Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

Iz rukopisne ostavštine Georgiusa Raguseiusa: neki vidici problema o univerzalnom

Marko Josipović


Puni tekst: hrvatski pdf 310 Kb

str. 197-208

preuzimanja: 293

citiraj


Sažetak

Ovim se člankom nastavlja u Prilozima 25-26 započeto prikazivanje Raguseiusove rukopisne zbirke Dialecticarum epistolarum; on obuhvaća četiri preostala pisma prve knjige s temama o prvotnoj i drugotnoj spoznaji, o postojanju univerzalnog i o Porfirijevoj definiciji akcidenta.
Slijedeći skolastičko shvaćanje, prvotnu spoznaju Raguseius 'smatra konkretnim pojmom koji izravno predstavlja neku stvarnost, a drugotnu refleksnom spoznajom i apstraktnim pojmom; sukladno trostrukoj radnji ljudskog uma, koji, iako na različite načine, uzrokuje i jednu i drugu, drugotna spoznaja također je trostruka.
U rješavanju pitanja o postojanju univerzalnog Raguseius se opet oslanja na skolastičko učenje navodeći različite podjele univerzalnog; svakako, prema njegovu shvaćanju, univerzalno postoji kao idea u Božjem umu prije čina stvaranja, kao natura communis prije konkretiziranja u pojedinim stvarima, re ipsa ukoliko je ozbiljeno u mnogim individuima i konačno u ljudskom umu i egzistencijalno ovisno o njemu kao secunda notio ili universale logicum. U tom smislu, ostajući na stanovištu Duns Scota, Raguseius odgovara i na glasovita Porfirijeva pitanja koja su i izazvala višestoljetnu diskusiju de universalibus.
I u tumačenju Porfirijeve definicije akcidenta Raguseius se drži Duns Scota naglašavajući da je akcident drugotna spoznaja, i to predikat nenužan i izvanjski naravi subjekta; subjekt je akcidenta prema tome sama species ukoliko ona jedina može biti definirana i njegovom prisutnošću ili odsutnošću ostaje nepromijenjena.

Ključne riječi

Hrčak ID:

83521

URI

https://hrcak.srce.hr/83521

Datum izdavanja:

3.12.1990.

Podaci na drugim jezicima: talijanski

Posjeta: 806 *