Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

Uloga empatije u socijalizaciji djece s teškoćama u razrednim sredinama

Aldo Špelić ; Odjel za obrazovanje učitelja i odgojitelja Sveučilišta Jurja Dobrile u Puli
Đeni Zuliani ; Odjel za obrazovanje učitelja i odgojitelja Sveučilišta Jurja Dobrile u Puli


Puni tekst: hrvatski pdf 174 Kb

str. 96-108

preuzimanja: 4.205

citiraj


Sažetak

Potaknuti istraživanjima o pozitivnim posljedicama uključivanja djece s teškoćama u redovnu razrednu nastavu za ostale učenike tipičnog razvoja u ovom smo istraživanju ispitali 1) postoji li razlika u empatiji učenika koji su pohađali nastavu u istom razrednom odjeljenju s učenicima s teškoćama tijekom tri ili četiri godine i onih učenika koji nisu imali takvo iskustvo; 2) kolika je prihvaćenost/neprihvaćenost učenika s teškoćama u njihovim razrednim sredinama i postoji li razlika u empatiji učenika tipičnog razvoja s obzirom na prihvaćanje/neprihvaćanje učenika s teškoćama; te 3) razlikuju li se učenici tipičnog razvoja, odabrani od strane učenika s teškoćama, u empatijskim karakteristikama. Istraživanje se provodilo u jednom III i dva IV razreda osnovne škole (N=41) u kojima su bili uključeni učenici s teškoćama i u jednom III i dva IV razreda (N=42) u kojima nisu bili uključeni učenici s teškoćama. Rezultati, dobiveni na našem uzorku, pokazuju da (1) učenici u čijim su razredima bili uključeni učenici s teškoćama imaju značajno nižu razinu empatije u odnosu na učenike koji nisu imali takvo iskustvo, zatim (2) da učenici s teškoćama u njihovim razredima predstavljaju ‘zvijezde odbijanja’ i da učenici koji ne prihvaćaju učenike s teškoćama pokazuju značajno nižu razinu empatije u odnosu na ostale, te (3) pokazuju li učenici, koje su učenici s teškoćama odabrali, značajno nižu razinu empatije u
odnosu na ostale. Ovi rezultati, koji ukazuju da je uključivanje učenika s teškoćama u redovne razredne sredine sa sobom donijelo specifične probleme u socijalizaciji kao i u razvoju empatije kod tipičnih učenika i jednako tako učenika s teškoćama, obrazloženi su
nedostatkom prethodne pripreme i obrazovanja obju skupina učenika, koji bi omogućili pozitivan ishod obrazovne integracije.

Ključne riječi

obrazovna integracija; učenici s teškoćama; empatija i sociometrijski status

Hrčak ID:

70283

URI

https://hrcak.srce.hr/70283

Datum izdavanja:

7.7.2011.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 6.368 *