hrcak mascot   Srce   HID

Izvorni znanstveni članak

Marulićeva demonologija

Branko Jozić   ORCID icon orcid.org/0000-0003-2490-148X ; Marulianum, Split

Puni tekst: hrvatski, pdf (273 KB) str. 227-236 preuzimanja: 1.097* citiraj
APA 6th Edition
Jozić, B. (2011). Marulićeva demonologija. Colloquia Maruliana ..., 20 (20), 227-236. Preuzeto s https://hrcak.srce.hr/67374
MLA 8th Edition
Jozić, Branko. "Marulićeva demonologija." Colloquia Maruliana ..., vol. 20, br. 20, 2011, str. 227-236. https://hrcak.srce.hr/67374. Citirano 30.03.2020.
Chicago 17th Edition
Jozić, Branko. "Marulićeva demonologija." Colloquia Maruliana ... 20, br. 20 (2011): 227-236. https://hrcak.srce.hr/67374
Harvard
Jozić, B. (2011). 'Marulićeva demonologija', Colloquia Maruliana ..., 20(20), str. 227-236. Preuzeto s: https://hrcak.srce.hr/67374 (Datum pristupa: 30.03.2020.)
Vancouver
Jozić B. Marulićeva demonologija. Colloquia Maruliana ... [Internet]. 2011 [pristupljeno 30.03.2020.];20(20):227-236. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/67374
IEEE
B. Jozić, "Marulićeva demonologija", Colloquia Maruliana ..., vol.20, br. 20, str. 227-236, 2011. [Online]. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/67374. [Citirano: 30.03.2020.]

Sažetak
Dok prirodno teži ka sreći, iskustvo zla – koje se povezivalo sa zlim bićem (demonom, Sotonom, đavlom) – čovjeka tjera da nađe odgovor na taj problem. U antici, pa onda srednjem vijeku, a i kasnije, posvuda se vidjelo đavla, njegovo djelovanje i zasjede. Marulić kao moralno-didaktički autor nipošto nije mogao izbjeći pitanja o zlu i Sotoni. U odužem razmatranju o đavlu u Evanđelistaru (čak jedanaest poglavlja Treće knjige) zrcali se, dakako, kršćanski svjetonazor. Tu Marulić odgovara na glavna pitanja o naravi đavla, o njegovu podrijetlu, moći i djelovanju te o njegovoj konačnoj sudbini. Podrobniju raščlambu organizira oko različitih naziva đavla, koji se susreću u Svetom pismu, pa alegoriziranjem ukazuje na njihova svojstva, poroke, djelovanje i učinke.
Posebnu pozornost privlači Marulićev odgovor na pitanje zašto je stvoren đavao, pri čemu je naizgled upao u krivovjerje pišući da je »providnost previšnjeg Stvoritelja svijeta, stvorivši mnoga dobra, zapovjedila da nastanu i neka njima protivna zla zato da bi dobra u usporedbi sa zlima učinila poželjnijima«. Začuđuje tvrdnja da je zlo Božje djelo, a postavlja se i pitanje kako je to promaknulo cenzuri. Moguće objašnjenje jest da je u Marulićevo doba bio općenito prihvaćen Origenov odgovor na Celzov prigovor, prema kojem Bog nije stvorio zla u doslovnom smislu, nego su ona posljedica njegovih glavnih djela, pri čemu se misli na tjelesna i izvanjska zla kojima se Bog služi u pedagoške svrhe. Marulić, dakle, prenosi tradicionalno kršćansko učenje, služeći se formulacijama prethodnih crkvenih pisaca; međutim izborom građe i načinom njezina organiziranja tom složenom izlaganju on daje autorski pečat.

Ključne riječi
Marko Marulić; Evanđelistar; zlo; đavao; demonologija

Hrčak ID: 67374

URI
https://hrcak.srce.hr/67374

[engleski]

Posjeta: 1.472 *