Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

O pjesničkoj slobodi (ili: Oprostite, znaju li oni hrvatski jezik?)

Josipa Korljan orcid id orcid.org/0009-0007-2493-7438 ; Filozofski fakultet u Splitu


Puni tekst: hrvatski pdf 198 Kb

str. 269-280

preuzimanja: 3.531

citiraj


Sažetak

Sažetak
Ovaj rad postavlja tezu da uporaba književno-umjetničkih tekstova u kojima je prisutna
pjesnička sloboda na gramatičkoj razini pospješuje usvajanje hrvatskoga kao J2. Nakon prvotnog
efekta ‘’začudnosti’’, polaznici uz mentorovu pomoć detektiraju odstupanje od pravila i time
pospješuju vlastitu recepciju gramatičkih i pravopisnih pravila.
Na antologijskim pjesmama hrvatskih autora (Parun, Pupačić, Slamnig, Šimić) pokazuje se
kako pjesnička odstupanja skreću pozornost na gramatička i pravopisna pravila. U gramatičkom
smislu, odstupanja uzrokovana pjesničkom slobodom mogu pomoći boljem usustavljivanju
naučenih pravila o uporabi određenih konstrukcija. Uočavanje ili podučavanje nepravilnostima na
razini rečenice rezultira pravilnim slaganjem reda riječi, a s druge strane razvija poseban osjećaj
za jezik umjetničke književnosti, koji je bogatstvo naše kulture i našega naroda. Na pjesmi kao
cjelini promatraju se međusobni odnosi leksika i gramatike. Također se susreće s nepoznatim
riječima koje možemo povezati s povijesti ili s određenim hrvatskim regijama, tako da nam znanje
o leksiku pruža mogućnost korelacije s ostalim važnim područjima proučavanja i poučavanja
hrvatskoga kao J2 u punini njegove kulture, civilizacije i povijesti.
Osim što detekcija ‘’nepravilnosti’’ pozitivno utječe na usvajanje gramatičkih i pravopisnih
pravila, korištenje književno-umjetničkih tekstova obogaćuje polaznikovo znanje o hrvatskoj kulturi
i književnosti te također obogaćuje polaznikovu duhovnu spoznaju i međukulturne kompetencije.

Ključne riječi

hrvatski kao J2; književno-umjetnički tekstovi; pjesnička sloboda; morfološka razina; red riječi; leksik; duhovne vrjednote; međukulturne kompetencije

Hrčak ID:

86319

URI

https://hrcak.srce.hr/86319

Datum izdavanja:

15.12.2010.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 5.798 *