Skoči na glavni sadržaj

Pregledni rad

Feeder - servis koji promiče revitalizaciju kontejnerskog prijevoza u jadranskim lukama

Dušan Rudić
Bojan Hlača


Puni tekst: engleski pdf 404 Kb

str. 37-44

preuzimanja: 3.252

citiraj


Sažetak

Ovaj rad analizira važnost feeder-servisa kao suvremenog načina organizacije prijevoza unutar pomorskog prijevoza i prometa uopće, poradi što brže afirmacije i razvoja pojedinih morskih luka, a time i ukupnoga gospodarskog potencijala.
Trend globalizacije u svijetu nije zaobišao ni brodarsku djelatnost. U svijetu danas djeluje desetak jakih brodarskih tvrtki (tzv. mega-brodara) koje djeluju samostalno ili su međusobno povezane u pokrivanju određenog tržišta. Da bi se zadovoljio krajnji korisnik, brodarske tvrtke organiziraju jake feeder-mreže radi pokrivanja tržišta. Moguće je da feeder-servis pokrene operater terminala ili lučka uprava, a to se najčešće ogleda u subvenciji praznoga brodskog prostora feeder- -brodova (nekad 100 do 300 TEU-a, danas 500 do 1.000 pa i do 1.500 TEU-a).
Feeder-servis Rijeka/Ploče – Gioa Tauro/Malta koji je svojedobno pokrenula Lošinjska plovidba – brodarstvo d.d., a u organizaciji Lučke uprave Rijeka, temeljem subvencije Ministarstva pomorstva, prometa i veza RH 1999. godine, početak je procesa revitalizacije kontejnerskog prometa u Republici Hrvatskoj. Taj je servis pokazao i postojanost i točnost, pa je privukao mnogo korisnika. Uz logističku podršku 22 hrvatske tvrtke i konkurentne cijene i kvalitetu usluga na prometnom pravcu, te povećanjem obalnog kapaciteta za tri puta, kontejnerski terminal u riječkoj luci omogućio je prisutnost i dva komercijalna tjedna feeder - servisa (CMA-CGM i UFS) i, za naše prilike spektakularna, dva tjedna ticanja tzv. brodova-matica (ZIM line i Lloyd Triestino).
Kao logistička podrška, Hrvatske željeznice pokrenule su izravni kontejnerski blok vlak na relaciji Rijeka-Budimpešta. Kontejnerski promet feederima bilježi rast godišnje za oko 60 %, a pojavom i ostalih brodara riječki kontejnerski terminal je povećao kontejnerski promet sa 6.000 TEU-a 1999. na 30.000 TEU-a 2003. godine.
Razvitak feeder-servisa kao suvremenog načina organizacije prijevoza unutar pomorskog prijevoza u jadranskim lukama predstavlja traženje i afirmaciju najboljeg načina da se povežu kontejnerski terminali u jadranskim lukama sa strateškim “hub”-terminalima na području Mediterana.

Ključne riječi

kontejneri; feeder; promet; organizacija; konkurentnost

Hrčak ID:

8422

URI

https://hrcak.srce.hr/8422

Datum izdavanja:

24.6.2005.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 5.573 *