Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

Neke glazbenofilozofijske teme u djelu Miha Monaldija

Stanislav Tuksar ; Muzička akademija, Zagreb, Hrvatska


Puni tekst: hrvatski pdf 704 Kb

str. 115-128

preuzimanja: 334

citiraj


Sažetak

Dubrovački pjesnik, matematičar i filozof Miho (Michele) Monaldi (oko 1540-1592) ostavio je u svojem post humno objavljenom djelu Irene, ovvero della bellezza (Irena iliti o ljepoti; Venecija, 1599) prvi cjelovit glazbenoteorijski i glazbenoestetički sustav nastao na hrvatskoj obali Jadrana. Osmi dijalog u tome djelu potpuno je posvećen raspravi o glazbi, a glavni problematski krugovi koje Monaldi u njemu obrađuje jesu: lijepo u glazbi, vrste podjela glazbe, estetička analiza jednoglasja i višeglasja, odnos glazbe i matematike, odgojna, etičko-psihološka i spoznajna vrijednost (aksiologija) glazbe, odnos pjesništva, govorništva i glazbe, teorija značenja u glazbi i odnos glazbe i politike. U ovom se tekstu obrađuju teme o lijepom u glazbi; vrste podjela glazbe; odgojna, etičko-psihološka i spoznajna vrijednost glazbe; teorija značenja u glazbi; odnos glazbe i politike. Iz povijesnofilozofijske perspektive Monaldijeva je misao o glazbi većim dijelom eklektički sklop nekih srednjovjekovnih doktrina te renesansnog neoplatonizma i aristotelizma, ali očituje i neke posebnosti među kojima se visok stupanj izvornosti može pripisati koncepciji značenja u glazbi. U cjelini, međutim, Monaldijeva misao o glazbi ne slijedi inovativni trag Zarlinova epohalnog poimanja glazbe kao autonomne umjetnosti, nego se u konzervativnijoj maniri zadržava na ideji o heteronomnosti glazbe.

Ključne riječi

Hrčak ID:

68068

URI

https://hrcak.srce.hr/68068

Datum izdavanja:

5.12.2005.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 856 *