Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

Samopoimanje srednjoškolaca različitog školskog uspjeha

Mateja Grozdek
Gordana Kuterovac Jagodić orcid id orcid.org/0000-0001-8186-5046 ; Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu
Predrag Zarevski ; Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu



Sažetak

Cilj istraživanja bio je provjeriti razlike u samopoimanju među srednjoškolcima različitog školskog uspjeha, spola i vrste škole koju pohađaju (gimnazija ili strukovna škola), te ispitati strukturu samopoimanja učenika različitog školskog uspjeha. Istraživanje je provedeno na 308 učenika (55,2% učenice) drugih razreda 4 zagrebačke srednje škole prosječne dobi od 16 godina. Sudionici su prema školskom uspjehu svrstani u 3 skupine: “učenici lošeg školskog uspjeha” (učenici upućeni na popravni ispit ili pali razred, N = 89), “učenici srednjeg školskog uspjeha” (dovoljan i dobar uspjeh, N = 82) te “učenici dobrog školskog uspjeha” (školsku su godinu završili s vrlo dobrim i odličnim uspjehom, N = 137). Samopoimanje je procijenjeno Skalom percipirane kompetentnosti (Brajša-Žganec i sur., 2000) nastaloj adaptacijom istoimene skale Harterove (1985) koja mjeri opće samovrednovanje, školsku kompetentnost, socijalno prihvaćanje, tjelesni izgled, sportsku kompetentnost i regulaciju ponašanja. Vrlo dobri i odlični učenici sebe doživljavaju značajno školski kompetentnijima u odnosu na druge dvije skupine učenika. Učenici najslabijeg školskog uspjeha, u odnosu na dvije skupine učenika, drže i kako su slabiji u regulaciji ponašanja. Utvrđene su značajne spolne razlike na dimenzijama regulacije ponašanja (na kojoj djevojke ostvaruju više rezultate) i sportske kompetentnosti i tjelesnog izgleda (na kojima mladići postižu više rezultate). Vrsta škole koja se pohađa u interakciji sa školskim uspjehom vezana je uz neke aspekte samopoimanja, osobito školske kompetentnosti i tjelesnog izgleda. Utvrđene su i strukturalne razlike u samopoimanju kod učenika različite školske uspješnosti.

Ključne riječi

samopoimanje; školski uspjeh; srednjoškolci; spolne razlike

Hrčak ID:

81381

URI

https://hrcak.srce.hr/81381

Datum izdavanja:

30.6.2007.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 1.488 *