Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

UTJECAJ MAZIVA NA TROŠENJE ZUPČANIKA KOD MALIH BRZINA

Bernd-Robert Hoehn ; Gear Research Centre FZG, Technische Universität München, Germany
Karsten Stahl ; Gear Research Centre FZG, Technische Universität München, Germany
Klaus Michaelis ; Gear Research Centre FZG, Technische Universität München, Germany


Puni tekst: hrvatski pdf 889 Kb

str. 5-16

preuzimanja: 805

citiraj

Puni tekst: engleski pdf 842 Kb

str. 17-28

preuzimanja: 1.432

citiraj


Sažetak

U slučaju rada zupčanika u uvjetima velikog opterećenja i male obodne brzine debljina mazivog filma često je nedovoljna za potpuno razdvajanje nalijegajućih površina. Može doći do trošenja bočnih strana zupčanika ili čak do potpunog propadanja zupčanika. Glavni parametri za određenu geometriju zupčanika, koji utječu na trošenje su opterećenje, obodna brzina i mazivo. Karakteristike maziva s obzirom na trošenje ovise o brojnim čimbenicima. Viskoznost, tip baznog ulja i aditiva imaju jako velik utjecaj. Za rad zupčanika pri niskim brzinama uglavnom se koriste maziva s aditivima protiv trošenja koji stvaraju kemijski i/ili fizikalno učinkovit sloj. Za ispitivanje sposobnosti maziva za zaštitu protiv trošenja prikladna ispitna metoda razvijena je primjenom FZG testa. FZG test trošenja pri niskim brzinama C/0,05/90:120/12 provodi se pri vrlo malim obodnim brzinama (v = 0,05 m/s and 0,57 m/s) i pri dvije različite ispitne temperature (ulje = 90 °C i 120 °C). Test se sastoji iz tri dijela i provodi se u nekoliko razdoblja. Ukupno test traje 120 h. Ispitni zupčanici su C-PT tipa, isti kao za FZG piting test. Razvoj ovog ispitivanja omogućio je ispitivanje velikog broja različitih maziva za različite namjene. Rezultati ispitivanja pokazuju jasne razlike. Određene su linearne, degresivne i progresivne brzine trošenja. Maziva na temelju istog baznog ulja i iste viskoznosti pa čak i s istom vrstom aditiva mogu se u potpunosti razlikovati s obzirom na njihovo ponašanje naspram trošenja. Također, njihove se odlike na različitim temperaturama mogu značajno razlikovati. Zbog djelovanja aditiva neka maziva pokazuju smanjenje brzine trošenja s porastom temperature, dok se u slučaju nekih drugih maziva čini da temperatura nema nikakvog utjecaja. Ispitna metoda C/0,05/90:120/12 predstavlja prikladan način određivanja ponašanja maziva sa stanovišta trošenja. Ispitivana maziva mogu se karakterizirati i rangirati s obzirom na njihovo trošenje u uvjetima mješovitih i rubnih uvjeta podmazivanja. Provedeni su različiti testovi s mazivima onečišćenima prašinom radi simulacije zahtjevnih okolišnih uvjeta kao npr. u rudniku ili na gradilištu. Također, određen je utjecaj starenja ulja na trošenje kod rada zupčanika pri malim brzinama. Rezultati testa trošenja pri maloj brzini mogu se uvrstiti u računski postupak. Računski postupci omogućuju procjenu očekivane brzine trošenja zupčanika u primjeni kad se koristi ispitivano mazivo. Ponovljeni izračuni oštećenja zbog trošenja u mjenjačima lokomotiva pokazali su blisku povezanost između izračunatih i vrijednosti dobivenih u primjeni. Najveća poboljšanja ostvarena su primjenom maziva poboljšanih odlika s obzirom na trošenje što je utvrđeno na temelju rezultata testa trošenja pri niskim brzinama.

Ključne riječi

mazivo; zupčanici; trošenje; ispitna metoda; računska metoda

Hrčak ID:

79784

URI

https://hrcak.srce.hr/79784

Datum izdavanja:

27.3.2012.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 3.186 *