetski poredak. Nevideni eksperi­
ment prvog petogodišnjeg plana (1928 -1932) još je pojačao zanimanje svjetske 
javnosti, uključujuči i žurnalistike, za razvoj Sovjetske Rusije. To se ispoljilo i u 
hrvatskom novinstvu, osobito u zagrebačkim dnevnicima kao njegovu najvažnijem i 
najutjecajnijem dijelu. Predodžbe koje su one pružale o Sovjetskoj Rusiji nisu se 
odlikovale originalnošču - največim dijelom preuzimali su strane informacije i komen­
táre - ali su neospomo imale veliko mjesto u gradnji domače slike o toj zemlji, njezinu 
kretanju, problemima, dilemama i izgledima.

Ostvarivanje prve "petoljetke" ovisilo je u velikoj mjeri o razvoju ekonomskih veza 
SSSR-a s inozemstvom, o njegovoj trgovačkoj razmjeni s drugim zemljama na osnovi 
koje je mogla nabavljati nužnu industrijsku i drugu opremu i realizirati tehnološki 
transfer, bez čega se opsežni program sovjetske industrijalizacije i opče modernizacije 
jedva dao zamisliti. Medutim, ekonomske veze SSSR-a s inozemstvom, iako su ih 
podupirali razni strani interesi, više privredni nego politički, ometali su razni, pretežno 
međusobno povezani faktori. Unutrašnji politički razvoj u toj zemlji proizvodio je 
brojne zaprečne ili barem uznemirujuče efekte u sferi njezine razmjene s inozemstvom. 
U prvoj fazi "petoljetke” kulminirala je dugotrajna borba u Vrhovima vladajuče partije i 
sovjetske države, koja je završila Staljinovom sudbonosnom pobjedom, ali unutrašnji 
politički obračuni nisu zatim prestali. Glasovi o novim trzavicama i sukobima podržava- 
li su inozmeno uvjerenje o nestabilnosti tek uspostavljene Staljinove diktature. Tome su 
obilno pridonosile i vijesti, doduše često pretjerane, o otporu sovjetskom režimu ”odoz- 
do”, osobito zbog njegove politike prema selu koje su pritisnule obnovljene rekvizicije, 
a zatim još više nasilna kolektivizacija. U raznim prilikama nemiri su se dovodili u vezu 
s krizom političkih vrhova.

Neizbježno odbojno djelovanje u pogledu razvoja ekonomskih odnosa SSSR-a s 
inozemstvom imalo je širenje represije, o čemu je svjedočio gotovo neprekidan niz 
procesa, koji su u velikoj mjeri tangirali ekonomske faktore, dijelom i u sferi pri vrednih 
veza s drugim zemljama. Procesi su podupirali široko uvjerenje izvan sovjetskih granica 
da je Staljinov uspon doveo do obnove ili jačanja terora, do pretvaranja SSSR-a u 

142



R. Lovrenčič, Ekonomske veze SSSR-a s inozemstvom u zagrebačkim dnevnicima 1928 - 1932. Smetnje i zapreke I.
Historijski zbornik, god. XLVI (1), str. 109 - 144 (1993)

policijska državu, u kojoj GPU, nasljednik ČEKE, ne samo nemilosrdno progoni stvar­
ne ili navodne protivnike režima, več i nadzire sve i svakog, pa i ekonomski život, 
uključujuči privredne veze s inozemstvom. Zastrašujuéu stranu predodžbu o GPU još su 
pojačale vij esti o djelovanju te sovjetske državne službe u inozemstvu, koja se uvelike 
služila i sovjetskom diplomatskom mrežom po svijetu. I s jednom i drugom dovodile su 
se u vezu špijunske afere, koje su upozoravale na velike razmjere sovjetske obavještajne 
akcije širom svijeta i njihov opsežni dijapazon, od vojne do industrijske sfere. Usto, lakó 
se dalo razabrati da se ukupna sovjetska špijunska djelatnost isprepleče s aktivnostima 
Trece internacionale, čiji su napori i ciljevi bili odiozni ne samo raznim političkim več i 
privrednim krugovima kapitalističkih zemalja.

Zusammenfassung

DIE WIRTSCHAFTLICHEN BINDUNGEN DER SOWJET-UNION AN
DAS AUSLAND IN DEN ZAGREBER TAGESZEITUNGEN VON 1928 BIS 1932

Rene Lovrenčič

Das Interesse für Rußland als ein riesiges eurasisches Land, als Großmacht und wichtigen 
Wirtschaftsraum mit großem realem oder potentiellem Bedarf und Angebot haben zu einer 
Ausdehnung der russischen Revolution 1917 und zu deren Ausgang, der Errichtung des Sowjet­
staates, geführt. Zu den alten Gründen für dieses Interesse kamen neue mit ziemlichem Gewicht 
und internationaler Bedeutung. Sowjetrußland wirkte auf die Welt als anziehendes oder ab­
stoßendes, erstes wirkliches Modell einer neuen, nichtkapitalistischen Gesellschaft und als Sitz 
der internationalen kommunistischen Bewegung, die gekennzeichnet war durch die Anstrengun­
gen, diese Bewegung zu einer universalen Weltordnung zu machen. Das bisher nie dagewesene 
Experiment des ersten Fünfjahresplans (1928-1932) verstärkte das Interesse der Weltöffen­
tlichkeit einschließlich der Journalisten, für die Entwicklung Sowjetrußlands noch. Dies zeigte 
sich auch im kroatischen Zeitungswesen, insbesondere in den Zagreber Tageszeitungen als 
dessen wichtigstem und einflußreichstem Teil. Die Vorstellungen, die sie von Sowjetrußland 
boten, zeichneten sich nicht durch Originalität aus - meist übernahmen sie fremde Informationen 
und Kommentare, aber sie hatten zweifellos einen wichtigen Platz in der Schaffung des heimi­
schen Bildes von diesem Land, seiner Entwicklung, seinen Problemen, den Dilemmas und seinen 
Aussichten.

Die Verwirklichung des ersten Fünfjahresplans hing in großem Ausmaß von der Entwick­
lung der wirtschaftlichen Beziehungen der Sowjetunion mit dem Ausland ab, von ihrem Handel 
mit anderen Ländern, auf Grund dessen sie das für die Industrie notwendige Material und andere 
Ausrüstung beschaffen und somit technologischen Transfer verwirklichen konnte, ohne den das 
umfangreiche Programm der sowjetischen Industrialisierung und die allgemeine Modernisierung 
kam denkbar waren. Aber die wirtschaftlichen Bindungen der Sowjetunion an das Ausland 
wurden, wiewohl unterstützt von verschiedenen fremden Interessen, die eher wirtschaftlicher als 
politischer Natur waren, von verschiedenen, mit einander verbundenen Faktoren gestört. Die 
innenpolitische Entwicklung dieses Landes erzeugte zahlreiche hindernde oder zumindest beun­
ruhigende Effekte in den Beziehungen zum Ausland. In der ersten Phase des Fünfjahresplans 

143



R. Lovrenčič, Ekonomske veze SSSR-a s inozemstvom u zagrebačkim dnevnicima 1928 - 1932. Smetnje i zapreke I.
Historijski zbornik, god. XLVI (1), str. 109 - 144 (1993)

kulminierte der langwierige Kampf innerhalb der Spitze der herrschenden Partei des Sowjet­
staates, der mit dem schicksalhaften Sieg Stalins endete, aber die innenpolitischen Abrechnungen 
hatten damit nicht aufgehört. Gerüchte über neue Unruhen und Zusammenstöße hielten im 
Ausland die Überzeugung aufrecht, daß die Diktatur Stalins, die eben erst errichtet worden war, 
instabil war. Dazu trugen auch die häufig übertriebenen Nachrichten über den Widerstand von 
unten gagen das Sowjetregime bei, insbesondere wegen dessen Politik dem Dorf gegenüber, die 
die erneuerten Requisiten und dann noch die Zwangskollektivierung unterstrichen. Bei ver­
schiedenen Gelegenheiten wurden Unruhen mit der Krise der politischen Führung in Zusammen­
hang gesetzt.

Die unausweichlich ablehnende Haltung gegenüber der Entwicklung der wirtschaftlichen 
Beziehungen der Sowjetunion zum Ausland führte zur Ausweitung der Repression, von der eine 
nahezu ununterbrochene Prozeßreihe zeugte, die wiederum wirtschaftliche Faktoren berührte, 
zum Teil auch in der Sphäre der wirtschaftlichen Beziehungen zu anderen Ländern. Die Prozesse 
unterstrichen die breite Überzeugung außerhalb der Sowjetgrenzen, daß Stalins Aufstieg zur 
Erneuerung oder Stärkung des Terrors, zur Umwandlung der Sowjetunion in einen Polizeistaat 
geführt hatte, in der der GPU, der Nachfolger der Tscheka, nicht nur gandenlos tatsächliche oder 
angebliche Regimegegner verfolgte, sondern auch alles und jeden, also auch das Wirtschaftsle­
ben, einschließlich der Wirtschaftsbeziehungen zum Ausland überwachte und bespitzelte. Die 
erschreckende fremde Vorstellung vom GPU unterstrichen auch die Nachrichten über das Vorge­
hen des sowjetischen Geheimdienstes im Ausland, der sich meist des sowjetischen diplomati­
schen Dienstes in aller Welt bediente. Mit beiden wurden Spionageaffären in Zusammenhang 
gebracht, die auf die starke Ausdehnung sowjetischer Nachrichtendienste in der ganzen Welt und 
deren umfassende Reichweite vom militärischen Bereich bis zur Industrie verwiesen. Daneben 
konnte man erkennen, daß das ganze sowjetische Spionagenetz mit den Aktivitäten der Dritten 
Internationale verwoben war, deren Anstrengungen und Zielsetzungen nicht nur verschiedenen 
politischen, sondern vor allem den Wirtschaftskreisen der kapitalistischen Länder odios er­
schienen.

144



HISTORIJSKI

ZBORNIK

GODINA XLVI (1) 1993.



UDK 93/99 ISSN0351
HISTORIJSKI ZBORNIK GOD. XLV str. 1 - 256, Zagreb 1993.

2199

IZDAVAČ: Društvo za hrvatsku povjesnicu

REDAKCIJSKI ODBOR
Mirjana GROSS, Zagreb
Ivan KAMPUŠ, Zagreb 

Tomislav RAUKAR, Zagreb 
Petar STRČIĆ, Zagreb

GLAVNI I ODGOVORNI UREDNIK
Ivan KAMPUŠ

TAJNIK REDAKCIJE
Ivica PRLENDER

LEKTOR
Branko ERDELJAC

Adresa uredništva:
Društvo za hrvatsku povjesnicu 

Zagreb, Odsjek za povijest, Filozofski fakultet 
Ul. Dure Salaja 3

Narudžbe šaljite na navedenu adresu

Cijena ovog broja iznosi 60 kuna

Izdanje časopisa sufinancira
Ministarstvo znanosti i tehnologije Republike Hrvatske

Slog i prijelom na kompjutoru: DENONA, Pergošićeva 8 - Zagreb
Tisak: KRATIŠ, Vrapčanska 15 - Zagreb, svibanj 1994.


