hrcak mascot   Srce   HID

Izvorni znanstveni članak

Boškovićeva kauzalna tumačenja sjetilnog opažanja

Dario Škarica ; Institut za filozofiju, Zagreb, Hrvatska

Puni tekst: hrvatski, pdf (2 MB) str. 123-149 preuzimanja: 276* citiraj
APA 6th Edition
Škarica, D. (1995). Boškovićeva kauzalna tumačenja sjetilnog opažanja. Prilozi za istraživanje hrvatske filozofske baštine, 21. (1-2 (41-42)), 123-149. Preuzeto s https://hrcak.srce.hr/81993
MLA 8th Edition
Škarica, Dario. "Boškovićeva kauzalna tumačenja sjetilnog opažanja." Prilozi za istraživanje hrvatske filozofske baštine, vol. 21., br. 1-2 (41-42), 1995, str. 123-149. https://hrcak.srce.hr/81993. Citirano 29.11.2020.
Chicago 17th Edition
Škarica, Dario. "Boškovićeva kauzalna tumačenja sjetilnog opažanja." Prilozi za istraživanje hrvatske filozofske baštine 21., br. 1-2 (41-42) (1995): 123-149. https://hrcak.srce.hr/81993
Harvard
Škarica, D. (1995). 'Boškovićeva kauzalna tumačenja sjetilnog opažanja', Prilozi za istraživanje hrvatske filozofske baštine, 21.(1-2 (41-42)), str. 123-149. Preuzeto s: https://hrcak.srce.hr/81993 (Datum pristupa: 29.11.2020.)
Vancouver
Škarica D. Boškovićeva kauzalna tumačenja sjetilnog opažanja. Prilozi za istraživanje hrvatske filozofske baštine [Internet]. 1995 [pristupljeno 29.11.2020.];21.(1-2 (41-42)):123-149. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/81993
IEEE
D. Škarica, "Boškovićeva kauzalna tumačenja sjetilnog opažanja", Prilozi za istraživanje hrvatske filozofske baštine, vol.21., br. 1-2 (41-42), str. 123-149, 1995. [Online]. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/81993. [Citirano: 29.11.2020.]

Sažetak
Postanak ideja stečenih kroz Sjetila Bošković razmatra na više mjesta u raznim svojim raspravama, ali uglavnom u kontekstu nekih drugih, fizikalnih tema, a ne sama sjetilnog opažanja. U Boškovića ne postoji zasebno i sustavno izložena opća teorija postanka ideja stečenih kroz sjetila. Postoje samo pojedina tumačenja tog postanka - i to uglavnom uzgredna, u kontekstu nekih drugih tema. Ovdje ta pojedina tumačenja sažimam u jedinstven model Boškovićeva kauzalnog poimanja sjetilnog opažanja - budući da im svima u temelju leži upravo načelo kauzalnosti.
Taj model zatim interpretiram 'oruđem' dvaju skolastičkih nauka: onog o razlici između uVjeta i uzroka i onog o Slučaju. Pri izlaganju tih dvaju nauka služim sc ne samo navodima iz Summa theologica i Summa contra gentiles sv. Tome Akvinskoga nego i navodima iz - koncem sedamnaestoga i početkom osamnaestoga stoljeća veoma utjecajna djela - Philosophia mentis et sensuum isusovca Joannesa Baptiste Ptolcmaeusa. Konzultiram i neka neoskolastička djela (Josephus Gredt O. S. B., Elementa philosophiae Aristotelo- Thomisticae te C. Willems, Institutiones philosophicae).
U cjelini, analiza Boškovićevih kauzalnih tumačenja sjetilnog opažanja pokazuje: prvo, da je - prema Boškovićevu pOimanju - pri sjetilnom opažanju posrijedi uvijek neki stjecaj, neka sveza dvaju ili više uzročnih zbivanja - što nam i omogućuje interpretirati ga upravo 'oruđem' skolastičkog nauka o slučaju (taj nauk, naime, razmatra upravo stjecaj dvaju ili više uzročnih zbivanja); drugo, da nam takva interpretacija omogućuje – upravo onako kako to čini i skolastika - razlikovati uzrok od uvjeta, tj. ono uzročno zbivanje koje je sam uzrok opažaja od onog kojim taj opažaj biva doduše uvjetovan, ali ne i prouzročen; treće, da taj uzrok jest upravo uzrok znanja, sjetilo, i da stoga opažanje treba smatrati, u prvom redu, nekim znanjem (nejasnim, nerazgovijetni m, instinktivnim, ako ne diskurzivnim), tj. da, na drugoj strani, samu stvarnost treba smatrati upravo predmetom tog znanja, opažanja, i u tom smislu tek uvjetom bez kojega ono nije moguće, ali ne i samim njegovim uzrokom.

Hrčak ID: 81993

URI
https://hrcak.srce.hr/81993

[engleski]

Posjeta: 437 *