hrcak mascot   Srce   HID

Izvorni znanstveni članak

Iz rukopisne ostavštine Georgiusa Raguseiusa: neki vidici problema o univerzalnom

Marko Josipović

Puni tekst: hrvatski, pdf (310 KB) str. 197-208 preuzimanja: 156* citiraj
APA 6th Edition
Josipović, M. (1990). Iz rukopisne ostavštine Georgiusa Raguseiusa: neki vidici problema o univerzalnom. Prilozi za istraživanje hrvatske filozofske baštine, 16. (1-2 (31-32)), 197-208. Preuzeto s https://hrcak.srce.hr/83521
MLA 8th Edition
Josipović, Marko. "Iz rukopisne ostavštine Georgiusa Raguseiusa: neki vidici problema o univerzalnom." Prilozi za istraživanje hrvatske filozofske baštine, vol. 16., br. 1-2 (31-32), 1990, str. 197-208. https://hrcak.srce.hr/83521. Citirano 02.12.2020.
Chicago 17th Edition
Josipović, Marko. "Iz rukopisne ostavštine Georgiusa Raguseiusa: neki vidici problema o univerzalnom." Prilozi za istraživanje hrvatske filozofske baštine 16., br. 1-2 (31-32) (1990): 197-208. https://hrcak.srce.hr/83521
Harvard
Josipović, M. (1990). 'Iz rukopisne ostavštine Georgiusa Raguseiusa: neki vidici problema o univerzalnom', Prilozi za istraživanje hrvatske filozofske baštine, 16.(1-2 (31-32)), str. 197-208. Preuzeto s: https://hrcak.srce.hr/83521 (Datum pristupa: 02.12.2020.)
Vancouver
Josipović M. Iz rukopisne ostavštine Georgiusa Raguseiusa: neki vidici problema o univerzalnom. Prilozi za istraživanje hrvatske filozofske baštine [Internet]. 1990 [pristupljeno 02.12.2020.];16.(1-2 (31-32)):197-208. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/83521
IEEE
M. Josipović, "Iz rukopisne ostavštine Georgiusa Raguseiusa: neki vidici problema o univerzalnom", Prilozi za istraživanje hrvatske filozofske baštine, vol.16., br. 1-2 (31-32), str. 197-208, 1990. [Online]. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/83521. [Citirano: 02.12.2020.]

Sažetak
Ovim se člankom nastavlja u Prilozima 25-26 započeto prikazivanje Raguseiusove rukopisne zbirke Dialecticarum epistolarum; on obuhvaća četiri preostala pisma prve knjige s temama o prvotnoj i drugotnoj spoznaji, o postojanju univerzalnog i o Porfirijevoj definiciji akcidenta.
Slijedeći skolastičko shvaćanje, prvotnu spoznaju Raguseius 'smatra konkretnim pojmom koji izravno predstavlja neku stvarnost, a drugotnu refleksnom spoznajom i apstraktnim pojmom; sukladno trostrukoj radnji ljudskog uma, koji, iako na različite načine, uzrokuje i jednu i drugu, drugotna spoznaja također je trostruka.
U rješavanju pitanja o postojanju univerzalnog Raguseius se opet oslanja na skolastičko učenje navodeći različite podjele univerzalnog; svakako, prema njegovu shvaćanju, univerzalno postoji kao idea u Božjem umu prije čina stvaranja, kao natura communis prije konkretiziranja u pojedinim stvarima, re ipsa ukoliko je ozbiljeno u mnogim individuima i konačno u ljudskom umu i egzistencijalno ovisno o njemu kao secunda notio ili universale logicum. U tom smislu, ostajući na stanovištu Duns Scota, Raguseius odgovara i na glasovita Porfirijeva pitanja koja su i izazvala višestoljetnu diskusiju de universalibus.
I u tumačenju Porfirijeve definicije akcidenta Raguseius se drži Duns Scota naglašavajući da je akcident drugotna spoznaja, i to predikat nenužan i izvanjski naravi subjekta; subjekt je akcidenta prema tome sama species ukoliko ona jedina može biti definirana i njegovom prisutnošću ili odsutnošću ostaje nepromijenjena.

Hrčak ID: 83521

URI
https://hrcak.srce.hr/83521

[talijanski]

Posjeta: 294 *