
 209 

Emina Demiri i Karmen Škaro∗ 

 
Dubrovački medijski prijepori 

 
Uvod 
 
Novinarska profesija na lokalnoj razini predstavlja veliki izazov. 

Lokalni su novinari izloženi manipulaciji od lokalnih političara, oglašivača i 
vlasnika koje svaki dan susreću na ulicama svojega grada. Njihov je položaj 
znatno otežan upravo zbog malog područja o kojemu izvještavaju te zbog 
prisnosti s sudionicima izvještaja.  

Senzacionalistički način izvještavanja nisu izbjegli ni dubrovački 
mediji. Često posluže samo kao prostor osobnih razračunavanja i 
podmetanja u kojima se neutemeljeno iznose neistine. Iako na Sveučilištu u 
Dubrovniku postoji odjel Mediji i kultura društvo, čije je područje 
obrazovanja zapravo novinarstvo, u dubrovačkim medijima čini se da ne 
postoji potražnja za obrazovanim novinarima koji će se pridržavati pravila 
i etike svoje profesije. Senzacionalizam ne priznaje obrazovanje kao vrlinu 
nego je smatra preprekom.  

Važnost lokalnih medija i njihov utjecaj na javno mnijenje ponekad 
prelazi utjecaj nacionalnih medija upravo zbog blizine kao mjerila prema 
kojemu je nešto zanimljivo i važno za čitatelja, slušatelja ili gledatelja.  
Upravo zbog velikog utjecaja, potrebno je sagledati tko zapravo odlučuje o 
uređivačkoj politici tih medija. Jedan od načina da se odgovori na to 
pitanje jest sagledati povijest i sadašnjost izvještavanja dubrovačkih medija. 
Skandali koji su ih potresli, pogreške velike i male, nedostaci u sadržaju. 
Sve su to pokazatelji stanja dubrovačkih medija.    

 

 

 

 

                                                 
∗ Autorice su studentice Sveučilišta u Dubrovniku 



 DOGAĐAJI  210 

Radio-Laus 
 
Glavni i jedini izvor prihoda za lokalnu komercijalnu radijsku 

postaju je oglašavanje. Osim snimljenih oglasa, oglasa koje čita spiker, 
lokalni radio se koristi i igrama te kvizovima kroz koje oglašivač šalje svoju 
poruku na nešto suptilniji način. Takav je slučaj i s Radio-Lausom. Naime, 
90 posto njegova programa je sponzorirano, pa imaju specijalizirane 
emisije čiji su sponzor npr. Autoceste, pa se u tim emisijama oglašavaju 
lokalne autotvrtke ili postoji emisija „Dom“ za tvrtke koje se bave 
uređivanjem interijera. 

Godine 2004. jako je uspješna bila emisija „Pedalalaus“. Sastojala 
se od toga da su dva novinara biciklima tri puta na tjedan obilazila 
Dubrovnik. Svaki put bi u nekoj ugostiteljskoj tvrtki napravili intervju s 
osobom od lokalne važnosti. Osobe koje bi se našle na ulici kojom su se 
novinari  vozili, osvajale bi nagrade koje bi omogućili sponzori, ali emisiju 
je većinom sponzorirao ugostiteljski objekt. Kako se izabire objekt koji će 
ugostiti političara i novinare nije poznato, pa postoji opravdana sumnja da 
su ideja i koncepcija emisije takvi da se ostvari sprega oglašivača 
(ugostiteljskog objekta i političara) i novinara. 

Vrijeme izbora također se može promatrati sa stajališta marketinga 
jer je to vrijeme, kao i razdoblje blagdana, ono kada se dobit od oglašivanja 
poveća. Publika je bombardirana političkim oglasima, jingleovima i 
političkim oglašivačkim emisijama u kojima se pojavljuju političari, a koje 
traju do 60 minuta. 

Pogreške su ljudske, ali plagijat nije. Radio-Laus je dobar primjer za 
to. U prosincu 2006. Jutarnji list je pogreškom objavio izvještaj sa 
županijskog zasjedanja, koji se održao u studenom te godine. Vijest o tome 
je pročitana i u vijestima Lausa bez pozivanja na Jutarnji list, kao da se radi 
o novom događaju, pa su pokazali javnosti kako pojedine vijesti prepisuju 
iz dnevnih novina, pa i one pogrešno objavljene.  
 
 

Radio-Ragusa 
 

Radio-Ragusa je najmlađi radio u Dubrovniku. Prije početka 
emitiranja, Andrija Jarak, koji je trebao biti glavni urednik, najavljivao je 



   Demiri i Škaro 211 

kako će radio razotkrivati afere, govoriti o problemima ratnih veterana, 
odnosima sa susjednim zemljama te da taj radio zasigurno neće biti 
džuboks napravljen na tako da se objavljuje red glazbe, red reklama. No, to 
je ono što je taj radio postao. 

Radio-Ragusa emitira 24 sata na dan, uglavnom glazbu i glazbene 
emisije poput „Love radio“ s ljubavnim pjesmama, dok je „Injoštar“ 
posvećen tradicionalnoj dalmatinskoj pjesmi. Vijesti se emitiraju svaka dva 
sata s glavnim „Dnevnikom“ u 17 sati i uglavnom su „skinute“ s portala 
www.index.hr.  

Jedan od primjera neobrazovanih osoba koje rade na lokalnim 
postajama je i kada se u prosincu 2006. godine spiker zabunio i nekoliko 
minuta nije znao što skraćenica J.B. Jelačić znači. Prvi put ju je izgovorio 
Josip Broz. U sljedeća dva pokušaja opet ju nije uspio dešifrirati te je na 
kraju samo rekao „u ulici bana Jelačića“. 
 

 

DUTV 
 
DUTV je počeo emitirati program prošle godine i u svojem se radu 

susreo s nekoliko ključnih problema. Ljudi su neizostavan element 
poslovanja pa je neoprostivo da jedna televizija nema dovoljno kadrova, a 
oni koji rade većinom nisu školovani novinari. Zbog takvih propusta, 
program je slab, što se najviše vidi iz prečestog emitiranja kadrova Grada i 
gradskih „šetača“. DUTV je stvorio vlastitog Velikog Brata pomoću 
kamera postavljenih po cijelome gradu koje snimaju „uzbudljive“ kadrove 
ljudi koji šetaju, vežu cipele, ispuhuju nos... I sve se to emitira uz glazbu u 
pozadini, a kako se ne bi moglo ustvrditi da navedeni kadrovi nemaju 
nikakvu informativnu vrijednost, u podnožju ekrana gledatelji mogu 
pročitati pokoju lokalnu vijest, najavu ili neizostavni oglas. Jedanput na 
tjedan ekipa DUTV-a odluči se emitirati lokalne vijesti iz Dubrovnika i s 
Dubrovačkog područja. Problem je u tome što se ti manevri većinom 
pretvaraju u prikriveno oglašavanje. Lokalne građevinske tvrtke najčešći su 
sudionici vijesti, a ujedno i najveći oglašivači DUTV-a.  

Možda je situacija mogla biti i drugačija da se i prije nego što se 
počelo s emitiranjem nije propustilo zaposliti školovane novinare. Prošle 
godine na audiciji za zapošljavanje sudjelovali su i studenti Sveučilišta u 
Dubrovniku, koji su demonstrirali visok stupanj profesionalizma te je 



 DOGAĐAJI  212 

nekoliko od njih i zaposleno. Rad na televiziji je odgovoran posao te 
iziskuje mnogo vremena i odricanja za studente koji ujedno moraju pratiti 
predavanja i učiti za ispite. Osim toga, takva obveza donosi i troškove, npr. 
za prijevoz, šminku i odjeću te su studenti zatražili da im se nadoknade. 
Vlasnik DUTV-a, koji je ujedno menadžer, nije smatrao da bi se ta 
nadoknada trebala isplatiti. Zaključio je da bi studenti zapravo njemu 
trebali platiti što će ih naučiti budućem zanimanju. Studenti su prekinuli 
suradnju, no priča na tome nije završila. Uvrijeđeni vlasnik odlučio je da 
nekoliko drskih studentica treba „spustiti na zemlju“, pa ih je otpratio s 
izjavama kako neke od njih dobro izgledaju, no nemaju ništa u glavi te da 
bi mogle glumiti u porno filmovima. Za veliku većinu pak rekao je da nisu 
u stanju držati niti mikrofon.  
 

 

Dubrovački vjesnik 
 
Još davne 1951. godine s prvim izdanjem počinje priča Dubrovačkog 

vjesnika, novina s najdužom tradicijom u Gradu.  Još jedan čini se 
neizbježan element dubrovačkih medija, saga o građevinskim tvrtkama 
nalazi svoje mjesto i u tome listu. Dubrovački vjesnik kada god je to moguće 
donosi negativne vijesti o lokalnoj građevinskoj tvrtki „Obšivač“, koja je 
partner izvjesnom „Vulixu“. Poznato je da se iza vreća cementa nerijetko 
skriva korupcija i dužnost je novinara o tome izvijestiti, no u ovome 
slučaju se iza novinarskih pera Dubrovačkog vjesnika skriva suparništvo. 
„Vulix“ je imao udjel u Dubrovačkom listu, koji se s Dubrovačkim vjesnikom 
bori za dijelove čitateljskog kolača. Treba li uopće spomenuti da Dubrovački 
list s druge strane promovira tvrtku „Obšivač“.   

Čini se kako Vjesnik nije u dobrim odnosima ni s gradonačelnicom 
Dubravkom Šuicom. Barem ne otkada je ona povukla oglase iz lista. 
Najbolji primjer spomenutog antagonizma jest kada je u listu objavljena 
fotomontaža gradonačelnice kako sjedi na skupoj WC školjki, koja je dio 
velike investicije Gradskog vijeća. Uistinu neukusna fotografija očiti je 
rezultat sensacionalizma i najblaže rečeno nedostatka profesionalizma u 
novinarstvu Dubrovačkog vjesnika. 

No, taj slučaj montaže u tim novinama nije jedini. Naime, 2005. 
godine, tijekom lokalnih izbora Dubrovački vjesnik je objavljivao podatke iz 
navodnih telefonskih anketa, koje su pokazivale da kandidat s nezavisne 



   Demiri i Škaro 213 

liste Pero Vićan vodi utrku. Tako su tri dana prije izbora objavljeni 
rezultati ankete, prema kojoj je vodio Pero Vićan sa 69,7%, 67,7% i 59,1%. 
Podaci agencija koje se bave istraživanjima javnog mnijenja govorili su 
drugačije. Tako je prema agenciji GFK Pero Vićan smješten u skupinu 
„ostali“, u kojoj svi zajedno nisu mogli dobiti više od 1,9 posto glasova, a 
prema podacima druge slične agencije Mediana Fidesa nisu mogli dobiti 
više od 3,4 posto glasova. Uz to, suprotno pravilima struke, nigdje nije bilo 
naznačeno koliko je ljudi sudjelovalo u anketama. Postavlja se pitanje 
koliko je glasova takva manipulacija priskrbila Vićanu, jer su ljudi mislili da 
ako glasaju za nekoga drugoga s druge nezavisne liste, njihov glas neće 
vrijediti.  
 
 

Zaključak 
 
Dubrovačko novinarstvo se susreće s problemima manipulacije. 

Upravo ta manipulacija te sveprisutni senzacionalizam rezultira slabom 
kvalitetom sadržaja u medijima te padom potražnje za školovanim 
novinarima. Zapošljavanje neškolovanog kadra ujedno povećava prostor 
za pogreške. Ponekad su te pogreške male, poput krivo pročitanih imena, 
no ponekad su mnogo ozbiljnije, poput plagijatorstva.  

 Vlasnici dubrovačkih medija prečesto vode glavnu riječ u tome što 
(ne)objaviti, što jest, a što nije vijest. Smrad manipulacije koju provode 
vlasničke strukture uvijek je prisutan, no rijetko se može dokazati iz kojeg 
izvora se širi. Zašto? Zato što transparentnost vlasništva u Dubrovniku, a 
nažalost i ostatku Hrvatske, prečesto nije ništa do mrtvo slovo na papiru. 
Građevinska poduzeća, radnici kao dioničari, žene moćnika... Toliko 
imena, a bez pouzdanih podataka. Sličnu manipulaciju uređivačkom 
politikom moguće je pronaći i u oglašavanju.  

Lokalni političari pak vode vlastitu igru, koja naravno jednako tako 
uključuje manipulaciju medijima, a time i manipulaciju javnošću. U vrtlogu 
izbornih kampanja gubi se mantra novinarske profesije koja kaže pošteno, 
istinito, uravnoteženo, točno i nepristrano. Političarima na vlasti posvećuje 
se toliko medijskog prostora da se uistinu može reći kako lokalni 
dužnosnici već iskaču i iz paštete. U slučaju prijekora medijske ruke, koja 
te političare svesrdno mije, mediji se okreću drugoj krajnosti, u kojoj je su 
sve te paštete pokvarene. U svemu tome najviše ispašta javnost te ideja o 
slobodi i profesionalnosti novinarske profesije.  






