hrcak mascot   Srce   HID

Izvorni znanstveni članak

Razlike u procjenama adaptivnoga ponašanja djece s teškoćama u školskom okruženju

Anamarija Žic Ralić   ORCID icon orcid.org/0000-0002-3357-4612 ; Odsjek za inkluzivnu edukaciju i rehabilitaciju, Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Sveučilišta u Zagrebu
Daniela Cvitković ; Odsjek za inkluzivnu edukaciju i rehabilitaciju, Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Sveučilišta u Zagrebu

Puni tekst: hrvatski, pdf (247 KB) str. 109-127 preuzimanja: 2.151* citiraj
APA 6th Edition
Žic Ralić, A. i Cvitković, D. (2011). Razlike u procjenama adaptivnoga ponašanja djece s teškoćama u školskom okruženju. Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja, 47 (2), 109-127. Preuzeto s https://hrcak.srce.hr/70284
MLA 8th Edition
Žic Ralić, Anamarija i Daniela Cvitković. "Razlike u procjenama adaptivnoga ponašanja djece s teškoćama u školskom okruženju." Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja, vol. 47, br. 2, 2011, str. 109-127. https://hrcak.srce.hr/70284. Citirano 09.12.2019.
Chicago 17th Edition
Žic Ralić, Anamarija i Daniela Cvitković. "Razlike u procjenama adaptivnoga ponašanja djece s teškoćama u školskom okruženju." Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja 47, br. 2 (2011): 109-127. https://hrcak.srce.hr/70284
Harvard
Žic Ralić, A., i Cvitković, D. (2011). 'Razlike u procjenama adaptivnoga ponašanja djece s teškoćama u školskom okruženju', Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja, 47(2), str. 109-127. Preuzeto s: https://hrcak.srce.hr/70284 (Datum pristupa: 09.12.2019.)
Vancouver
Žic Ralić A, Cvitković D. Razlike u procjenama adaptivnoga ponašanja djece s teškoćama u školskom okruženju. Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja [Internet]. 2011 [pristupljeno 09.12.2019.];47(2):109-127. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/70284
IEEE
A. Žic Ralić i D. Cvitković, "Razlike u procjenama adaptivnoga ponašanja djece s teškoćama u školskom okruženju", Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja, vol.47, br. 2, str. 109-127, 2011. [Online]. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/70284. [Citirano: 09.12.2019.]

Sažetak
Dosadašnja istraživanja u području adaptivnoga ponašanja pokazala su da djeca s teškoćama integrirana u redovne škole imaju nižu razinu adaptivnoga funkcioniranja u odnosu na njihove tipične vršnjake (Žic, 2000). Cilj nam je ispitati razlike u procjenama specifi čnoga adaptivnog ponašanja djece s teškoćama i njihovih tipičnih vršnjaka u školskom okruženju prema procjenama same djece, učitelja i roditelja. Uzorak čine učenici 6. razreda zagrebačkih osnovnih škola, obaju spolova te njihovi roditelji i učitelji. Uzorak djece čine djeca s teškoćama (N= 81) i tipični vršnjaci (N=81). Adaptivno ponašanje ispitano je hrvatskom verzijom baterije Behavior Rating Profile II, BRP-2 (Brown, Hammill, 1990; hrvatska adaptacija Žic, 2000). Za izračunavanje razlika među procjenama adaptivnoga ponašanja koje su dali učitelji, djeca i roditelji na varijablama BRP-2 korišten je Test sume rangova. Kao i u dosadašnjim istraživanjima adaptivnoga ponašanja djeca su blaža u procjeni svojega ponašanja nego što su to učitelji i roditelji. Istražujući razlike u procjenama djece i učitelja utvrdili smo da djeca s teškoćama značajno pozitivnije procjenjuju svoju motiviranost za rad u školi dok kod tipične djece nema razlika između njihove i procjene učitelja. Nadalje, djeca s teškoćama značajno pozitivnije procjenjuju svoju mogućnost da mirno sjede, za razliku od tipičnih vršnjaka koji sebe procjenjuju značajno nemirnijima. Usporedbom procjena adaptivnoga ponašanja u školi djece s teškoćama i tipične djece utvrđene su značajne razlike u korist tipične djece koja procjenjuju da se učitelji na njih manje ljute, mogu se bolje koncentrirati i zadovoljnija su svojim uspjehom. Djeca s teškoćama značajno češće izvještavaju o psihosomatskim teškoćama uzrokovanim školskim brigama. Zanimljiv je nalaz da djeca s teškoćama značajno manje opažaju da su učitelji nepošteni prema njima nego što to čine tipična djeca. Učitelji su dali statistički značajno niže procjene adaptivnoga ponašanja kod djece s teškoćama u odnosu na tipičnu djecu na gotovo svim varijablama Skale procjene učitelja unutar baterije BRP-2. Usporedba procjena učitelja i roditelja pokazala je više razlika kod tipične djece. Jedina razlika između roditelja i učitelja djece s teškoćama utvrđena je za lijenost koju roditelji značajno manje uočavaju. Dobiveni rezultati u velikoj mjeri potvrđuju dosadašnja strana i domaća istraživanja te naglašavaju važnost razvoja samopoimanja djece s teškoćama i edukacije učitelja.

Ključne riječi
adaptivno ponašanje; škola; djeca s teškoćama; roditelji; učitelji

Hrčak ID: 70284

URI
https://hrcak.srce.hr/70284

[engleski]

Posjeta: 3.330 *