hrcak mascot   Srce   HID

Original scientific paper

Obostrana ponuda: izazov helenizma i ranoga kršćanstva na području odgoja i obrazovanja

Marko Pranjić   ORCID icon orcid.org/0000-0001-7072-0300 ; Hrvatski studiji Sveučilišta u Zagrebu, Zagreb, Hrvatska

Fulltext: croatian, PDF (190 KB) pages 295-312 downloads: 455* cite
APA 6th Edition
Pranjić, M. (2012). Obostrana ponuda: izazov helenizma i ranoga kršćanstva na području odgoja i obrazovanja. Obnovljeni Život, 67. (3.), 295-312. Retrieved from https://hrcak.srce.hr/85699
MLA 8th Edition
Pranjić, Marko. "Obostrana ponuda: izazov helenizma i ranoga kršćanstva na području odgoja i obrazovanja." Obnovljeni Život, vol. 67., no. 3., 2012, pp. 295-312. https://hrcak.srce.hr/85699. Accessed 1 Mar. 2021.
Chicago 17th Edition
Pranjić, Marko. "Obostrana ponuda: izazov helenizma i ranoga kršćanstva na području odgoja i obrazovanja." Obnovljeni Život 67., no. 3. (2012): 295-312. https://hrcak.srce.hr/85699
Harvard
Pranjić, M. (2012). 'Obostrana ponuda: izazov helenizma i ranoga kršćanstva na području odgoja i obrazovanja', Obnovljeni Život, 67.(3.), pp. 295-312. Available at: https://hrcak.srce.hr/85699 (Accessed 01 March 2021)
Vancouver
Pranjić M. Obostrana ponuda: izazov helenizma i ranoga kršćanstva na području odgoja i obrazovanja. Obnovljeni Život [Internet]. 2012 [cited 2021 March 01];67.(3.):295-312. Available from: https://hrcak.srce.hr/85699
IEEE
M. Pranjić, "Obostrana ponuda: izazov helenizma i ranoga kršćanstva na području odgoja i obrazovanja", Obnovljeni Život, vol.67., no. 3., pp. 295-312, 2012. [Online]. Available: https://hrcak.srce.hr/85699. [Accessed: 01 March 2021]

Abstracts
Kršćanstvo je rođeno u heleniziranome rimskom imepriju punom svjetonazorsko-religijskih ponuda i napetosti koje Kristovi sljedbenici nisu odbacili kao zapreku, nego prihvatili kao izazov pa počeli graditi drukčiji odnos prema životu – nedeterminiran podrijetlom, znanjem, posjedom i spolnom određenošću. Prema zemaljskome bili su slobodni, ali ne i nezainteresirani tako da je kršćanstvo, koje po sebi živi od transcendencije, postalo razlogom da se u njemu imanentno više vrednovalo nego u samome svijetu. Sve je to kao odgojni sadržaj oblikovalo crkveni nauk, red, upravu, ćudoređe i tradiciju, aktivno se odnoseći prema helenizmu. Kristovi sljedbenici shvatili su da iskonsko ljudsko može biti idealna podloga za kršćansko koje, za razliku od ljudskoga, u sebi nosi i milosni element koji se nikako ne može iznuditi niti osvojiti ljudskim nastojanjem i zalaganjem. U velikome rasponu, od totalnoga odbacivanja do apsolutnog prihvaćanja helenističko-rimskih sadržaja i životnih običaja, ranokršćanski mislioci našli su dovoljno prostora za srednji put, za razgovor i kritičko promišljanje nad zatečenim, a onda i za ugrađivanje općeljudskih vrijednosti do kojih je tijekom povijesti došao ljudski genij u kršćanski misaoni i djelatni svijet. Na taj su način helenističke didaskalijske stečevine postale dijelom kršćanskoga odgojno-obrazovnog sustava pa će i kod njega nastaviti biti temeljem shvaćanja života, individue i cjelokupne zajednice.

Keywords
helenizam; kršćanstvo; transcendencija; imanencija; odgoj

Hrčak ID: 85699

URI
https://hrcak.srce.hr/85699

[english]

Visits: 939 *