hrcak mascot   Srce   HID

Izvorni znanstveni članak

Euharistijski kongresi u Chicagu (1926.) i Zagrebu (1930.) u sustavu političke represije

Jure Krišto

Puni tekst: hrvatski, pdf (351 KB) str. 921-937 preuzimanja: 651* citiraj
APA 6th Edition
Krišto, J. (2006). Euharistijski kongresi u Chicagu (1926.) i Zagrebu (1930.) u sustavu političke represije. Časopis za suvremenu povijest, 38 (3), 921-937. Preuzeto s https://hrcak.srce.hr/8372
MLA 8th Edition
Krišto, Jure. "Euharistijski kongresi u Chicagu (1926.) i Zagrebu (1930.) u sustavu političke represije." Časopis za suvremenu povijest, vol. 38, br. 3, 2006, str. 921-937. https://hrcak.srce.hr/8372. Citirano 31.03.2020.
Chicago 17th Edition
Krišto, Jure. "Euharistijski kongresi u Chicagu (1926.) i Zagrebu (1930.) u sustavu političke represije." Časopis za suvremenu povijest 38, br. 3 (2006): 921-937. https://hrcak.srce.hr/8372
Harvard
Krišto, J. (2006). 'Euharistijski kongresi u Chicagu (1926.) i Zagrebu (1930.) u sustavu političke represije', Časopis za suvremenu povijest, 38(3), str. 921-937. Preuzeto s: https://hrcak.srce.hr/8372 (Datum pristupa: 31.03.2020.)
Vancouver
Krišto J. Euharistijski kongresi u Chicagu (1926.) i Zagrebu (1930.) u sustavu političke represije. Časopis za suvremenu povijest [Internet]. 2006 [pristupljeno 31.03.2020.];38(3):921-937. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/8372
IEEE
J. Krišto, "Euharistijski kongresi u Chicagu (1926.) i Zagrebu (1930.) u sustavu političke represije", Časopis za suvremenu povijest, vol.38, br. 3, str. 921-937, 2006. [Online]. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/8372. [Citirano: 31.03.2020.]

Sažetak
Dva Euharistijska kongresa pobudili su posebnu pozornost represivnih tijela Kraljevine Srba, Hrvata i Slovenaca/Jugoslavije. Prvi je Euharistijski kongres koji se održao 1926. godine u Chicagu. Drugi je priredio nadbiskup Antun Bauer u Zagrebu 1930. godine. Povod prisjećanju na te eminentno vjerske manifestacije nije njihova duhovna poruka, nego podsjećanje na političko ozračje u kojem su se održali. Položaj Hrvata općenito i katoličkog svećenstva napose u bio je općenito nezavidan, a pogoršao se uvođenjem kraljevske diktature 1929. godine. Mnogi su, naime, zbog vrlo bezazlenih razloga poput nošenja hrvatske trobojnice u bilo kojem obliku završavali na sudovima ili trpjeli žandarmerijske i policijske batine. Pojačao se policijski nadzor nad pučanstvom, a katolički svećenici našli su se na posebnu udaru policijskoga nadzora. Dok je kongres u Chicagu pobudio zanimanje državnih vlasti zbog bojazni negativna utjecaja hrvatskog iseljeništva na eventualne hodočasnike, Euharistijski kongres u Zagrebu 1930. godine bio je obilježen policijskim nadzorom i žandarmerijskim šikaniranjem. Ovaj je rad temeljen na policijskim izvješćima o pripremama za kongres te o praćenju nekih svećenika i političkih djelatnika. Svećenici su bili praćeni i ranije, o čemu je također riječ na temelju policijskih izviješća. Kongres je ipak bio mirna manifestacija katoličkih vjernika na kojoj se dogodio jedva koji manji politički incident. Vjernici su, nedvojbeno, bili svjesni političkoga značenja vjerske manifestacije bez manifestativnoga pokazivanja i izazivanja vlasti na drastične poteze. To nije spriječilo zagovaratelje jugoslavenskog integralizma da nastave s napadima na Euharistijski kongres i Katoličku crkvu općenito, o čemu se daju u ovome članku određeni pokazatelji.

Ključne riječi
Euharistijski kongresi; represija; Katolička crkva

Hrčak ID: 8372

URI
https://hrcak.srce.hr/8372

Posjeta: 914 *