Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

Uloga rodnih stereotipa i motivacije u objašnjenju matematičkog uspjeha i straha od matematike

Ivana Jugović orcid id orcid.org/0000-0003-0362-0259 ; Institut za društvena istraživanja
Branislava Baranović orcid id orcid.org/0000-0001-6768-3596 ; Institut za društvena istraživanja
Iris Marušić orcid id orcid.org/0000-0003-4837-790X ; Institut za društvena istraživanja


Puni tekst: hrvatski pdf 632 Kb

str. 65-78

preuzimanja: 1.329

citiraj


Sažetak

Cilj ovog rada bio je ispitati rodne razlike u školskom uspjehu iz matematike i strahu od matematike, te istražiti koji čimbenici najbolje objašnjavaju matematički uspjeh i strah od matematike. Teorija vrijednosti i očekivanja (Eccles, 1983) predviđa bitne motivacijske elemente akademskih odabira i uspjeha u pojedinim akademskim područjima poput očekivanja uspjeha, intrinzične i utilitarne vrijednosti zadatka, te procjene njegove težine. Uz to, ova teorija i rodne stereotipe o akademskim područjima smatra važnim odrednicama školskog uspjeha. U ovom je istraživanju teorija vrijednosti i očekivanja poslužila kao konceptualna osnova odabira varijabli koje mogu predviđati uspjeh iz matematike, ali i strah od matematike. Na uzorku od 693 učenika/ca 8. razreda primijenjeni su instrumenti koji mjere očekivanja uspjeha i samopoimanje vlastitih sposobnosti, procjenu težine matematike, interes i percipiranu korisnost matematike, stereotipe o matematici kao muškoj domeni te uvjerenje o tome da svatko može biti dobar u matematici. Hijerarhijskim regresijskim analizama ispitalo se koje od ovih varijabli objašnjavaju matematički uspjeh i strah od matematike.
Rezultati su pokazali da se djevojčice, unatoč boljem školskom uspjehu iz matematike, više boje matematike od dječaka. Školsku ocjenu najbolje predviđa očekivanje uspjeha u matematici, pri čemu oni učenici/e koji smatraju da su uspješni u matematici i da imaju sposobnosti potrebne za matematiku imaju i bolju ocjenu. Stereotip je u prvom koraku regresijske analize imao negativan efekt na ocjenu iz matematike kod djevojčica kao što je i očekivano prema teoriji očekivanja i vrijednosti, te pozitivan efekt na ocjenu dječaka. Najsnažniji prediktor straha od matematike je percipirana težina matematike. Učenici/e, koji matematiku smatraju težom, više je se i boje. Kod djevojčica se također pokazalo da je strah od matematike veći ako prihvaćaju rodne stereotipe o matematici kao muškoj domeni.

Ključne riječi

motivacija za matematiku; rodni stereotipi; strah od matematike; teorija očekivanja i vrijednosti

Hrčak ID:

84661

URI

https://hrcak.srce.hr/84661

Datum izdavanja:

10.7.2012.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 3.275 *