hrcak mascot   Srce   HID

Pregledni rad

Prilozi definiranju i analizi teksture i taktilnosti u likovnoj umjetnosti

Barbara Gaj ; Umjetnička akademija u Splitu, Hrvatska

Puni tekst: hrvatski, pdf (220 KB) str. 171-187 preuzimanja: 1.865* citiraj
APA 6th Edition
Gaj, B. (2009). Prilozi definiranju i analizi teksture i taktilnosti u likovnoj umjetnosti. Školski vjesnik, 58 (2.), 171-187. Preuzeto s https://hrcak.srce.hr/82594
MLA 8th Edition
Gaj, Barbara. "Prilozi definiranju i analizi teksture i taktilnosti u likovnoj umjetnosti." Školski vjesnik, vol. 58, br. 2., 2009, str. 171-187. https://hrcak.srce.hr/82594. Citirano 21.10.2021.
Chicago 17th Edition
Gaj, Barbara. "Prilozi definiranju i analizi teksture i taktilnosti u likovnoj umjetnosti." Školski vjesnik 58, br. 2. (2009): 171-187. https://hrcak.srce.hr/82594
Harvard
Gaj, B. (2009). 'Prilozi definiranju i analizi teksture i taktilnosti u likovnoj umjetnosti', Školski vjesnik, 58(2.), str. 171-187. Preuzeto s: https://hrcak.srce.hr/82594 (Datum pristupa: 21.10.2021.)
Vancouver
Gaj B. Prilozi definiranju i analizi teksture i taktilnosti u likovnoj umjetnosti. Školski vjesnik [Internet]. 2009 [pristupljeno 21.10.2021.];58(2.):171-187. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/82594
IEEE
B. Gaj, "Prilozi definiranju i analizi teksture i taktilnosti u likovnoj umjetnosti", Školski vjesnik, vol.58, br. 2., str. 171-187, 2009. [Online]. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/82594. [Citirano: 21.10.2021.]

Sažetak
Cilj rada jest pobliže objasniti pojam i upotrebu teksture u likovnom stvaralaštvu te ulogu taktilnosti u razvoju percepcije i procesu stvaranja umjetničkog djela. Taktilnost i doživljaj teksture čimbenici su od iznimnog značenja, kako prilikom recepcije umjetničkog djela, tako i na samom početku stvaranja likovnog djela, kao poticajni impuls. U likovnom stvaralaštvu tekstura je jedno od izražajnih sredstava za artikuliranje realnosti i neposrednosti, a ujedno i značajna likovna varijabla. U suvremenoj umjetnosti postoje različiti modeli primjene teksture, koji su se razvijali u povijesnoj upotrebi teksture u likovnoj umjetnosti. Analizom pojedinačnih primjera i komparacijom vidljivo je da tekstura utječe na druge likovne elemente i varijable u likovnoj kompoziciji te se njihove međusobne relacije mogu jasno odrediti. Stoga je relevantno istraživati proces likovnog stvaralaštva, ne zanemarujući neposredan doživljaj okoline preko različitih osjetila, kako vizualno tako i taktilno, jer je dodir neophodan za kognitivni razvoj čovjeka od samog početka. Likovno mišljenje i likovna produkcija kombinacija su unutrašnjeg osmišljenog doživljaja dobivenog informacijama iz vanjskog svijeta i umjetničkog akta.
Uvjet za likovnu svijest jest razvijenija vizualna svijest, a osim vizualnog opažanja putem kojeg čovjek dobiva informacije iz okoline također je važan i taktilni doživljaj okoline. U likovnom procesu umjetnik stvara različite teksture koje u konačnici doživljavamo vizualno i/ili taktilno. U likovnoj hermeneutici formalna analiza likovnog djela nepotpuna je bez potanje analize likovne morfologije i likovne varijable kao što je tekstura.

Ključne riječi
tekstura; taktilnost; percepcija; likovne varijable; teksturalni modaliteti

Hrčak ID: 82594

URI
https://hrcak.srce.hr/82594

[engleski]

Posjeta: 2.600 *