Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

Suočavanje i psihosomatski simptomi u adolescenciji

Zlatka Kozjak Mikić ; Škola za primalje
Estela Perinović ; Dječji vrtić Latica


Puni tekst: hrvatski pdf 592 Kb

str. 41-52

preuzimanja: 1.387

citiraj


Sažetak

Prema Lazarusovoj teoriji stresa i suočavanja, strategije suočavanja, kao i kognitivna reprocjena efikasnosti odabrane strategije su tzv. medijacijski faktori koji utječu na ishod suočavanja. Iako brojna, istraživanja ne daju sasvim konzistentne rezultate o prirodi povezanosti različitih strategija, zdravlja i nekih individualnih karakteristika. Stoga smo ispitali povezanost subjektivnih reprocjena efikasnosti strategija usmjerenih na emocije s nekim zdravstvenim ishodima kod adolescenata različite dobi i spola. Skalom suočavanja za djecu i adolescente i Upitnikom psihosomatskih simptoma za djecu i adolescente (oboje autorice Vulić Prtorić, A.) ispitan je ukupno 351 adolescenat oba spola. Rezultati pokazuju da djevojke imaju značajno više psihosomatskih teškoća od dječaka, kao i srednjoškolci od osnovnoškolskih učenika, te procjenjuju da ih ove teškoće više ometaju u svakodnevnom funkcioniranju. Dobivene su značajne spolne razlike u procjeni efikasnosti pojedinih strategija, dok je utjecaj dobi zanemarivog značenja. Potvrđena je značajna povezanost kognitivnih procjena efikasnosti korištenih strategija i zdravstvenih ishoda, osobito u skupini dječaka. Najvažniji prediktori negativnih zdravstvenih ishoda su procjene o efikasnosti “izbjegavajućih” strategija. Rezultati mogu koristiti u psihološkoj procjeni i planiranju rada s adolescentima koji imaju teškoće psihosomatske prirode, te kreiranju preventivnih programa u školi.

Ključne riječi

suočavanje; psihosomatski simptomi; adolescencija

Hrčak ID:

81397

URI

https://hrcak.srce.hr/81397

Datum izdavanja:

30.6.2008.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 3.230 *