Skoči na glavni sadržaj

Stručni rad

Rahnerovo poimanje utjelovljenoga Logosa u kontekstu teologije Tome Akvinskog

Ivan Antunović ; Filozofski fakultet Družbe Isusove u Zagrebu
Jadranka Adžić ; Filozofski fakultet Družbe Isusove u Zagrebu


Puni tekst: hrvatski pdf 309 Kb

str. 342-353

preuzimanja: 705

citiraj


Sažetak

Pojam “simbola” zauzima veoma važnu ulogu u filozofskim
i teološkim promišljanjima Karla Rahnera. Premda se u teologiji
kao znanosti ne ističe u velikoj mjeri značenje simbola, činjenica
je da se teško može razumjeti njezina poruka ako simbolizam
nije barem implicitno u njezinoj upotrebi. To se na poseban način
odnosi na nauku o Trojstvu i na kristologiju. Teologija o Logosu je u
najeminentnijem smislu teologija simbola u pravom smislu te riječi.
Logos je Očeva “riječ”, njegova savršena “slika”, odraz njegove bîti,
njegova izričajnost. U tome smislu, Logos je Očev “simbol”, istobitan
s njime te istovremeno različit od stvarnosti koju simbolizira. U
njemu se simbolizirana Očeva egzistencija samoposjeduje “ad intra”
i izriče “ad extra”.
Stoga se teološka simbolička dimenzija savršeno može primijeniti
i na kristologiju. Utjelovljeni Logos je apsolutni Božji simbol u svijetu
u kojem je intenzivno nazočna ona stvarnost koju simbolizira. On je
istodobno prisutnost i objava onoga što je Bog u sebi i izričaj onoga
što Bog želi biti u svijetu, i to bezgranično i neopozivo. To je na
poseban način izraženo u “teologiji utjelovljenja”. Zahvaljujući ovom
povijesnom događaju, Kristovo čovještvo se ne može poimati kao
“časnička odora”, ili kao maska ili puki znak kojim se Bog služi da
bi tek nešto naznačio od onoga što u sebi sadrži njegova utjelovljena
Riječ. Nasuprot tome, upravo u Kristovu čovještvu Logos izražava
što se nikako nije moglo izraziti na tako savršen način, tj. svoju
istobitnost s Ocem na razini biti i različnost s njime na razini naravi,
s jedne strane, i, s druge, istobitnost s čovjekom na razini naravi
i različnost od njega na razini biti. Osim toga, utjelovljeni Logos
ostvaruje ono spasenje koje je Otac od vijeka želio podariti čovjeku
tako što ga čini sudionikom svojega trojstvenog života.

Ključne riječi

Božje samodarivanje i postajanje; Isus kao egzistencija Logosa u svijetu; imanentno Trojstvo i Trojstvo u ekonomiji spasenja; Božja “samointerpretacija” (Selbstauslegung) u povijesti spasenja; Rahnerovo poimanje pojmova vječnosti i vremena; Kristovo utjelovljenje kao “sakrament-simbol” Božje ljubavi u svijetu

Hrčak ID:

72142

URI

https://hrcak.srce.hr/72142

Datum izdavanja:

10.10.2011.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 1.471 *